Hmlovky sú tu predovšetkým preto, aby ste boli videní... No to neznamená, že majú byť zapnuté neustále!
Mali by ste vedieť, že hmlovky by ste mali používať len za hmly, sneženia a hustého dažďa. To vám určite vštepovali už v autoškole. Napriek tomu to vodiči nevedia a robia to nesprávne. Nezriedka sa prosto stane, že na tú hlavnú celkom zabudnú, pretože nemajú návyk sledovať si prístrojovú dosku alebo dokonca symboly z nej nepoznajú.
Predné hmlovky
Vyžarujú biele svetlo. Môžu však mať aj selektívnu žltú. Rôzne fólie na krytie hmlovky neodporúčam. Sú zakázané a je to vnímané ako zásah do funkčnosti komponentu vozidla. Môžu vám zobrať papiere. Predné hmlovky sú zvyčajne umiestnené v nárazníku pre staršie a jednoduchšie autá. Tie novšie ich majú v združenom svetlomete. Osvetľujú lepšie cestu, jej nedokonalosti, ale aj nástrahy, ktoré na vodiča čakajú. Tým, že sú väčšinou umiestnené nízko, vytvárajú zvyčajne priaznivejšie podmienky na jazdu za zhoršenej viditeľnosti.
Zadné hmlovky
Silné červené svetlo – po novom zvyčajne jeden, niekedy aj 2 kusy. Slúžia predovšetkým preto, aby ste boli pre za vami idúcich vodičov včasne a lepšie viditeľní.
Hmlovky sú prosto povedané silnejšie svetlá, stretávacie, či obrysové. Vzhľadom na umiestnenie a tvar svetelného lúča sú prispôsobené na to, aby ste boli za nepriaznivého počasia predovšetkým lepšie videní a s prednými aj o trochu lepšie videli. Predné hmlovky zvyčajne (nie je pravidlo) lepšie osvetľujú aj miesta mimo vozovky, čiže krajnice. To sa niekedy hodí aj za obyčajnej tmy na prázdnej ceste. Môže vám to pomôcť predísť zrážke so zverou. Keď však ide oproti auto, v takej chvíli ich vypnite!
Je máločo iritujúcejšie ako zapnutá zadná hmlovka, ktorá najmä v noci oslepuje...
Ako sa hmlovky zapínajú?
Väčšina z vás to vie a len sa pousmeje. Pre prípad si to však povieme. Predné hmlovky sa dajú zapnúť už s obrysovými (parkovacími) svetlami. Predné a zadné hmlovky môžu mať spínače osobitne alebo spolu. Keď sú spolu, tak v 99 % prípadoch pracujú v dvoch polohách. Svietia iba predné alebo aj predné a zadné. Osobne sa mi tento princíp pozdáva menej ako sólo zapnutie predných a sólo zapnutie zadných. Ak máte nastavenie osvetlenia vozidla v polohe AUTO(maticky), tiež sa hmlovky zvyčajne nedajú zapnúť. Môžu však existovať výnimky. Vyskúšajte si to.
V minulosti sa so spustením diaľkových svetiel museli (zadné) hmlovky vypnúť... Aj vtedy však už existovali výnimky uvedené v technickom preukaze. Uvádzame to len preto, aby ste neboli rozčarovaní, že vám nejdú hmlovky na vašom deduškovi.
Striktné nepoužívanie hmloviek
Použitie hmloviek je za nepriaznivých podmienok vždy na zvážení vodiča. Auto ich má preto, aby sa používali. Ak ich ale raz zapnete, nezabudnite ich vypnúť. Kedy ich používať sme si teda rýchlo povedali. Kedy ich vypnúť? Samozrejme práve vtedy, keď sa rozhľadové pomery zlepšili, čiže už len mrholí, hmla je veľmi riedka a pod. Taktiež ich hneď vypnite pri vjazde do tunela. Hmlovky tiež vypnite, ak ste v súvislej kolóne. Ale až vtedy, ak sa za vami objaví ďalšie auto. Kým za vami nikto nie je, držte ich zapnuté.
Hmlovky v obci za nepriaznivého počasia nie sú zakázané. Tým, že sú obce a mestá zvyčajne osvetlené, je v nich väčší počet vozidiel, nemusíte ich mať zapnuté. Len vy sami sa musíte naučiť vyhodnotiť situáciu, kedy už áno a kedy ešte nie.
Havarijné poistenie a zima
Zimné podmienky a hmla na cestách zvyšujú riziko nehôd. Okrem správneho používania hmloviek je havarijné poistenie súčasťou vašej výbavy auta. Havarijné poistenie pokrýva škody na vašom vozidle, ktoré môžu vzniknúť nielen pri nehodách, ale aj pri nepriaznivých poveternostných podmienkach, akými šmyk na ľade či poškodenie karosérie od padajúceho snehu a ľadu z vozidiel. Havarijné poistenie chráni vaše vozidlo aj pri situáciách, keď dôjde k zrážke v hmle, čo je častý jav v jesenných a zimných mesiacoch. Opravy a náhradné diely môžu byť nákladné, najmä ak ide o väčšie škody, preto je mať krytie cez havarijné poistenie vhodné riešenie pre bezpečné chladné mesiace na cestách.
.