1. Od pletenia k motorizácii
Spoločnosť založil v roku 1924 Sakichi Toyoda a zaoberala sa výrobou automatizovaných strojov na pletenie. V roku 1929 patent na zariadenia predal Britom. Za získané peniaze spolu so synom Kiichiro Toyodom založili automobilovú firmu. Výrobu prvého modelu AA spustili v roku 1936. Karoséria pripomína nezvyčajne moderný Chrysler Airflow a vozidlo poháňal šesťvalcový motor vyvinutý Toyotou.
2. Mesto Toyota
Toyota je tiež názov mesta v prefektúre Aichi, v ktorom má japonský koncern sídlo. Spočiatku sa volalo Koromo. Časom sa však japonský výrobca automobilov stal pre región natoľko dôležitý, že 1. januára 1959 mesto premenovali na Toyota City. Dnes je to jedna z najmodernejších aglomerácií sveta, v ktorej testujú najnovšie riešenia v oblasti dopravy. Napríklad elektrické mestské vozidlá Toyota i-Road alebo systém mestskej zdieľanej dopravy (car-sharing) Ha:mo.
3. Patrí jej Daihatsu
Toyota je vlastníkom luxusnej značky Lexus, ktorá pôvodne vznikla pre americký trh, no medzičasom sa predáva po celom svete. Málokto však vie, že jej patrí aj špecialista na malé a úžitkové autá Daihatsu - omnoho staršia spoločnosť založená ešte v roku 1907. Toyota vlastní aj 16,66 % podielov v Subaru a 5,9 % v Isuzu.
4. Predáva najviac hybridov
Japonská spoločnosť je globálnym lídrom predaja automobilov s hybridným pohonom. V ponuke Toyoty a Lexusu po celom svete je až 36 modelov s hybridným pohonom – od mestského Yaris, cez Prius a RAV4, až po vlajkový luxusný sedan pre domáci trh Crown.
5. Prius 3x inak
Okrem základného liftbacku sa v rodine modelu Prius nachádza aj minivan, v Európe predávaný pod názvom Prius+. V Ázii a Amerike je možné kúpiť aj menší Prius c, ktorý je hybridným mestským hatchbackom.
6. Silnejší model s nižšou spotrebou
Prvý Prius bol malý sedan s dĺžkou okolo 4,3 m. Jeho priemerná spotreba paliva predstavovala 4,9 l / 100 km. Keď ho porovnáme s aktuálnou štvrtou generáciou, uvedomíme si, aký veľký pokrok nastal v hybridných pohonoch. Skúsenosti spoločnosti Toyota vo vývoji nových technológii prinášajú výsledky. Dnešný Prius je viac ako 4,5-metrový liftback, ktorý má viditeľne väčší priestor a silnejšiu pohonnú jednotku a priemerne spaľuje iba 3,3 l benzínu na 100 km.
7. Inžinieri stvorili dlhovekú batériu
Jednou z najväčších obáv v súvislosti s hybridmi je spotreba batérie. Konštruktéri Toyoty si to uvedomovali od začiatku a už prvá generácia Priusu disponovala systémom, ktorý sa postaral, aby sa kapacita batérie väčšinu času udržiavala v rozmedzí 20 - 80 %. Tieto hodnoty zvyšovali životnosť batérie. Nezávislé štúdie dokázali účinnosť riešenia Toyoty. Vozidlo testované po 10 rokoch spaľovalo prakticky rovnaké množstvo paliva ako na začiatku.
8. Hybrid - je kľúč k úspechu aj pri pretekoch
Hybridný pohon sa spája predovšetkým s úsporou energie, no jeho vysoká výkonnosť je kľúčom k úspechu aj pri pretekoch. V tomto roku Toyota zvíťazila v 24-hodinových pretekoch Le Mans. Prototyp LMP1 TS050 Hybrid, ktorý viedli Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima a Fernando Alonso, prešiel cieľovou čiarou po absolvovaní 388 kôl. Toyota tiež vytvorila pretekársky špeciál Prius GT300 určený výlučne pre okruhy. Štandardný spaľovací motor konštruktéri nahradili pohonnou jednotkou V8 s objemom 3,4 l a umiestnili ju centrálne. Pre elektrický pohon použili väčšie batérie. A zrodil sa automobil schopný konkurovať špičkovým športovým konštrukciám pretekárskych vozidiel.
9. Full hybrid a plug-in
Hybridy delíme podľa pohonu na full-hybrid (elektrická časť hybridnej sústavy je natoľko výkonná, že dokáže za určitých okolností sama zabezpečiť pohon vozidla) a plug-in (nabíjané z vonkajšej siete). V modeli Prius boli použité obidve riešenia. Štandardný hybrid Toyota získava celú energiu pre pohon elektromotora z rekuperácie, teda obnovovania energie počas brzdenia, a optimalizácie práce spaľovacieho motora, ktorý systém udržiava na optimálnych otáčkach, pričom prebytok energie smeruje do generátora. Hybridy plug-in používajú väčšie batérie a nabíjanie z elektrickej zásuvky. Prius Plug-in môže prejsť viac ako 50 km výlučne na batériu, alebo fungovať ako štandardný hybrid, ktorý šetrí palivo vďaka rekuperácii.
10. Najúspornejší do mesta
V súboji so spaľovaco-elektrickým pohonom musí kapitulovať každý iný typ motora, dokonca aj dieselový či pohon LPG. Hybridný pohon je mimoriadne úsporný pri jazde v meste – v zápchach, keď je potrebné často sa rozbiehať a brzdiť, aj pri nízkych rýchlostiach. V takýchto situáciách je efektívnejší elektromotor, ktorý zabezpečuje vysoký krútiaci moment už vo chvíli štartu. Preto je spotreba paliva hybridov v mestách neraz nižšia ako mimo mesta.