Alfa Romeo 159 má špičkový podvozok, vie byť rýchla, stabilná, drží stopu. Jazdí lepšie než by ste si mysleli. Len od nej nechcite aby zvládala časté zmeny smeru...

Alfa Romeo 159 má špičkový podvozok, vie byť rýchla, stabilná, drží stopu. Jazdí lepšie než by ste si mysleli. Len od nej nechcite aby zvládala časté zmeny smeru...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov
Napriek širokému spektru ponúkaných motorov sú najlepšou voľbou len dve alternatívy. Buď siahnete po ľahkom a výkonnom štvorvalci 1750 TBi, alebo radovom 5 valci 2,4 JTDm.

V porovnaní s typom 156, ktorý mnohí považovali za jej predchodcu totiž narástla až o 225 mm. To ju síce od 156ky odlíšilo, no zároveň mnohých majiteľov od kúpy nástupcu odradilo. Z vtedajšej konkurencie má 159 asi najkrajší interiér, vyskladaný z oveľa kvalitnejších materiálov ako boli v 156. Olympijské kruhy na stredovom paneli, ktorý je natočený k vodičovi a jeden z najkrajších sériových volantov sú nezameniteľné.


Vývoj staval na využití platformy Epsilon z GM. V pokročilej fáze vývoja auta padlo rozhodnutie preskočiť na síce prepracovanejšiu, ale drahšiu a ťažšiu platformu Premium. Táto zmena prišla v pomerne neskorej fáze vývoja. Jej hlavnou príčinou bolo zabezpečenie návratnosti financií, ktoré GM na vývoj tejto platformy použil. Fakt, že 159 dostala „o číslo väčšie topánky“ malo krutý dopad na jej hmotnosť a agilitu.

Alfa Romeo 159 je mimoriadne bezpečná. Má 5 hviezdičiek EuroNCAP a za príplatok aj 8 airbagov.

Alfa Romeo 159 je mimoriadne bezpečná. Má 5 hviezdičiek EuroNCAP a za príplatok aj 8 airbagov.

Vrcholnou verziou je 3.2 V6. Žiaľ, je to motor od GM. Že sa nejedná o Alfácky 3.2 V6 na pohľad spoznáte podľa prebytku plastu a nedostatku chrómu pod kapotou. Motor od GM nedokázal starší, ale živší taliansky šesťvalec plnohodnotne nahradiť. Z benzínových motorov je v ponuke ešte 2.2 JTS (185 k), 1.9JTS (160 k) a 1.8i (140 k) so zámerom znížiť cenu najlacnejšej 159tky. Všetky štyri motory sú tiež z ponuky GM (1.8i používal dokonca ešte Fiat Croma).


Z dieselov je v ponuke 1.9 JTDm v 16 ventilovej verzii (150 k) alebo ako 8 ventil (120 k) a 2.4 l päťvalec (200 k), ktorý mal pekný zvuk, ale hmotnostne už aj tak ťažkej 159 nepomohol. Motor 1750Tbi sa považuje za to naj, čo môžete do Alfy 159 dať. Spolu s ním prišla odtučňovacia kúra, zdá sa však, že už asi neskoro. Všetky manuálne prevodovky boli 6-stupňové. V ponuke bol aj robotizovaný Selespeed alebo klasický automat  Q-Tronic, s ktorým ma vodič možnosť sekvenčného radenia. Podvozok  využíva prednú nápravu s lichobežníkovými ramenami a vzadu multilink. S motorom 3.2 V6 má Alfa pohon všetkých štyroch kolies s tromi diferenciálmi. Stredný bol samosvorný, ktorý v prípade uzamknutia posielal 57% sily dozadu a 43% dopredu. Tento systém Alfa vyvinula pre model 159 Crosswagon Q4.

Motor V6 na ktorý sa všetci tešili najviac bol sklamaním. Pretože nebol taliansky, ale americký.

Motor V6 na ktorý sa všetci tešili najviac bol sklamaním. Pretože nebol taliansky, ale americký.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Ako je dnes zvykom , Alfa Romeo 159 bola vybavená všetkými život uľahčujúcimi pomocníkmi. Vychytávkami bola až trojzónová klimatizácia a Hi-Fi systém Bose. O aktívnu bezpečnosť sa staralo ABS, ASR a alfácka obdoba ESP. V Euro NCAP dosiahla 5 hviezdičiek za ochranu dospelých, 4 za deti a len 1 v ochrane chodcov. Mohla mať až 8 airbagov a aktívne opierky hlavy na predných sedadlách.


Od roku 2007 zvýšili výkon 2.4 MultiJet na 210 k, okrem verzií s prevodovkou Q-Tronic. V rovnakom roku Alfa na 77. Ženevskom autosalóne predstavila Ti packet. Obsahoval zníženie pruženia o 20 mm, brzdy Brembo, 19" disky z ľahkej zliatiny a bodykit, s ktorým sa nej stala neodolateľná krásavica. V pláne bolo tiež zvýšenie výkonu motora, ale to sa nikdy nepretavilo do reality. Pre jazdu zaujímavý systém Q2 predstavili v roku 2008. Šlo o elektronickú náhradu diferenciálu s obmedzenou svornosťou. V ponuke sa objavili nové farby a materiály interiéru. Ďalšou zmenou bola možnosť objednania si verzie 3.2 V6 s pohonom prednej nápravy. Tu 159tka schudla 45 kg, čo citeľne pomohlo jej jazdným vlastnostiam. Prečo však táto zmena neprišla skôr?

Samozrejme, vyrábali ju aj v inej ako červenej farbe... :)

Samozrejme, vyrábali ju aj v inej ako červenej farbe... :)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov

Rovnako ako kľúčové motory 1750Tbi (200k) a 2.0JTDm, ktoré prišli príliš neskoro (rok 2009), aby jej výrazne polepšili. Všemocnosť ekológie dokazuje aj „eco“ verzia Alfy Romeo 159. Hlavnými zmenami oproti štandardnej verzii sú pneumatiky s nižším valivým odporom a dlhšie prevodové stupne.


Alfa 159 sa, žiaľ, nikdy nedočkala továrenskej pretekárskej verzie. Napriek tomu však v Austrálii s motorom 2.4 MultiJet pohodlne vyhrala 12 hodinové preteky v Bathurst v kategórii dieselov. 159tke sa venoval aj úpravca Alfy Romeo AutoDelta z Británie a z prepĺňanej verzie motora 3.2 V6 získal 352 k (pôvodne 260 k). Motoru 2.2 JTS polepšili prepĺňaním z 145 k na 245 k.

Iste viete, že Alfa 159 existuje aj ako Sportwagon, ktorý predstavili rok po sedane. Mal rovnaký rázvor a celkovú dĺžku rovnakú ako sedan. Ako sme už písali, Alfa Romeo už na svoju krásavicu neprijíma objedávky do výroby. Aj preto, lebo  továreň v Neapole, kde sa Alfa 159 vyrába, už začala produkovať novú generáciu Fiatu Panda. Ak teda túžite po novej Alfe Romeo 159, máte poslednú šancu. Ako vidíte, jeden z posledných kúskov je to naj čo od tohto auta môžete dostať. A vedzte, že to vôbec nebude málo, len očakávania boli na oboch stranách akosi väčšie...


Pozrite si náš test Alfa Romeo 1750 TBi

spracoval: Juraj MAŠLEJ
zdroj: prevažne www.italiaspeed.com