Nemám dopravné inžinierske vzdelanie. Hodnotím len ako laik. Na novo vymedzené jazdné pruhy na Gagarinovej ulici som si prešiel a veru, dobré to nie je.

Vezmem to radšej vo forme rozprávania. Pre istotu som sa vybral podvečer (ospravedlňte kvalitu foto), kedy je v smere do mesta slabšia premávka. Moja obhliadková trasa začala od križovatky Slovnaftská x Svornosti v smere do mesta. Pokúsim sa vysloviť pár mojich postrehov. 

Na danom úseku je množstvo prenosných zvislých dopravných značiek, ktoré upravujú jazdu v jazdných pruhoch. Absentujú však rozširovacie vodorovné dopravné symboly, ktoré by orientáciu uľahčili.

Niekde môžete ísť s osobným autom len v ľavom jazdnom pruhu, inde vo všetkých troch. Dobre, chápem, je nutné využiť celú kapacitu cesty, aby sa zmestilo čo najviac vozidiel. Šírka jazdných pruhov je síce na tesno, najmä ak v protismere míňate iné autá, ale cesta sa nafúknúť nedá a priestor na prenosnú bariéru, žiaľ, tiež nie je... V pravom jazdnom pruhu nie je zriadený priamo BUS pruh, ako som si pôvodne myslel, je tam zákaz jazdy osobných vozidiel. Ostatné jazdné pruhy majú obmedzenia rozsiahlejšie. Pre ilustráciu prikladám fotku, o čo vlastne ide.

Pravý jazdný pruh: Zákazová značka B5 - zákaz vjazdu osobných vozidiel  

Hovorím si v duchu, zákaz vjazdu osobných áut v pravom pruhu. Takže BUS a nákladiaky môžu? Čo taxi? Vyslovím teda rečnícke otázky, resp. nahlas svoje myšlienkové úvahy, ktoré mi napadli. Osobné vozidlo je vozidlo kategórie M. Kategória M1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča. Čo ale ak mám osobné auto v osvedčení o evidencii vedené ako N1? To sú vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg (do 3 500 kg nie ste limitovaný značkou zákazu vjazdu nákladných vozidiel). Ďalej, tento pruh teda nemôžu využívať ani vozidla taxislužby, ak sú kategórie M1. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale priestor na špekulácie je tu značný.

To, že sú niektoré miesta rozšírené na 3 jazdné pruhy, znamená, že sa niekde budú spolu tlačiť osobné autá, nákladné a aj autobusy. Takže sa to v špičke opäť upchá (a možno už aj ráno tak bolo) a MHD teda tiež nebude mať plynulý prejazd. Navyše tam, kde jazdný pruh končí, musí vodič dávať prednosť inému vodičovi v pruhu, do ktorého prechádza. Zipsové pravidlo neplatí... 

Ďalej, striedanie v pruhoch je vyznačené len zvislým dopravným značením. Určite by bolo vhodné to doplniť aj vodorovným značením (čiary, symboly...), nech v tom vodiči netápu. Teraz, z pohľadu nielen cezpoľného vodiča (v podstate aj ja ním som) je to veľká katastrofa.

Absolútne zabudli na cyklistov. Presun po týchto cestách tej nechránenej skupine účastníkov premávky by mali obmedziť, no zároveň pre nich pripraviť inú alternatívu v úseku.

Uvediem krátky príklad. Pravý jazdný pruh na úrovni cintorína Vrakuňa je k dispozícii pre všetkých vodičov na všetkých druhoch vozidiel. Kebyže to tam vôbec nepoznám a riadim sa značením, tak sa zrazu ocitnem na Čučoriedkovej ulici, keďže aj pravý, aj stredný jazdný pruh navádza v priamom a aj odbočovacom smere.

Na internete som sa ako "cezpoľný - neznalý" dočítal, že parkovisko pri cintoríne Vrakuňa má slúžiť ako záchytné. Vážne? A odkiaľ to majú ľudia vedieť? Žeby to bolo nejako vyznačené? Nie!

Žeby to bolo dobré sprístupnené? Nedá sa povedať. Informácie o stave voľných miest? Nehrozí... Vodič, aby sa na parkovisko dostal, musí ísť až po hlavný vchod v smere na Čučoriedkovú ulicu. Tam ho tiež žiadne dopravné značenie nečaká. Jediné, čo vás môže naviesť, je posprejovaná tabuľa k Harley Pubu, ktorá je, mimochodom, pred miestom, kde sa z parkoviska len vychádza. Po výjazde z Gagarinovej na Čučoriedkovú a následne k cintorínu ste na obojsmernej ceste. Značka "obojsmerná premávka" je umiestnená až za miestom, kde sa dráhy vozidiel križujú. Tiež mi to nepríde ako bezpečné riešenie...

Na prvom výjazde z parkoviska (od Malého Dunaja), kde sa z parkoviska vychádza na Gagarinovu, je zo smeru jazdy od Gagarinovej osadená značka zákaz odbočenia, na druhom už nie. Je tam iba vodorovné dopravné značenie pre smer jazdy priamo.

Vjazd na teoreticky záchytné parkovisko? Mohli na tom trochu zapracovať. Výjazd z parkoviska priamo na Gagarinovu? Nevravím, že sa to nedá, ale pre slabšieho vodiča to môže byť problém. Kapacita? Minimálna... Ale aspoň je na ňom nový asfalt. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keď som sa vrátil domov, objavil som video na FB Polície. Ukazujú v ňom, ako vodiči osobných vozidiel idú v pravom jazdnom pruhu, v ktorom majú podľa zvislého dopravného značenia teoreticky zákaz. To svedčí len o tom, že jazdia okrem iného po pamäti. Rovnaké to bolo aj počas môjho motania sa v úseku. A možno vodiči na značky aj pozerajú, ale nechajú sa zlákať tým pred ním idúcim, ktorý sa v podstate dopúšťa priestupku a vlastné protiprávne konanie si neuvedomia.

Nedokonalostí je tam podstatne viac. Bolo by to na dlhšie. To je len pár, ktoré mi pri spracovaní napadli.

Cesty sa nafúknuť nedajú. Kompetentní sa pasujú len s tým, čo majú. Napriek tomu dopravné značenie hodnotím ako sčasti zmätočné, sčasti neprehľadné a sčasti neúplné. Vzhľadom na to, že sa s tým trápia už nejaký ten piatok, to mohli zvládnuť oveľa komplexnejšie. 

Čo úsek obchvatu na Bajkalskú?

Tiež som si ešte letom-svetom prešiel aj úsek zjazdu z obchvatu (od SC) na Bajkalskú. Je tam nové prenosné značenie, tiež nový BUS pruh. Aj napriek značeniu to nik nebude v špičke dodržiavať - jedine možno pod hrozbou sankcie. O správnosti tohto kroku radšej rozvíjať debatu nebudem. Kolóny áut stoja v špičke až na obchvate. Keď stojí obchvat, stojí tranzit... Ako to bude ďalej? Netrúfam si povedať, nie som tá pravá osoba, ktorá je určená na prognózovanie dopravy. Každopádne je aj na nás vodičoch, aby sme sa obrnili trpezlivosťou, tolerantnosťou, zhovievavosťou... aj keď vždy sa nájde nejaký arogantný kretén, ktorý sa bude tlačiť.