Po desaťročiach automobilov so zadným pohonom, prípadne štvorkoliek, je nová 2-ka Active Tourer prvým BMW s hnanou iba prednou nápravou a priečne uloženým motorom. Samozrejme, ak nerátame Mini.
BMW 2 Active Tourer je podľa automobilky zamerané najmä na aktívnych, mladých ľudí a mladé rodiny, teda tých, ktorí potrebujú od auta hlavne variabilitu vnútorného priestoru. Môžu tak ľahko prevážať napríklad športové náčinie alebo detský kočík. Zodpovedá tomu aj batožinový priestor s objemom 468 litrov, ktorý sa dá zväčšovať posúvaním zadných sedadiel, prípadne ich sklopením. Operadlo zadného sedadla je navyše polohovateľné a delené v pomere 40 : 20 : 40. Po sklopení zadných sedadiel dostanete 1 510 litrov objemu určeného pre batožinu. Jedno šikovné riešenie ponúka BMW aj pre zatváranie veka batožinového priestoru. Štandardne je ovládané manuálne, no v rámci doplnkovej výbavy si môžete objednať aj jeho automatické zatváranie pomocou stlačenia tlačidla, alebo pohybom nohy pod zadným nárazníkom. Je tam umiestnený senzor, ktorý po zaznamenaní pohybu vydá pokyn na zatvorenie piatych dverí a vy nemusíte položiť tašky, aby ste to urobili manuálne, pripadne dačo stlačili. V BMW tento systém nazvali Smart opener.
Karoséria Active Toureru má pritom relatívne kompaktné rozmery. Dĺžku 4 342 mm, šírku 1 800 mm a výšku 1 555 mm. Rázvor náprav je 2 670 mm. Tieto hodnoty sú veľmi podobné tomu, čo ponúka jeho najväčší konkurent Mercedes triedy B.
Auto bude od začiatku predaja k dispozícii s troma motormi. V ponuke budú dva benzínové a jeden naftový motor, pričom všetky budú prepĺňané použitím technológie TwinPower Turbo. Zaujímavosťou je aj ich modulárny princíp konštrukcie s radovým usporiadaním a zhodným objemom 500 cm3 na valec.
Pod kapotou najslabšej verzie 218i Active Tourer nájdeme spomínaný prepĺňaný trojvalec s objemom 1,5 litra. Jeho výkon je 100 kW (136 k) a maximum krútiaceho momentu je 220 Nm. Krátkodobo sa dá dokonca zvýšiť na 230 Nm pomocou funkcie overboost. To stačí 1 320 kg vážiacemu autu na zrýchlenie na 100 km/h za 9,3 s. Výrobcom udávaná kombinovaná spotreba je pritom 4,9 l/100km.Trojvalcový motor je štandardne spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, no môžete namiesto nej mať aj 6-stupňový automat Steptronic.
Podstatne dynamickejšia bude verzia 225i Active Tourer, ktorá predstavuje aktuálny vrchol v ponuke tohto typu. Poháňa ju 2,0 litrový prepĺňaný štvorvalec s maximálnym výkonom 170 kW (231 k) a krútiacim momentom vrcholiacim hodnotou 350 Nm. Tento model dostanete so sériovo montovanou 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Auto v tejto konfigurácii váži 1430 kg a akcelerácia na 100 km/h mu trvá iba 6,8 s. Výrobca pritom sľubuje kombinovanú spotrebu 6,0 l/100 km.
BMW samozrejme neodignorovalo ani milovníkov nafty, a tak posledný model s ktorým odštartuje predaj novej predokolky bude 218d Active Tourer. Pod kapotou mu bude pracovať 2,0 litrový turbodiesel s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 330 Nm. Sériovo bude spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. K vznetovému motoru si však môžete navoliť aj 8-stupňový automat Steptronic. Zatiaľ jediný naftový Active Tourer v ponuke zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Jeho pohotovostná hmotnosť je 1475 kg a kombinovaná spotreba by sa podľa výrobcu mala dostať na hodnotu 4,1 l na 100 km.
Na jeseň BMW sľubuje ďalšie motory. Pribudnúť by mali modely 220i, 220d a 216d Active Tourer. Priaznivci pohonu oboch náprav sa môžu tešiť aj na verzie s pohonom xDrive.
Podvozok 2-ky Active Tourer tvorí predná náprava typu McPherson a viacprvková náprava vzadu. Kvôli zníženiu hmotnosti vyrobili v BMW nápravnice a ramená z vysokopevnostnej ocele. Nemci použili v novom kompakte elektromechanický posilňovač riadenia. Na želanie ho môžete mať aj s funkciou Servotronic, ktorá nastavuje posilňovač riadenia v závislosti od rýchlosti. K nemu výrobca ponúka aj variabilné športové riadenie, ktoré prispôsobuje prevod v prevodovke riadenia podľa uhla natočenia volantu. S podvozkom sú úzko späté aj brzdy, ktoré sú v tomto prípade pri všetkých modeloch kotúčové s plávajúcimi strmeňmi na oboch nápravách. Vodiča pri jazde podporuje aj systém jazdnej stability DSC, ktorý zahŕňa ABS, dynamickú trakčnú kontrolu DTC a elektronickú uzávierku diferenciálu EDLC. Vodič si môže, v BMW už relatívne štandardne, vybrať z troch jazdných režimov: Sport, Comfort a Eco Pro. V závislosti od zvoleného režimu sa bude potom meniť napríklad odozva motora na stlačenie plynu.
BMW 2 Active Tourer príde na trh, okrem základnej verzie, aj v dvoch dizajnových verziách, a to Sport line a Luxury line.
2-ka Active Tourer bude k dispozícii vo viacerých dizajnových líniách. Okrem základnej verzie tak môžete mať vyhotovenie Sport line alebo Luxury line. V prípade Sport line dostanete niektoré exteriérové prvky lakované čiernym lesklým lakom, ale napríklad aj koncovku výfuku vo vyhotovení čierny chróm. Lesklé čierne lišty nájdete aj v interiéri, no tam vás viac potešia športové sedadlá s kontrastným prešitím, či kožený volant s podobne výrazným prešitím. Vo výbave Luxury line nájdete naopak mnoho chrómovaných prvkov na karosérii a decentnejší interiér. Od novembra tohto roku bude k dispozícii aj M sportpaket. Ten okrem aerodynamických doplnkov zahŕňa aj športový podvozok a 17 alebo 18 palcové disky kolies. (V predošlých dvoch prípadoch výrobca ponúka 16 a 17 palcové disky.) 2-ka Active Tourer so športovým M podvozkom klesne o 10 mm bližšie k zemi. Samozrejmosťou je iné čalúnenie sedadiel a zaujímavosťou je, že ak chcete auto v ústricovej modrej, túto farbu dostanete iba s M paketom.
BMW 2 Active Tourer ponúka niekoľko zaujímavých prvkov. Jedným z nich je napríklad farebný Head Up displej. Automobilka už tradične ponúka aj viacero asistenčných prvkov. Jedným z nich je adaptívny tempomat, ktorý spolupracuje s kamerou zabudovanou v pätke spätného zrkadla. Funguje v rýchlostiach od 0 do 140 km/h a rozozná vozidlá na vzdialenosť 120 m. Systém má funkciu Stop and Go a udržiava odstup od auta pred vami až do krátkeho zastavenia. Funkcia asistent do dopravnej zápchy dokonca udržiava nielen rýchlosť a odstup, ale pomocou elektronického riadenia aj jazdný pruh. Táto funkcia môže byť aktívna v rýchlostiach do 40 km/h. Ďalším systémom založeným na kamere je systém City-pribrzdenia. Pracuje v rýchlostiach od 10 do 60 km/h a upozorní vodiča na prekážku. Ak ten nereaguje brzdením alebo zmenou smeru, systém začne brzdiť sám. Pravdupovediac v meste si fungovanie tohto systému v reálnom svete neviem predstaviť. Ak je totiž priveľmi citlivý, bude asi po čase dosť otravný. Jednou z vecí, ktoré uľahčia mnohým vodičom život je aj parkovací asistent. Dokáže totiž zaparkovať sám, v pozdĺžnom smere. Vodič sa v takom prípade stará iba o pridávanie plynu a brzdenie. Tento systém však na zaparkovanie potrebuje miesto o meter dlhšie, ako je auto.
BMW týmto modelom poprelo filozofiu, ktorú razilo dlhé roky, hoci pohon predných kolies v tejto kategórii automobilov skutočne dáva zmysel. Sám som zvedavý na reálne jazdné vlastnosti, každopádne s pohonom X-Drive to môže byť zaujímavá alternatíva k zavedenej konkurencii, napríklad Mercedesu triedy B.