Spomínate si na veľkú slávu, keď začali kovové dielce na autách producenti vo veľkom nahrádzať plastovými náhradami? Auto bez plastového nárazníka akoby neexistovalo, chrómované lišty sa zo dňa na deň stali nemoderným prežitkom a plasty sa objavili aj na miestach, kde boli predtým nemysliteľné. Spolu s prudkým rozvojom petrochemického priemyslu sa ich podiel v autách z generácie na generáciu prudko zvyšoval, až dospel do štádia, keď bolo z plastu nejakého druhu takmer celé auto. Plasty sa však šírili celou spoločnosťou ako mor, až sa stali z hľadiska dopadu na životné prostredie príťažou.
Nový superpevný plast Jaguar plánuje postupne využiť na viacerých komponentoch.
Dnes sa začína objavovať skôr opačný trend a konvenčné plasty automobilky nahrádzajú materiálmi novej generácie – plne recyklovateľnými materiálmi, ktoré po skončení životnosti dokážu znova slúžiť svojmu účelu. V oblasti používania recyklovateľných plastov je veľmi aktívna práve automobilka Jaguar. V rámci pilotného projektu ChemCycling spracúva plastový odpad a recykluje ho na prvotriedny materiál.
Sedadlami z PET fliaš to len začína
Už teraz je Jaguar známy svojimi sedadlami vyrobenými z recyklovaných PET fliaš, týmto však automobilka len začala. V spolupráci so spoločnosťou BASF vyvinuli superpevný plast, ktorý spĺňa všetky bezpečnostné aj pevnostné štandardy potvrdzujúce jeho vhodnosť pre použitie v sériovej výrobe. Automobilka z neho zatiaľ vyrobila len pevnostnú výstuhu pod predný nárazník a na vybranej vzorke skúšobných elektromobilov I-Pace testuje jeho odolnosť v reálnej premávke. Tento plast však bude možné použiť aj na iné súčasti auta, kabínu nevynímajúc. Nový materiál je tak ďalším krokom automobiliek Jaguar a Land Rover k dosiahnutiu vízie DestinationZero, ktorej cieľom je na 100 % recyklovateľné vozidlo.