O niekoľko rokov na to zakontrovala Toyota (presnejšie Lexus) a špeciálne pre model ISF ponúkli 8st. automat. BMW svet nenechalo dlho čakať a ako novú generáciu automatov začiatku 21. storočia prišlo s 8-stupňovým automatom. Na rozdiel od Toyoty však svoj plán pritiahli k dokonalosti. 8-stupňový automat totiž dostať v každom type z Mníchova, od radu 1 až po 7. Prach sa ledva stihol usadiť a Land Rover pred dvoma rokmi prišiel s 9 rýchlostným automatom. Na rovnaký počet dorovnal ponuku v luxusnejších typoch otec všetkých áut Mercedes-Benz. Tvrdí, že nový 9G-tronic zníži spotrebu paliva v porovnaní so 7 rýchlostnou prevodovkou o 6,5%. Hyundai nechce zaostávať a už pred dvoma rokmi potvrdili, že pracujú na 10 rýchlostnej samočinnej prevodovke. Rovnaký počet prevodov má priniesť aj automat v novej generácii najobľúbenejšieho pikapu Ameriky F150 od Forda. Už by sa mohlo zdať, že stačí. Veď hon za mnohopočetnými prevodovkami (aby spaľovací motor pracoval čo najviac v efektívnom spektre otáčok) už pred 50 rokmi vyriešila bezstupňová prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru známa ako CVT. Tá sa však potýka s dvoma zásadnými problémami. Stále neexistujú riešenia ako cez ňu dlhodobejšie a spoľahlivo prenášať väčšie krútiace momenty a ľudia, a zdá sa, ani konštruktéri ju nechcú akceptovať. A práve značka s modrým oválom má v pláne pokračovať ešte ďalej. Patentový úrad v USA dostal podklady na samočinnú prevodovku s 11 stupňami.
Ak vás zaujíma podrobnejší popis činnosti prevodovky, tu je na stiahnutie patentový dokument v pdf - 11st. prevodovka Ford. Nemajte obavy, má menej strán než prevodovka, ktorú popisuje prevodov :)
Pre zaujímavosť si pozrite s akými prevodovými pomermi konštruktéri prevodovky rátajú - predposledný stĺpec RATIO. Prevody do rýchla (prevod 1,0 a menej) začínajú na 7. rýchlosti. X označuje, ktoré tri elementy tvoria daný prevod.
60 | 62 | 64 | 66 | 68 | 70/72 | 74 | Ratio | Step | |
Rev | X | X | X | −6.19 | 86% | ||||
1st | X | X | X | 7.20 | |||||
2nd | X | X | X | 4.25 | 1.69 | ||||
3rd | X | X | X | 2.88 | 1.48 | ||||
4th | X | X | X | 1.97 | 1.47 | ||||
5th | X | X | (X) | 1.63 | 1.21 | ||||
6th | X | X | X | 1.30 | 1.25 | ||||
7th | X | X | X | 1.00 | 1.30 | ||||
8th | X | X | X | 0.86 | 1.16 | ||||
9th | X | X | X | 0.77 | 1.12 | ||||
10th | X | X | X | 0.67 | 1.15 | ||||
11th | X | X | X | 0.58 | 1.16 |
Človeku automaticky napadne, že to bude musieť byť mimoriadne veľká skriňa. No opak je pravdou. Patent totiž popisuje 11 dopredných rýchlostných stupňov a spiatočku ako kombináciu prepojenia troch segmentov. To je o jeden element viac než využívajú súčasné dvojspojkové prevodovky. Ford tvrdí, že pridanie ďalšieho akčného člena pomôže udržať motor v optimálnych otáčkach ešte dlhšie. Automobilky zasielajú objavy a nápady na patentové úrady vo veľkom množstve a len málo z nich da dostane do sériovej výroby. Tým chcem povedať, že aj keď 11 stupňová prevodovka existuje na papieri a je asi aj detailnejšie technicky popísaná, neznamená to, že sa dostane do výroby.
zdroj: www.freepatentsonline.com