SUV štýl láka stále viac ľudí.
Nemci v roku 2003 predstavili menší typ s označením X3. Auto postavili na platforme trojkového sedanu typ E46. Výroba, na rozdiel od typu X5 prebiehala v neďalekom rakúskom Grazi. Druhá generácia však už schádza z liniek v Kalifornii, rovnako ako X5 a X6.
Modernizácia dorazila v roku 2006. Výrobca zmenil svetlá na oboch koncoch, mriežku chladiča, nárazníky a hlavne vylepšil kvalitu použitých materiálov v interiéri. Život prvej generácie sa končí v roku 2010. Za ten čas stihla dvakrát (2008, 2009) získať cenu „Yellow Angel“ v kategórii kvality.
Nárazové testy EuroNCAP prebehli v roku 2008. V prípade ochrany dospelej a detskej posádky stratila X3 len jednu hviezdičku a teda získala 4 hviezdičky. Ochrana chodcov bola hodnotená nie práve najlepšie. Dokazuje to jedna hviezdička zo štyroch.
Stret s prvou X3 vyznieva zle najmä pre chodcov.
Dizajn
V čase príchodu prvej X3 automobil bodoval u zákazníkov najmä svojou robustnosťou a športovým nádychom. Dnes, 11 rokov po predstavení, už vidíme, že vzhľad auta má za sebou nejaký ten rok.
„Esúvečkoidný“ dizajn síce zaujme aj dnes, no pri bližšom pohľade badáme, že už to proste nie je nové BMW. Angel eyes sú v mnohých prípadoch len vzdialenou budúcnosťou a zadné svetlá taktiež veľa krásy nepobrali.
Vnútri natrafíte na veľmi dobrú ergonómiu, na ktorú sme si už v prípade BMW zvykli. Pred faceliftom však BMW zvolilo pomerne nevhodné materiály, ako napríklad lacné plasty, ktoré kazili dojem z celého vnútra.
Inak sa občas môžu objaviť vŕgavé zvuky, ktoré vychádzajú z útrob prístrojovky. Vo všeobecnosti však BMW vypracovalo interiér dobre. Odolnosť voči času a používaniu je na veľmi dobrej úrovni.
X3 poskytuje dostatok miesta pre 4 osoby. V prípade potreby odvezie aj 5 ľudí, ktorí nijak zásadne trpieť nebudú. Batožinový priestor pojme 480 litrov a po sklopení zadných sedačiek až 1560.
Dizajn už síce nie je najmladší a nepúta ani zvýšenú pozornosť. Ľudia však na esúvéčka letia. A BMW X3 je SUV so všetkým čo k tomu patrí.
Pohľad na svetlá prezrádza, že toto BMW nie je žiadnou novinkou.
Pre faceliftom výrobca použil pomerne nekvalitné plasty.
Jazda a jazdné vlastnosti
Kým s novým BMW sa do terénu odváži ísť len málokto, pri jazdenkách tento problém tak často nehrozí. 10 ročná X3 sa pravdepodobne prevezie aj po poľných alebo lesných cestách. A musím povedať, že so systémom xDrive ich zvláda veľmi dobre. Nerobia jej problémy ani prudké stúpania po klzkých povrchoch a alebo prudké zjazdy.
Na ceste sú jazdné vlastnosti porovnateľné s hatchbackmi. Výrobca naladil podvozok pomerne tvrdo a teda náklony v zákrutách nijak dramatické nie sú. Nevýhodou je fakt, že do vnútra sa prenášajú všetky nerovnosti vozovky.
Riadenie je presné a pomerne komunikatívne. Brzdy taktiež zvládajú krotiť pomerne ťažký stroj (1730–1950 kg) bez väčších problémov aj pri rýchlej jazde. Vo vnútri je aj pomerne ticho. X3 teda zvláda jazdu ako v teréne, tak aj mimo neho. To, prečo si získala pozornosť ľudí pred niekoľkými rokmi, funguje aj po stovkách tisíc najazdených kilometrov.
Jazdnými vlastnosťami X3 milo prekvapí. Nebojí sa terénu a ani na asfaltke posádka nedostane morskú chorobu.
Motory a prevodovky
BMW neostalo nič dlžné svojej povesti ani v prípade X3 a vybavilo ju širokou škálou motorov. V prípade vozidiel tejto značky vo všeobecnosti platí, že pod kapotu BMW patrí radový šesťvalec. Iné to nie je ani teraz. Automobilka však pre istotu pripravila aj štvorvalce.
Benzínový základ tvorí štvorvalcový dvojliter s výkonom 110 kW (150 k). Tento agregát je však na ťažké SUV pomerne slabý. Maximum výkonu 200 kW (272 k) ponúka trojlitrová R6.
Naftové pohonné jednotky boli v ponuke len dve (štvorvalec a šesťvalec), no naladené boli na mnoho spôsobov. Najslabšia ponúka 105 kW (143 k). Na druhej strane stojí 210 kW (286 k) spolu s úctyhodnými 580 Nm krútiaceho momentu.
Zmenu prevodov často zabezpečuje 6 stupňový manuál, ktorý však môže trpieť opotrebovanými synchrónmi prvého stupňa. Inak radiace dráhy sú presné a krátke. V začiatkoch výroby existoval 5 stupňový automat, ktorý mal problém vydržať najmä tempo najsilnejších naftových motorov. Neskôr ho výrobca vymenil za automatickú prevodovku so 6 stupňami.
Keď už BMW, tak šesťvalec. Neoľutujete to. Okrem vyššieho výkonu, krútiaceho momentu a lepšieho zvuku sú aj spoľahlivejšie.
Benzínové motory
Model | Počet valcov | Objem | Výkon | Krútiaci moment | Roky výroby |
2.0i/xDrive20i | R4 | 1995 cm3 | 110 kW (150 k)/6200 ot | 200 Nm/3750 ot | 09/2005- 08/2010 |
2.5i | R6 | 2494 cm3 | 141 kW (192 k)/6000 ot | 245 Nm/3500 ot | 09/2004- 08/2006 |
2.5si/xDrive25i | R6 | 2494 cm3 | 160 kW (218 k)/6500 ot | 250 Nm/2750- 4250 ot | 09/2006- 08/2010 |
3.0i | R6 | 2979 cm3 | 170 kW (231 k)/5900 ot | 300 Nm/2500 ot | 09/2003- 08/2006 |
3.0si/xDrive30i | R6 | 2996 cm3 | 200 kW (272 k)/6650 ot | 350 Nm/2750 ot | 09/2006- 08/2010 |
Naftové motory
Model | Počet valcov | Objem | Výkon | Kútiaci moment | Roky výroby |
xDrive18d | R4 | 1995 cm3 | 105 kW (143 k)/4000 ot | 350 Nm/1750- 2750 ot | 06/2009- 08/2010 |
2.0d | R4 | 1995 cm3 | 110 kW (150 k)/4000 ot | 330 Nm/2000 ot | 09/2004- 08/2007 |
3.0d | R6 | 2993 cm3 | 150 kW (204 k)/4000 ot | 400 Nm/1500- 3250 ot | 09/2003- 08/2004 |
3.0d/xDrive30d | R6 | 2993 cm3 | 160 kW (218 k)/4000 ot | 500 Nm/1750- 2750 ot | 09/2004- 08/2010 |
3.0sd/xDrive35d | R6 | 2993 cm3 | 210 kW (286 k)/4400 ot | 580 Nm/1750- 2250 ot | 09/2006- 08/2010 |
Ponuka motorov je široká. Oplatí sa hľadať šesťvalce.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Z ponuky motorov medzi ten najmenej spoľahlivý agregát patrí naftový štvorvalec 20d. Najmä ak sa k nemu v minulosti správal niekto nešetrne, zvykne vypovedať službu turbo, vstrekovacie trysky, zanesený EGR ventil alebo praskne tesnenie pod hlavou. Filter pevných častíc BMW montovalo do vybraných modelov a jeho životnosť taktiež nie je neobmedzená.
Šesťvalce sú nielen omnoho pružnejšie, ale aj spoľahlivejšie. Majiteľa však môže prekvapiť zlomená vírivá klapka, zatuhnutý regulačný ventil systému Twin Turbo, prasknuté výfukové zvody alebo nesprávne fungujúci snímač hmotnosti vzduchu. Všeobecným problémom je aj nefunkčný štartér a pri vyššom počte najazdených kilometrov aj olejové priesaky.
Benzínové motory majú problémy so spotrebou oleja, ktoré spôsobuje zlé odvetrávanie kľukovej skrine. K nim sa vedia pridať aj problémy so zapaľovacími cievkami.
Po náročnejšej prevádzke môže dôjsť k opotrebovaniu lamiel systému xDrive, alebo synchronizácii prvého stupňa manuálnej prevodovky. 5 stupňový automat v spojení s najsilnejšími naftovými motormi môže vypovedať službu úplne.
Typickým nedostatkom vozidla sú prasknuté pružiny alebo hrdzavý nosník zadnej nápravy. Občas sa vyskytne aj problém s klimatizáciou. Častá jazda v teréne prinesie vôle do náprav, no nejde o nič nečakané. V niektorých prípadoch sa však majitelia môžu stretnúť aj s koróziou karosérie.
K všeobecným nevýhodám jazdeniek od BMW patria vyššie ceny náhradných dielov a často sú obeťami stáčania kilometrov.
Bežné poruchy |
prasknuté tesnenie pod hlavou (naftový štvorvalec) |
zlomená vírivá klapka (naftový šesťvalec) |
zatuhnutý regulačný ventil systému Twin Turbo (naftový šesťvalec) |
zvýšená spotreba oleja (benzínové motory) |
opotrebovanie systému xDrive |
synchronizácia prvého stupňa manuálnej prevodovky |
prasknuté pružiny |
hrdzavejúci nosník zadnej nápravy |
porucha klimatizácie |
Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk
Diel | Premium | Standard |
Zapaľovacia cievka | 47,50 € | 25 € |
Termostat | 63,20 € | |
Zadná pružina | 93,60 € | 69,72 € |
Predný tlmič | 191 € | |
Zadný tlmič | 98,40 € | 58,70 € |
Čap riadenia | 50,20 € | 35,20 € |
Guľový čap | 35,90 € | 26,20 € |
Predný brzdový kotúč | 86,60 € | 82,20 € |
Zadný brzdový kotúč | 75,80 € | 65,40 € |
Predné brzdové doštičky | 76 € | 57,20 € |
Zadné brzdové doštičky | 72,10 € | 53 € |
Žhaviaca sviečka | 24 € | 15,50 € |
EGR ventil | 172 € | |
Vstrekovač | 449 € | 367 € |
Štartér (repasovaný diel) | 153,78 € | |
Výmena oleja | od 95 € |
Podvozok X3 je odolný. Prevádzka v náročnejšom si vyžiada bežnú údržbu.
Kúpiť/nekúpiť?
X3 síce nie je žiadny plnokrvný offroad a ani ostrý hatchback. Napriek tomu zvláda terén pomerne dobre a na svoju telesnú konštrukciu si nadpriemerne poradí aj na asfaltovej ceste. Navyše nie je tak veľká ako súrodenecká X5. Po rokoch prevádzky sa už s ňou majiteľ ani nemusí báť chodiť do terénu.
Problémom sú však drahšie náhradné diely. Človek, ktorý sa o toto auto zaujíma by mal vedieť, že dané BMW si drží cenu pomerne dobre. Preto nie je žiadnym prekvapením zaplatiť za 10 ročné auto aj viac ako 10 tisíc eur.
Ceny aktuálne štartujú v oblasti pod 7 tisíckami. V ponuke dominujú naftové motory a veľmi často sa objavujú štvorvalce. Treba však počítať s tým, že BMW je bežnou obeťou stáčania kilometrov a X3 nie je výnimkou.
TopSpeed verdik pre jazdené BMW X3 E83: ODPORÚČAME!