Automobiloví experti len nechápavo krútili hlavou. Podľa nich by hacknutie nemalo byť možné...
Nemusíte byť IT expert
Poslednú dobu počúvame, aké jednoduché je dostať sa do riadiacej jednotky vozidla. Na hacknutie auta nemusíte byť počítačový expert. Stačí vám len pár eur a trochu šikovnosti. Neveríte? Dokázal to len 14 ročný chlapec z USA, keď sa prebúral do systému vozidla doslova za pár minút. Potreboval k tomu len pár súčiastok v sume 15 dolárov a jednu noc na zostavenie. Keď ukázal expertom ako ľahko sa dostane do riadiacej jednotky, tí len nechápavo krútili hlavou. Podľa nich by to malo zabrať týždne príprav. „Toto by vôbec nemalo byť možné.“ hovorili vývojári systémov.
Hacknutím našťastie nedokázal ovládať všetky systémy vozidla. Napríklad sa vôbec nedostal k brzdám a riadeniu. Na druhú stranu auto dokázal odomknúť, naštartovať a ovládať stierače, svetlá. Meno chlapca ani model, do ktorého sa dostal nepoznáme.
„Pre výrobcov to bol zlomový moment. Ľudia z automobiliek si uvedomili, že vstupné bariéry sú ešte menšie než si mysleli. Nemusíte byť inžinier na to aby ste sa dostali do systému vozidla, stačí keď ste schopné dieťa s pár dolármi vo vrecku.“ hovorí Dr. Anuja Sonalker, vedúci vývoja v Batelle. Štrnásť ročný chlapec odhalil ako zle sú na tom súčasné automobilky so zabezpečením proti kybernetickým útokom.
So zabezpečením systémov má problém väčšina výrobcov.
K rovnakým zisteniam nedávno prišla aj organizácia DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Experti z DARPY dokázali hacknúť celý systém Chevroletu Impala vrátane ovládania bŕzd, plynu a riadenia. Celkom hrôzostrašný scenár sedieť v neriadenom vozidle...
Ďalší výskum priniesol úrad senátora Eda Markeyho. Ten tvrdí, že iba 2 automobilky zo 16, dokázali popísať scenár, ako by sa dokázali uchrániť pred kybernetickými útokmi. Podľa štúdie má pritom takmer každé vozidlo technológiu bezdrôtovej komunikácie. Takže takmer každé moderné auto, môžu napadnúť hackeri. Senátor Markey sa snaží zaviesť pravidlá pre zabezpečenie automobilov. Podľa neho sú doterajšie riešenia nekonzistentné a zúfalo nedostatočné (čo dokazuje aj prípad s 14 ročným chlapcom). Vodiči si podľa Markeyho zvykli na nové technológie vo vozidlách, ale výrobcovia ich bezpečnosť doteraz veľmi neriešili.
O pár rokov budeme možno inštalovať do našich áut antivírové programy a firewally. Bohužiaľ automobilky doteraz v tejto oblasti spali a vývoj solídneho zabezpečenia si vyžiada nejakú dobu. Keď sa vám niekto pohrá s nastavením klimatizácie, tak vás to asi naštve. Ale ak sa hackeri dokážu zmocniť ovládania vozidla može ísť o život...