Spolu všetky tri generácie.

Ako prvá prišla 3-dverová verzia. 5-dverový variant s menom Sportback dorazil v roku 2004. V porovnaní s menšou verziou je o viac ako 8 cm dlhší. Audi ho na trh uviedlo s mierne upravenou prednou maskou (trojdverová verzia ju dostala už v júni 2005). Objem kufra je v tomto prípade väčší o 20 litrov, má 370 litrov. Po sklopení sedadiel 1 120 litrov.

Priaznivci kabrioletov s textilnou strechou sa dočkali v roku 2008. Audi inovovalo A3 v priebehu života priebežne. Originálne rádio napríklad dokáže prehrať súbory vo formáte mp3 už od roku 2006. Veľká modernizácia prebehla až v roku 2008. Zmenou prešli maska, kapota, nárazník alebo predné blatníky. Spätné zrkadlá dostali LED smerovky. Najokatejšia zmena však postihla svetlá, ktorým pribudla funkcia denného svietenia (buď žiarovky, alebo s príplatkovými bi-xenónmi LED). Okrem toho Audi zmenilo kľučky dverí a grafiku zadných svetiel. Do interiéru prenikol väčší displej rádia, indikátor preradenia alebo nové ovládače na stredovom paneli.


A3 II. generácie bolo na nárazových testoch hneď dvakrát. V roku 2003 si odniesla 4 hviezdičky za ochranu dospelej posádky, 3 za ochranu detí a len 1 za ochranu chodcov. Test z roku 2012 preukázal zlepšenie. Dôkazom je celkový zisk piatich hviezdičiek. Medzi významné ocenenia hatchbacku treba zaradiť americkú cenu Top Safety Pick z roku 2010. 

Dizajn

Á trojka druhej generácie dostala do vienka pomerne nadčasový dizajn. Zodpovedný je zaň bývalý hlavný dizajnér Alfy Romeo Walter de’Silva. Najmä po facelifte môže bez problémov konkurovať niektorým novým autám dodnes. Ide však o to, čo od auta očakávate. Hatchback sa vyznačuje harmonickým vzhľadom. Žiadne vybočenie z radu sa však nekoná. Na môj vkus je zjav danej A3 trochu nudný.

V interiéri vládne prísny nemecký poriadok. Všetko je presne tam, kde by ste to očakávali. Intuitívne sa naučíte ovládať jednotlivé prvky vozidla takmer okamžite. Vnútro je spracované veľmi kvalitne. Audi svoju prácu neodfláklo a tak sa nemusíte báť, že po niekoľkých rokoch dostane ošúchané ovládače a vŕzgajúce plasty. Interiér však nie je extrémne veľký. Problém môžu mať cestujúci na zadných sedadlách, ktorí sa posadia za vyššieho vodiča alebo spolujazdca. Inak je všetko v norme.

A3 však nie je vozidlo, ktorým rozpumpujete krv v žilách ľudí hneď, ako ho odstavíte na parkovisku. Nevýrazný dizajn rozhodne neláka ľudské pohľady. Inak je to už s prstami zlodejov, ktorí značku Audi pomerne obľubujú.

Dizajn je veľmi elegantný a atraktívny aj po rokoch.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda a jazdné vlastnosti

Ako prvé ma prekvapilo pomerne ľahké riadenie, ktoré spôsoboval „riťolezecký“ elektromechanický posilňovač riadenia. V meste celkom praktická vec, no športovo založených vodičov nenadchne. Posilňovač navyše celkom dobre maskoval správy od kolies, takže volant nekomunikoval.

Vpredu Audi použilo zavesenie typu McPherson so spodnými trojuholníkovými priečnymi ramenami. Vzadu je štvorprvkové zavesenie, ktoré tvorí jedno pozdĺžne a tri priečne ramená s pomocným rámom a skrutným stabilizátorom.

Koho nezaujímajú technické detaily, mal by vedieť, že podvozok A3 je naladený veľmi dobre. Nemci zvolili správny kompromis medzi komfortom a tuhosťou pruženia. Nerovnosti teda vozidlo zvláda odfiltrovať veľmi dobre. Pri dynamickej jazde sa v zákrutách síce nakláňa, ale len mierne. Vozidlo je veľmi stabilné. Nedotáčavosť sa dostavuje až pri poriadnej nakladačke.

Výnimku zo „správneho“ nastavenia tvorí trojdverová verzia s rokom výroby do 2005. V tomto prípade je podvozok naladený tvrdšie. Rovnaké to je, samozrejme, v prípade top modelov S3 a RS3.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motory, prevodovky a pohon

Audi vybavilo A3 naozaj slušným počtom motorov a prevodoviek. Celkom typicky pre nemeckú produkciu. No nie každá voľba bude tá šťastná.

Z hľadiska výkonu tvorí benzínový základ 1,6 litrový nepreplňovaný štvorvalec s výkonom 75 kW (101 k), ktorý robí z A3 zdochlinu. Pokojne jazdiacim vodičom, ktorí najazdia málo kilometrov určite postačí. Vyznačuje sa pomerne vysokou spoľahlivosťou. No o úspornosti veľmi nemožno hovoriť.

V bazároch môžete často stretnúť agregát 1,2 TSI (77 kW), ktorý preslávila jeho rozvodová reťaz. Z nepreplňovanej ponuky ešte existuje 1,6 FSI (85 kW). Táto pohonná jednotka sa taktiež nevyznačuje veľkým prebytkom výkonu a napriek tomu, že je podstatne modernejší než klasická 1,6i, má ešte vyššiu spotrebu.

A3 môžete ďalej stretnúť aj s prepĺňanými motormi 1,4 TFSI (92 kW), 2,0 FSI (110 kW), 1,8 TFSI (118 kW), 2,0 TFSI (147 kW) a atmosférickým šesťvalcom 3,2 FSI (184 kW).

Z naftových motorov je veľmi dobrou voľbou 1,9 TDI PD (77 kW), ktorý má povesť pomerne spoľahlivého agregátu. Jeho nevýhodou je však drsnejší chod. Vozidlá po marci 2006 majú sériovo montovaný filter pevných častí, ktorý si so systémom čerpadlo- tryska vôbec nerozumie. Z toho dôvodu dochádza k častému upchávaniu.

Audi v roku 2009 motor nahradilo novým 1,6 litrovým TDI so systémom common-rail. Od začiatku výroby až do roku 2008 bol v ponuke aj väčší a silnejší motor 2,0 TDI PD. V tomto prípade však nejde o tak spoľahlivú pohonnú jednotku. Ak teda hľadáte niečo silnejšie, za zmienku stojí 2,0 TDI common rail, ktorý sa na trhu objavuje od apríla 2008.

A3 môžete nájsť s dvomi manuálnymi prevodovkami. 5 stupňová sa však vyskytuje len v benzínovej jednašestke, 1,6 TDI a 1,9 TDI PD. Z hľadiska automatiky máte na výber 6 stupňový automat s hydraulickým meničom Tiptronic. V autobazároch narazíte aj na 6 a 7 stupňové dvojspojkové prevodovky DSG.

Malým sklamaním možno bude fakt, že v prípade A3 8P nikdy nenarazíte na pohon všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom Torsen. Audi síce aj v tomto prípade pohon označuje ako quattro, ide však o obyčajný pripojiteľný pohon zadnej nápravy prostredníctvom Haldexu.

Ponuka motorov je bohatá. Typická črta nemeckých automobilov.

Benzínové motory

  Výkon (kW) Krútiaci moment (Nm) Valce/ventily Roky výroby
1,2 TSI 77 175 4/8 11/2009–03/2013
1,4 TSI 92 200 4/16 08/2007–03/2013
1,6 75 148 4/8 03/2003–04/2010
1,6 FSI 85 155 4/16 07/2003–08/2007
1,8 TSI 118 250 4/16 01/2007–03/2013
2,0 FSI 110 200 4/16 03/2003–11/2006
2,0 TSI 147 280 4/16 07/2004–03/2013
3,2 184 320 6/24 09/2003–05/2009

Naftové motory

  Výkon (kW) Krútiaci moment (Nm) Valce/ventily Roky výroby Typ
1,6 TDI 66 230 4/16 05/2009–10/2012 CR
1,6 TDI 77 250 4/16 06/2009–03/2013 CR
1,9 TDI 77 250 4/8 05/2003–10/2009 PD
2,0 TDI 103 320 4/16 03/2003–03/2006 PD
2,0 TDI 103 320 4/8 04/2005–04/2008 PD
2,0 TDI 125 350 4/16 03/2006–04/2008 PD
2,0 TDI 103 320 4/16 04/2008–03/2013 CR
2,0 TDI 125 350 4/16 04/2008–10/2012 CR

Benzínová jednašestka je síce slabá, no spoľahlivá.

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

Audi A3 má za sebou niekoľko zvolávacích akcií. Vozidlá vyrobené od apríla 2003 do júla 2003 mali problémy s ventilátorom chladenia. V roku 2006 išlo do servisov celkovo 73 000 A3 2,0 TDI vyrobených od júna 2003 do decembra 2004 kvôli problémom so spojkou a dvojhmotným zotrvačníkom. V roku 2008 v Nemecku zvolali do servisov A3 s rokom výroby 2004 kvôli možným únikom nafty. Rok 2011 znamenal zvolávačku pre modelové roky 2008 až 2011. V tomto prípade vozidlá mohli v dlhodobom horizonte trpieť trhlinami na vstrekovacom vedení.

V oblasti spoľahlivosti si asi najlepšie vedie 75 kW benzínový motor s objemom 1,6 litra. V prípade ostatných benzínových motorov občas spôsobí problémy lambda sonda, zapaľovacie cievky alebo regulátor tlaku paliva. TSI motory často trpia na vyťahanú rozvodovú reťaz, ktorá mala byť doživotná a bezúdržbová, no v mnohých prípadoch nie je.

Naftové motory so systémom čerpadlo-tryska majú problémy najmä s filtrom pevných častíc. Čistenie často nepomáha a preto nasleduje len výmena (alebo odstránenie).

Motor 2,0 TDI PD s rokom výroby 2004 a 2005 často trpí na prasknutú hlavu v mieste hlavovej skrutky. Občas sa vyskytne aj problém s opotrebovaným vačkovým hriadeľom turbodúchadla.

V prípade PD motorov môžu s pribúdajúcim počtom kilometrov narastať problémy so vstrekovačmi alebo váhou vzduchu. Tieto pohonné jednotky sa navyše vyznačujú aj zvýšenou spotrebou oleja. Motor 2,0 TDI CR taktiež môže majiteľa potrápiť problémami s piezoelektrickými vstrekovačmi Bosch. Audi ich v polovici roka 2009 nahradilo elektromagnetickými.

V oblasti podvozku v prvých rokoch výroby spôsobovali problémy chybné zadné tlmiče. Podvozok je však pomerne odolný. Prevádzku ako prvé zvyčajne nezvládajú tiahla predného priečneho stabilizátora.

Z elektrických porúch je pre toto vozidlo typická rozsvietená kontrolka airbagu. Niekedy je však problém len v kontakte pod spolujazdcovým sedadlom. Občas sa vyskytnú problémy s elektrickým ovládaním okien, centrálnym zamykaním alebo vyhrievaním zadného okna. Zriedkavo A3 zradí kompresor klimatizácie alebo tlakový snímač.

Niektoré poruchy najmä naftových motorov môžu byť veľmi nepríjemné a nákladné na opravu.
Bežné poruchy Menej časté poruchy
rozsvietená kontrolka airbagu poruchy centrálneho zamykania
vŕzgajúce zadné tlmiče (prvé ročníky) nefunkčná klimatizácia
upchatý DPF filter (naftové PD motory) nefunkčná lambda sonda, regulátor tlaku paliva a zapaľovacie cievky (benzínové motory)
problémy s rozvodovou reťazou (1,2 a 1,4 TSI) nefunkčný snímač tlaku výfukových plynov (diesel s DPF)
prasknutá hlava (2,0 TDI PD) únik nafty z tandemového čerpadla (1,9 TDI PD)
problémy s piezoelektrickými vstrekovačmi (2,0 TDI CR) opotrebované ložiská kolies
opotrebované vstrekovače, turbo a dvojhmotný zotrvačník (diesel- väčší počet km) praskajúce ojnice 1,9 TDI PD (BXE) z roku 2008

A3 má aj svoje typické poruchy.

Kúpiť/nekúpiť?

Audi predávalo A3 v 4 stupňoch výbavy: Attraction, Ambiente, Ambition a S line. Veľká časť výbavy však bola za príplatok a teda v autobazároch môžete nájsť aj dosť slabo vybavené kusy. Tento problém sa však väčšinou vyskytuje u vozidiel, ktoré boli ako nové kúpené u nás. Dovezené kusy z Nemecka majú často výbavy dostatok.

Ponuka v autobazároch je široká. Ceny začínajú už na hodnote približne 4600 eur. Najlepšie kusy bez problémov atakujú sumu 25 tisíc eur.

TOPSPEED verdikt pre jazdené Audi A3 8P: ODPORÚČAME s malými výhradami
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov