Audi sa svojím novým bábom pred všetkými chváli, že bude najšportovejšie a najzábavnejšie autíčko v segmente. Nuž, papierové predpoklady na to má. MINI sa zatiaľ tvári, že nič nepočuje...

Audi A1 je už na pohľad zaujímavé autíčko. Progresívny dizajn v štýle kupé, veľké výrezy blatníkov, nápadný oblúk strechy, ktorý je možné na želanie nalakovať kontrastným lakovaním, dodávajú maličkej A1 na robustnosti, vďaka ktorej na pohľad pôsobí väčšia ako je. Samozrejmosťou sú, už takzvané “evil eyes“, ktoré sa stali znakom všetkých áut štyroch kruhov. Za tie si však treba priplatiť.  Rovnako ako za zadné svetlá, ktoré taktiež využívajú technológiu LED. Na výber bude široká paleta diskov, ktorých rozmery štartujú na veľkosti 15“ a končia až pri veľkých 18kach.

Interiér A1 dáva plne najavo, odkiaľ pochádza. Prehľadný a moderne navrhnutý s kvalitnými materiálmi, len potvrdzuje exkluzivitu tohto typu.

Audi vysiela A1 na štart so štyrmi motormi. Dva benzínové motory TFSI a dva naftové motory TDI pokrývajú výkonové rozpätie od 63 kW (86 k) do 90 kW (122 k). Všetky agregáty majú priame vstrekovanie paliva a prepĺňanie turbokompresorom. Inovatívna koncepcia downsizingu im spolu so systémom štart-stop a rekuperáciou energie poskytuje vysoký výkon pri minimálnej spotrebe paliva. Hodnoty sa pohybujú medzi 3,8 a 5,3 L/100 km. Motory 1.4 TSI a 1.6 TDI bude možné kombinovať s dvoma typmi prevodoviek, a to 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo automatickou dvoj-spojkovou prevodovkou S tronic. Motor 1.4 TFSI si bude musieť vystačiť iba s päťstupňovým manuálom.

Všetky štyri motory v A1 využívajú systém na rekuperáciu energie, ktorý pomocou inteligentnej regulácie elektrickej sústavy ovláda alternátor tak, že pri dobiehaní vozidla a brzdení sa kinetická energia premieňa na elektrickú, ktorou sa dobíja akumulátorová batéria. Takto získaná energia sa pri následnej akcelerácii vracia do elektrickej sústavy vozidla, a tým odľahčuje alternátor a s ním aj motor.

Podľa výrobcu sa ma jednať o najšportovejšie auto v segmente malých kompaktných áut. K tomu mu má okrem výkonných motorov pomáhať najmä podvozok a celkové vyváženie automobilu. Podiel rozloženia hmotnosti je 63% k 37% v prospech prednej nápravy. To je pre auto s predným náhonom a tak malou hmotnosťou (základná verzia váži len 1 040 kilogramov ) výborne číslo. Pri pohľade na podvozok automobilu zistite, že závesy predných kolies tvoria vzpery McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami. Zadnú nápravu tvoria vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou a odpružené oddelenými pružinami a tlmičmi.



Potešilo nás použitie elektronickej uzávierky diferenciálu, ktorá nahrádza výrobne drahý klasický mechanický samosvorný diferenciál. Tento systém pri prejazde zákrutou automaticky pribrzďuje vnútorné koleso, čím vlastne oklame mechanicky diferenciál, ktorý presunie väčšie množstvo krútiaceho momentu na vonkajšie koleso. Tento prvok výbavy výrazne zlepšuje ovládateľnosť a stabilitu automobilu v zákrutách. O to lepšie, že tento systém je súčasťou základnej výbavy.



Audi ponúka A1 v dvoch líniách vybavenia – bohato vybavenej Attraction a športovo-dynamickej Ambition. Obidve sa dajú kombinovať s kompletom media style Paket.

Na to, aby Audi aj na svojom najmenšom modeli zanechalo odkaz na prémiový segment prenieslo do príplatkovej výbavy niekoľko prvkov, ktoré bude mať A1-ka spoločné s najluxusnejšími automobilmi tejto značky. Jedným z týchto prvkov sú už spomínané svetlá využívajúce technológiu LED. Alebo napríklad aj asistenčný systém diaľkových svetiel, ktorý pomocou kamery rozozná iné vozidlá a automaticky prepína diaľkové a tlmené svetlá. Tak isto je možnosť priplatiť si za systém priestorového ozvučenia Bose Surround Sound System.


Individualizácia sa nevyhla ani vzhľadu a Audi ponúka pre svoju A1 hneď dva optické pakety. Jedným z nich je už tradične športový S line, ktorý v sebe zahŕňa športový podvozok S line. Tým druhým je Audi exclusive line alebo Optikpaket schwarz. Tento program individualizácie poskytuje svojim zákazníkom hneď niekoľko možností špecifického vyhotovenia interiéru aj exteriéru – napríklad individuálne farby kože na poťah volantu a spodnú časť stredovej konzoly.


Ako celok možno považovať Audi A1 za veľmi vydarenú. Za priamych  konkurentov A1-ky možno považovať Mini, Mercedes triedy A a nový Citroen DS3. Sme veľmi zvedaví, ako si značka Audi povedie v tomto segmente a v tak nabitej konkurencii. Hlavne ako sa vysporiadala s tvrdením, že A1 je športovejšia než MINI, ktoré je už dve generácie etalónom jazdných vlastností a zábavy za volantom v tomto segmente.

autor textu a foto: Ľubomír ŠUĽOVSKÝ
ďakujeme za splnenie misie :)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 16 obrázkov