Naftové motory síce produkujú menej CO2 ako benzínové agregáty, no napriek tomu upadajú do nemilosti.
Krajina doteraz zvýhodňovala (a stále zvýhodňuje) vznetové motory nepriamou úľavou na daniach. Deje sa tak najmä kvôli tomu, pretože dosahujú nižšiu spotrebu paliva a teda aj produkujú nižšie množstvo CO2. Kompetentní však teraz kladú dôraz na pevné častice a oxidy dusíka, ktoré z výfukov „nafťákov“ vychádzajú v štvornásobne vyššom množstve.
Bary Gardiner, minister životného prostredia vo Veľkej Británii, považuje zvýhodňovanie naftových agregátov za chybný krok, ktorý treba napraviť. Podľa jeho slov sa opatrenie podpísalo aj na zdraví obyvateľov. Povráva sa, že nepriaznivé zdravotné následky kompetentní odhalili už v roku 2010, no situáciu nezmenili. Roy Harrison, profesor na Birminghamskej univerzite, tvrdí, že zákonodarcovia majú informácie o škodlivosti naftových motorov už od roku 1993.
Čo si má myslieť obyčajný človek? Pred niekoľkými doslova mesiacmi sme naháňali CO2 (a ešte stále to aj robíme). Teraz sa však pomaly a postupne obraciame na naftové motory, ktoré neodšpriepiteľne produkujú iné škodlivé látky vo väčšom množstve.
Tvorcovia pravidiel by mohli myslieť aj na to, že rozdiel medzi 10 ročným a novým naftovým motorom je obrovský.
Diesel ako nepriateľ?
Sila a šarm oxidu uhličitého pravdepodobne slabne. Vyzerá to tak, že stojíme na začiatku boja s novým nepriateľom. K Veľkej Británii sa pridávajú aj niektoré mestské časti Londýna. Tie isté časti, ktoré ešte nedávno dieselové motory zvýhodňovali im teraz dvíhajú poplatky za parkovanie alebo za povolenie vjazdu.
Problémom podobných opatrení je však fakt, že nerozlišujú medzi novými a starými naftovými motormi. Kým niekedy sa z výfukov takto poháňaných áut valil čierny dym, dnes to už neplatí. Filtre pevných častíc alebo katalytické redukcie spôsobujú, že produkcia škodlivých látok výrazne klesá. Ktovie ako sa navyše k novým opatreniam postavia automobilky, ktoré do vývoja vznetových motorov investovali a stále investujú nemalé finančné čiastky.
Zdroj: independent.co.uk
Prečítajte si aj: Francúzska vláda bojuje proti nafte!