Najprv si ho neničme sami
Najlepším spôsobom je prevencia a správne návyky! Čo tým myslím? Najčastejšie „šrámy“ na aute spôsobujeme my, majitelia. Máte v aute malú metličku a pravidelne čistíte karosériu od snehu práve ňou? Vedzte, že spôsobujete škrabance, ktoré svoju krásu naplno odhalia v lete na priamom slnku. Umývate auto ručne, ale len s jedným vedrom, kde žmýkate špinavú špongiu? To isté! O pravidelnom umývaní auta na kefách už ani nehovorím. Predtým, ako sa pozrieme na ochranu pred počasím, odporúčam vám dodržať tieto základné kroky. Dôležité návyky, nie čo s lakom robiť, ale práve naopak, čomu sa vyvarovať a neškodiť mu:
Používajte dve vedrá na ručné umývanie auta. Zdroj: affordablemobilecardetailing.com
Na vyleštenie karosérie po nanesení a zaschnutí vosku použite mikrovláknovú utierku.
Prečo je navoskovanie dôležité?
Vosk alebo sealant chráni lak auta pred slnkom. Aký je rozdiel medzi voskom a sealantom? Vosk obsahuje prírodné materiály, napr. carnaubský vosk, pričom sealant, alebo aj „syntetický vosk“ je čisto chemická záležitosť. Je pravdepodobné, že to, čo voláte vosk, je reálne sealant. To však nemení nič na tom, že pre tému dnešného článku oba typy produktov splnia svoj účel. Chránia lak karosérie pred škodlivým žiarením slnka, pôsobením cestárskej soli a napr. aj biologickým „materiálom“, padajúcim zo stromov a trusom vtákov. Lak tak vydrží dlhé roky bez straty lesku a plnosti, navyše vosk ho rozžiari a spôsobí mokrý efekt. Verte mi, vyzerá to skvelo. Navyše, nezačne sa lúpať vrchná vrstva tak, ako to vidíme na starších a zanedbaných autách. Ošetrená karoséria voskom sa lepšie umýva a niekedy stačí len prúd vody alebo wapka. Tým, že sa karosérie nemusíte fyzicky dotýkať, nedávate šancu poškriabaniu laku neodborným umytím.
Na nanesenie tenkej vrstvy vosku najlepšie poslúžia "pady".
Ja „voskujem“ aj svetlá. Prečo? Určite ste videli staré zažltnuté svetlá. Keďže som ich pár zrenovoval a je to celkom fuška, voskujem pravidelne aj kryty svetiel, aby nezožltli opäť. Pred nanesením vosku odporúčam auto dvakrát umyť šampónom a ideálne dekontaminovať lak clayom, alebo tzv. „plastelínou“ alebo „hlinou“. Zbavíte sa náletov hrdze a zažratej špiny v laku, popr. čiastočiek asfaltu, ktoré môžu pri rozleštení naneseného vosku spôsobiť mikroškrabance. Ak však s clayovaním nemáte skúsenosti, môžete spraviť viac škody ako úžitku. Postačí teda dôkladne (!) 2x umyť auto a pustiť sa do nanášania vosku v tenkej vrstve a následnom rozleštení po zaschnutí čistou mikrovláknovou handričkou.
Koľkokrát za rok?
Voskujte auto najlepšie 2x ročne. Soľ dá v zime vosku zabrať, v lete je lak vystavený vysokým teplotám a silnému slnečnému žiareniu. Preto je najlepšie na jar a pred zimou vyhradiť popoludnie času a ochrániť krásavca pred nepriaznivými vplyvmi počasia. Kráse nepridáva ani kyslý dážď.
A aby som nezabudol, v zimných mesiacoch je obzvlášť dôležité mať naimpregnované gumové tesnenia dverí. Tie tak ľahko neprimrznú a vy si ich nepoškodíte. V lete zas lepšie odolávajú vysokým teplotám a tak skoro nepopraskajú.
Aj autoplachty sú riešením!
„Nadstavbou“ vosku môžu byť autoplachty. Vyrábajú sa z rôzneho materiálu a od neho sa odvíja aj cena. Niektoré sú špeciálne vylepšené, napr. podšité. Dokážu ochrániť aj pred krupobitím! Samozrejmosťou je ochrana proti slnku a zvírenému prachu, ktorí dokáže taktiež kresliť do laku. Tých pár desiatok eur za to stojí. Hodia sa hlavne pre majiteľov, ktorí bývajú v dome a dlhodobo, kvôli rôznym okolnostiam, odstavili auto. V lete ochráni pred UV žiarením, pri dlhodobom státi pod stromom chráni pred biologickým materiálom (živica, ihličie a lístie, peľ...). No a pred "bio" materiálom vtákov chráni tiež ... ;) Vedzte, že aj pri parkovaní v uzavretej garáži vám môže pomôcť. Ako? Proti zvírenému prachu, ktorý dokáže vytvoriť mikroškrabance. Samozrejme, pri aute na každodenné použitie to pravdepodobne riešiť nebudete, vzácny kúsok a "leštenka" je iná káva. Tam sa plachta hodí mimoriadne. Navyše, ak by sa niekto okolo auta v garáži motal, neopatrným pohybom vám oblečením (zipsom, gombíkom...) môže lak poškodiť. Autoplachta tomu zabráni.
Aj z každodenného používania autoplachty mám pár pozitívnych skúsenosti, ale samozrejme, aj minimum negatívnych. V zime vám môže pomôcť pri odpratávaní snehu. Nepoškriabete lak a ak napadne iba pár centimetrov, jednoducho strhnete plachtu z auta a nemusíte vôbec čistiť. Sklá tak ľahko neprimrznú. Samozrejme, existujú aj negatíva. Ak máte starší typ prútovej antény, po snehovej nádielke na autoplachte ju tá môže spolu s váhou snehu poškodiť. No a každodenné obliekanie a vyzliekanie auta nie je až tak praktické. Pri autách s malým ročným nájazdom a používaním 1-2x za týždeň ideálna voľba. A ak máte sezónne auto, ktoré zazimujete, nie je čo riešiť.
Lepšie typy autoplácht odolajú aj krúpam!
Zvážte nepriehľadnú fóliu na exponované časti!
Veľmi dobrým riešením môže byť aplikácia fólie na časti karosérie, ktoré sú najviac "namáhané". Nehovorím teraz o rôznych tuningových, karbónových a farebných fóliách. Ide o priehľadnú fóliu, ktorá chráni na „manuálnom“ princípe lak, najmä od malých škrabancov a odlietajúcich kamienkov. Zvážte podľa vlastného uváženia, ktoré karosárske diely by sa vám oplatili pofóliovať. Určite je jednoduchšie strhnúť fóliu a dať novú, ako lakovať kapotu po zime a cestárskych megakamienkoch.
Ako sa staráte o zovňajšok vášho miláčika vy? Podeľte sa s nami o tipy a triky v komentároch! Bude to nápomocné pre všetkých komentujúcich. Svoj názor tiež vyjadrite v ankete.
Odpovedalo 378 ľudí