Celé odhalenie a predstavenie Modelu X komentované Elonom Muskom môžete vidieť na oficiálnej stránke Tesly tu.
Architektúra automobilu je veľmi podobná Modelu S. To znamená batérie v podlahe medzi nápravami, čo zabezpečuje nízke ťažisko auta. Automobilka dokonca tvrdí, že model X je najbezpečnejšie auto na súčasných cestách. Pomôcť tomu má aj absencia spaľovacieho motora pod prednou kapotou a tým pádom veľká deformačná zóna, ktorá pohltí energiu pri čelnom náraze bez toho, aby sa pevný blok motora tlačil do priestoru pre posádku. Tesla si urobila svoje interné crashtesty a tvrdí, že Model X je oveľa bezpečnejší ako autá, ktoré sú momentálne na trhu aj v ochrane posádky pri bočnom náraze. Napríklad vzdialenosť, o ktorú sa vodičove dvere zatlačili dnu pri bočnom náraze na stĺp je polovičná v porovnaní s najlepším konkurentom. Tuhosti karosérie prispieva aj konštrukcia stĺpikov karosérie. Sú vyrobené z hliníka, no obsahujú oceľovú výstuhu. Vďaka spomínaným batériám v podlahe a tým pádom nízkemu ťažisku má vodič Modelu X oveľa menšiu šancu na prevrátenie ako v bežnom SUV. Automobilka ju aj v tomto prípade vyčíslila na polovicu oproti najlepšiemu konkurentovi. Tesla však nezanedbala ani aktívnu bezpečnosť a Model X je štandardne vybavený systémom núdzového brzdenia, ktorý funguje aj pri vysokých rýchlostiach a systémom prevencie bočného nárazu. Systémy fungujú pomocou kamery, ktorá sleduje priestor pred autom, radaru a ultrazvukových senzorov, ktoré sledujú priestor okolo auta.
Model X má súčiniteľ odporu vzduchu iba 0,24.
Ďalšou veľkou vecou Modelu X je čistota vzduchu v interiéri. Vzduch sa do priestoru pre posádku dostáva cez HEPA filtre, ktoré sú približne 10-krát väčšie ako v bežnom aute. Za nimi prejde ešte cez tri vrstvy aktívneho uhlia. Výsledkom je vzduch porovnateľný so vzduchom v operačnej sále. Musk dokonca tvrdí, že pri maximálnej filtrácii nedokážu v interiéri Modelu X detekovať žiadne baktérie a vírusy. Aj preto v Modeli X nájdeme aj jeden bláznivý režim klimatizácie, ktorým je "obranný mód proti biologickým zbraniam". :-)
Falcon Wing doors nie sú iba frajerinou, ale odpoveďou na otázku čo najlepšieho prístupu k druhému a tretiemu radu sedadiel.
Falcon Wings neprehliadnete
Model X má však aj niekoľko ďalších zaujímavých prvkov, ako napríklad čelné sklo, ktoré plynulo prechádza do panoramatickej strechy bez prerušenia nosníkom. V tomto aute sú ale nezvyčajné aj dvere a to nielen Falcon Wing doors, ktoré Model X preslávili ešte pred tým, ako automobilka predstavila produkčnú verziu. Nové SUV od Tesly totiž automaticky otvorí dvere vodičovi a aj ich za ním zatvorí bez toho, aby sa ich musel dotknúť. Ale späť k Falcon Wing dverám. Majú dva pánty namiesto jedného, vďaka čomu sa vedia otvoriť aj v extrémne úzkych priestoroch. V prvej fáze otvárania totiž idú hore a až potom sa začnú vyklápať. V Tesle samozrejme mysleli aj na to, že budúci majiteľ môže mať nízky strop v garáži. Auto má preto na ultrazvukové senzory, ktoré zistia výšku stropu. Dvere sa potom otvoria iba do takej výšky, aby nenabúrali. Prečo vôbec takéto dvere vznikli? Odpoveď je jednoduchá. Sú riešením otázky čo najlepšieho prístupu do druhého a tretieho radu sedadiel tým, že vytvárajú aj miesto nad hlavou nastupujúcich, či rodičov manipulujúcich s deťmi v autosedačke. Model X bude k dispozícii v 6 aj 7 miestnej verzii. Každý pasažier má pritom samostatné sedadlo. Všetky sedadlá sú posuvné s možnosťou nastavenia sklonu operadla. Automobilka prichádza aj s praktickými doplnkami ako nosič na bicykle, či lyže, ktorý dokáže namontovať aj dieťa v priebehu pár sekúnd. Model X navyše utiahne aj 2,2 tonový príves.
Tesla Model X P90D s Ludicrous Speed Upgrade vyšprintuje na 100 km/h za šialených 3,2 s. A to aj napriek hmotnosti 2 468 kg.
Aj tu je podobne ako v Modeli S samozrejmosťou 17" tablet v strede palubnej dosky a pripojenie na internet, cez ktoré, okrem zábavy, automobilka aktualizuje softvér všetkým autám. Aj majitelia starších kúskov tak budú mať vo svojom aute nové funkcie. Model X navyše dostane aj veľmi slušné audio so 17 reproduktormi.
Interiér ponúkne 7 samostatných sedadiel
Nové elektrické SUV je k dispozícii v dvoch výkonových verziách. Obe majú samozrejme dva elektromotory, pohon všetkých kolies a 90 kWh batérie. Slabší model 90D zvládne šprint na 100 km/h za 4,8 s a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Dynamiku mu dávajú dva elektromotory, pričom každý má výkon 193 kW (259 k) a krútiaci moment 330 Nm. Dojazd tejto verzie je slušných 413 km. Druhým Modelom X v ponuke je verzia P90D. Vpredu má rovnaký elektromotor ako slabšia verzia, no výkon zadného je až 375 kW (503 k) a krútiaci moment rovných 600 Nm. Takto nadupané SUV zvládne stovku za 3,8 s. To však nie je všetko. Rovanko ako k Modelu S, aj k Modelu X P90D Tesla ponúka Ludicrous Speed Upgrade. S ním potom 2 468 kg vážiace auto vyšprintuje na 100 km/h za šialených 3,2 s. Dojazd modelu P90D by mal na jedno nabitie tesne prekročiť hranicu 400 km.
Zdroj: tlačová správa