Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

História modelu Focus RS v kocke
 

Ford Focus RS I. generácia (r2002-r2003) mala síce "len" 215 koní, no vďaka skvelo vyladenému podvozku a samosvornému diferenciálu Quaife bol začiatkom nového tisícročia jednou z najzábavnejších, ak nie priamo najzábavnejšou predokolkou na trhu. Dodnes ostáva špeciálnym, lebo v priebehu 13 mesiacov vyrobili len 4500 kusov. Z toho bolo ľavostranných verzií len čosi vyše 2350 kusov.
 

Ford Focus RS II. generácia (r2009 - r2010) bol beštia. Vďaka viacerým špecialitkám. Napríklad vzhľadom a najmä odvahou prelomiť 300 koňové tabu predokoliek. Mnohí vraveli, že to nemôže fungovať. Že to bude premotorovaný nezmysel. Radový prepĺňaný 5-valec totiž dal 305 koní a 440 Nm. Zrýchlenie na stovku sa prvýkrát dostalo pod 6 sekúnd a neobmedzená maximálka dostala auto na 263 km/h. Jazdné vlastnosti boli veľmi slušné. V priamke medzi predokolkami nenašiel premožiteľa. V zákrutách, hlavne pre väčšiu hmotnosť, áno. Napriek tomu, v mnohých ohľadoch bol na prelome desaťročí medzi hothatchmi kráľom. Či už vzhľadom, 5-valcom s jeho zvukom a max. výkonom. Rýchlejší bol len jeden konkurent, tiež so štítkom RS.

Ford Focus RS III. generácia (r2016 - ) je, jemne povedané, démon! Je to najdiabolskejší hothatch súčasnosti. Už nemá najväčší výkon, lebo už nie je predokolka. Takže súperí s novými konkurentami. Znova má niekoľko unikátnych riešení. Pohon 4x4 Ford Performance All wheel drive vzadu nemá klasický diferenciál, ale dve
samostatne elektronicky ovládané spojky. A ako vôbec prvá "štvorkolka" má špeciálny jazdný režim - DRIFT MODE. Poviem to rovno. Driftovať v ňom zďaleka nie je také ľahké, ako na výkonnej zadokolke. No ten poprask, ktorý kĺzaním Focus RS robí je pre mnohých nepochopiteľný a úžasný zároveň. Má aj režim TRACK. Z toho, čo som v superkrátkom čase s len jedným ostrým kolom na čas zistil, viem, že na rozdiel od japonských rely odchovaných mašín EVO X a WRX STi je na okruhu presnejší a podľa všetkého aj rýchlejší. No nie najrýchlejší. Civic TypeR na Focus III RS síce na papieri stráca až 40 koní, no zároveň váži až o 200 kg menej. Keď ide o top čas, je pekne a trať suchá, to zaváži viac. Na vlhkom, mokrom a inak zhoršenom povrchu to však Focus RS všetkým rýchlo zráta. S patričným sprievodom prskania, pľuvania, vibrovania v šikovných rukách aj jazdou šmykom akú žiaden konkurent nedokáže. Čomu dáte prednosť? Presnosti a precíznosti, či zábave a rebélii?

Focus RS III na Slovensku prvýkrát na vlastné oči môžete vidieť na 26. Autosalóne Bratislava. Zastúpenie Fordu na stánok v hale B0 prinesie aj športové modely Fiesta ST a Mustang GT. Fanúšikovia modrého oválu tu prvýkrát nájdu aj horúce novinky Edge, Mondeo Hybrid a pickup Ranger.

Dynamické smerovanie krútiaceho momentu


Unikátny systém pohonu oboch náprav má funkciu dynamického smerovania krútiaceho momentu na viac zaťažené koleso pre lepší a pevnejší prejazd zákrutou blízko limitu pneumatík. Funkcia, ktorú z prémiových značiek ako Audi a BMW poznáme pod názvom vektorovanie výkonu v zákrutách. Pointa je jasná. Namiesto lacného a nenáročného riešenia elektronického samosvoru pribrzďovaním odľahčeného vnútorného kolesa pre zníženie straty trakcie a pohonu v zákrute je tu posielaný výkon na viac zaťažené koleso. Je predsa zrejmé, čo si pri športovej jazde vyberiete. Pribrzďovanie vnútorného, alebo zvýšený pohon vonkajšieho kolesa? Nehovoriac o tom, že na mašinách s nevypínateľnou stabilizáciou si brzdy s elektronickým samosvorom vôbec neoddýchnu. Práve naopak, prehrejú sa a zničia oveľa skôr, lebo nemajú chvíľu pokoj.
 

Podstatou systému Ford Performance AWD je dvojitá elektronicky riadená spojka na každej strane zadných poloosí. Spojky majú na starosti distribúciu krútiaceho momentu vozidla z predných kolies na zadné a taktiež riadia bočné rozdelenie hnacieho momentu vzadu. Vozidlo tak získava schopnosť „smerovať“ krútiaci moment, čo má dramatický dopad na jeho ovládanie a stabilitu v zákrutách. Riadiaca jednotka v RDU nepretržite mení rozdelenie krútiaceho momentu z predných kolies na zadné ako aj jeho bočnú distribúciu podľa aktuálnej jazdnej situácie, pričom monitoruje údaje z viacerých snímačov vozidla rýchlosťou 100-krát za sekundu. Na zadnú nápravu možno preniesť až 70% hnacieho momentu a na každé zadné koleso navyše až 100% dostupného momentu na zadnej náprave. Pohon z jednej strany na druhú sa dokáže prepnúť iba za 0,06 s.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov
Focus RS III je 30. športovým modelom Ford. V tomto žiadnu ľudovú značku nemožno ani len prirovnávať. Za cenu 38 000 € je to zároveň jedna z najlepších ponúk v danej lige. Niet divu, že ešte pred začiatkom predaja Focus RS III objednalo viac než 3000 ľudí.

Pri prejazde zákrutami zadná hnacia jednotka preventívne presunie krútiaci moment na vonkajšie zadné koleso na základe vstupov, ako je uhol naklonenia volantu, priečne zrýchlenie, stáčanie a rýchlosť vozidla. Tento prenos krútiaceho momentu sa prejaví tým, že „navedie“ vozidlo do zákruty, vďaka čomu má lepší vjazd do zákruty ako aj stabilitu počas prejazdu, a prakticky sa eliminuje nedotáčavosť.
 

Systém pohonu vyladili konštruktéri tak, aby zabezpečoval priľnavosť, ako aj rýchlosť pri zatáčaní a zrýchlenie pri výjazde zo zákruty. Vďaka neutrálnemu a nastaviteľnému ovládaniu v hraničných situáciách ako aj schopnosti dosiahnuť riadenú pretáčavosť na trati prináša Focus RS maximálny pôžitok z jazdy. Aj vďaka pneumatikám Michelin Pilot SuperSport dokáže tento model zvládnuť v zákrutách priečne preťaženie rovné 1g.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

4 jazdné módy, launch control a vpredu 350 mm brzdy Brembo
 

Focus RS III je prvým modelom Ford RS, ktorý ponúka možnosť zmeny jazdných režimov a adaptabilné pruženie. Tlmiče síce len v dvoch režimoch, ale načo ich komu viac? Aby bol balíček kvalitnej paľby kompletný, aj v kombinácii s manuálnou prevodovkou je k dispozícii funkcia kontroly rozjazdu - launch control. Vodič si z ponuky na združenom displeji zvolí funkciu kontroly rozjazdu, zaradí prvý stupeň, zošliapne plyn na podlahu a následne uvoľní spojku. AWD rozdelí krútiaci moment, zachová maximálny krútiaci moment, riadi kontrolu trakcie a nastaví tlmiče.  S maximálnou rýchlosťou 266 km/h a schopnosťou dosiahnuť z pokoja 100 km/h za 4,7 sekundy je aj najrýchlejší cestný model Ford RS.
 

Tlmiče majú 2 prepínateľné režimy. V tuhšom, ktorý sa aktivuje spolu s módom TRACK, majú až o 40% väčšiu tuhosť. Zapnúť sa to dá kedykoľvek drobným gombíkom na ľavej páčke smeroviek. Viaceré konštrukčné opatrenia prispeli k zvýšeniu celkovej torznej tuhosti vozidla v porovnaní so štandardným modelom Focus o 23%. Nevyhnutná vec, ak má tento diabol často dostávať lekcie na okruhu, na kopci, alebo aj šotoline.

Žiaľ, Focus RS III nie je ľahké auto. Bez vodiča váži 1525 kg. Tempá, ktoré vďaka 2,3 litrovému 4-valcu dokáže vyvinúť v niektorých momentoch, neskúseným naženú strach. No zabrzdiť túto hybnosť opakovane z rýchlostí nad 200 km/h, ktoré na SlovakiaRingu celkom bežne dosiahne na 3 miestach, nie je vôbec sranda. Vetrané predné kotúče majú priemer 350 mm. Hliníkové monoblokové strmene Brembo so 4 piestami prispievajú k zníženiu hmotnosti o 4,3 kg na koleso v porovnaní s kotúčmi 336 mm, ktoré má predchádzajúci Focus RS II. Napriek tomu ma po počiatočne mäkkom pedáli brzdy v 4-tom kole "nechali v štichu". Mimo trate som, našťastie, nešiel. No ovplyvnilo to výsledok druhého meraného kola. Nedovolím si tvrdiť, že brzdy sú dimenzované nedostatočne, skôr to prikladám faktu, že tento kúsok dostáva poza uši na podobných akciách celé týždne a tak už možno platničky, alebo kvapalina neboli 100%-né.


Pri vývoji Ford úzko spolupracoval s Michelinom. Upiekli mu vysokovýkonné pneumatiky 235/35 R19. V ponuke sú dva modely plášťov, štandardná športová pneu Pilot Super Sport vhodná na každodenné používanie a voliteľná Pilot Sport Cup 2, ktorá zabezpečuje lepšiu dynamiku vozidla na pretekárskej trati. Rovnako tak sú na výber dva druhy diskov, bežné a kované. Tie pevnejšie prinášajú aj úsporu rotačných hmôt na každom kolese o nezanedbateľný 1 kg. My sme na prezentácii jazdili Pilot Super Sport, teda tie civilnejšie z ponuky. :)

Konzorcium EuroNCAP najnovší model Ford Focus netestovalo. Keďže sa jedná o veľkú modernizáciu, dá sa pri tomto opierať o dáta z roku 2012.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Max. krútiaci moment 440 Nm dáva motor v rozsahu 2 000 až 4 500 otáčok za minútu. Pri dočasnom zvýšení plniaceho tlaku je na 15 sekúnd k dispozícii funkcia oveboost s až 470 Nm. Nie sú to už však najväčšie parametre spomedzi konkurencie. Audi RS3 dokáže vypáliť na stovku za 4,3 sekundy a má 367 koní. Ani Mercedes sa nedal zahanbiť a v rámci modernizácie ponúka pre model A45 AMG z dvojlitra turbo skutočne šialených 381 koní. No viem, že hlavne pre systém pohonu oboch náprav v týchto prémiovkách gumy v dyme nezničíte s takou pasiou a "ľahkosťou" ako to dokáže Focus RS III v režime DRIFT, alebo len v kompletne vypnutej stabilizácii... :) A hlavne, za ich cenu si k Fordu Focus RS III v pohode kúpite ešte ďalší slušne vybavený Focus pre manželku/frajerku/milenku. :)

autor foto: Tomáš KELEMENT - www.presscars.sk

Ford RS models history

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Cenník modelov Ford Focus RS platný na Slovensku.

FORD FOCUS RS

rok výroby 2016

Motor:

turbom prepĺňaný radový zážihový 4-valec  Ecoboost uložený vpredu naprieč, objem 2261 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva, medzichladič stlačeného vzduchu,  kompresný pomer 9,4:1, max. výkon 257 kW (350)/ 6000 ot, max. krútiaci moment 440/2000-4500 ot, 480Nm overboost, litrový výkon 111,74 kW (145,26 k) / l. Emisná norma EURO VI

Pohon: 4x4 Ford Performance All wheel drive, manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon všetkých kolies
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies,  kotúčové brzdy, systémy Launch control, Drift mode, ABS, EBD, ESC, EBA, rTVC, TCS.
Kolesá: ľahkozliatinové disky 8x19", 
pneumatiky 235/35 R19
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4390 x 1858 x 1472 mm, rázvor 2770 mm, objem kufra - 260 l, pohotovostná hmotnosť - 1 525 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,7 l/100 km, výkonová hmotnosť 5,93 kg/kW

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 266 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 4,7 s

Cena: testovaný model 37 990 €