Plyn LPG je bez farby, chuti a zápachu, preto doň pridávajú odorizant (teda látku s výraznou vôňou). Rovnako ako do bežného zemného plynu.
Zloženie plynu LPG
Propán (C3H8) - je bezfarebný horľavý plyn. Je obsiahnutý v zemnom plyne. Získava sa krakovaním plynov a ropy. V zmesi s butánom sa používa na pohon motorových vozidiel.
Bután (C4H10) - je ľahko skvapalniteľný plyn a so vzduchom tvorí výbušnú zmes. Vzniká ako vedľajší produkt pri syntetickej výrobe benzínu.
Vlastnosti LPG sú veľmi podobné benzínu, a preto sa využíva na pohon motorových vozidiel. LPG je palivo s veľmi dobrými vlastnosťami a s oktánovým číslom približne 101 - 111. U nás sa používa tzv. zimná LPG zmes (60 % propánu a 40 % butánu) a letná LPG zmes (40 % propánu a 60 % butánu). Chladnejšie oblasti používajú ešte väčšie pomery látok.
Propán | 70 % | 60 % | 50 % | 40 % | 30 % |
Bután | 30 % | 40 % | 50 % | 60 % | 70 % |
-10 °C | 0,17 | 0,15 | 0,12 | 0,09 | 0,07 |
0 °C | 0,28 | 0,25 | 0,22 | 0,17 | 0,13 |
10 °C | 0,43 | 0,38 | 0,33 | 0,28 | 0,22 |
20 °C | 0,60 | 0,53 | 0,47 | 0,41 | 0,34 |
30 °C | 0,80 | 0,73 | 0,66 | 0,57 | 0,48 |
40 °C | 1,05 | 0,97 | 0,87 | 0,77 | 0,66 |
50 °C | 1,37 | 1,26 | 1,13 | 1,00 | 0,87 |
* hodnoty tlaku v MPa
Čo sa dá vyčítať z tabuľky? Predovšetkým to, že pomer zloženia propánu a butánu má menší vplyv na tvorbu tlaku v nádrži. Kľúčovejším faktorom je teplota. Ak si porovnáme nárast teploty povedzme o 20 stupňov (10 - 30 °C), prídeme na to, že tlak v nádrži rastie takmer dvojnásobne. Pri 40 °C to je pri letnom plyne 0,77 MPa, pri zimnom plyne 0,97 MPa.
Aby ste neboli v strese, tak doplníme aj to, že poistný ventil v nádrži sa otvorí až pri prekročení tlaku 2,7 MPa (+-0,1 MPa), bez ohľadu na teplotu okolia. Samotné nádrže musia odolať tlaku 6,0 MPa.