Volvo na vývoji rýchleho kombi spolupracovalo s automobilkou Porsche. Výsledkom bolo dokonale nenápadné a prekvapivo rýchle auto s tvarom krabice.
Predzvesťou neobyčajného modelu bolo účinkovanie automobilky v Britskom šampionáte cestných vozidiel BTCC s kombi verziou typu 850. Volvo sa vtedy spojilo so stajňou Tom Walkinshaw Racing a pre sezónu 1994 pripravili pretekárske kombi. Hoci veľký kombík pôsobil ako slon v porceláne, na trati vôbec nerobil hanbu. V pretekoch však, za celú sezónu dosiahol najlepšie na piate miesto. Na ďalšiu sezónu už Volvo, najmä kvôli zmene pravidiel, pripravilo verziu sedan a jeho jazdci začali vyhrávať. Švédi predstavili civilnú ostrú 850 T-5R v roku 1994 v oboch karosárskych verziách, čiže sedan aj kombi. Ak vám nie je jasné, prečo je táto legenda označovaná aj ako 855 T-5R, 855 bolo označenie pre 5-dverovú karosériu, teda kombi a 854 pre 4-dverovú, čiže sedan. Inak bola verzia T-5R pre obe karosérie technicky zhodná. Do predaja prišla v roku 1995 ako limitovaná séria. Automobilka vyrobila dokopy iba 5 500 kusov a všetky behom roka 1995 aj predala. Úspech však automobilku motivoval tak, že hneď v 96-tom uviedla na trh model 850 R.
V roku 1994 brázdilo trate BTCC Volvo 850 kombi. Jeho najlepšie umiestnenie v pretekoch bolo slušné piate miesto.
Model 850 T-5R mal pod kapotou 2,3 litrový, radový 5-valec prepĺňaný turbom. Motor mal označenie B5234T3 a práve na jeho vyladení sa podieľali technici z Porsche. No nie iba na ňom. Spolupráca sa dotkla aj prevodovky a hnacieho ústrojenstva. Výsledkom bolo 181 kW (243 k) a 330 Nm. Dnes sa zdá takmer neuveriteľné, že hoci to nie je až tak dávno, bol motor spojený s iba 4-stupňovou automatickou prevodovkou. Aj keď malo Volvo 850 T-5R pohon iba prednej nápravy, dokázalo zrýchliť na 100 km/h za 7 sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť tesne pod 250 km/h. Od bežných verzii tento model, okrem zrýchlenia odlišoval najme predný a zadný spoiler, nadstavce prahov a čierny interiér s alcantarovými sedadlami. Mimochodom aj na sedadlách sa podpísali technici z Porsche. Celkom zaujímavá bola aj výbava. Volvo 850 T-5R bolo totiž prvé auto vybavené štandardne štyrmi airbagmi. Novinkou boli aj trojbodové bezpečnostné pásy pre všetkých piatich pasažierov. Dovtedy si cestujúci sediaci vzadu v strede musel vystačiť iba s dvojbodovým. Bohatosť výbavy dokumentuje aj zoznam príplatkov. Boli v ňom iba dve položky, menič na 6 CD a paradoxne menšie, 16" kolesá pre zvýšenie komfortu. Model 850 T5-R mal totiž v základe 17" hliníkové disky s pneumatikami 205/45 R17
Volvo 850 T-5R bolo prvé auto štandardne vybavené štyrmi airbagmi.
20 rokov sa prejavilo najmä na dynamickejšom dizajne.
Po pauze bez rýchleho švédskeho kombi, tento rok firma Polestar predstavila nadupanú V60-ku. Opäť zdieľa rovnakú techniku ako sedan S60 Polestar. Výroba ostrých dvojičiek S60/V60 Polestar začala v lete tohto roka, v továrni Volvo vo švédskom Torslade. Zatiaľ jediné typy s logom Polestar majú pod kapotou prepĺňaný, radový 6-valec s výkonom 257kW (349 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Ten putuje cez 6-stupňovú automatickú prevodovku a medzinápravovú spojku Haldex na kolesá oboch náprav. Takto nadopované kombi zvládne 100 km/h za 4,9 s a elektronika zastaví akceleráciu až pri obligátnych 250 km/h.
Volvo 855 T-5R | Volvo V60 Polestar | |
---|---|---|
Vonkajšie rozmery d/v/š: |
4 709 mm / 1 760 mm / 1 415 mm |
4 635 mm / 1 825 mm / 1 484 mm |
Rázvor | 2 664 mm | 2 776 mm |
Poháňaná náprava: | Predná | Pohon oboch náprav pomocou spojky Haldex |
Zdvihový objem: | 2 319 cm3 | 2 953 cm3 |
Počet valcov: | R5 | R6 |
Maximálny výkon: | 181 kW (243 k) | 257 kW (349 k) |
Maximálny krútiaci moment: | 330 Nm | 500 Nm |
Maximálna rýchlosť: | 245 km/h | 250 km/h elektronicky obmedzená |
Zrýchlenie 0-100 km/h: |
7,0 s | 4,9 s |
Prevodovka: | 4-stupňová automatická | 6-stupňová automatická |
Pohotovostná hmotnosť: | 1 600 kg | 1 834 kg |
Brzdy: |
vpredu 280 mm kotúče vzadu 295 mm kotúče |
vpredu 371 mm kotúče vzadu 302 mm kotúče |
Rozmery kolies: |
disky 7x17" pneumatiky 205/45 R17 |
disky 8x20" pneumatiky 245/35 R20 |