V piatok ráno prichádzam na SlovakiaRing, kde ma čaká prvé kolo Slovenského Okruhového Pohára. Moje prvé „veľké“ preteky. Po registrácii a prevzatí štartových čísel smerujem k autu, ktoré budem šéfovať celý deň. Citroën C2 VTS stojí pripravený na preteky. Z diaľky vyzerá obyčajne, ale zdanie klame. V C2-ke doplnili interiér bezpečnostným rámom a z palubnej dosky nechali len niečo, čo hovorí, že kedysi to bolo civilné auto. Ešte pretekárske sedadlo, 6-bodové pásy, odpojovač batérie, hasiaci prístroj a bezpečnostná výbava je kompletná. Pretekársky Citroën jazdí na tlmičoch Bilstein s pružinami Eibach, k tomu semisliky Federal 595RS-R s rozmermi 205/45 R16. V tejto konfigurácii s výkonom 125 koní ideálne auto pre nováčika na okruh.
Citroën C2 VTS je ideálne náradie pre začínajúceho pretekára. Nie príliš silné, ale hravé auto v zákrutách dokáže neskúseného jazdca veľa naučiť.
Sadám do auta, mechanik mi pomáha zapnúť bezpečnostné pásy a idem spoznávať auto počas voľného tréningu. Doteraz som jazdil rôzne amatérske preteky ako AutoSlalom, kopce, či time attack, no nikdy s pretekárskou predokolkou. Musím sa s autom zoznámiť, zistiť ako sa správa a čo si môžem dovoliť. Začínam pomaly, postupne zrýchľujem, posúvam brzdné body ďalej a ďalej, prechádzam zákrutami rýchlejšie. Zisťujem, že auto sa nakláňa viac ako som zvyknutý, ale nie tak veľa, aby som nemohol ísť ešte rýchlejšie. Čas voľného tréningu uplynul a ja vchádzam do boxov s veľkým úsmevom na tvári.
Aj pekné hostesky patria k pretekom
Mechanikovi rozprávam pocity z jazdy, on berie do rúk tlakomer a upravuje tlak v pneumatikách pre kvalifikáciu. Teraz ide do tuhého, môj výkon v kvalifikácii rozhodne a postavení na štarte v oboch pretekoch. Vychádzam na trať s cieľom najazdiť čo najviac kôl, čo najrýchlejšie. Tri kolá idem za Renaultom Clio Jozefa Pavlíka, ktorý ma brzdí a nedokážem ho predbehnúť. V ďalšom kole spomaľujem, aby som si vytvoril odstup a mohol ísť naplno. Výborne, mám voľnú cestu, môžem to rozbaliť. Zajazdil som jedno rýchle kolo, v nasledujúcom traťoví komisári vyvesili biele vlajky a kvôli pomalému autu na trati a zas nemôžem ísť svoje. Dochladzujem a mierim do boxov. S úžasom čítam výsledky kvalifikácie, s mojím menom na 5. mieste v triede do 1600 cm3.
Reštart prvých pretekov
Prichádzajú prvé preteky, v boxovej uličke sa radíme do štartovej formácie. Patrí mi 18. pozícia, pretože v skupine A jazdia 1,6-ky spolu s dvojlitrami. Jedno kolo za safety carom a preteky začínajú letmým štartom. Dávam do toho všetko, prvá zákruta je dôležitá a nesmiem jej prejazd pokaziť. Volím vnútornú stranu, čím sa dostávam pred niekoľkých súperov vrátane Františka Kuču na Honde Civic Type-R. Ten mi nič nedaruje na prvom rovnejšom úseku využíva silu auta a berie si pozíciu späť. Snažím sa ho držať, ale malý Citroën na 200 koňového japonca nestačí. V spätnom zrkadle už vidím Jozefa Šormana so Škodu 130RS. Zdá sa mi, že v technickej časti mu mierne unikám, no na cieľovej rovinke využíva rýchlosť legendárneho auta a dostáva sa predo mňa. Vzápätí na mňa tlačí Mário Bobošík s VW Polo. Robím chybu v technickej pasáži, ktorú Mário využil. Do konca pretekov zostáva 11 minúť a traťoví komisári mávajú červenými vlajkami. Niekto na dráhe pustil žilou a vyrobil asi kilometer dlhý olejový pás. Organizátori z bezpečnostných dôvodov preteky prerušili. Po reštarte idem naplno, ale VW Polu nestíham, Mário ide ako raketa a prepracováva sa dopredu. Ja sa snažím dobehnúť autá predo mnou aj keď sú pomerne ďaleko. Mám voľnú trať. Na mojej pozícii sa nič nemení a prechádzam pod šachovnicovou vlajkou na 15. mieste a 5. mieste v triede do 1600 cm3.
Viem, čo som pokazil a aj to, čo sa mi podarilo, skúsenosti si zoberiem do druhých pretekov. Druhý letmý štart, pretekár predo mnou, alebo lepšie povedané vedľa mňa si drží odstup od súperov pred ním. Snažím sa o rýchlejší výjazd z poslednej zákruty, aby som ho predbehol na cieľovej rovinke. Darí sa, som pred ním, lenže vpravo mám Jána Mesároša na Škode 120S. Nemôžem ísť na vnútornú stranu prvej zákruty, aby som si bránil pozíciu. Táto zákruta mu patrí, ale držím sa ho. Snažím sa priblížiť, som zase na cieľovej rovinke, brzdím, idem podradiť a zrazu problém. Otáčky vyleteli až k obmedzovaču, auto ide stále na plný plyn. Necítim prítomnosť plynového pedálu, ktorý je úplne na podlahe a nechce sa vrátiť do pôvodnej polohy. Nemôžem nič robiť, odstavím auto mimo dráhy, vypnem motor a utekám za zvodidlá. Zvyšok pretekov sledujem len ako divák.
Preteky komentoval Andy Studenič
Po pretekoch sa mechanik na pedál pozrel, podarilo sa mu ho vrátiť do pôvodnej polohy. Pre istotu ho premazal. Naštartoval a auto fungovalo bez problémov. V rámci voľných jázd som ešte s C2-kou urobil niekoľko kôl, aby som sa uistil, že je všetko v poriadku. Tento malý technický problém mi síce znemožnil pokračovať v pretekoch, ale taký je motoršport. Prvé podujatie som parádne užil, bolo výborné, už sa teším na ďalšie kolo Slovenského Okruhového Pohára na Masarykovom Okruhu v Brne 25. apríla.
Foto: okruhy.sk