Pár slov ku kopírovaniu
Musíme si uvedomiť, že jedna automobilka nemôže vymyslieť všetko. Po predstavení modelu GLE kupé sa verejnosť do Mercedesu poriadne pustila, hlavne fanúšikovia BMW. Ale to, že si v Mníchove veselo „požičali“ karosériu CLS-ka a spravili 6 Gran Coupé, nikomu nevadilo. Iste, môžete namietať a asi aj budete, že sa nepodobala toľko, ako GLE a X6. Nie je však taký rad 2 Active Tourer len Mercedes B systémom „ctrl+c a ctrl+v“? V tomto prípade som na strane Mercedesu a navyše prvý automobil s karosériou SUV kupé nebola X6. Ako poznamenal jeden šikovný čitateľ v diskusii pod článkom o predstavení GLE, už v roku 1955 vznikol automobil s podobnou karosériou a to na veľmi netradičnom mieste, v Sovietskom zväze. Volal sa GAZ-M72. Tento príklad je však skôr úsmevný. Takže teraz vážne. Terénne kupé s označením SUC (Sport Utility Coupé) predstavil po prvýkrát SsangYong v r2005. Jednalo sa o model Actyon. Tým pokladám tému kopírovanie za uzavretú a teším sa na diskusiu.
Naozaj začalo BMW s karosériou typu kupé SUV? Nie, už v r1955 ju objavili súdruhovia v Sovietskom zväze a o 50r neskôr ju oprášil SsangYong.
Exteriér a rozmery
Spomínam si na deň, keď sa na webe objavili fotky Mercedesu GLE kupé. Môj prvý dojem bol naozaj zlý. Povedal som si, že po X6 prišlo ďalšie hnusné a nezmyselné auto. Tento názor vo mne pretrvával, kým so ho nevidel na vlastné oči. Naživo vyzerá GLE naozaj sebavedomo, robustne a elegantne. A ako som písal, ľudia sa za ním otáčajú. Čo otáčajú, krky si lámu. Je pravda, že v tejto konkrétnej farbe je GLE kupé asi najviac „výstredné“, ak by bolo v čiernej, asi by toľko rozruchu nespôsobilo. V tomto prípade pomáha exteriéru aj balík Night (spätná zrkadlá, maska, lišty okolo okien a zadná a predná lišta nárazníka v čiernej farbe) spolu s paketom AMG.
Dizajn sa nesie v typickom duchu nových medveďov, predná časť je v podstate zhodná s „plnohodnotným“ súrodencom GLE (nové meno pre typ ML) a zadná pochádza z modelu S kupé. Predná časť sa podarila, na zadok si stále zvykám. A nie len ja, viacero ľudí. Mne tam najviac nesedí tá strieborná lišta nad zadnými svetlami, keby sa aspoň dala zmeniť na čiernu, možno by to bolo lepšie (a možno nie), ale nedá sa. Jedna vec však pri pohľade na zadnú časť udrela do očí každému - kolesá. V základe rozmery 275/50 R20 a tento konkrétny kus 315/40 R21 (vpredu 275/45). Podľa technického preukazu môžu ísť na GLE kupé najmenej R19. Na motorizáciu 450 AMG a 63/63S AMG sú za príplatok dokonca 325/35 R22 vzadu a 285/40 R22 vpredu. Preboha! Niektoré superšporty môžu len ticho závidieť (určite ale nebudú závidieť tie falošné koncovky výfukov). Na druhej strane, s menšími kolesami by vyzeralo GLE kupé asi smiešne, nakoľko sa od spätných zrkadiel smerom dolu dosť rozširuje. Celkovo ide o kus poriadneho auta a rozmery (4900 x 2003 x 1731 mm, rázvor 2915 mm) to len dokazujú. Udávaná hmotnosť je 2250 kg (90% nádrže, 68kg vodič a 7kg batožina), jedná sa však o model v sériovej výbave. Vďaka príplatkom bude „obezita“ auta oveľa väčšia.
Interiér
Pri tvorbe GLE kupé si zrejme inžinieri povedali: „Exteriérom sme zariskovali dosť, interiérom nesmieme ani trochu.“ Tým nechcem naznačiť, že je zlý. Možno, že mu chýba nejaký originálny nápad, všetko ale vynahrádza kvalitou a spracovaním. Použité materiály a kvalita spracovania sú na vysokej úrovni a po usadnutí vám napadne iba jedno slovo – luxus. Luxusným však nie je výhľad dozadu. To našťastie zachraňuje parkovacia kamera, ktorá je už v základe. Pri nastupovaní si musia dať vyšší ľudia pozor (mám 188 cm), aby sa nebuchli do hlavy. Klesajúcu strechu v tomto prípade poznať, a to nehovorím o nastupovaní dozadu. Keď už hovoríme o zadných sedadlách, asi najväčšou otázkou bolo, koľko je vzadu miesta. Pravdupovediac, čakal som, že to bude horšie. Miesta pre nohy je dostatok, sadol som si „sám za seba“ a žiadny problém. Najväčšie prekvapenie však prišlo v priestore nad hlavou, kde som mal ešte niekoľko cm rezervu a vedel by som si tu predstaviť cestu do Chorvátska.
Tento kúsok má interiér AMG Line, ktorý obsahuje napr. športové sedadlá vpredu a športový skosený volant. Ten patrí mimochodom k najlepším, aké som kedy držal. Napravo od neho sa nachádza displej na ovládanie navigácie a rádia (displeje sú v tomto vozidle samostatná kategória a svojou jemnosťou a kvalitou zobrazenia pridávajú na pocite luxusu). Nejde však o systém Command (príplatok 3 240 €), ale Garmin MAP PILOT. Priznám sa, že nemám so systémom Command skúsenosti, no s Garminom som bol maximálne spokojný a nie som si istý, či by ma Command presvedčil natoľko, aby som za neho tých 2 600 € oproti Garminu priplatil. Určite by som si ale priplatil vzduchový podvozok AIRMATIC, ktorý popíšem nižšie. Jeho ovládanie je pred lakťovou opierkou a spolu s ním aj ovládač multimediálneho systému Audio 20 a volič jazdných režimov Dynamic Select. K dispozícii sú tri: Comfort, Sport a Individual. Kufor má objem 650 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa vytvorí rovná plocha a vy môžete odviesť až 1 720 litrov nákladu. Nepoteší vyššia nakladacia hrana a otváranie kufra nad EČV. Veľmi ľahko sa zašpiníte, no dá sa to aj kľúčom.
Motor a podvozok
Aký motor treba pod kapotu auta s takou hmotnosťou? Jedine V6 a V8. Žiadne štvorvalce sa nekonajú (chvalabohu). Ja som mal k dispozícii osvedčený naftový trojlitrový šesťvalec s označením 350d (áno, s príchodom GLE kupé zmenila automobilka označenie naftových motorov, namiesto CDI začali používať malé d a čuduj sa svete, BMW ich zatiaľ nežaluje). Na to, že je to v podstate základ, má dobré parametre. Výkon 258 koní, krútiaci moment 620 Nm a spolupracuje s novou 9-stupňovou prevodovkou 9G-TRONIC, samozrejme automatickou. Auto nemalo najazdených ani 1000 km, takže žiadne „bomby“ ani šprinty z nuly na sto (papierovo za 7 s) sa nekonali. Nad 3000 ot som nešiel, no veľký krútiaci moment je k dispozícii už od 1600 ot, takže na pokojnú jazdu s občasným predbiehaním to stačilo. Skrátka, výkon hodnotím aj napriek „neúplnému poznaniu“ ako viac než dostačujúci. S prevodovkou som nemal žiadny väčší problém, občas kopla, no inak radila ticho a vcelku rýchlo. A čo spotreba? Výrobca by si želal kombinovanú niekde medzi 6,9 - 7,2 l/100km. Ja som jazdil za 9, avšak nezabehnutý motor a nie príliš častá eko jazda.
Jediný naftový agregát v ponuke 350d bude zrejme najpredávanejším motorom. Je kultivovaný, dostatočne výkonný a s krútiacim momentom 620 Nm plne dostačujúci pre bežné použitie.
Hlavnou zbraňou GLE kupé je komfort jazdy. Kabína je veľmi dobre odhlučnená a nejakých 130 km/h ani nevnímate. Neviem ako jazdí GLE kupé bez vzduchového podvozka, no s ním je to jedna radosť. Najmä ak si spomeniete, čo je na tejto mašine obuté. Nerovnosti filtruje veľmi dobre, o väčších jamách dá vedieť, ale nie nepríjemným buchnutím. Šírka kolies spôsobuje bohužiaľ aj to, že ak idete po ceste, na ktorej sú vyjazdené koľaje od kamiónov (také u nás samozrejme nie sú), musíte s autom doslova bojovať. Kombinácia širokých kolies, vyjazdených koľají a plavného podvozku dá trochu zabrať. V režime comfort je podvozok príjemne plavný a pohodlný, prepnutie na režim sport znamená mierne stuhnutie podvozka, no nestane sa nepríjemne tvrdým. Ja som nastavil Individual takto: riadenie na sport, podvozok na comfort a motor na comfort. Je to z toho dôvodu, že riadenie je v režime comfort až moc preposilované, v sporte je tuhšie a lepšie. Nemyslite si však, že čarovný nápis sport spraví z auta športiak. Fyzika sa skrátka nedá oklamať a ako som písal, GLE kupé je hlavne na pohodlnú jazdu. Zľaknúť by sa nemalo ani terénu, ak by ste sa doň rozhodli ísť, je možné zdvihnúť svetlú výšku o 50 mm. Najväčším limitom budú však cestné pneumatiky a svedomie zobrať ho tam.
Sumár Mercedes-Benz GLE Coupé 350d 4matic 9-Gtronic
Vyvoláva emócie, či už pozitívne alebo negatívne. Určite sa nájdu zarytí odporcovia, ktorí budú toto auto neznášať už z princípu. Chápem, že auto tejto karosérie nemusí vyhovovať každému, o jeho pre a proti nebudem písať, chcem zhodnotiť auto ako také. Veľa som s ním nenajazdil (cca. 400 km), no to stačilo na to, aby ukázal kvality. Všetko má ale svoju cenu, ktorá u GLE coupé začína na 68 340 €. Pre porovnanie, GLE stojí o 14 000 € menej. To je krásny marketing, Treba však dodať, že v základe toho u GLE kupé dostanete celkom dosť. Tak napr. inteligentné LED svetlá, ktoré sú mimochodom úžasné, no opisovať sa to neoplatí, to musíte zažiť. Ďalej 20-palcové kolesá, pohon všetkých 4 kolies 4MATIC, prevodovku 9G-TRONIC, automatickú dvojzónovú klimatizáciu a bohužiaľ, aj štart-stop systém a veľa ďalšieho. Potom sú k dispozícii, samozrejme, príplatky. A nie je ich málo, na 7 strán. Ak by ste sa pri vyberaní príplatkovej výbavy rozhodli nešetriť, nie je problém sa dostať na šesťmiestnu sumu a to v tejto motorizácii. Ale veď na to sme si u prémiových automobiliek už všetci zvykli, či nie? :-)
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC kupé |
rok výroby 2015 |
Motor: |
vznetový turbom prepĺňaný vidlicový 6-valec uložený vpredu pozdĺžne, objem 2987 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih – 83,0 x 92 mm, kompresný pomer 15,5:1, max. výkon 190 kW (258 k) / 3600 ot, max. krútiaci moment 620 Nm / 1600-2400 ot, litrový výkon 63,3 kw / l. Emisná norma EURO 6 |
Pohon: |
automatická 9-stupňová prevodovka, stály pohon všetkých 4 kolies 4MATIC s rozdelením 50:50 |
Podvozok: |
dvojité priečne zavesenie kolies vpredu, viacprvkové zavesenie vzadu |
Kolesá: |
zliatinové disky s rozmerom 275/45 R21 vpredu a 315/40 R21 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4900 x 2003 x 1731, rázvor 2915 mm, objem kufra 650l / 1720l, nádrž 93 l, pohotovostná hmotnosť - 2250 kg, kombinovaná spotreba – 7,2 l/100 km,reálna spotreba (kombinovaná): 9 l/100 km |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 226 km/h, |
Cena: |
Základná: 68 430 € |
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC kupé (258 koní)
rok výroby 2015
PLUSY: + je to magnet na ľudí + kvalitný a veľmi dobre spracovaný interiér + miesto na zadných sedadlách + veľký kufor + vzduchový podvozok AIRMATIC funguje dobre + inteligentné LED svetlá sú fantastické a navyše v základe! + kultivovaný a dostatočne silný naftový šesťvalec + automat 9G-TRONIC
|
MÍNUSY: - je to magnet na ľudí - na zadnú časť si treba dlhšie zvykať - zlý výhľad dozadu - falošné koncovky výfukov
|