Segment malých áut je naozaj bohatý. Ak chcete silou-mocou model skôr konzervatívne ladených tvarov pôvodom z Nemecka, okruh sa poriadne zúži.
Na tohto prcka som bol veľmi zvedavý. Je to trieda auta, ktorá je zvyčajne určená do mesta, resp. za volantom áut tejto triedy vidieť zvyčajne nežnejšie pohlavie.
Jeden z najmenších predstaviteľov ľudovej automobilky prišiel na trh v r.2009. Predstavili ho na ženevskom autosalóne. O dizajn sa postaral Walter de Silva. Na rovnakej podvozkovej platforme PQ25 by sme v koncerne našli aj u nás skoro domácu Škodu Fabia alebo južanský dynamický Seat Ibiza.
Dizajn
VW Polo predposlednej generácie po dizajnovej stránke je fakt pekné, najmä v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Tým som akosi nikdy nevedel prísť na chuť. Táto generácia stavila tvarmi na istotu. Žiadne experimenty sa nekonali, ako napr. u sesterskej Ibizy z rovnakého obdobia. Dĺžka auta nedosahuje ani 4 metre. Konkrétne sú to rozmery 3970 x 1682 x 1454 mm (D x Š x V). Rázvor náprav je 2470 mm. Do kufra s dvojitým dňom zmestíte iba 280 litrov. Nie je to veľa, ale v danej triede bez problémov akceptovateľné.
Vonkajšie tvary autíčka rozhodne nevykračujú z davu. Vodorovne línie dominujú nielen predným partiám. Horizontálne delená maska jednoducho dopĺňa priestor medzi podlhovastými prednými svetlami. Mierne vysunutie spodnej časti predného nárazníka jemne evokuje možnú malú športovosť. Pri päťdverovej verzii pri pohľade z boku zaujme aj malé sklo v C-stĺpiku. Vypĺňa tak inak fádny priestor, ktorý by vzhľadom na veľkosť auta inak pôsobil až priveľmi masívne.
Dizajn interiéru sekunduje exteriéru. Všetky ovládacie prvky sú tam, kde ich podvedome hľadáte. Kvalita materiálov je vzhľadom na triedu auta na výbornej úrovni, rovnako ako dielenské spracovanie. Je na tom naozaj veľmi dobre, aj keď má pár neduhov, ktoré mne počas testovacích dní liezli extrémne na nervy. Po dizajnovej stránke najotrasnejším prvkom v aute je umiestnenie ovládania spätných zrkadiel na vrchole madla dverí vodiča.
Predné sedadlá patria medzi tie lepšie v triede. Nie sú prehnané tvrdé a celkom podržia v zákrutách. S nájdením úplne správneho posedu to pre mňa s mojimi 180 cm nebolo úplne jednoduché. Keď som mal ako-tak správne a pohodlne nastavenú polohu na nohy, zas som nedotiahol na volant tak, aby som sa cítil bezpečne a pohodlne zároveň. A čo mi za tých pár dní neskutočne vadilo z posedu asi najviac? Že som pri každom pohľade doľava mal pri hlave béčkový stĺpik. Nuž, je to daň za rozmery auta. Na druhej strane som veľmi rád, že pokiaľ mi je známe, tak tento model nemal v ponuke elektricky nastaviteľné sedadlá. Lebo ak chcete dopriať komfort aj pasažierom vzadu, tak sa zvyčajne musíte posunúť o pár zubov dopredu. A to môže byť častejšie, ako si pri kúpe myslíte...
V interiéri mi vadili z pohľadu funkčnosti ešte 2 malé detaily. Už dlho som nezažil, aby mi pripútavanie sa bezpečnostným pásom trvalo tak dlho. Jednoducho priestoru na manipuláciu pri stredovej opierke jednoducho veľa nie je. A druhá vec, ktorá nadväzuje na opierku je jej umiestnenie vo vzťahu k páke ručnej brzdy. Pri častom používaní v prípade automatickej prevodovky si poriadne precvičíte ohybnosť zápästia.
Motory a prevodovky
Model | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Krútiaci Moment (Nm/ot. min) | Zrýchlenie (s) | Max. rýchlosť (km/h) |
1,0 | 999 | 44/60 | 95/3000 | 15,5 | 161 |
55/75 | 14,3 | 174 | |||
1,2 | 1188 | 44/60 | 108 /3000 | 16,1 | 157 |
51/70 | 112 /3000 | 14,1 | 165 | ||
1,4 | 1390 | 63/85 | 132 /1800 | 11,9 | 170 |
1,2 TSI | 1197 | 66/90 | 160 / 1500 - 3500 | 10,9 | 182 |
77/105 | 175 / 1550 - 4100 | 9,7 | 190 | ||
1,6 | 1598 | 77/105 | 153 /3750 | 11,1 | 184 |
GTI | 1390 | 130/180 | 250 / 2000 - 4500 | 6,9 | 229 |
GTi (od 2015) |
1798 |
141/192 |
320 / 1450 - 4200 |
6,7 |
235 |
250 / 1250 - 5300 (DSG) | |||||
BlueGT | 1395 | 100/136 | 250 / 1500 - 3500 | 7,9 | 210 |
Voľbu dízlového modelu poriadne zvážte. Na krátke trasy nemá zmysel nafťák trápiť. Ak ale plánujete jazdiť veľa, tak zvážte aj dízlovú možnosť. Na výber máte viacero motorov. Spotreba je zhruba rovnaká u všetkých. Pohybuje sa medzi 4 - 5 litrami. Závisí od nohy.
Verzie BlueMotion sa okrem iného na pohľad líšili miernou zmenou aerodynamiky a užšími pneumatikami. Prevodovky mali iné sprevodovanie. Navyše boli štandardne vybavené systémom štart-stop. Pár decilitrov paliva, trošku nižšie emisie... Aj to viedlo zákazníkov k uprednostneniu týchto modelov.
Model | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Krútiaci Moment (Nm/ot. min) | Zrýchlenie (s) | Max. rýchlosť (km/h) |
1,2 TDI BlueMotion | 1199 | 55/75 | 180 / 2000 | 13,9 | 173 |
1.2 TDI | 1199 | 55/75 | 180 / 2000 | 13,9 | 170 |
1,4 TDI BlueMotion | 1422 | 55/75 | 180 / 1500 | - | - |
1,4 TDI | 1422 | 66/90 | 230/1500 | 10,9 | 184 |
1,6 TDI | 1598 | 55/75 | 195 / 1500 - 2500 | 13,9 | 170 |
1,6 TDI | 1598 | 66/90 | 230 / 1500 - 2500 | 11,5 | 180 |
1,6 TDI | 1598 | 77/105 | 250 / 1500 - 2500 | 10,4 | 189 |
1,6 TDI BlueMotion | 1598 | 66/90 | 230 / 1500 - 2500 | 11,5 | 180 |
Pri téme prevodovky ešte chvíľu ostaneme. V ponuke motorov v závislosti od motorizácie môžete voliť medzi manuálnymi kusmi s 5-timi a 6-timi stupňami. Pre viac komfortne založených vodičov tu je opcia 7-stupňového DSG. Nedodávala sa ale ku každej motorizácii. Radí pekne a rýchlo, keď vie, čo má robiť. Ak jej ale chcete robiť zle a trápiť ju pri rozhodovaní, tak sa vám to bez väčších problémov podarí.
Jazda a jazdné vlastnosti
Za predpokladu, že má auto podvozkové partie v poriadku a kvalitné pneumatiky, jazdí sa s ním príjemne. Zvládne aj dynamickejšiu jazdu. Na slovenských cestách v kombinácii s vyšším profilom pneumatiky je jazda pohodlná. Vpredu je náprava typu McPherson, vzadu jednoduchá s torznou priečkou. Tlmenie rázov od nápravy a hluk s tým spojený je na danú triedu na vysokej úrovni.
Prevedení bŕzd je viacero. Ich druh závisí od motora a aj od modelového roku. Slabšie verzie majú vzadu klasické bubnové brzdy, silnejšie mali kotúče. V oboch prípadoch je brzdový účinok veľmi dobrý a brzdy majú ostrejší nástup. Ručná brzda je klasická, lanková.
Volant padne do ruky ako uliaty, nie je ani nie veľký ani malý. Pre mňa mal však malý rozsah pozdĺžneho nastavenia. Poskytuje dostatočnú mieru spätnej väzby.
Čo sa týka samotnej jazdy, veľké výhrady mať nebudete. Musím pochváliť stretávacie svetlá, ktoré aj v halogénovom prevedení v noci svietia veľmi dobre. Diaľkové sú na tom horšie. Na môj vkus majú príliš úzky svetelný kužeľ. Svietili doslova bodovo.
Spoľahlivosť
V mienení spoločnosti je na tom z pohľadu spoľahlivosti vo všeobecnosti Volkswagen dobre. Je na tom dobre aj tento malý prcek? Ako sa to vezme. Má muchy, chorôbky, ale aj bolesti. Niektoré je vidno na prvý pohľad, niektoré sa prejavia časom. A je takmer isté, že skôr, alebo neskôr určite prídu. Čo sa týka motorov, voľbu poriadne zvážte. Benzínový motor s vysokým výkonom a prepĺňaním na tom nie je najlepšie. Trápia ho rozvody, konzumácia oleja a pod. Každý jeden z motorov má svoje muchy. Odstrániť sa niekedy dajú aj za pár eur. Niekedy budete potrebovať viac peňazí a mechanik viac nervov pri oprave.
Polo ako také sa nevyhlo ani problémom s koróziou. Na to, aké mladé auto to je, už vie kvitnúť predná hrana kapoty alebo podbehy či výfuk.
Interiér má jednu slabinu, a to v podobe slabšej kvality materiálov použitej na poťahy sedadiel. Rýchlo sa vysedí a vyčuchá a potom to nevyzerá dobre.
Sem-tam sa ozve aj elektronika, či už motora, alebo komfortných systémov. Sťahovanie okien, klimatizácia... To je len zlomok problémov. Verzie so strešným oknom trápi občasné zatekanie a nedoliehanie okna. Prekontrolujte to poriadne.
Hodnotenie Autoporadca.sk
- v rámci triedy dobré dielenské spracovanie, bohaté možnosti individuálnej výbavy, dostatočne priestranný interiér;
- obsiahla ponuka motorov, možnosť kombinovať s automatickou prevodovkou;
- dizajn je síce klasikou bez nápadu, na druhej strane však starne len pomaly, a tak ani po rokoch nevyzerá Polo príliš zastaralo;
- za najspoľahlivejšiu voľbu považujem starú benzínovú klasiku v podobe motora 1,4 MPi, ktorá mala v čase montáže do Pola všetky muchy vychytané;
- pre záujemcov o naftovú pohonnú jednotku by som odporúčal jednoznačne 1,6 TDI – kultúra chodu a dynamika je lepšia ako u 1,4 a 1,2 TDI, ale spotrebou sa zásadne nelíši.
- najväčším problémom bol jednoznačne motor 1,2 TSi najmä do polovice roku 2011, avšak ani následné zvolávacie akcie problémy s rozvodmi poháňanými reťazou definitívne nevyriešili;
- do roku 2012 sa vyskytovala pomerne často aj závada regulátoru plniaceho tlaku turbodúchadla – v tomto prípade sa menili celé turbá, čo v prípade opravy po záruke nebolo práve lacné;
- nedostatočná antikorózna ochrana lemu prednej kapoty, pri kúpe sa na ňu pozrite aj zvnútra, často býva skorodovaná, taktiež výfukový systém - hlavne koncový má sklony k predčasnej korózii;
- pozor na zvýšenú spotrebu motorového oleja 1,2 TSi, po kúpe sledujte hladinu priebežne;
- pri motoroch TDI počítajte s možnými problémami s DPF filtrom, poruchy mávajú aj snímače diferenčných tlakov, bežná životnosť je u VW Polo približne 150 000 km;
- pri väčšom kilometrovom nábehu možné opotrebenie turbodúchadiel, priesaky oleja a netesnosti, u dieselov zatuhnutá premenlivá geometria lopatiek.
Kúpiť / nekúpiť
Menšie autá majú svoje výhody, ale aj nevýhody. Ak potrebujete a chcete tento typ auta, je Volkswagen Polo piatej generácie vhodným kandidátom do zoznamu. Patrí medzi tie najspoľahlivejšie v kategórii, vzhľadovo nikoho neurazí a v peknej farebnej kombinácii dokáže potešiť aj oko.