BMW X1 prvej generácie prišlo na trh v roku 2009. Ako jeden z mála modelov rodiny X sa nevyrábalo v americkej továrni Spartanburg, ale v nemeckom Lipsku. Prvá modernizácia prebehla už v roku 2012, teda len 3 roky po predstavení. O 2 roky neskôr prišla ďalší menší facelift a výrobu ukončili s nástupcom v 2015.
Pozor na "social edition"
Keďže je to BMW, na trhu sa vyskytujú autá s mimoriadne bohatou, ale aj mimoriadne „chudobnou“. Kto si jednoducho nepriplatil, tomu BMW nechalo auto na oceľových diskoch s puklicami, bez tempomatu, zadných PDC či bez multifunkčného volantu.
V sérii tak bola aspoň manuálna klimatizácia, čo je ale z hľadiska zamerania auta skutočne „slabá útecha“. Základné halogénové svetlá nesvietili veľmi zle, k BMW sa však už nehodia a určite treba hľadať verzie s bi-xenónmi.
Pri nich sa treba pripraviť na prípadný repas šošoviek, alebo ich výmenu, svietia však neporovnateľne lepšie a s denným svietením takzvaného Angel Eyes aj dodávajú autu krajší dizajnový podpis. Za príplatok bol aj asistent diaľkových či adaptívne natáčacie režimy, to už ale nie je až tak potrebná položka vo výbave.
Podvozok
Predná náprava je typu McPherson s dvojicou spodných ramien. Pri výmene je to náročnejšie na vašu peňaženku, na slovenských cestách tiež tento podvozok vydrží menej. Vzadu je viacprvkové zavesenie prebraté z BMW 3 generácie E91. Pozor len na výskyt hrdze na nápravnici, ktorá je oceľová a pri najstarších kúskoch už býva dosť silne napadnutá oranžovým morom. Pri zadných kotúčoch tiež nezabudnite na ručnú brzdu, ktorá je súčasťou vnútorného bubna kotúča.
Motory
Vznetové verzie mali všetky spoločné to, že vychádzali z rovnakého motora. Bol ním dvojlitrový radový štvorvalec N47, ktorý ste mohli mať vo výkonových verziách 1.6d, 1.8d, 2.0d či s dvojicou turbodúchadiel 2.3d a 2.5d. K dispozícii boli s manuálnou 6-stupňovou alebo podľa ročníka a verzií so 6- alebo 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
1.6d | 1.8d | 2.0d | 2.0d | 2.3d | 2.5d | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 995 | 1 995 | 1 995 | 1 995 | 1 995 | 1 995 |
Maximálny výkon kW (k) | 85 (116) | 105 (143) | 130 (177) | 135 (184) | 150 (204) | 160 (218) |
Krútiaci moment (Nm) | 260 | 320 | 350 | 380 | 400 | 450 |
Prevodovka | M6 | M6/A6 | M6/A6 | M6/A8 | M6/A6 | M6/A8 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,5 | 10,1/9,6 | 8,4/8,1 | 8,1/7,8 | 7,3 | 6,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 195/200 | 213/218 | 215/220 | 223 | 230 |
Benzínové motory môžeme rozdeliť podľa vývoja. Kto by chcel jednoduchšie atmosférické motory s nepriammy vstrekovaním, na výber boli s označením N46 ako štvorvalec a N52 ako šesťvalec. Preplňované verzie boli štvorvalec N20 a v USA dostupný šesťvalec N55. Aj tu boli 6-stupňové manuálne a podľa verzií a ročníka aj 6- a 8-stupňové automatické prevodovky.
1.8i N46 | 2.0i N20 | 2.5i N52 | 2.8i N52 | 2.8i N20 | 3.5i N55 | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 6/24 | 6/24 | 4/16 | 6/24 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 995 | 1 997 | 2 996 | 2 996 | 1 997 | 2 979 |
Maximálny výkon kW (k) | 110 (150) | 135 (184) | 160 (218) | 190 (258) | 180 (245) | 225 (306) |
Krútiaci moment (Nm) | 200 | 270 | 277 | 310 | 350 | 400 |
Prevodovka | M6/A6 | M6/A8 | A6 | A6 | M6/A8 | A6 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 | 7,8/7,4 | 7,9 | 6,8 | 6,1 | 5,6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 202 | 215/220 | 223 | 230 | 240 | 250 |
Spoľahlivosť
Začnem obohratou pesničkou o vznetovom motore N47. Problémy s rozvodovou reťazou prichádzajú už okolo 150 až 200 tisíc km. Pri výmene treba dať motor alebo prevodovku von, keďže rozvody sú na zadnej strane motora. Ďalším problémom je vysokotlakové čerpadlo CP4, ktoré pri horšej nafte prepustí množstvo pilín a zničí všetky vstrekovače bez predchádzajúceho varovania.
N47 motory nepatrili k tomu naj, čo ste si mohli kúpiť pod kapotou X1 E84.
V takomto prípade treba meniť vstrekovače, čerpadlo, všetky snímače v systéme, hadičky, trubky a BMW odporúča aj nádrž. Ďalej pokračujeme s ojničnými ložiskami, ktoré pred 200 tisíc km treba skontrolovať a prípadne rovno vymeniť. Posledným veľkým problémom so zvolávacou akciou bol EGR ventil, ktorý pri agresívnej emisnej mape prepúšťal množstvo pevných častíc, ktoré sa časom nakopili na jednom mieste a pri zaseknutí ventilu začali horieť. Nie je prekvapením nájsť BMW s týmto motorom, ktoré je vyhoreté z motorového priestoru.
Výkonnejšie verzie 2.3d a 2.5d mali 2 turbodúchadlá, tie sú chúlostivejšie na zaobchádzanie. Avšak nie je to taká tragédia a vždy to vie vodič ovplyvniť. Ak chcete vznetový motor, iný ako N47 na výber nebol a tak treba rátať s množstvom investícii. S nie príliš nízkou spotrebou si však pri jazdenke ani nestihne na prípadný servis zarobiť.
Hydraulické servoriadenie je pre verzie xDrive.
Základný benzínový dvojliter N46 rovnako ako šesťvalcový N52 majú podobné problémy. Okrem variabilného časovania ventilov Vanos je to aj variabilný zdvih ventilov Valvetronic, kde sa zasekávajú excentre na pootočení medzikusu na odpojenie zdvihu ventilu. K tomu sa pridáva rôzny únik oleja a v prípade šesťvalca N52 aj elektronická vodná pumpa, ktorá sa oplatí vymeniť preventívne. Aj keď nie je lacná, je to v konečnom dôsledku lacnejšie, ako jej nefunkčnosť a odťah z diaľky domov.
Preplňované benzínové verzie
Preplňovaný dvojlitrový štvorvalec N20 taktiež trpí na úniky oleja, priamy vstrek tiež zabezpečí na krátkych trasách karbónovanie. Americká verzia s trojlitrovým preplňovaným šesťvalcom N55 je veľmi zriedkavá, avšak veľmi oblúbená. Má svoje muchy, ako vysokotlaké čerpadlo, cievky alebo vstrekovače, má však nádherný chod, zvuk, na výkon perfektnú spotrebu a taktiež udeľuje autu nadpriemernú dynamiku.
Majitelia sa ešte sťažujú na kvalitu plastov v interiéri, ktoré majú zošúchaný povrch a vyzerá to skutočne zle. Problémy sú aj s infotainmentom CIC a pri autách vybavených strešným oknom aj s odtokovými kanálikmi. Niekto sa sťažoval na hrdzavé zadné kotúče a už spomínané zadné nápravnice. Automatické prevodovky vydržia dosť, stačí v nich meniť olej každých 80 tisíc km. Odporúčam tiež hneď po kúpe vymeniť aj olej v diferenciáli. Kto si nájde mokro v aute, mal by pozrieť vodné clony vo dverách, ktoré môžu byť odlepené a prepustia vodu pod dverový tapacír.
Záver
BMW X1 určite patrí k prémiovým autám v danej triede a tak treba rátať s vyššími investíciami. Či už do podvozkových dielov, alebo aj do motorov, je to daň za takéto auto. Kto si na začiatku neodloží aspoň tisíc eur, môže byť po kúpe sklamaný. Pre milovníkov dieselových motorov odporúčam iný model, motor N47 skutočne nie je odporúčanou verziou. Pre krátke mestské trasy bude najvhodnejší dvojlitrový N46. Kto sa chce aj lepšie zviesť a je ochotný si priplatiť, môže hľadať verziu s trojlitrovým preplňovaným šesťvalcom, ktorých je však ako šafránu. Zvyšok funguje dobre, okrem hrdzavejúcej zadnej nápravnice by som sa nebál ani oranžového moru.