Cena modelu FF totiž bola až o 30% vyššia, než bežná verzia s pohonom jednej nápravy. Také navýšenie trh nezniesol, aj keď šlo o priekopnícke riešenie. Iné by to nebolo ani teraz, práve naopak. Dnes už klienti v niektorých typoch áut (SUV, výkonný športiak) pohon oboch náprav považujú za samozrejmosť. Okrem toho existuje mnoho modelov "bežných" áut, ktoré pohon oboch náprav ponúkajú ako skvelú pridanú hodnotu. Ford síce tiež použil pohon 4x4 na cestných autách medzi prvými, no veľké rozšírenie v pestrej ponuke rôznych typov prichádza až teraz. Dnes má jedna z najstarších značiek sveta v ponuke ozaj slušnú ponuku modelov s pohonom oboch náprav. Na rozdiel od väčšiny výrobcov však Ford neaplikuje rovnakú techniku na všetky autá. Ford má dnes v ponuke 4 samostatné spôsoby, ako obe nápravy autám kategórie M1 do 3,5 tony poháňať. Tu je ich stručné predstavenie:
Systém Ford iAWD - predokolka s pripájaním zadnej nápravy
(Kuga, Mondeo, S-Max, Galaxy a Edge)
Nejedná sa o pravý permanentný pohon oboch náprav. Práve v tom je jeho výhoda. V drvivej väčšine jazdných situácií bežné auto nepotrebuje poháňať všetky štyri kolesá. Práve naopak, potrebuje byť úsporné. Vodiči týchto áut nehľadajú a nečakajú benefity pohonu 4x4 pri ostrej jazde zákrutami na limite. Očakávajú, že pohon oboch náprav tam bude v momente, keď ho skutočne potrebujú. To znamená pri prudkej akcelerácii, pri jazde do kopca za zhoršenej trakcie, pri ťahaní ťažšieho vozíka (ktorý má tendenciu odľahčovať prednú hnanú nápravu). Tiež pri jazde na klzkých povrchoch (sneh, blato, piesok) a pri jazde v ľahkom teréne, kde dochádza nie len k odľahčovaniu, ale aj k dvíhaniu kolies od podložky. Pre tieto účely plne postačí inteligentný pohon oboch náprav. Ford ten svoj volá iAWD. Vyvinuli ho pre osobné autá značiek Ford a Lincoln.
Ford iAWD rozmýšľa za vodiča a pracuje nezávisle od jeho zásahov. Vodič jeho činnosť nijako neovplyvňuje (ak teda neberieme do úvahy spôsob jazdy). iAWD každých 16 milisekúnd vyhodnocuje 40 údajov o aktuálnom jazdnom režime. Výpočtová elektronika na palube týchto áut každú sekundu vyhodnocuje 2500 údajov.
Systém iAWD rozoznáva povrchy:
- sucho,
- mokro,
- sneh,
- asfalt,
- nespevnený povrch.
Ford iAWD má pre každý povrch algoritmus na presun pohonu na jednotlivé kolesá.
Konštrukčné riešenie systému iAWD pre typy Edge, Kuga, S-Max, Mondeo a Galaxy.
Vozidlo s iAWD je primárne predokolka. O pripojenie pohonu zadnej nápravy sa stará multilamelová spojka ovládaná a poháňaná elektronicky. Systém je schopný rozdeľovať krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou ako aj medzi kolesami na jednotlivých nápravách. Funguje od rýchlosti už 1 km/h až po max. rýchlosť vozidla. Váha pohonu iAWD je 75 kg.
____________________________________________________________________________
Ford iAWD LCV - primárne zadokolka s pripájaním prednej nápravy
(Transit)
Pohon iAWD pre Ford Transit je najuniverzálnejší pohon všetkých kolies v segmente úžitkových vozidiel. V zásade sa jedná o vývojový stupeň systému iAWD pre osobné autá upravený pre použitie v úžitkových vozidlách. Okrem vyššie zmienených a ilustrovaných schopností má totiž ďalšie, v segmente úžitkáčov vôbec nie samozrejmé, prednosti:
- nezvyšuje svetlú výšku vozidla,
- je plne kompatibilný so systémami jazdnej stability,
- nie je obmedzený rýchlosťou vozidla.
Konštrukčné riešenie systému AWD pre Transit.
Ford Transit s iAWD je primárne zadokolka. O pripojenie pohonu prednej nápravy sa stará spojka ovládaná elektronicky a poháňaná hydraulicky, integrovaná do prevodovky. Systém je schopný rozdeľovať krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou, ako aj medzi kolesami na jednotlivých nápravách. Funguje plne automaticky, ale napriek tomu je navyše možné manuálne pripojiť pohon prednej nápravy prostredníctvom tlačidla v kabíne vodiča. Váha pohonu iAWD je 100 kg.
____________________________________________________________________________
Ford AWD - klasická permanentá štvorkolka s redukciou
(Ranger)
Systém pohonu pre Ranger je klasický off-road 4x4 doplnený o novinky. Je postavený na báze skúsenosti Fordu s vozidlami pick-up. Má manuálne pripájanie pohonu 4x4 za jazdy až do rýchlosti 120 km/h! Štandardom pre pohon 4x4 je voľba pohonu 4L prostredníctvom redukčnej prevodovky. Na výber sú dva varianty zadnej uzávierky diferenciálu (elektronická uzávierka alt. mechanická uzávierka). Ford Ranger má nosnosť 1 150 kg, brodivosť až 80 cm a ťažnú silu 3,5 t. To sú najlepšie hodnoty v triede.
_____________________________________________________________________________
Ford Performance AWD - špeciálny systém 4x4
(Focus RS III)
Systém pohonu vyvinutý špeciálne pre Focus RS III tímom Ford Performance v USA a Európe. Ultra-športový systém pohonu pre účinné prenesenie výkonu 350 k na cestu. Možnosť voľby 4 jazdných režimov - Normal, Sport, Track a Drift. Systém umožňuje pri zatáčaní dosahovať bočné zrýchlenie cez 1G! Umožní aj zrýchlenie z 0 - 100 km/h len za 4,7 s vďaka systému launch control. Ako vidno z obrázka vpravo, systém dokáže posunúť na zadnú nápravu až 70% krútiaceho momentu motora. A z neho následne až 90% na vonkajšie zaťažené koleso v zákrute, čo z viacerých aplikácií poznáme ako torque vectoring - teda smerovanie krútiaceho momentu pre lepší prejazd zákrutou. Focus RS III k tomu navyše veľmi jedinečne pre štvorkolky prináša aj funkciu Drift, vďaka ktorej vraj dokáže tento hothatch driftovať prakticky ako zadokolka. Skvelé, čo poviete? :)
Jim Farley CEO Ford Europe: „Focus RS robí presne to, na čo bol stvorený. Sú to v podstate 3 autá v 1 - rally, pretekár pre okruhy a do bežnej premávky."