Panamera Turbo časom 7:38 na Nürburgringu dorovnala autá ako Porsche 911 Turbo 997 (2006), Luxus LF-A (2010), Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera (2010) a prekonala napríklad aj Ferrari 430 Scuderia (2007), Lamborghini Murcielago LP640 (2006), či legendárny McLaren Mercedes SLR (2003), ale aj športovca z vlastnej stajne Porsche 911 GT3 997 (2009).
Hoci to tak nevyzerá, výrobca tvrdí, že Panameru prerobili do posledného detailu. Zapracovali nielen na motoroch a prevodovkách, ale aj na podvozku, ktorý dostal riadenie zadnej nápravy, aktívnu kompenzáciu nakláňania a trojkomorové vzduchové pruženie. Cieľom vývojového tímu pritom bolo posunúť Panameru na absolútny vrchol medzi luxusnými športovými sedanmi. A je jasné, že Porsche nemôže byť iba luxusné, ale aby vyhovelo priaznivcom značky musí byť aj pekelne rýchle. Dôkazom, že sa to podarilo, je aj čas, ktorý dokázala zajazdiť na slávnom Nürburgringu. Jeho hodnota je 7 minút 38 sekúnd. Panamera Turbo tým dorovnala autá ako Porsche 911 Turbo 997 (2006), Luxus LF-A (2010), Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera (2010) a prekonala napríklad aj Ferrari 430 Scuderia (2007), Lamborghini Murcielago LP640 (2006), či legendárny McLaren Mercedes SLR (2003), ale aj športovca z vlastnej stajne Porsche 911 GT3 997 (2009). Čo stojí za takouto rýchlosťou?
Porsche predstavilo novú Panameru v troch verziách. Všetky majú motor s usporiadaním do V prepĺňaný dvoma turbami, ktoré sú umiestnené medzi dvoma radmi valcov (v strede V). Všetky sú k dispozícii s pohonom oboch náprav a novou 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou PDK. Každá z nich však má iný motor. Panamera 4S je momentálne akousi vstupnou bránou do tohto typového radu. Pod kapotou má 2,9 litrový 6-valec, ktorý ponúka výkon 324 kW (440 k) pri 5 650 ot/min. Jeho maximálny krútiaci moment je 550 Nm v rozsahu 1 750 až 5 500 ot/min. Panamera 4S dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,4 s, prípadne s balíkom Sport Chrono dokonca za 4,2 s. Jeho maximálna rýchlosť je 289 km/h. Motor V6 by si pritom pri bežnej jazde mal vypýtať 8,2 l/ 100 km.
Ďalšia verzia je určená pre milovníkov nafty. Má označenie Panamera 4S Diesel. Poháňa ju vznetový motor V8 objemu 4,0 litra. V tomto modely je v Panamere po prvýkrát dízel spojený s pohonom všetkých kolies. 8-valec poskytuje výkon 310 kW (422 k) pri 3 500 ot/min a maximálny krútiaci moment ohromných 850 Nm dostupný už od 1 000 do 3 250 ot/min. Vďaka tomu vie naftová Panamera zrýchliť na 100 km/h za 4,5 s a s balíkom Sport Chrono za 4,3 s. Maximálna rýchlosť tohto modelu je 285 km/h a priemerná kombinovaná spotreba 6,7 l/ 100 km. Motor má vstrekovanie common rail so vstrekovacím tlakom 2 500 bar. Zaujímavosťou však je jeho sekvenčný systém prepĺňania. Ten umožňuje motoru pracovať v režime biturbo, alebo monoturbo. To znamená, že v nízkych a stredných otáčkach idú všetky výfukové plyny iba cez jedno turbo, čo by malo zlepšiť reakcie na plynový pedál. Druhé turbo je zatiaľ pasívne a jeho chvíľa nastupuje až po prekročení 2 700 ot/min. Obe turbá majú variabilnú geometriu lopatiek.
Najrýchlejší 4-dverový sedan na N-ringu
Nuž a vrcholovou verziou je samozrejme Porsche Panamera Turbo, ktoré zaknihovalo spomínaný najlepší čas medzi 4-dverovými sedanmi na Nürburgringu. Pod jeho kapotou pracuje 4,0 litrový benzínový V8 biturbo motor, ktorý sme vám už pred časom predstavili. Jeho výkon je 404 kW (550 k) pri 5 750 ot/min a dosahuje maximálny krútiaci moment 770 Nm v rozmedzí 1 960 až 4 500 ot/min. Tieto parametre dokážu dvojtonovú Panameru Turbo rozhýbať na 100 km/h za úžasných 3,8 s a s balíkom Sport Chrono dokonca za 3,6 s. Maximálna rýchlosť tohto modelu už prekračuje hranicu 300 km/h a jej hodnota je 306 km/h. Jeho výkonová hmotnosť je 4,9 kg/kW a v priemere si Panamera Turbo podľa výrobcu vystačí s 9,4 l benzínu na 100 km. Úsporu paliva sa konštruktérom podarilo dosiahnuť okrem iného aj systémom vypínania valcov, ktorý pri čiastočnom zaťažení deaktivuje až 4 valce.
Hoci to tak nevyzerá, výrobca tvrdí, že Panameru prerobili do posledného detailu. Zapracovali nielen na motoroch a prevodovkách, ale aj na podvozku, ktorý dostal riadenie zadnej nápravy, aktívnu kompenzáciu nakláňania a trojkomorové vzduchové pruženie.
Nová Panamera je postavená na platforme MSB. Jej rázvor je 2 950 mm, teda o 30 mm viac ako pri prvej generácii. Rozmery tej novej sú 5 049 mm / 1 937 mm / 1 423 mm (d/š/v). Druhá generácia síce nepatrne narástla, no aj tak pôsobí oveľa dynamickejšie ako prvá. Dizajnéri tento efekt dosiahli tým, že posunuli zadnú časť strechy o 20 mm nižšie, čím jej dodali športové proporcie. Napriek tomu vraj zachovali miesto na hlavu pre zadných pasažierov. Panely karosérie sú vyrobené z hliníka, no hmotnosť Panamery Turbo sa aj napriek tomu blíži k dvom tonám. Zaujímavosťou je zadný výsuvný spojler. Ten mala aj prvá generácia no teraz je lakovaný vo farbe karosérie a zatiaľ, čo pri slabších verziách je jednodielny, model Panamera Turbo má spojler trojdielny. To znamená, že po vysunutí sa dva jeho panely posunú do strany, aby spojler dosiahol väčšiu šírku.
Konštruktéri sa v novinke snažili skĺbiť pohodlie a športovosť ešte viac ako doteraz. Preto Panamera za príplatok ponúka adaptívny trojkomorový vzduchový podvozok, ktorý zahŕňa aj elektronickú kontrolu tlmenia PASM (Porsche Active Suspension Management), systém PDCC Sport Porsche Dynamic Chassis Control Sport, systém vektorovania krútiaceho momentu PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus) a aktívnu stabilizáciu nakláňania. Podvozok dopĺňa elektromechanické riadenie, ktoré prináša do triedy Gran Turisno aj natáčanie zadnej nápravy. Jedná sa o upravený systém riadenia zadnej nápravy z 911 GT3, 911 Turbo, či 918 Spyder.
Porsche samozrejme pre zákazníkov novej Panamery pripravilo aj niekoľko asistenčných systémov, ktoré majú zvýšiť bezpečnosť a pohodlie za volantom. Medzi ne patrí napríklad systém nočného videnia, alebo maticové LED svetlá s 84 pixelmi. Tie dokážu vodiča upozorniť na chodcov mimo dosahu tlmených svetiel, ak sa nachádzajú v jazdnej dráhe auta tým, že krátko posvietia priamo naňho. Automobilka tiež ponúka systém Porsche InnoDrive, ktorý zahŕňa napríklad adaptívny tempomat. Nie však ledajaký. Tento využíva dáta z radaru a navigácie a zohľadňuje nielen premávku pred sebou, ale aj stúpanie, zákruty a povolené rýchlostné limity pre nasledujúce 3 km. Podľa toho volí optimálnu akceleráciu, či znižuje rýchlosť pred zákrutami.
Výraznou novinkou v prípade druhej generácie Panamery je rozhodne interiér. Automobilka ho nazvala Porsche Advanced Cockpit a je jasné, že ani Panamera sa nevyhla odstraňovaniu klasických tlačidiel a pridávaniu displejov. Dva 7" napríklad nahradili klasické prístroje pred vodičom. Porsche však zostalo verné tradícii a ponechalo medzi nimi veľký analógový otáčkomer. Prehliadka displejov pokračuje 12,3" dotykovým displejom systému Porsche Communication Management (PCM), ktorý je umiestnený nad voličom prevodovky. Svoj displej však dostali aj zadní pasažieri a môžu pomocou neho ovládať 4-zónovú klimatizáciu, či infotainment. Zaujímavosťou sú ovládače citlivé na dotyk na stredovej konzole. Dokonca aj výduchy ventilácie v tejto oblasti majú elektronicky ovládané lamely, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu. Azda nikoho už dnes neprekvapia voliteľné prvky panoramatická strecha, masážne sedadlá, či špičkový 3D zvukový systém značky Burmester.
Porsche Panamera 4S | Porsche Panamera Turbo | Porsche Panamera 4S Diesel | |
Zdvihový objem | 2 894 cm³ | 3 996 cm³ | 3 956 cm³ |
Počet valcov | V6 | V8 | V8 |
Výkon | 324 kW (440 k) pri 5 650 ot/min | 404 kW (550 k) pri 5 750 ot/min | 310 kW (422 k) pri 3 500 ot/min |
Krútiaci moment |
550 Nm v rozsahu 1 750 až 5 500 ot/min |
770 Nm v rozsahu 1 960 až 4 500 ot/min | 850 Nm v rozsahu 1 000 do 3 250 ot/min |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,4 s | 3,8 s | 4,5 s |
Zrýchlenie 0-100 km/h s balíkom Sport Chrono |
4,2 s | 3,6 s | 4,3 s |
Max. rýchlosť | 289 km/h | 306 km/h | 285 km/h |
Prevodovka | 8-stupňová dvojspojková PDK | 8-stupňová dvojspojková PDK | 8-stupňová dvojspojková PDK |
Pohon | všetkých kolies | všetkých kolies | všetkých kolies |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 5 049 mm / 1 937 mm / 1 423 mm | ||
Rázvor | 2 950 mm | ||
Pohotovostná hmotnosť (DIN bez vodiča) | 1 870 kg | 1 995 kg | 2 050 kg |
Pohotovostná hmotnosť (EC s vodičom) | 1 945 kg | 2 070 kg | 2 125 kg |
Objem batožinového priestoru | 495 l/ 1 304 l | ||
Kombinovaná spotreba | 8,2 l/ 100 km | 9,4 l/ 100 km | 6,7 l/ 100 km |
Objem palivovej nádrže | 75 l | 90 l | 75 l |