Alfa Romeo pre dizajn, jazdné vlastnosti a donedávna aj technologický prínos a rozvoj automobilov obdivujú a rešpektujú prakticky všetci. Keď sa však máme baviť priamo o majiteľoch, niektorí ju milujú, iní nenávidia. Inak to nie je ani v prípade typu Brera. Od prvej chvíle som vedel, že štyri koncovky výfuku a dynamický dizajn znamenajú zábavný týždeň a mal som pravdu.
Alfa Romeo Brera sa prvýkrát objavila ako koncept v roku 2002 na autosalóne v Ženeve. Sériovú podobu sme spoznali o tri roky neskôr na tom istom podujatí. Samotná výroba prebiehala v rokoch 2005 až 2010. Brera vznikla na rovnakej platforme ako typ 159 a nahrádzala typ GTV. Na trhu sa objavila aj otvorená verzia Brery, ktorú poznáme pod menom Spider. V roku 2008 Brera prekonala malý facelift.
Alfa v roku 2002 predstavila takýto koncept. Produkčnú verziu Brery našťastie príliš nezmenili.
Brera má za sebou aj niekoľko ocenení. V Japonsku získala titul Európske auto roka 2007 a v roku 2006 dostala cenu European Automotive Design Award. Rozhodne aj po niekoľkých rokoch na trhu má svoj šarm a taliansku charizmu.
Dizajn a „wau“ efekt
Brera je jednoducho neuveriteľne pekný kus auta. Jej výhodou je fakt, že na našich cestách a vlastne asi nikde nie je rozšírená do takej miery ako napríklad Audi TT. To znamená, že v spojení s vynikajúcim dizajnom má Brera aj po niekoľkých rokoch neuveriteľný efekt na náhodných okoloidúcich, z ktorých sa po prejazde stávajú diváci. Niektorí tomuto autu venujú obdivný pohľad, z iných srší pohŕdanie a závisť. Tak či tak, Brera vzbudzuje pozornosť. Je jedno či s ňou idete po meste, alebo po diaľnici.
Rovnaké dizajnové majstrovstvo je aj v interiéri. Po nastúpení privítajú štandardne kolmo ovisnuté ručičky rýchlomera a otáčkomera. Športové sedadlá spĺňajú funkciu takmer dokonale. Dojem robia aj hlboko vsadené budíky, ktoré informujú o stave paliva, teplote vody alebo oleja. Vypracovanie interiéru je v celku dobré. Vo vnútri nič nevŕzga a nenašiel som žiadne nadmerné opotrebenie.
Ale aj interiér od Alfy má svoje nedostatky. Prístup na zadné sedadlá by mali mať len cestujúci s právoplatným odsudzujúcim rozsudkom, alebo cestujúci bez nôh. Dve 185 cm osoby sa za seba jednoducho nezmestia. Vzadu sa odvezú len ľudia, ktorí majú pod 175 cm za predpokladu, že vodič bude podobného vzrastu. V Brere sa teda odvezú pohodlne dvaja cestujúci na predných sedadlách. Ak však vaša výška približuje 2 metrom, musíte počítať s tým, že si hlavou budete leštiť panoramatické strešné okno, prípadne strop. Na druhej strane Brera má mimoriadne veľký kufor, do ktorého by sa zmestila aj menšia rodina pri ceste na dovolenku. Kto si však kupuje takéto auto, kvôli veľkosti batožinového priestoru?
Zarití vyznávači kultu Alfa Romeo na tomto aute milujú jeho emócie. A presne tie robia Breru výnimočnou. S týmto autom si kupujete štýl, prestíž a emócie.
Jazdné vlastnosti
Jazda na Brere nie je pre žiadne blonďavé dievčatká s kreditkou od ocinka. Spojka býva tvrdšia, ako pri ostatných autách. Zaberá však presne a ostro. Rovnako ťažšie ide aj volant. Do preraďovania rýchlostných stupňov musíte doslova zapojiť svaly. To však neznamená, že prevodovka je zlá. Práve naopak. Dráhy sú krátke a presné. Nevýhodou je fakt, že pri radení 1., 3. a 5. stupňa môžete rukou naraziť na panel ovládania klimatizácie. Pochvalu si zaslúžia brzdy, ktoré nastupujú ostro a vädnú len po brutálnom zaobchádzaní.
Jazdným vlastnostiam neprospieva uloženie motora pred prednou nápravou. V prípade najľahšieho benzínového motora 2,2 JTS to nevytvára extra veľký problém. Auto sa správa neutrálne až prekvapivo dlho. Potom však nastupuje štandardná nedotáčavosť. V prípade benzínového 3,2 litrového šesťvalca je nevyváženosť auta oveľa väčšia. Rovnako aj v prípade turbodieselových agregátov. Jazdné vlastnosti sú celkovo veľmi dobré. Auto na ceste drží výborne. Navyše nejde o žiaden tvrdý športový podvozok, ktorý vám chce zničiť chrbticu. Nastavenie podvozka je príjemne. Zvládanie nerovností tiež. Taliani našli veľmi dobrý kompromis medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom.
Najsilnejšou zbraňou Brery je jej dizajn. Hneď po ňom nasleduje 3,2 litrový šesťvalec.
Motor 2,2 JTS
Aké sú jazdené Brery som skúšal na 2,2 litrovom agregáte JTS, ktorý ponúka 136 kW (185 k) a maximálny krútiaci moment 230 Nm. Poviem pravdu, očakával som od neho viac. Treba zdôrazniť, že Brera s ním váži takmer 1,5 tony, čo je fakt dosť. Aj s týmto spojenou veľkou nevýhodou je spotreba. V meste sa pod 13 litrov zmestíte len veľmi ťažko. V kombinovanom režime je všetko okolo 10,5 l/100 km prijateľné číslo. Mimo mesta dokážete spotrebu stlačiť aj pod 9 l/100 km. Ak si však s autom chcete užiť a vytiahnuť z neho výkon, spotreba stúpa takmer do nekonečna.
Veľkou devízou tohto motora je jeho zvuk. Ak si niekto na ulici náhodou toto auto nevšimne, tak sa obzrie keď začuje zvuk. Brera s týmto motorom zvláda 100 km/h za 8,8 sekundy. Maximálku má 222 km/h. Po miernej úprave, ktorú mu dala automobilka v roku 2010 zvládne zrýchlenie za 8,6 sekundy a maximálna rýchlosť stúpla o zanedbateľné 2 km/h.
V roku 2008 sa vo Veľkej Británii objavila limitovaná edícia Brera S, ktorá mala oproti štandardu vylepšené jazdné vlastnosti.
Ostané benzínové motory
Druhou benzínovou pohonnou jednotkou v ponuke bol 3,2 litrový šesťvalec. Na rozdiel od ostatných verzií posiela výkon väčšinou na všetky štyri kolesá. Na trhu však môžete ojedinele naraziť aj na prednokolku. Výrobca udáva priemernú spotrebu okolo 11,5 l/100 km, takže počítajte s minimálne o liter až dva vyššou. Všetko to však vynahradí sila 191 kW (260 k) spolu s maximálnym krútiacim momentom 322 Nm. Rýchlejšiu Breru nenájdete. Z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximálka 240 km/h.
Alfa v roku 2009 do ponuky zaradila aj preplňovaný štvorvalec s objemom 1,75 litra. Ten je však u nás naozaj ojedinelý zjav. Dokáže zaujať výkonom 147 kW (200 k) a krútiacim momentom 320 Nm. Výrobca pritom udáva spotrebu len 8,1 l/100 km. Ide teda o najúspornejší benzínový agregát v ponuke. Ak naňho natrafíte máte vyhraté.
Dieselové motory
V rámci naftových motorov Brera nastúpila na trh s 2,4 JTDM, ktorý dosahoval 147 kW (200 k) a 400 Nm. V roku 2007 dostal ešte 10 koní naviac. V roku 2009 do ponuky pribudol dvojlitrový agregát JTDM, ktorý mal 125 kW (170 k) a 360 Nm. Tieto motory predstavujú stred medzi ekonomickou prevádzkou a športovým zážitkom. Ak vám nevadí, že stratíte skvelý zvuk, ba dokonca, že dostanete doslova rapkáč, tieto motory vás odmenia priaznivou spotrebou na úrovni 6-7 l/100 km.
Brera svojou spoľahlivosťou nevyniká. Patrí skôr do priemeru. Nemôžem však povedať, že ide vyslovene o nespoľahlivé auto.
Spoľahlivosť a najčastejšie problémy
Spoľahlivosť talianskych áut má svoju povesť. Už desaťročia. V prípade Alfy to platí možno aj dvojnásobne. Zarytí Alfitsti budú tvrdiť, že tieto autá sú spoľahlivé a bezproblémové. Neverte im. K štandardným nedostatkom patria problémy s elektronikou všetkého druhu. Často zlyháva navíjanie bezpečnostného pásu. Ďalším bežným nedostatkom talianskych áut, ktoré platia aj pre Breru, je častá korózia výfuku a pružín.
Brery v bazároch často pochádzajú od majiteľov, ktorí na nich veľmi nejazdili, možno preto, lebo si ich šetrili a opatrovali. Platí to najmä o benzínových motoroch. Tie nájdete často s malým počtom najazdených kilometrov a v takmer pôvodnom stave.
Ak uvažujete o kúpe benzínovej Brery dávajte si pozor na uvoľnenú rozvodovú reťaz, chybné palivové čerpadlo alebo sviečky. V niektorých prípadoch sa môže pridať únik oleja. Objavili sa dokonca aj problémy s tankovaním. Vzduch z nádrže uniká nedostatočne rýchlo. To znamená, že 70 litrovú nádrž môžete napĺňať po malých častiach s prestávkami.
Dieselové motory v tomto prípade trpia v rámci koncernu úplne rovnako. Povinná jazda je výmena termostatu a EGR ventilu. V porovnaní s benzínovými motormi sú tieto pohonné jednotky lepšie z hľadiska spoľahlivosti a spotreby. Na trhu sa však objavujú s väčším počtom najazdených kilometrov.
Tvorcovia rôznych zoznamov spoľahlivosti Breru často prehliadajú. TUV report z roku 2012 umiestnil technicky podobnú Alfu 159 na 92. mieste zo 120 miest. Dekra označuje podobnú Alfu Spider ako priemerne spoľahlivé auto s častým opotrebovaním ložísk predných kolies a hrdzavením brzdových trubiek.
Ak kupujete Breru, mali by ste sa zamerať na kusy s vyšším rokom výroby. Alfa postupne vylepšila niektoré nedostatky, ktorými Brera trpela vo svojich začiatkoch.
Brera je auto, ktoré môže imidž a štýl rozdávať aj ostatným autám.
Výbava
Výbava Brery nie je vôbec zlá. Už základ ponúkal centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, ABS, ASR, stabilizačný systém VDC s funkciou Hill Holder, 7 airbagov, elektrické ovládanie okien, hmlovky, klimatizácia alebo 16 palcové hliníkové kolesá. Každá Brera, na ktorú narazíte bude mať aj parkovacie senzory, športové sedadlá a elektricky ovládateľné spätné zrkadlá.
Nie je však problém naraziť na Breru, ktorá má navyše multifunkčný volant, kožené vyhrievané sedadlá, bi- xenónové svetlomety, kožený interiér, dvojzónová automatická klimatizácia alebo panoramatické strešné okno. V príplatkovej výbave Alfa ponúkala aj satelitnú navigáciu alebo metalízu. Osobne by som odporúčal nájsť kúsok s panoramatickým strešným oknom a metalízou. Prekážkou nemusia byť ani 18 palcové kolesá, pretože Brera výborne filtruje nerovnosti.
Čo teda kúpiť?
Alfu Romeo Brera môžete kúpiť už od 10 000€. Toto je jej ďalšia slabina, strata hodnoty. Za tieto peniaze však dostanete auto, ktoré má imidžu a štýlu na rozdávanie.
Ak hľadáte auto na víkendové športové jazdenie určite stiahnite po niektorom benzínovom motore. Najlepší akustický zážitok vo vás zanechá 3,2 V6, najlepšie jazdné vlastnosti má 1,75 turbo benzín. Ak chcete vo svojom jazdení zachovať akú takú ekonomiku prevádzky, nájdite si 2,4 JTDM s rokom výroby vyšším ako 2007, alebo 1750 Turbobenzina. Pozor však na stav auta a počet najazdených kilometrov.
Interiér ponúka veľmi dobré spojenie sveta motoršportu a bežných áut.
Plusy a mínusy
+ Vynikajúci dizajn
+ Spracovanie interiéru
+ Prestíž
+ Jazdné vlastnosti (2,2 JTS a 1,75 TBi)
+ Cena
+ Veľký batožinový priestor
+ Málo najazdených kilometrov
+ Naladenie podvozku
- Vyššia spotreba (benzínové motory)
- Priemerná spoľahlivosť
- Rýchla strata hodnoty
- Miesto na zadných sedadlách
- Malá ponuka na trhu s jazdenými autami
Model |
Motor |
Objem |
Výkon |
Krútiaci moment |
Kompresný pomer |
Roky výroby |
Benzínové motory |
||||||
1.75 TBi |
I4 |
1,742 cm3 |
200 K (147 kW) pri 5000 ot |
320 Nm pri 2000 ot |
9.5:1 |
2009– |
2.2 JTS |
I4 |
2,198 cm3 |
185 K (136 kW) pri 6500 ot |
230 Nm pri 4500 ot |
11.3:1 |
2005– |
3.2 V6 JTS |
V6 |
3,195 cm3 |
260 K (191 kW) pri 6200 ot |
322 Nm pri 3800 ot |
11.25:1 |
2005– |
Naftové motory |
||||||
2.0 JTDM |
I4 |
1,956 cm3 |
170 K (125 kW) pri 4000 ot |
360 Nm pri 1750 ot |
17:1 |
2009– |
2.4 JTDM |
I5 |
2,387 cm3 |
200 K (147 kW) pri 4000 ot |
400 Nm pri 2000 ot |
17:1 |
2005–2006 |
2.4 JTDM |
I5 |
2,387 cm3 |
210 K (154 kW) pri 4000 ot |
400 Nm pri 1500 ot |
17:1 |
2007– |
TopSpeed.sk verdikt pre jazdené Alfa Romeo Brera: ODPORÚČAME S VEĽKÝMI VÝHRADAMI!