Dáta o predajnosti máme k dispozícii z oficiálneho zdroja. Jedná sa o ročenku od ZAP (Zväz automobilového priemyslu Slovenskej Republiky), ktorá pojednáva o všetkých zaregistrovaných nových vozidlách na Slovensku za r2016. Schválne píšem zaregistrovaných, nakoľko sa v nej nachádzali aj kusy, ktoré si na Slovensku oficiálne nekúpite.
Minulý rok na Slovensku registrovali v počte jediný nový automobil 9 rôznych modelov. Niektoré neprekvapia, iné áno.
Ak začnem podľa abecedy, hneď prvá Alfa Romeo tu má zástupcu. A prekvapivo vcelku ľudové auto. S počtom 1 predaný kus za minulý rok je tu výbehový typ Mito. V predaji už 9 rokov, bez zásadnej modernizácie, netrhá predajné rekordy na žiadnom trhu. Napriek tomu, že je tvarovo veľmi príťažlivá, originálna a jazdí naozaj skvelo... Nehovoriac o tom, že za relatívne rozumné peniaze môžete mať auto ako len málokto.
Alfa Romeo Mito u nás minulý rok oslovila len jedného zákazníka.
Druhou značkou v abecednom poradí je Audi. V rebríčku máme exkluzívneho zástupcu typ R8 II. generácie. V kontexte toho, že Audi R8 je špecifický kus automobilového umenia z kategórie supercars, je to vlastne pozitívny výsledok. Je zrejmé, že Slovensko nie je pre supercars práve vyhlásený trh. Preto fandov automobilových skvostov poteší, keď tu nájde domov jeden z najprepracovanejších superšportov.
BMW v ponuke supercar v pravom slova zmysle nemá. Už niekoľko desaťročí. Preto trochu prekvapí, že je v zozname tiež. Na svedomí to má špecifiká situácia nášho trhu, ktorý ešte stále nie je tzv. íčkovým trhom. Inými slovami, modely BMW i3 a i8 si u nás oficiálne nekúpite. Napriek tomu sa našiel fanúšik, ktorý si hybridné BMW i8 s tvarmi supercaru kúpil. Sme si celkom istí, že keď BMW konečne aktivuje pre BMW i aj Slovensko, v podobnom rebríčku sa ani i3 ani i8 neocitne. Ale aby som nezavádzal, BMW radu 6 Cabrio minulý rok u nás tiež predali len v jednom exemplári.
BMW i8 sa u nás ani oficiálne nepredáva a aj tak si našlo 1 zákazníka
Je dlhodobo zrejmé, že Lexus žne úspechy primárne v zámorí. A to nám je ľúto, lebo modely, ktoré poznáme aj osobne, robia nemeckým prémiovkám adekvátnych súperov. Už niekoľko týždňov vás jednotlivými správami upozorňujeme na príchod nového typu vrcholnej triedy. Preto by nikoho nemalo zásadne šokovať, že výbehový typ LS minulý rok zvolil tiež len 1 nový majiteľ.
Luxusný Lexus LS síce nie je na Slovensku často volený zástupca najvyššej kategórie osobných áut, dôvodom je tiež nový typ, ktorý príde tento rok.
Aj Mercedes-Benz má v rebríčku jediného predaného modelu kandidáta. A prekvapivo ním je vcelku bežná trieda E. No keď k tomu doplním info, že sa jedná o verziu Coupé, navyše výbehovú, dáva to zmysel. Tí, ktorí po takom kúsku poškuľujú, si už iste počkajú na nástupcu...
Mercedes-Benz E kupé už očakáva na trhu svojho nástupcu
Opel by v tomto zozname nečakal asi nik. No je tu pre rovnaký dôvod ako BMW i8. Elektromobil Ampera sa u nás, žiaľ, stále oficiálne nepredáva. Svojím spôsobom je preto úspech, že jedna si minulý rok našla svojho fanúšika.
Opel Ampera sa na Slovensku oficiálne nepredáva, napriek tomu si ju jeden majiteľ zadovážil.
Seat môže byť v tomto zozname len za veľmi špecifických okolností. A jedna taká začiatkom minulého roka nastala. Typ Altea XL už nie je v ponuke a ani vo výrobe. Nebola ani minulý rok. Napriek tomu sa kdesi na Slovensku našla jedna "skladovka", ktorá urobila čiarku v roku, do ktorého už "nepatrí".
Seat už v roku 2016 typ Altea XL nevyrábal a teda ani neponúkal. Dôvodom, kvôli ktorému je v tomto zozname, je jedna zatúlaná skladovka.
Poslednou automobilkou v rebríčku je Toyota s typom GT86. Roky predtým sa tento typ darilo predávať o čosi lepšie, no aj tu už cítiť jej vek. Veď na tento rok prichádza aj na náš trh zásadne modernizovaná verzia.
Každý, kto po type GT86 pozerá, iste dobre vie, že tento rok Toyota prináša zásadne modernizovanú verziu 2017.