Ako si rozumie Audi so zákrutami? Zvládne ich, ale nie je tu doma. A5 trpí v bežných verziách nedotáčavosťou kvôli motoru, ktorý leží pred prednou nápravou.
Audi prišlo s jemnými líniami a tak aj 9 rokov od debutu vyzerá dobre.
Dizajn
Audi A5 B8 prišlo na trh v roku 2007. Päťdverová verzia Sportback a kabriolet o dva roky neskôr. Výroba skončila až v tomto roku. Technický základ typu A5 pochádza z Audi A4 B8.
Špeciálne verzia kupé vyzerá naozaj fantasticky. Vzhľad mal na starosti známy dizajnér Walter de Silva a trochu menej známy Satoshi Wada. Dizajn vyniká jednoduchosťou a eleganciou. Aj 9 rokov od zahájenia výroby vyzerá stále dobre. Veď aj nástupca A5 B9 dostal len veľmi malé zmeny zovňajšku.
V interiéri je situácia o niečo iná. Tu sa vek auta nedá skryť, najmä pri pohľade na archaický systém MMI. Napriek tomu je kabína veľmi príjemným miestom a Audi potvrdzuje, že v tejto oblasti je špičkou. Nájdeme tu kvalitné materiály a výborné spracovanie. Bohužiaľ, niektorým kúskom sa nevyhlo vŕzganie kabíny, čo je pri tejto triede áut trochu mrzuté.
Ergonómii posedu nie je čo vyčítať. Klasické sedadlá sú fajn, ale omnoho lepšou voľbou sú športové sedadlá. Výborne držia telo v zákrutách a sú vhodné aj na dlhé cesty. Ich mínusom je však horšie vystupovanie. Treba počítať s tým, že trojdverová verzia A5 je primárne dvojmiestnym autom. Zadné sedadlá sú len núdzové. Je tu málo miesta na nohy a ešte menej na hlavu.
Kufor má objem 455 litrov. Po sklopení sedadiel 829 litrov. Rozmery A5 Coupé sú 4625 mm x 1854 mm x 1369 mm. Rázvor má dĺžku 2751 mm.
Interiér Audi A5 patrí k tomu najlepšiemu v triede
Jazdné vlastnosti
Vozidlá Audi tejto doby sú známe tvrdšími podvozkami. Je pravda, že naladenie bežného podvozku je tuhšie, ale nie je to žiadna katastrofa. Mercedes aj BMW ponúknu vyšší komfort. Na naše rozbité cesty sa však športový podvozok vôbec nehodí.
Ako si rozumie Audi so zákrutami? Zvládne ich, ale nie je tu doma. A5 trpí v bežných verziách nedotáčavosťou kvôli motoru, ktorý leží pred prednou nápravou. Nerozumie si najmä s rýchlymi a prudkými zmenami smeru jazdy. Omnoho lepšie sa budete cítiť na diaľnici, kde je auto stabilné aj vo vysokých rýchlostiach. Odhlučnenie je tiež na výbornej úrovni.
K športovej jazde neláka ani riadenie, ktoré je preposilované. Na spätnú väzbu od kolies tu tiež môžete zabudnúť. Poteší však manuálna prevodovka s krátkymi a presnými dráhami. Pokiaľ si neradi radíte sami, bol k dispozícií 6-stupňový automat Tiptronic a CVT prevodovka Multitronic. Lepšou voľbou je z pohľadu jazdy aj kvality klasický automat. Neskôr sa objavila aj dvoj-spojková 7-rýchlostná skriňa S-tronic. Na konci výroby bol v ponuke aj 8-stupňový automat ZF pod označením Tiptronic.
Základné motorizácie prišli s predným náhonom. K väčšine verzii ste si však mohli priplatiť za permanentný pohon 4x4 quattro. Najsilnejšie motory ho dostali v štandarde.
Systém MMI pôsobí dnes veľmi zastaralým dojmom.
Audi A5 nikdy nenarážalo do bariér organizácie EuroNCAP. Konštrukčne podobné Audi A4 B8 získalo päť hviezd.
Motor
Základným motorom je 1,8 TFSI s výkonom 118 KW (160 koní) a 125 kW (170 koní). Väčší 2,0 liter TFSI prišiel s výkonom 132 kW (179 koní) a 155 kW (211 koní). Slabšia verzia je z radu EA113 a nemá problémový reťazový rozvod, ale za to ho trápi vyššia spotreba oleja. Spotreba benzínu sa pohybuje okolo 8 – 11 litrov.
Samozrejme v ponuke nemohol chýbať šesťvalec. Atmosférická verzia 3,2 FSI mala výkon 195 kW (265 koní) a 330 Nm. V roku 2009 prišiel prepĺňaný variant 3,0 TFSI s výkonom 245 kW (333 koní). Motor sa dodával do S5 Cabriolet a S5 Sportback. V roku 2011 prišla slabšia verzia motora s výkonom 200 kW (272 koní). Spotreba šesťvalcov je cca 9 – 13 litrov.
Benzínový osemvalec s objemom 4,2 litra bol v modeloch S5 Coupé (260 kW) a RS5 Coupé (331 kW). Benzínové motory TFSI a FSI trpeli najmä v začiatkoch výroby nadmernou spotrebou oleja. Po čase sa objaví zakarbónovanie. Motor je preto vhodné sem tam prečistiť a po zahriatí jazdiť aj v poslednej tretine otáčkomera. Agregát 3,2 FSI trpí pri veľkom nájazde na nadmerné opotrebenie klzných vedení reťazového rozvodu. Prejavuje sa to chrastením reťaze.
V ponuke nechýbal ani známy motor 2,0 TDI. Našťastie sa objavil len vo vydarenejšej verzii CR (Common-Rail). Prišli až štyri výkonové verzie 100 kW (136 koní), 105 kW (143 koní), 125 kW (170 koní) a 130 kW (177 koní). Spotreba sa pohybuje okolo 6 – 7 litrov.
Rachotiaci štvorvalec sa však do pekného kupé nehodí. Lepšou naftovou voľbou je preto V6 2,7 TDI alebo V6 3,0 TDI. Menší šesťvalec má výkon 140 kW (190 koní), väčší 177 kW (241 koní). Motor 3,0 TDI poskytne dostatok dynamiky pri slušnej spotrebe. Oba šesťvalce si pýtajú cca 7 - 8 litrov na 100 km. Pri kúpe však treba myslieť na riziko drahších porúch.
Naftové motory majú tradičné problémy s EGR ventilom, vstrekovačmi, DPF filtrom a dvojhmotným zotrvačníkom. Pri 2,0 TDI sa spolu s rozvodmi odporúča výmena vodnej pumpy a šesťhranného hriadeľa olejového čerpadla. Potrápiť vedia aj Swirl (výrivé) klapky, výmena totiž nie je lacná.
Audi A5 trápia najmä detské poruchy.
Spoľahlivosť
Celkovo je Audi A5 nadpriemerne spoľahlivým vozidlom, ak mu doprajete kvalitný a pravidelný servis, avšak trápia ho mnohé detské poruchy. Niektoré by ste u prémiového výrobcu nečakali. Interiér (najmä palubná doska) môže vŕzgať. V silnom daždi môže vo výnimočných prípadoch do auta zatekať cez bezrámové okná. Občas kompletne zlyháva ovládanie systému MMI. Toto je veľký problém, lebo inak nedokážete zistiť stav oleja. Objavujú sa aj problémy s elektronickou ručnou brzdou a xenónovými svetlometmi. V prípade zadných LED svetiel odchádzajú celé pásy.
Štandardný podvozok je napriek hliníkovým zliatinám pomerne solídny a vašu pozornosť bude vyžadovať až pri nájazde cez 200 000 km. Nákup jazdeného automatu je vždy rizikom. No radšej sa úplne vyhnite CVT predovke Multitronic. Jej odolnosť je chabá a Audi ju medzičasom radšej celkom prestalo ponúkať.
Kúpiť/nekúpiť?
Pokiaľ hľadáte športové auto, tak Audi A5 nie je pre vás. Ide skôr o štýlovku, s ktorou sa budete najlepšie cítiť v meste, alebo na diaľnici. Osobne by som volil verziu so šesťvalcom a pohonom quattro. Pokojne aj motorizáciu 3,0 TDI. Avšak tu musíte počítať s rizikom finančne náročnejších porúch. Lepší zážitok vám však dopraje 3,2 FSI alebo 3,0 TFSI s kompresorom. Z pohľadu dynamiky postačuje aj agregát 2,0 TFSI. A5 Coupé vyzerá aj po rokoch veľmi dobre a záujem o štýlové Audi je veľký. Preto si pripravte na jeho kúpu viac ako 15 000 €. Ceny najlacnejších kusov začínajú od 13 000 €.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdené Audi A5 odporúčame s drobnými výhradami.