Španielsko, Francúzsko a USA budú od VW vymáhať vrátenie dotácií, ktoré dostali ľudia na ich autá. V Austrálii hrozí koncernu obrovská pokuta.
Vyzerá to tak, že viaceré krajiny dotácie nielen ľutujú, ale budú ich aj vymáhať späť. Jednou z nich je Španielsko, ktoré dávalo dotácie na autá s nízkymi emisiami vo forme šrotovného v hodnote 1 000 €. Minister priemyslu, José Manuel Soria, chce tieto peniaze späť. Hoci ešte nemá presne vyčíslené koľkých áut sa to týka, zrejme to nebude malé číslo. Následky by však podľa neho nemali znášať ľudia, ktorí si autá kúpili, ale automobilka. Ministerstvo preto už konzultuje právne kroky, ktoré voči VW podnikne.
Rovnakú požiadavku má aj francúzska ministerka životného prostredia, Ségolène Royalová. Odhaduje, že vo Francúzsku VW predal asi milión vozidiel s nelegálnym softvérom. Peniaze, ktorými ich dotovala ako ekologickejšie vozidlá, bude chcieť späť.
50 miliardové daňové úľavy v Amerike
VW v súvislosti s dotáciami vyšetrujú aj v USA. Tamojšia vláda totiž v roku 2009 schválila program daňových úľav vo výške 50 miliárd dolárov. Kupujúci v rámci neho dostali zľavu 1 300 $ (1 166 €). V tomto prípade však nepôjde iba o vrátenie dotácii. Predstaviteľom VW hrozí trestné stíhanie za podvod. Navyše podľa zákona, ktorý zakazuje klamanie úradom s cieľom získať vládne dotácie, je pravdepodobné, že automobilka bude musieť vrátiť trojnásobok dotácie plus pokutu 5 000 dolárov za každé auto predané s predmetnou dotáciou.
Sankcie voči VW pripravuje aj Austrália. Tu však ide o ešte vyššie sumy. Koncernu totiž hrozí za úmyselné zavádzanie spotrebiteľov a použitie manipulatívneho softvéru pokuta vo výške 1,1 milióna austrálskych dolárov, čo je približne 697 000 € za každé porušenie zákona. To znamená za každé predané auto s aktívnym podvodným softvérom. Austrálske úrady zatiaľ zisťujú, či sa autá s dotknutým softvérom privážali aj do ich krajiny. Audi pritom už potvrdilo, že do Austrálie vyviezlo autá so spomenutým softvérom, nebol však aktívny. Každopádne, v tejto krajine v roku 2009 koncern VW predal 50 000 vozidiel s naftovým motorom.
V tomto svetle je už iba úsmevné, že VW musí vrátiť ocenenie Green Car of the Year časopisu Green Car Journal, ktoré v roku 2009 vyhral VW Jetta TDI a v roku 2010 Audi A3 TDI.
Zdroj: autobild