Dizajn
Keď sa povie konzervatívny dizajn, stále mi napadne Audi. Základnú siluetu svojich modelov využívajú desaťročia. Vsádzajú tým na istotu a, popravde, hrajú na strunu vždy rovnakej skupine zákazníkov. Na aute nepôsobí nič rušivo, perfektné dotiahnuté detaily, ktoré idú ruka v ruke s imidžom značky. No jednoducho sen starých aj mladých... Ale pozor. Čo si v aute predchádzajúci prvý majiteľ nepriplatil, to v aute nie je. A niektoré kusy by sme pokojne mohli označiť za "social edition". Vtedy v aute nie je doslova nič a môžete sa tak ľahko stať terčom posmeškov a prirovnávačiek k podstatne lacnejším, ale na druhej strane viac vybaveným modelom iných značiek.
Presuňme sa do interiéru. Kvalita použitých materiálov ako aj vnútorne spracovanie bolo za nova na vysokej úrovni. Roky a veľmi vysoký nájazd sú však často vidieť. Veľkým hendikepom je vnútorný priestor pre osádku, a to najmä na zadných sedadlách. Veľké postavy budú vzadu trpieť ako v mučiarni, aj keď musím jedným dychom dodať, že to je o trochu lepšie ako v B6/B7. Pochváliť musím aj po rokoch veľmi dobrú izoláciu čo sa týka aerodynamického hluku. Trošku ma zaskočil tvar voliča automatickej prevodovky, ktorý v nami testovanej audine pripomínal zemiak.
Prejdime k rozmerom. Základné rozmery sú 4703 x 1826 x 1427 mm (D x Š x V). Rázvor činí 2808 mm. Do batožinového priestoru sedanu zmestíte 480 litrov. Do kombíka len o 10 litrov viac. Nemusím hovoriť, že variabilitu má Avant lepšiu. Po sklopení zadných sedadiel získate takmer 1430 litrov. Auto nie je ľahké ako pierko. Pohotovostná hmotnosť štartuje na zhruba 1400 kilách a v pohode sa prehupnete aj cez 1,7 tony.
Motory
V prvých rokoch výroby bolo k dispozícii 5 bežných benzínových motorov. Výkonové parametre radových 4-valcov s objemom 1,8 a 2,0 litra sú odstupňované po zhruba 15 - 20 kW. Čo sa týka spotreby, sú na tom zhruba rovnako, okrem iného to záleží na type prevodovky, karosérie a pohonu. Najslabší kus s manuálom v predohrabe jazdí dlhodobo priemerne za 8,5 - 8,7 litra. Silnejšie kusy zožerú 9 litrov a najsilnejší štvorvalec zhruba 10. Samozrejme, športovejší jazdný režim spraví vír v nádrži. Veľká 6-valcová atmosféra pritom nežerie oveľa viac. Dá sa jazdiť aj za 8, priemerne však rátajte s 10,5 - 11 litrami na 100 km.
Motor |
Roky výroby |
Výkon (kW/k) |
Krútiaci moment (Nm) |
Počet valcov a usporiadanie |
Quattro |
1,8 TFSI |
od 01/2008 |
88 / 120 |
230 |
R4 |
0 |
1,8 TFSI | 09/2007- 08/2011 |
118 / 160 |
250 |
R4 |
opcia |
2,0 TFSI | 04/2008- 10/2011 |
132 / 180 |
320 |
R4 |
opcia |
2,0 TFSI | 04/2008- 04/2013 |
155 / 211 |
350 |
R4 |
opcia |
3,2 FSI |
09/2007- 08/2011 |
195 / 265 |
330 |
V6 |
opcia |
Dostávame sa k ponuke u nás všeobecne obľúbenejších naftových verzií. Objem 2,0 s označením TDI poskytoval viacero výkonových verzií. Za základ je považovaný 88 kW (120 k) a za vrchol pred modernizáciou 125 kW (170 k) verziu. Pri manuálnych prevodovkách s predným náhonom počítajte so spotrebou okolo 6,5 litra. Quattro sa so spotrebou pomaly ale isto ťahá na 6-valce. Priemerne sa dá jazdiť za 7,5 - 8 litrov, pri nakladačke rátajte s 10+. Kto by chcel 6-valec, má na výber 2 možnosti, a to s objemom 2,7 a 3,0 litra. Menší motor má výkon 140 kW (190 k), väčší 176 kW (240 k). Spotreba sa tam rádovo pohybuje od 8 litrov do zhruba 12 litrov.
Motor | Roky výroby | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Počet valcov a usporiadanie | Quattro |
2,0 TDI | od 04/2008 | 88 / 120 | 290 | R4 | 0 |
2,0 TDI | od 04/2008 | 100 / 136 | 320 | R4 | 0 |
2,0 TDI | 09/2007- 04/2013 | 105 / 143 | 320 | R4 | opcia |
2,0 TDI | 02/2008- 11/2011 | 125 / 170 | 350 | R4 | opcia |
2,7 TDI | 09/2007- 11/2011 | 140 / 190 | 400 | V6 | 0 |
3,0 TDI | 09/2007- 11/2011 | 176 / 240 | 500 | V6 | opcia |
Prevodovky a pohon
Prevodoviek bolo habadej. Základ tvoril manuál. Motorizácie 1,8 TFSI s 88 kW, 2,0 TFSI so 132 kW, 2,0 TDI (podľa výkonu a trhu) a 2,7 TDI mali k dispozícii aj automatickú prevodovku Multitronic. Ak už ste sa rozhodli pre Quattro, tak okrem manuálu ste mohli zvoliť Tiptronic od ZF. Neskôr, približne v r.2009, pomaly nahradzovala Tiptronic dvojspojková automatická prevodovka S-Tronic. Za najrozumnejšiu voľbu po manuáli radia odborníci prevodovku Tiptronic, hoci nie je taká moderná, ako spomínaný S-Tronic.
Klasický predohrab nebudeme spomínať. Quattro si priblížime letom-svetom. Za základ považujeme medzinápravový asymetrický diferenciál Torsen T3. 40 % tlačí na predok, 60 % na zadok (staršie 50 na 50). Veľkým plus je jeho solídna konštrukcia a ani pri veľkom kilometrovom nábehu sa problémov s pohonom obávať nemusíte.
Jazda a jazdné vlastnosti
Audi A4, typický koncern. Všetko na ovládanie nájdete tam, kde čakáte. Akurát nielen mne, ale aj všetkým na okolo vadí zbytočne komplikovaný systém MMI a ovládanie klimatizácie. Dá sa síce naučiť, ale slabšie povahy môže permanentne rozčuľovať.
Posed za volantom nájde človek s výškou do 180 cm rýchlo. V prípade že máte radi športovejšiu jazdu, zamerajte sa na kusy s anatomickými sedačkami. Sedí sa v nich dobre a telo držia v zákrute bez zaváhania.
A4ky mali od začiatku dobrú smerovú stabilitu. B8 nie je žiadnou výnimkou. Má priaznivé rozloženie vlastností. Chválitebne si vedia aj v zákrutách. Tam však cítiť aj vyššiu hmotnosť auta. To, ako sa B8čka riadi, závisí aj od použitého posilňovača riadenia. Základné modely mali klasický hydraulický. Ten ide poväčšine až príliš tuho. Na výber bol však aj servotronic, ktorý môže mení svoj účinok podľa aktuálnej rýchlosti, poprípade Audi Dynamics steering, ktorý mení účinok od zvoleného jazdného režimu.
Ak chcete jazdiť v noci, rozhodne sa zamerajte na kusy s bixenónmi. Nielen, že auto s nimi podstatne lepšie vyzerá, ale naozaj svietia veľmi dobre. Pozor na vydojené kusy, ktorých svetlá môžu byť vypálené, a neostáva vám nič iné, ako svetlá repasovať. Tiež musím pochváliť spätné zrkadlá. Dizajnovo síce pôsobia ako menšie lopaty, ale poskytujú kvalitný obraz o tom, čo sa deje za autom.
Spoľahlivosť
Čo sa týka exteriéru auta, veľké slabiny nenájdete. Audiny nehrdzavejú, možno vás však potrápia vypálene paraboly svetlometov (šošoviek), alebo vypadané ledky v predných a zadných svetlách.
Interiér však má nejaké slabiny. Napr. bočnice príplatkových sedadiel v pakete S-line sa veľmi rýchlo znehodnotia. Je to prípad aj nami testovaného kusu. Ostatné komponenty v interiéri majú trvácnejší charakter. Sem-tam sa ale stane, že niektoré tlačidlo vyskočí, alebo sa odlomí, či zoškriabe. Je to o trochu lepšie ako v prípade predchodcu B6/B7. Tiež úplne spoľahlivý nie je ani systém MMI.
Nápravy a brzdy majú relatívne trvalý charakter. Veľký kilometrový nábeh a vyššia hmotnosť idú ruka v ruke, takže sem-tam si niektorý komponent zažiada výmenu.
Benzínové kusy sú u nás zriedkavejšie. Vo všeobecnosti môžu mať problém s karbonizáciou, konzumáciou oleja, rozvodami, snímačom časovania ventilov, výnimočne s turbom, elektronikou motora a pod. Niektoré závady sa dajú odstrániť jednoduchšie, inokedy počítajte s generálkou motora.
Dieselové verzie prevládajú. Majú tiež svoje muchy, ako vstreky, egr, turbo, klapky, DPF. U väčších 6-valcov musíte tiež rátať aj s rozvodmi.
Manuálne prevodovky v kombinácii s naftou trpia klasicky spojkou a dvojhmotou. Automatická prevodovka - hlavne Multitronic - vyžaduje pravidelnú údržbu a starostlivosť a aj tak nie je isté, že jej zabezpečíte dlhú životnosť.
Hodnotenie Autoporadca.sk
Audi A4 je vo všeobecnosti veľmi obľúbeným modelom. Je to auto, ktoré je pre mnohých často vstupnou bránou do prémiového segmentu. Ponúka dobré dielenské spracovanie, pomerne bohatú paletu motorizácií, vyvážené jazdné vlastnosti a dlhé zoznamy príplatkovej výbavy. To je však častým problémom mnohých „jazdeniek“ v ponuke. Jazdné vlastnosti sú nezáludné, zároveň však ničím výnimočné a mne osobne prídu ako stred medzi športovým charakterom BMW radu 3 a komfortom Mercedesu C. Motory v A4ke sú v zastúpení priamo-vstrekových TFSI, 1,8 aj 2,0 TFSI. Ďalšou možnosťou sú spoľahlivejšie atmosféricky plnené motory FSI 3,2, tie však nájdete veľmi zriedka. Najrozšírenejším variantom sú klasické motory TDI s objemom 2,0, 2,7 a 3,0 l. Audi A4 môžete kúpiť aj vo verzii Quattro.
Klady vozidla
- dobre spracovaný interiér, kvalita materiálov, veľké možnosti individuálnej konfigurácie;
- rokmi overený systém Quattro;
- všetky dieselové V6 majú rozvody riešené reťazou, bežne prekročí nájazd 300 000 km bez nutnosti výmeny, pri 2,0 TDI je remeň, kde odporúčam výmenu po prekročení nájazdu 150 000 km;
- benzínové motorizácie 3,2 sú pri dodržaní servisných úkonov relatívne spoľahlivé a vyslovene chybou nebude ich nákup;
- mechanická odolnosť podvozkových skupín je na slušnej úrovni a prvé väčšie investície sa zväčša objavujú až po nájazde viac ako 200 000 km;
- bezproblémové manuálne prevodovky.
Zápory vozidla:
- pomerne časté poruchy elektronického charakteru-systém MMI, xenóny, motorčeky centrálneho zamykania;
- batožinový priestor vo verzii sedan má objem 480 litrov, jeho vstupný otvor je však malý a vhodný iba na prevoz bežnej cestovnej batožiny;
- motory TFSI trpia na zanášanie karbónom obzvlášť pri dlhých servisných intervaloch, mávajú zvýšenú spotrebu oleja, reťazové rozvody v prípade preskočenia reťaze na ozubení zväčša spôsobia stret piestov s ventilmi, čo znamená veľmi nákladnú opravu;
- variátorovej prevodovke Multitronic sa vyhnite pre jej kratšiu životnosť, v prípade túžby po automate siahnite po klasickom hydromeničovom automate, (neskorší) S-Tronic je dobrý, ale mimoriadne citlivý na kvalitný olejový servis;
- u dieselov sa vyhnite motorom, ktoré prešli chiptuningom. Na trhu ich je pomerne dosť, nikdy nemáte istotu, ako kvalitne bol chiptuning vykonaný a v prípade poruchy takto upravené motory nezriedka nechcú autodielne riešiť. Taktiež pozor na kusy s odstráneným DPF a zaslepeným EGR;
- drahý servis v prípade nutnosti opráv, ktoré vyžadujú vyššiu kvalifikáciu a vybavenosť strediska.
Hodnotenie Autoporadcom 8/10
Kúpiť / nekúpiť
Ak chcete prémiové auto v danej triede, na výber naozaj veľmi nie je. A4kou chybu nespravíte. Ak sa vám však podarí zachovalý kus s deklarovanou históriou a v obstojnej výbave, ľutovať určite nebudete. A už vonkoncom nie, ak zvolíte verziu Quattro. Kusov je na predaj veľa, ich popularita rastie, a to ide ruka v ruke so šmelinárením. S A4kou sa dobre jazdí, máte na výber relatívne spoľahlivé motory a nadupanú výbavu. Za predpokladu, že narazíte na dobrý kus, vo výbave, hodnotenie auta dosahuje zaslúžených 9 bodov.
Vzťah cena-protihodnota je na tom trošku horšie. Priemerných 7 bodov (pôvodne pred pár rokmi 10 b) dostala A4ka najmä preto, že uplynula určitá doba, odkedy sme jazdenku A4 testovali. Kusy pred modernizáciou medzičasom zostarli, vzrástol aj všeobecný priemer na prejdené vzdialenosti a s tým aj možné riziká porúch. A tých nie je najmenej a niekedy nie sú ani najlacnejšie... A navyše auto so sebou nesie určité špecifiká, akými sú nižšia výbava, alebo problémy.
Na holú-bosú Audi A4 s možno dobrým a možno s veľmi pochybným stavom stačí 6 až 6,5-tisíc eur. Lenže keby ste chceli Audinu podľa predstáv, naloženú výbavou, tak stále zaplatíte cez 20-tisíc a nemusí mať ani málo najazdené. A to sa prosím pekne bavíme o 7 a viac ročnom aute, čo už je uvažovaniahodné. Na druhej strane sa nemusíte báť rýchleho poklesu trhovej ceny (iba žeby zákaz naftových áut v Nemecku?).