Dokonalým jazdným vlastnostiam vývojári podriaďovali všetko.
Alpine A110

Alpine A110 je viac než dôstojným nástupcom legendy

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

O aute sa v poslednej dobe veľa písalo a špekulovalo, čomu pomohla aj samotná automobilka. Tá totiž pravidelne púšťala do sveta čriepky informácií o novom aute. A tak sme už pred predstavením vedeli, že má celohliníkovú karosériu, funkčnú aerodynamiku a extrémne ľahké sedadlá. Dnes tu však máme čísla. Výsledná pohotovostná hmotnosť auta bez vodiča je iba 1080 kg. Čo je na dnešné pomery naozaj výborné číslo. Iba pre porovnanie, Porsche 718 Cayman váži bez vodiča 1 335 kg. Pre tvorcov bola hmotnosť kľúčová aj vzhľadom na optimalizovanie jazdných vlastností. Preto veľmi starostlivo volili vybavenie. Napríklad už spomínané škrupinové sedadlá od firmy Sabelt vážia iba 13,1 kg kus. Vývojári dokonca uvažovali o tom, že urobia sedadlo spolujazdca fixné, aby ušetrili 500 g. Posadnutosť hmotnosťou dokazujú aj reproduktory, ktoré pre Alpine vyvinula firma Focal. Na blany reproduktorov použili kompozit, no namiesto sklených alebo uhlíkových vlákien doň dali tkané ľanové vlákna.

Dôležité však bolo nielen výsledné číslo, ale aj rozloženie hmotnosti. Dizajn auta preto už od začiatku počítal s umiestnením motora pred zadnou nápravou. Aby však nebolo vzadu až priveľa hmoty, konštruktéri umiestnili do prednej časti chladiaci systém, ale aj palivovú nádrž. Tá je umiestnená za prednou nápravou, aby bola čo najväčšia časť hmoty medzi nápravami. Výsledný pomer hmotnosti je 44:56 v prospech zadnej nápravy, čo je takmer dokonalé rozloženie hmotnosti.

Alpine A110

Pri vývoji sa všetko točilo okolo jazdných vlastností

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Cieľom celého tímu, ktorý na A110 pracoval, boli najmä jazdné vlastnosti. Už sme si povedali, že kľúčom je hmotnosť, no nemenej dôležité je zavesenie kolies. Konštruktéri v tomto prípade použili lichobežníkové nápravy (double wishbone) vpredu aj vzadu. Jazdným vlastnostiam majú pomôcť aj sériové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4. Tie sú obuté na 18" hliníkových kovaných diskoch Otto Fuchs, ktoré minimalizujú neodpruženú hmotu, čim zlepšujú ovládateľnosť. Rovnakú úlohu dostala aj firma Brembo, ktorá dodala kotúčové brzdy s hliníkovými strmeňmi pre obe nápravy. Napríklad pri zadných brzdách vyvinuli špeciálne pre Alpine integrovaný mechanizmus ručnej brzdy, ktorým ušetrili 2,5 kg.

Alpine A110

Celohliníková karoséria pomohla udržať hmotnosť na 1 080 kg

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zaujíma vás, čo Alpine A110 poháňa? Isteže áno. Francúzi pre toto auto zvolili 1,8 litrový prepĺňaný 4-valec. Nie je to žiadne prekvapenie. O tomto motore špekuloval motoristický svet už nejakú dobu. Ide o upravený motor z Clia RS so zväčšeným objemom, novým turbom a novým sacím potrubím a aktívnym výfukovým systémom. Vývojový tím na ňom samozrejme, ako na celom aute, spolupracoval s ľuďmi z Renault Sportu. Výsledný výkon je 185 kW (252 k) a maximálny krútiaci moment 320 Nm. V porovnaní s Porsche 718 Cayman a jeho 220 kW (300 k) a 380 Nm sa to môže zdať málo. Nezabúdajte však na hmotnosť. Výkonová hmotnosť Alpine je totiž 5,8 kg/kW (4,3 kg/k), čo znamená, že na jednu tonu pripadá 233 k. Výkonová hmotnosť Porsche je 6,1 kg/kW (4,45 kg/k) čiže 224 k/t. Alpine aj vďaka tomu akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,5 s. Motor je spojený výhradne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou Getrag, ktorá je špeciálne sprevodovaná pre toto auto.

Alpine A110

Difúzor v zadnej časti nie je žiadna atrapa. Je skutočne funkčný

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Už niekoľkokrát som spomínal, že pri návrhu auta boli kľúčové jazdné vlastnosti. S tým úzko súvisí aj aerodynamika. Auto malo totiž čo najviac pripomínať pôvodnú A110 zo 60-tych a 70-tych rokov, čo sa dizajnérom podarilo. Úlohou celého tímu potom bolo zachovať čisté línie auta. Preto má Alpine A110 kompletne zakrytovanú a hladkú spodnú časť auta a pod zadným nárazníkom funkčný difúzor. Aerodynamiku auta vývojári ladili v aerodynamickom tuneli a jeho výsledný koeficient odporu vzduchu Cx je iba 0,32.

Alpine A110

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Alpine samozrejme kráča s dobou, preto ponúka vodičovi tri jazdné režimy. Nemusíte sa však báť, žiadny zbytočný eco režim tu nenájdete. Auto má režim Normal pre bežné každodenné jazdenie, režim Sport, pri ktorom stuhne riadenie, zmení sa mapovanie motora, prevodovka radí pri vyšších otáčkach a stabilizačný systém ESC posunie hranicu, kedy začne zasahovať. Ak by to nestačilo, je tu ešte režim Track, v ktorom ESC zasahuje ešte neskôr a motor dostane ešte agresívnejšie nastavenie. Cieľom tvorcov však bolo urobiť čistokrvné športové auto vhodné aj na okruhy a takzvané track days. Preto má Alpine A110 možnosť kompletne vypnúť stabilizáciu.

Alpine A110

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Nuž a už chýba iba cena. Tá je vo Francúzsku určená na 58 500 € vrátane dane za auto z limitovanej série Premiere Edition. Z nej automobilka vyrobí iba 1955 kusov, čo symbolizuje rok, kedy Jean Redele založil značku Alpine. Automobilka spustila rezervácie cez mobilnú aplikáciu ešte v decembri 2016. Úspech na seba nenechal dlho čakať a už za 5 dní boli rezervované všetky autá s ľavostranným riadením. Z áut určených pre Veľkú Britániu stále ešte niekoľko kusov zostáva a rezervácie v Japonsku začnú až budúci týždeň. Aplikácia však zostáva funkčná aj naďalej a záujemcovia si už môžu objednávať kusy z bežnej produkcie, ktorá bude nasledovať po Premiere Edition. Prvé Alpine A110 by sa mali dostať k svojim majiteľom v Európe už koncom tohto roka. Pre záujemcov z Veľkej Británie a Japonska začnú dodávky až v roku 2018. Mimochodom, ako už Renault pred časom avizoval, Alpine bude mať svoju vlastnú dílerskú sieť. Zo začiatku ju bude tvoriť 60 predajní, ktoré automobilka vyberie z existujúcich partnerov Renaultu. Otvoria ich ešte pred spustením prvých dodávok a budú v Rakúsku, Belgicku, Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Luxembursku, Holandsku, Poľsku, Portugalsku, Španielsku, Švajčiarsku, Veľkej Británii a Japonsku. Ak vás zaujíma viac detailov o aute, pozrite si priložený rozhovor redaktora magazínu EVO so šéf konštruktérom Alpine Davidom Twohigom.

Typ karosérie:  kupé
Vonkajšie rozmery d/š/v: 4 178/ 1 798/ 1 252 mm
Rázvor: 2 419 mm
Rozchod kolies p/z: 1 556/ 1 553 mm
Zdvihový objem: 1,8 l
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon: 185 kW (252 k) pri 6 000 ot/min
Maximálny krútiaci moment: 320 Nm
Maximálna rýchlosť: 250 km/h elektronicky limitovaná
Zrýchlenie 0 - 100 km/h : 4,5 s
Kombinovaná spotreba: 6,2 l/ 100 km
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková DCT
Pohotovostná hmotnosť: 1 080 kg
Brzdy:

320 mm kotúč a štvropiestikový pevný strmeň vpredu

320 mm jednopiestikový plávajúci strmeň vzadu

Podvozok:  lichobežníková náprava vpredu aj vzadu
Rozmery kolies: 205/40 R18 vpredu, 235/40 R18 vzadu
Objem nádrže: 45 l
Objem kufra: 96 l vpredu, 100 l vzadu
Cena ( Euro ): 58 500 € vo Francúzsku vrátane dane

Zdroj: Alpine, EVO