Ak hľadáte koncepciu s motorom vpredu a pohonom vzadu, v nižšej strednej triede na výber okrem tohto auta žiadna iná nie je.
BMW 1 prvej generácie nájdete pod viacerými internými označeniami. Ako sa z toho vysomáriť? Jednoduché to veruže nie je, ostáva sa to jedine naučiť, alebo zapamätať. E81 je 3-dverový hatchback, E87 má rovnakú karosériu, ale dverí 5. Potom sú tu ešte 2 možnosti, a to E82, čo je dvojdverové coupé, a paletu zatvára E88, čo je otvorený kabriolet. Logická číselná následnosť ako pri rade 3 nebola možná, lebo označenie E8x využíva aj cabrio aj SUV. Tak sa s tým popasovali takto. Uzatvorené verzie s karosériou hatchback nahradili už v roku 2011, ostatní súrodenci si museli počkať do roku 2013.
Dizajn
Ste klaustrofobik? BMW 1 pre vás určite nebude to pravé. Ak ste vyšší ako 185 cm, za vás si tiež už asi dospelý človek nesadne. Ak áno, tak len núdzovo. Dizajn interiéru sekunduje exteriéru. Všetko na tom pravom mieste. Nič, čo by sa nedalo prežiť po stránke dizajnu. Až na tú opachu na vrchu palubnej dosky v podobe uzatvárateľnej odkladacej skrinky. Pri Idrive je namiesto skrinky výklopný displej. Použité materiály ma však trochu zamrzeli. Lakťová opierka na dverách, lakťová opierka medzi sedačkami. Z oboch som cítil nepríjemné svrbenie. To sa mi už dlho v aute nestalo. Rovnako plast nad prístrojovou doskou bol vyrobený z extrémne tvrdého plastu a keď mi po ňom klepli nechty, tak som sa až zhrozil. Potom som si musel poklepkať po všetkom v aute a našťastie som už nič zlé nenašiel. Tiež mi vadilo aj umiestnenie odkladacích priestorov na nápoje. Pri pollitrovej fľaške by som ich zaradil do kategórie nepoužiteľné. Resp. použiteľné, ale len v kombinácii s automatickou prevodovkou. Pri verzii s Idrivom o nich prídete.
Autíčko veľké nie je. Jeho dĺžka je od 4227 až po 4380 mm. Šírka od 1748 až po 1803 mm. Výška činí 1420 až 1430 mm. Všetko závisí od karosárskeho variantu. Rázvor náprav je 2660 mm. Pohotovostná hmotnosť štartuje na čísle zhruba 1300 kíl v najchudobnejšej trojdverovej verzii. Do kufra bežných 3- a 5-dverových verzií zmestíte 330 litrov.
Motory, prevodovky
Základ tvoril 1,6-litrový benzínový štvorvalec, ktorý spoznáte podľa označenia 116i. Jeho výkon bol pre auto naozaj nedostatočný, spotreba bola pomerne vysoká (kombinovane 8,5 litra) a jeho spoľahlivosť nebola na najvyššej úrovni. Modely s označením 118i konzumovali zhruba 8 litrov na 100 km.
Na vyššom leveli už boli dvojlitrové benzínové štvorvalce, ktoré najmä vo verzii 120i dávali autu slušnú dynamiku v kombinácii s dobrou spotrebou. Priemerne rátajte 8,5 litra. Ak však hľadáte niečo naozaj ostré, nájdite verziu s benzínovým šesťvalcom. To znamená, že by ste sa mali poobzerať po označeniach 125i a vyššie. Každý správny fajnšmeker by mal siahnuť práve po ohromnom atmosférickom 6-valci 30i, prípadne po verzii 135i s výkonom 225 kW (306 k) a s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Nevýhodou je, že tento motor BMW ponúkalo len pre málo praktickú verziu coupé. S týmito motormi sa dá jazdiť aj hlboko pod 10 litrov, ale ak si ich chcete občas užiť, počítajte s priemerkou 10 - 11 litrov.
Model | Rok | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Zrýchlenie (s) | Max. rýchlosť (km/h) |
116i | 2004-2007 | 85/115 | 150 | 10,8 | 200 |
116i | 2007 - 2009 | 90/122 | 160 | 10,2 | 204 |
118i | 2005-2007 | 95/129 | 180 | 9,4 | 208 |
118i | 2007 - 2009 | 105/143 | 190 | 8,8 | 210 |
118i | 2009-2011 | 90/122 | 185 | 8,8 | 204 |
120i | 2004-2007 | 110/150 | 200 | 8,7 | 217 |
120i | 2007 - 2011 | 125/170 | 210 | 7,8 | 224 |
125i | 2007 - 2010 | 160/218 | 270 | 6,4 | 245 |
128i (US model) | 2008 - 2011 | 170/231 | 271 | 6,4 | 209 |
130i | 2005 - 2009 | 195/265 | 315 | 6,1 | 250 |
130i | 2009 - 2012 | 190/258 | 310 | 6,1 | 250 |
135i | 2007 - 2010 | 225/306 | 400 | 5,3 | 250 |
135i | 2010 - 2013 | 225/306 | 400 | 5,3 | 250 |
135is (US model) | 2013 | 240/326 | 430 | 5,2 | 250 |
1M Coupé | 2011-2012 | 250/340 | 450 | 4,9 | 250 |
Ak ste priaznivci nafty, máte na výber rôzne verzie. Nech máte, čo máte, vždy ide o motor s objemom 2,0 litra. Za základnú motorizáciu považujeme verziu 116d s výkonom 85 kW (116 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Na ňu nadväzovala 118d, ktorá pred faceliftom dosahovala 90 kW (122 k). Po roku 2007 stúpol výkon na 105 kW (143 k) a klesla spotreba. Verzia 120d ponúkala 120 kW (163 k), resp. 130 kW (177 k). Vrchol tvorila verzia 123d. Ide tiež o dvojlitrový motor, ktorý navyše dostal dvojité preplňovanie biturbom a jeho výkon sa vyšplhal na 150 kW (204 k) a krútiaci moment až na 400 Nm. Spomedzi naftových verzií je toto určite najvhodnejšia voľba pre každého, kto má volant naozaj rád. Vo všeobecnosti by som mohol povedať, že tieto motory vedia jazdiť od 5,5 litra na 100 km.
Model | Rok | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Zrýchlenie (s) | Max. rýchlosť (km/h) |
116d | 2009-2011 | 85/115 | 260 | 10,3 | 200 |
118d | 2004 - 2007 | 90/122 | 280 | 10,0 | 201 |
118d | 2007-2013 | 105/143 | 300 | 9,0 | 210 |
120d | 2004 - 2007 | 120/163 | 340 | 7,9 | 220 |
120d | 2007-2013 | 130/177 | 350 | 7,6 | 228 |
123d | 2007-2013 | 150/204 | 400 | 7,0 | 238 |
Slabšie a staršie jednotkové baworáky sa vyznačujú 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. S príchodom modernizácie dospeli aj oni a vyfasovali 6-stupňový manuál. Ak máte záujem o automatickú prevodovku, jej výrobcom je firma ZF a nesie názov Steptronic. Výraznejšími detskými chorobami nedisponuje a môžeme ju označiť za relatívne spoľahlivú.
Jazda a jazdné vlastnosti
Začnem samotným nastupovaním. Nie som veľký chlap, ale pri nastupovaní do 5-dverovej verzie, som sa párkrát tresol chrbtom do B-čkového stĺpika. Potom som si už na to dával pozor. Chod jednotlivých spínačov a tlačidiel bol aj po rokoch bez výhrad. A ako je na tom vrźganie? Kusy po modernizácii nie sú úplne tiché, ale podstatne lepšie, ako kusy pred ňou.
Tradičná koncepcia s vysokou reputáciou podvozkových kvalít BMW je prítomná aj v tomto drobcovi. Sedí totiž veľmi dobre, zákruty sú jej domovom. Čo však robí autu starosti sú nerovnosti. Vytrasie z vás na našich cestách dušu. Zabaviť sa dá aj so slabším motorom, ale na potočenie zadkom budete potrebovať niečo silnejšie, alebo budete musieť vždy čakať na dážď alebo sneh.
Ak hľadáte vyslovene komfort, tak tu nenájdete žiaden rozumný čo i len náznak kompromisu. Riadenie má dobrú spätnú väzbu, dráhy manuálnej prevodovky majú presné, avšak trochu dlhé dráhy. Navyše rýchlostnú páku potrebujete viac pretláčať. So zaradením spiatočky bude slabšia žena doslova zápasiť.
Spoľahlivosť
V prvých rokoch výroby sa často objavovalo bezdôvodné rozsvecovanie výstražných kontroliek. Spôsobovalo to prehrievanie riadiacej jednotky. V týchto kusoch sa môže v prehrávači objaviť aj zaseknuté CD alebo horší príjem signálu rádia. Občas sa objavili aj zaseknuté zámky riadenia. Interiér do faceliftu trápili pazvuky, ktoré by v novších ročníkoch posádku už otravovať nemali. Mňa však otravovali aj napriek tomu...
Benzínové motory zvykne potrápiť preskočená rozvodová reťaz alebo zlyhávajúca zapaľovacia cievka, ktorá má za následok chod na menej valcov. Tieto problémy postihovali najmä verziu 116i.
V prípade turbodieselov je to stále ten istý príbeh. Občas sa vyskytnú problémy s EGR ventilom, dvojhmotným zotrvačníkom alebo vstrekovačmi. Dvojhmotový zotrvačník je boľavý prakticky v každej verzii BMW 130i s viac než 50 - 60-tisíc kilometrami. Problémom býva aj zanesený filter pevných častíc, ktorý z vašej peňaženky dokáže vytiahnuť poriadnu kopu peňazí. Manuálne šesťstupňové prevodovky občas zvykne potrápiť ťažké radenie prvých prevodových stupňov.
V prípadoch modelov 118d a 120d s rokom výroby do 2005 dochádzalo k praskaniu upínacej skrutky alternátora. BMW to však riešilo zvolávacou akciou.
Problémy spôsobuje motor s označením N47, ktorý vznikol v rokoch 2007 až 2009. V jeho prípade zlyháva rozvodová reťaz. Oprava tejto vážnej chyby majiteľa stojí niekoľko tisíc eur. BMW sa k tomuto problému často postavilo s nepochopením a bez ochoty opraviť to na vlastné náklady. Týka sa to modelov 116d, 118d a 120d.
Hodnotenie Autoporadca.sk
- dobré jazdné vlastnosti na suchom a kvalitnom asfalte, na kľukatých okreskách dokáže mrštná jednotka aj s priemerným motorom potrápiť mnohé autá;
- dobrá mechanická odolnosť podvozku, BMW 1 z veľkej miery stojí na komponentoch BMW 3, ale šetrí na hmotnosti, čím predlžuje životnosť menej namáhaných dielov;
- bohatá ponuka motorov v rozsahu od 85 kW až do 250 kW, v takto malých autách nájdete len zriedka výkony nad 200 kW a šesťvalcové motory s pohonom zadnej nápravy, BMW 1 to všetko ponúka;
- vysoká aktívna aj pasívna bezpečnosť vozidla, výborné brzdy, dostatočná dynamika už v nižších motorizáciách s výnimkou základných verzií 116i a 116d.
- ceny servisu nastavené prémiovému segmentu, pokiaľ plánujete využívať služby oficiálnych servisov, počítajte s tým, že máte BMW;
- interiér auta pôsobí lacno, nevýrazne a plastovo, pokiaľ nemáte nejakú výkonnú verziu alebo príplatkové sedadlá, tak počítajte aj s nudnými šedými lavicami bez slušného bočného vedenia;
- podvozok je tuhý, výrobcom montované pneumatiky Run Flat nie sú z hľadiska komfortu pridanou hodnotou, a tak mnohí užívatelia obúvajú klasiku;
- tvrdé plasty interiéru vedia byť zdrojom nepríjemných rezonancií a pazvukov, veľa sa toho nezmenilo ani po facelifte v roku 2007;
- základná motorizácia 1,6i nie je ani úsporná ani výrazne spoľahlivejšia ako silnejšie verzie, nie je dôvod na jej kúpu;
- dieselové motory pri nájazde nad 150 000 km môžu postretnúť klasické neduhy starších dieselov ako je opotrebený DPF, vstrekovače, dvojhmotový zotrvačník, turbodúchadlo;
- pri nájazde okolo 200 000 km sa zamerajte aj na kontrolu rozvodovej reťaze, v prípade jej vyťahania a následného preskočenia hrozí drahá oprava.