Laicky stočené kilometre odhalíte veľmi ťažko. Ten, kto chce oklamať, oklame. Férovosť sa v biznise už dávno nenosí...
Takže už niekoľko mesiacov na internetovej databáze stav kilometrov neoveríte. Ako si pomôcť? Jednoduchá a jednoznačne úspešná cesta nie je. Pri niektorých autách sa to dá, inokedy nie. Všeobecne platí, že extrémne nízky, ani extrémne vysoký nájazd sa nedajú ľahko zistiť.
Boli časy, kedy sa dal nájazd auta hodnotiť stavom interiéru. Povedzme ošúchané pedále, potrhané bočnice sedadiel.... Dnes to je prežitok. Za smiešne peniaze sa totiž dajú zohnať kompletné interiéry v zachovalom stave, alebo dať prečalúniť volant. Rádovo ide o stovky eur. Navyše, materiály v novších autách už dávno nie sú tak kvalitné, ako boli pred desiatkami rokov. Umelé kože či iné časti nesú znaky opotrebenia aj pri nájazde pod 50 000 km! Tiež bude inak vyzerať interiér firemného auta, ktoré užíva jeden vodič, firemného, ktoré nemá svojho pána a rovnaký model s rovnakým nájazdom, ktoré využívala rodina.
Pri aute z dovozu
Pri kúpe auta z dovozu to môže byť o trochu jednoduchšie, ako u nás. Stačí si dávať pozor na dokumenty. Pozriete si, povedzme, protokol z STK alebo z poisťovne, kde sa uvádza aj stav km. Pýtate sa, a čo servisná knižka? Vážení, tiež prežitok. Samotná servisná knižka je už roky mimoriadne často falšovaná. Navyše v tlačenej podobe pomaly, ale isto mizne.
Auto na LPG má v tomto smere tiež výhodu. V zahraničí si dielne vedú záznamy a pri kontaktovaní montážnej dielne sa zvyčajne dopátrate aj stavu kilometrov konkrétneho auta. Netvrdím však, že to je vždy možné.
Kontrola auta podľa dokumentácie tiež nie je nikdy 100 %. Všetko sa dá upraviť, sfalšovať. Množstvo faktúr a protokolov sa jednoducho nedbalostne alebo úmyselne stratí...
A čo platené databázy? Samozrejme, nejaké údaje zhromažďujú aj oni. Ale tiež by som im neveril na 100 %. Rovnako, nie každá spoločnosť ponúka rovnaký rozsah informácií.
Ako z toho von?
Jednoznačne najlepšou metódou, za ktorú si však musíte zvyčajne zaplatiť, je podrobná autodiagnostika. Samozrejme, pri aute za pár tisíc eur sa zaobídete aj bez nej, pri aute za 10 a viac tisíc by som však zvážil aj ja túto možnosť. Riadiace jednotky moderných áut v sebe nesú množstvo rôznorodých informácií, na základe ktorých sa dá určiť, či sú najazdené km na odometri autentické, alebo nie. Ide napr. o informácie, ktoré sa týkajú intervalov výmeny oleja, vypaľovania DPF a pod. Rovnako pri tejto operácii sa môžete dozvedieť aj niektoré chyby uložené v riadiacej jednotke.
Samozrejme, kvalitný program autodiagnostiky nestačí. Jednoznačne treba majstra, ktorý vie kde, a ako v systéme hľadať. Poplatky, ktoré si za to vyúčtujú, sa často blížia aj 100 eurám, avšak ako posledná kontrola auta pred nákupom sa to rozhodne oplatí.
Foto: Shutterstock