Ak jazdíte „na klobúka“, váš motor s priamym vstrekovaním môže byť v ohrození.
V prípade dlhodobej jazdy v nízkych otáčkach sa môže stať, že vo vašom motore sa budú postupne tvoriť nánosy uhlíka a problém je na svete. Neveríte a myslíte si, že jazda v nízkych otáčkach motoru neškodí? Tak si pozrite tento vidlicový desaťvalec z Audi S6. Z nepochopiteľných dôvodov si majiteľ auta neužíval potenciál a zvuk motora vo vysokých otáčkach. V motore sa teda časom začal usádzať uhlík a po prejdení cca 240 000 km vyzeral motor nejak takto.
Najväčšie problémy s nánosmi uhlíka majú staršie motory z koncernu VW.
Za veľké nánosy uhlíka môže nesprávne fungujúce odvetrávanie kľukovej skrine, to nasávalo viac oleja, než malo. V konečnom dôsledku by to nebol až taký problém, ak by mal motor nepriame vstrekovanie. 5,2 litrový V10 z Audi má však priame vstrekovanie.
Kde nastal problém, je snáď priame vstrekovanie paliva zlé? Priame vstrekovanie paliva má výhodu vyššieho výkonu a nižšej spotreby. Napriek výhodám však nie je perfektné. Okrem vyššieho hluku a vyšších nákladov trpí aj hromadením uhlíka. „Ak nánosy uhlíka dosiahnu v motore určitú úroveň môže dochádzať k nezapáleniu zmesi, k problémom s turbom, ale aj k poškodeniu katalyzátora,“ hovorí Brian Laskowski z Fordu. Na tvorenie usadenín uhlíka vplýva aj kvalita použitého paliva. Preto sa na niektorých trhoch môžu objaviť problémy s nánosmi a na niektorých nie.
S tvorbou usadenín uhlíka však nemajú problémy všetky motory s priamym vstrekovaním. Najproblémovejšie sú motory z dielne VW. V štatistike sa najčastejšie objavuje motor 2,0 TSI a 3,0 litrový vidlicový šesťvalec od Audi. Komplikácie sú tiež s niektorými motormi BMW. Problém s karbónom má v USA podľa štatistiky každé šieste dvojlitrové TSI. Nová generácia motoru AE888 vraj týmto problémom už netrpí. Inžinieri vyriešili tento problém kombináciou priameho a nepriameho vstrekovania paliva.
„Najväčší problém s priamym vstrekovaním je, že tryska už nevstrekuje palivo na zadnú stenu sacieho ventilu. Sací ventil teda neomýva benzín ako je tomu pri motoroch s nepriamym vstrekovaním,“ hovori Laskowski. Nadbytočné množstvo paliva vo valci pomáhalo s čistením ventilov. Pri motoroch s priamym vstrekovaním k tomu nedochádza a „samočistiaci“ mechanizmus ventilov tu neexistuje.
Podľa Laskowského môže byť riešenie s usádzaním uhlíka jednoduché, keď stačí preinštalovať software riadiacej jednotky. Pokiaľ sa už nánosy uhlíka vytvorili, riešením je mechanické čistenie, alebo v horšom prípade výmena hlavy valcov. Väčšina výrobcov dnes už začala kombinovať priame a nepriame vstrekovanie paliva a tým pádom predchádza vytváraniu uhlíka v motore. Výrobcovia neopustili technológiu priameho vstrekovania úplne kvôli vyššiemu výkonu a nižšej spotrebe.