BMW objavilo segment kompaktných MPV len nedávno. Bolo to správne vynaložené úsilie? Vzhľadom na množstvo predávaných kusov sa zdá, že áno..., a to napriek tomu, že trh s veľkými MPV v Európe pomaly vymiera.
Kompaktné MPV s génmi BMW? Zaujímavý nápad, vysokými predajnými číslami sa zdá, že sa pre automobilku naozaj vyplatil. Je to ale ešte stále BMW? Čo od neho čakať? Aký má vnútorný priestor? Aká je variabilita interiéru? Čo spoľahlivosť, aká je spotreba, úroveň komfortu, a koľko to stojí? To je len pár najdôležitejších otázok, ktoré sa záujemcovia často pýtajú .
Dizajn
V BMW si povedali, že dizajn musí byť typický pre MPV v kombinácii s črtami BMW. Vzhľadom na charakteristiku auta mali dizajnéri pred sebou ťažkú úlohu. Finálna podoba sa celkom podarila, keďže zakomponovali všetky charakteristiky značky. Od ľadviniek, cez angel eyes, až po zadné svetlá v tvare ležatého "L". Nemyslím si, že sa dalo spraviť niečo lepšie, alebo inak. Aj keď výsledok neočarí... Niekomu sa páči len spredu, niekomu len zozadu a niekomu sa nepáči vôbec. Na poli MPV alebo iných modelov značky si ho však nepomýlite, a to je pre automobilku veľmi dôležité. Ak by ste chceli vyzdvihnúť gény športovosti, máte k dispozícii aj kusy odeté do optického paketu M Sport, ktorý okrem agresívnejšieho bodykitu ponúka aj mierne športovejšie jazdné vlastnosti, či iný volant. Samozrejme, odlišností je viac, záleží, čo si kto pri kúpe objednal.
Do interiéru sa dostanete cez dvere, ktoré sa otvárajú poriadne doširoka. Po usadnutí vám nad hlavou ostane vždy kvantum priestoru, nech sedíte kdekoľvek. Pomaly vám zrak padá na okolie a hneď prídete na to, že dizajn interiéru vychádza z ostatných modelov značky. Ovládače, spínače a prepínače, či iDrive správne spoznávate zo sesterských modelov. Ovládanie iDrive sa po modernizácii dá ovládať aj dotykom, nielen otočným ovládačom.
Odkladacie priestory nie sú najsilnejšou stránkou modelu. Skrinka pred spolujazdcom je maličká, odkladacia polička nad panelom kúrenia toho tiež veľa nepohltí. Situáciu celkom zachraňujú odkladacie miesta vo dverách. Rozmerný otvorený odkladací priestor je aj medzi prednými sedadlami.
Predné sedadlá sú trošku užšie. Pri bežných sedadlách ma sedák slabšie bočné vedenie, operadlo podrží aj pri dynamickej jazde. Zadná delená lavica je krátka a dá sa posúvať aj sklápať. Ak sú na operadlách predných sedadiel namontované sklopné stolčeky, zjavne to obmedzuje priestor pre kolená dospelých cestujúcich vzadu. Našťastie sú rýchlo vyberateľné.
Active Tourer je dlhý 4342 mm, vysoký 1 555 mm a široký 1800 mm. Rázvor náprav je 2 670 mm. Pohotovostná hmotnosť štartuje na 1415 kg. Gran Tourer je dlhší. Meria 4 556 mm a je trošku vyšší. Na výšku má 1641 mm. Veľkým plus je dlhší rázvor, ktorý ma 2 780 mm. Základná hmotnosť je zhruba o 60 kíl väčšia v porovnaní s Active Tourer.
Objem batožinového priestoru modelu Active Tourer je 468 – 638 litrov. Po sklopení operadiel vzrastie kapacita až na 1510 litrov. Gran Tourer má kufor veľký 540 – 645 a po sklopení 1905 litrov. Sedadlá sa dajú sklopiť aj z kufra aj z priestoru sedadiel. Objem palivovej nádrže je 36 litrov v prípade hybridnej verzie, normálna verzia má nádrž veľkú 51 litrov.
Motory
Základná motorizácia je vždy trojvalcová, či už naftová alebo benzínová. Zážihové jednotky štartujú na označení 216i, čo je benzínový motor s objemom 1,5 litra a výkonom 80 kW (109 k). Jeho priemerná spotreba je 6,8 litra benzínu. Verzia 218i má motor s rovnakým objemom má výkon 100 kW ( 136 k) žerie priemerne 7,7 litra.
Pri označení 220i sa bavíme už o štvorvalcovom motore, ktorý má výkon 141 kW (190 k). 100 km dokáže priemerne prejsť za trošku viac ako 8 litrov benzínu. Najsilnejšia čisto benzínová verzia má označenie 225i a má výkon 170 kW (231 k). Bežne si vypýta cez 8,5 litra benzínu.
Verzia 225xe je hybrid. Spaľovací motor má objem 1,5 litra a 3 valce. Jeho kombinovaný výkon je 165 kW (225 k) a priemerne v jemu vyhovujúcich podmienkach konzumuje cca 4,5 litra benzínu.
Model | Rok výroby | Koncepcia motora | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Max. rýchlosť (km/h) | Zrýchlenie (s) |
216i | 2014-2018 | R3 | 1499 | 80/109 | 190 | 190 | 11,3 |
218i | 2014-18 | R3 | 1499 | 100/136 | 220 | 205 | 9,2 |
220i | 2014-18 | R4 | 1998 | 141/190 | 280 | 230 | 7,5 |
225i | 2014-18 | R4 | 1998 | 170/231 | 350 | 240 | 6,6 |
225xe | 2016-18 | R3 + elektromotor | 1499 | 165/225 | 220+165 | 202 | 6,7 |
Paleta naftových motorov taktiež štartuje na 3 valcoch. Základná verzia s označením 214d má pod kapotou motor s objemom 1,5 litra. Výkon 70 kW (95 k). Spotreba je zhruba 5,4 litra nafty na 100 km. Vo vašom záujme by som sa tejto verzii vyhol úplne. Jednoducho to nejde... Vyššie, s rovnakým objemom stojí verzia označovaná ako 216d. Tá ma výkon 85 kW (116 k) a spotrebuje zhruba rovnako ako jej slabšia verzia.
Prvá, v mojich očiach úplne postačujúca verzia 218d, už má pod kapotou štvorvalec. S výkonom 110 kW (150 k) dokáže s prehľadom jazdiť za zhruba 6 litrov nafty. Najsilnejšia verzia 220d je naladená na výkon 140 kW (190 k) konzumuje priemerne 6,6 litra nafty na 100 km.
Model | Rok výroby | Koncepcia motora | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Max. rýchlosť (km/h) | Zrýchlenie (s) |
214d | 2014-16 | R3 | 1496 | 70/95 | 220 | 185 | 11,9 |
216d | 2014-18 | R3 | 1496 | 85/116 | 270 | 195 | 10,6 |
218d | 2014-18 | R4 | 1995 | 110/150 | 330 | 208 | 8,9 |
220d | 2014-18 | R4 | 1995 | 140/190 |
400 | 227 | 7,6 |
Motory podľa výkonu mohli mať rôzne prevodovky. Za základ sa v najslabších motoroch považuje 6-stupňový manuál. Následne ste mohli zvoliť 7-stupňové DCT, alebo 8-stupňový automat, ktorý mimochodom radí veľmi pekne. Hybridná verzia bola spárovaná so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Výkonnejšie verzie sú dostupné s pohonom oboch náprav xDrive. Konkrétne benzínová 225i a dieselové 218d a 220d.
Jazda a jazdné vlastnosti
Niektoré veci si všimnete hneď, iné až po čase. Čakal som volant orientovaný na vodiča, ale subjektívne sa mi zdá, že je vychýlený až veľmi. Funguje však dobre. Je ostro sprevodovaný, tradične tuhý aj v normal režime.
Podvozok je naladený tvrdšie, typicky pre BMW. Je to ale vhodné pre triedu MPV? Extrémne pohodlie nečakajte ani pri adaptívnom podvozku. Avšak na danú triedu veľmi dobre sedí v zákrutách a nakláňa sa minimálne. Malé nerovnosti zvláda celkom dobre, tie väčšie ho vedia poriadne znervózniť. Vzhľadom na triedu sa s autom jazdí dobre.
Výhľad z vozidla je tak niekde medzi. Výhľad dopredu a do strán je aj vďaka mierne vyššiemu posedu dobrý. Jednou veľkou katastrofou je výhľad šikmo dopredu. Cez mohutné predné stĺpiky veľa nevidno. Skryje sa tam s prehľadom chodec, cyklista, motorkár, či dokonca aj auto. Ak sa pre toto BMW rozhodnete, poriadne sa na to pripravte.
Spoľahlivosť
BMW 2 (F45 /F46) je stále nové auto. Ťažko hodnotiť, či je nadpriemerne spoľahlivé vzhľadom na konkurenciu. Každopádne pár majiteľov už potrápilo. Na motore s objemom 1,5 litra už museli meniť ložiská kľukového hriadeľa. Ďalej sa pár majiteľov posťažovalo na zvýšenú spotrebu motorového oleja a tiež únik oleja z benzínových motorov v oblasti krytu ventilov. Výnimočné problémy hlásili aj s funkčnosťou systému Vanos. Medzi motorom a prevodovkou pri manuálnych prevodovkách často zlostí aj spojka s dvojhmotným zotrvačníkom. Pri naftových motoroch pomaly rátajte s typickými problémami vstrekovacieho systému, či problémy so spaľovaním, výfukovým systémom (DPF).
Na nápravách hlásili problémy s uložením predných tlmičov. S kolesami je spojená aj funkcia TPMS, ktorá nie vždy funguje ako by mala. Brzdový systém - najmä parkovacia a núdzová brzda tiež občas hlási problémy. Rovnako aj protikolízny systém.
Interiér má tiež svoje slabé miesta. Obrazovka systému iDrive, uchytenie zadných sedadiel v podlahe, alebo škrípanie a vŕzganie stredového tunela z tvrdých plastov.
Hodnotenie Autoporadca.sk
Autor: Daniel Miklóši
Ako začať? Pre mňa osobne je BMW 2 s rodinným zameraním krok, ktorému asi nerozumiem. Všetko to, pod čím mám BMW v hlave uložené, neplatí. Máme tu pohon predných kolies – prvýkrát, máme tu trojvalcové motory, karosériu MPV a prémiovú cenovku. Ako to všetko spolu ladí? No popravde, o nič lepšie, ako u kohokoľvek, kto MPVčka montuje už roky a za menej peňazí. BMW sa síce snažilo umiestniť na trh tento model ako niečo, čo je síce rodinné auto, ale má „športového ducha“. Prepáčte, ale nemá. Jazdí celkom bežne, na tvrdých runflatoch viac uskákane ako športovo. To, čo mu nemožno uprieť, je v rámci triedy celkom dobré odhlučnenie, možnosť nakonfigurovať auto bohatou výbavou, obstarať si výborne fungujúci pohon oboch náprav xDrive, prípadne rýchly 8-stupňový automat alebo dokonca hybrid. K tomu všetkému poteší prémiový interiér, len nesmiete siahnuť po úplnom základe a doplatiť treba aspoň za lepšie sedadlá alebo materiály. Exteriérový či interiérový M-Packet môžu byť ešte čerešničkou na tejto zvláštnej torte. O tom, že tento pokus BMW nie je asi úplným zásahom do čierneho, svedčí aj fakt, že vidieť túto MPV dvojku na našich cestách je veľmi zriedkavá vec. V zahraničí sa predáva lepšie. Bežná rodina si tento typ auta dokáže kúpiť v dobrej výbave u konkurencie za menej peňazí. Ten, komu by cena nevadila, obvykle jazdí v úplne inom aute a pre manželku s deťmi pokojne obstará napríklad oveľa štýlovejšiu X1ku, X2ku alebo X3ku.
Klady vozidla
- image značky, aj keď v tomto prípade podkopané dizajnom a kategóriu MPV, ktorá je pre mnohých už príliš všedná a ani znak BMW na kapote v zásade nezmení to, že je to drahá sivá myš;
- dobrá variabilita interiéru a pocit vzdušnosti, možnosť priplatiť si za sedemmiestnu verziu;
- rozsiahle možnosti konfigurácie, individualizácie, 4x4, automat, v ponuke aj motory s výkonom cez 200 koní;
- vysoká aktívna aj pasívna bezpečnosť vozidla, dobré brzdy, uspokojivá dynamika s motormi od 150 koní vyššie.
Zápory vozidla
- ceny servisu nastavené prémiovému segmentu, ak plánujete využívať služby oficiálnych servisov, myslite na to, že máte BMW;
- pokiaľ nemáte príplatkové sedadlá, tak počítajte aj s nudnými šedými lavicami bez slušného bočného vedenia, ktoré sú pomerne úzke a pre dlhšie osoby aj krátke v sedacej časti;
- podvozok je pomerne tuhý, obzvlášť na 17-palcových kolesách, výrobcom montované pneumatiky RunFlat nie sú z hľadiska komfortu pridanou hodnotou, a tak mnohí užívatelia obúvajú klasiku;
- dieselové motory pri nájazde nad 150 000 km môžu postretnúť klasické neduhy starších dieselov, ako je zanesený DPF, vstrekovače, dvojhmotový zotrvačník, turbodúchadlo;
- pri nájazde okolo 200 000 km v naftových verziách sa zamerajte aj na kontrolu rozvodovej reťaze, v prípade jej vyťahania a následného preskočenia hrozí drahá oprava;
- ničím zaujímavý pomer úžitkových vlastností voči cene auta, konkurencia dokáže ponúknuť v zásade to isté za menej peňazí, aj keď niekto môže namietať: lenže toto je BMW...no a?
Hodnotenie Autoporadcom 6/10
Kúpiť / nekúpiť
Fanúšikom neostáva nič iné len dúfať, že BMW na tradičné modely nikdy nezanevrie. Myslím si, že príchod MPV s predným náhonom a priečne uloženým motorom v očiach konzervatívcov renomé značky nezvýšil. 2 Active/Gran Tourer aj tak nie je najpriestrannejšie, nie je ani najkomfortnejšie a nemá ani niektoré bežné vychytávky, ktoré sú u iných zástupcov triedy bežné, či za príplatok. Je to však BMW, a tieto gény je na ňom vo veľa smeroch cítiť, a to hlavne na jazdných vlastnostiach, ktoré patria medzi tie lepšie v triede. Príchod do tohto segmentu mi prišiel ako keby robili z núdze cnosť, ale asi to zatiaľ nestačí. Je to v mojich očiach taký mačko-pes s rodokmeňom. Hodnotenie modelu v rámci značky je 6 bodov. Vzťah cena protihodnota je na tom približne rovnako, 6 bodov. Aktuálne ceny štartujú zhruba na základných 12-tisíc eur, ale veľa za to nečakajte. V zahraničí nájdete kusy aj pod 10 000 eur. Za nové modely nabité výbavou zaplatíte aj 50 000 eur. Ako by som potrebu MPV do rodiny riešil asi ja? Priestrannejších MPV iných značiek so silným motorom je v ponuke viac, dokonca za menej peňazí. Za zvyšok by som si kúpil staršie BMW pre radosť, alebo len jedno novšie s karosériou kombi. Je to však len môj pohľad na vec, ktorý vás môže inšpirovať.