Z videa vyplýva, že verejné tajomstvo je odhalené úplne donaha! Zdá sa, že spolujazdcove strany majú slabšie riešené deformačné zóny, ako vodičová strana.
Manipulovanie s crash testami
Ekológia mi úplne ľahostajná nie je. No pre životné prostredie sú omnoho škodlivejšie iné oblasti ľudskej činnosti, ako autá. Tiež a vlastne viac ma zaujíma otázka bezpečnosti posádky pri, alebo po náraze. Toho sa týka nová kauza. Už dlho sa špekuluje, že nové autá nie sú tak bezpečné, ako nám ich crashtesty prezentujú. Automobilky údajne vytvárali absorpčné zóny tak, aby v laboratórnych testoch dopadli čo najlepšie. Realita je vraj odlišná. To tvrdenie sa rozhodli overiť v IIHS – Severoamerický inštitút diaľničnej bezpečnosti. Pokúsili sa nasimulovať odlišný typ zrážky, ako je skúšaný dlhé roky pri crashtestoch. Zamerali sa na spolujazdcovú stranu a na malé prekrytie nárazu. K poslednému hodnoteniu si vybrali v ponímaní verejnosti viac bezpečné autá – kategóriu SUV.
Crashtesty od EuroNCAP sú tiež roky rovnaké. Dá sa na ne auto konštrukčne pripraviť.
Výsledky? Prekvapivo dobre si viedol Hyundai Tucson. Odolnosť karosérie sa v porovnaní s ľavou stranou údajne vôbec nezmenila. Pri americkej obdobe Oplu Mokka, Mazdy CX-5 a Hondy CR-V sa poškodenie karosérie na strane vodiča a spolujazdca vizuálne jemne odlíšovalo. Pri Subaru Forester a Nissane X-Trail sa stĺpik pasažiera posunul o 25 cm voči vodičovej strane. No a na záver najhoršie hodnotenie si odniesla Toyota Rav4, ktorej sa stĺpik posunul až o tretinu metra.
„Niektoré absorpčné zóny v autách vyzerajú na pohľad rovnako. Nemajú ale rovnakú pevnosť,“ konštatuje Becky Muellerova z IIHS.
Prvé testovanie uskutočnila spoločnosť ešte pred štyrmi rokmi. Výsledky tiež neboli veľmi priaznivé. Volkswagenu CC pri náraze dokonca odpadli celé dvere. Toyote sa tentokrát dvere iba pootvorili. Výrobcov tieto výsledky pred už vtedy nepotešili. Rozhodli sa prijať patričné opatrenia.
Toyota na výsledky z pred štyroch rokov zareagovala a podnikla potrebné kroky. Pristúpili k zlepšeniu, ale zasa na strane vodiča. Podľa inžinierov v Toyote si je potrebné uvedomiť, že predná časť karosérie vozidla nie je symetrická. Keby prepracovali obe strany naraz, bolo by to časovo náročné, a proces výroby by sa tým spomalil. Dnes sa ponúkajú už iba prepracované verzie, resp. prišla na trh nová platforma, ktorá sa objavila u Priusu a C-HR.
Zdroj: IIHS