Mnohé drobné chyby, či zašpinenia laku odalí až kvalitné umytie.
V povrchu karosérie sú prilepené, zapichnuté, alebo otreté malé časti asfaltu, živice, zvyškov pneumatík, brzdného prachu, náletovej hrdze, dlhšie neodstráneného hmyzu... Autokozmetický priemysel pre tento účel objavil účinný odstraňovač tzv. clay. Slangovo sa tomu dá hovoriť hlina, aj keď materiál skôr pripomína plastelínu. Ide o špeciálnu hmotu, ktorá v kombinácii s lubrikantom (aby dekontaminácia lak neškriabala) veľmi účinne odstraňuje drobné nepeknosti, ktoré kvalitné umytie odhalí.
Detail štruktúry povrchu laku používaného auta pred dekontamináciou.
Raz za rok-dva si dekontamináciu laku zaslúži každé krajšie, drahšie, či hodnotnejšie auto. Prosto auto, na ktorom majiteľovi záleží.
Tu je dôkaz, čo všetko z "čistého" auta ešte clayovanie vytiahne...
Po nastriekaní lubrikantu na karosériu sa pri čistení prechádza po karosérii clayom vodorovným, alebo zvislými pohybmi. Podstatná je rovnomernosť a pravidelnosť. Pri veľkom znečistení je potrebné clay často obracať, aby prilepené zvyšky z jedného miesta neškriabali lak inde. Po kompletnom vygumovaní je najlepšie auto znova umyť a konzervovať voskom. Nezriedka sa dokonca stáva, že aj celkom nové auto v predajni prichádza k predajcovi z veľkoskladu kontaminované. Stáva sa tak aj pri prevoze kamiónmi a nekvalitnou igelitovou, alebo pastovou ochranou.
Dekontamináciu hlinou aka plastelínou aka clayom je nutné robiť len na namazanom povrchu. Jeden z vhodných prípravkov má v ponuke britský AUTOGLYM - Rapid detailer.
Dekontaminácia na pohľad aj dotyk zvyšuje kvalitu laku už na prvý pohľad a dotyk. V zásade sa jedná o odborný, náročný a časovo nie najkratší úkon. Na rozdiel od klasického umývania odporúčame poradiť sa so špecialistami z autoumyvárky, prípadne si to na aute nechať urobiť v osvedčenej automyvárke. Napríklad v bratislavskej KV detail.