Google auto vníma svoje okolie nejak takto.
Väčšina testov v mestskej premávke prebehla v okolí základne spoločnosti Google, v kalifornskom Mountain View. Autonómne autá celkovo v týchto podmienkach zvládli viac ako 700 tisíc míľ, čo v prepočte predstavuje 1 126 500 km.
Ako však samostatné Google auto funguje? Základnou podmienkou pre funkčnosť tohto vozidla je podrobná mapa. Nepredstavujte si však Google Maps. Vozidlá bez vodiča potrebujú omnoho podrobnejšie dáta.
Určite ste si všimli, že každý Prius a Lexus má na streche čudné zariadenie. Ide o 3D radar, ktorý skenuje okolie vozidla 10 krát za sekundu. Vďaka tomu si auto vie vytvoriť trojrozmerný model prostredia. Radar dokáže zachytiť autá, chodcov, cyklistov, prekážky alebo rôzne predmety ako dopravné kužele.
Google sám priznal, že vývoj autonómnych vozidiel má pred sebou ešte dlhú cestu. Ťažkou úlohou bude presvedčiť ľudí, aby takýmto autám verili.
Na orientáciu to však nestačí. V prednom a zadnom nárazníku každého autonómneho vozidla sú dokopy 4 radary, ktoré umožňujú monitorovať oveľa väčšiu plochu. Tieto zariadenia sa dostávajú k slovu najmä pri vyšších rýchlostiach. V blízkosti vnútorného spätného zrkadla Google umiestnil kameru, ktorá sleduje semafory. Celé fungovanie by samozrejme nemohlo fungovať bez GPS, ktoré spolu so snímačmi na kolesách sleduje polohu vozidla. Keďže vývoj systému ale ešte ani zďaleka nie je na konci, každé Google auto je vybavené červeným núdzovým tlačidlom. Jeho stlačenie celý systém zastaví. Počas testovania však v reálnej premávke údajne nebolo použité ani raz.
Google auto sa v súčasnosti dokáže plne vyrovnať s mestskými podmienkami. Nerobia mu problémy dopravné obmedzenia, odbočujúci cyklisti, železničné priecestia alebo komplikované križovatky. Vozidlo napríklad v prípade, že sa blíži k semaforu, na ktorom skočila oranžová, v zlomku sekundy rozhodne, či je bezpečnejšie zastaviť, alebo prejsť cez križovatku. Najmä v začiatkoch testovania však inžinieri najprv zvolenú trať prešli niekoľkokrát s autom sami. Vozidlo si tak pozbieralo dostatočné množstvo dát a až potom zamestnanci Google mohli zapnúť autonómnu funkciu.
Počas celého testovania sa autonómne Google auto zúčastnilo dvoch kolízií. Za obe však údajne môžu ľudia. Hlavným prínosom autonómnych vozidiel má byť najmä zvýšenie bezpečnosti. Okrem iného vraj dokážu zredukovať prázdne miesto na cestách o 80 až 90 %, pretože budú môcť vytvárať jazdné konvoje. To znamená, že vďaka rýchlejším reakciám nebudú musieť dodržiavať bezpečnú vzdialenosť, ktorú poznáme dnes my.
Autá bez vodičov jedného dňa úplne zmenia celý automobilový priemysel. V TopSpeede budeme robiť testy už len zo zadných sedadiel. A vôbec načo testy? Koho by to zaujímalo? Z vodičov sa stanú len pasažieri. „Staromódni“ šoféri budú môcť jazdiť asi už len po okruhoch.
Zdroj: autoweek.com
Prečítajte si aj: Do roku 2050 budú takmer všetky autá autonómne