C5 sa vyznačuje elegantnými líniami, ktoré sa však nemusia páčiť každému.

Citroën C5 prišiel na trh v roku 2001. Jeho hlavnou úlohou bolo nahradiť hranatú Xantiu, ktorá presluhovala. Uviedli ju ešte v roku 1993. Výrobca sa snažil odstrániť práve hranatosť. C5 preto dostala jemné oválne tvary všade, kde to len bolo možné.  V živote tohto sedanu vládne rozpor. Pri pátraní som sa stretol s údajom, že Citroën vyrobil už 3 generácie C5. Iné zdroje uvádzajú, že existujú len 2. Osobne sa stotožňujem s druhým názorom,  C5 prvej generácie totiž v roku 2004 získala facelift, teda omladenie. To pomohlo. Výrobca hlavne odstránil prihlúply výraz prednej časti, ktorou sedan trpel.

V októbri roku 2007 automobilka odhalila druhú generáciu C5. Do predajní sa dostala až v roku 2008. Oblúky a jemné línie na niektorých miestach nahradili hrany. Autu to evidentne prospelo. Sedan v roku 2009 získal cenu Semperit Irish Car of the Year a v období 2008 – 2009 sa stal Japan Import Car of the Year. Žiadne významnejšie ceny C5 nezískala. Totiž ani po príchode 2 generácie sa z auta nestala žiadna krásavica.

V roku 2011 prišlo ďalšie omladenie. Pozostáva z úpravy detailov. Išlo napríklad o pridanie LED svetiel pre denné svietenie. Citroën C5 bol vždy v ponuke aj ako kombi. Francúzi túto karosársku verziu označujú ako Tourer. Niektorí moji kolegovia práve kombi považujú za vhodnejšiu a rozumnejšiu voľbu. C5 v testoch Euro NCAP získala 5 hviezdičiek. V podstate ho teda môžeme hodnotiť ako bezpečné auto.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dizajn a „wau“ efekt

Na svete sú určite ľudia, ktorým sa dizajn Citroënov páči. Ja k nim nepatrím. C5 je označovaná ako rodinný sedan a tak aj vyzerá. Vzhľad neposkytuje ani náznak emócií. Evokuje pocit veľkorysého priestoru a snáď aj pohodlia. Auto je pomerne veľké. Sedan je dlhý 4778 mm (kombi 4829 mm), široký 1852 mm a vysoký 1455 mm (kombi 1471 mm). Rázvor kolies má hodnotu 2814 mm. Pohotovostná hmotnosť presahovala 1,5 tony asi pre každú verziu. Na druhej strane jeho vzhľad nemôžem označiť za odfláknutý. Na to tu máme iné automobilky a Citroëny k nim nepatria.

Interiér je svojský. No napriek veľkým vonkajším rozmerom vnútri vládne stiesnená atmosféra. Tradične pohodlné francúzske sedadlá poskytujú dostatok komfortu. Prekvapili ma dlhé sedáky aj na zadných sedadlách. Vzadu je však miesta veľmi málo. Pri pohľade zvonku by ste očakávali asi tak dvojnásobný priestor na nohy. Vpredu je miesta dosť. Použité materiály sú na oko kvalitné a vypracovanie je slušné. Vo vnútri som nenašiel žiadne miesto, ktoré by nieslo znaky opotrebenia.

Volant? Ide o nechutný, priam až úchylný prvok, ktorý sa mi zo začiatku hnusilo čo i len držať. Citroën vybavil C5 volantom s pevným stredom. Nie je to prípad len tohto sedanu. Chápem pôvodnú myšlienku, ktorá ich k tomuto kroku viedla. Všetky gombíku sú vždy na mieste. Na druhej strane netuším načo je to dobré, keďže ovládače na volante používame najmä vtedy, keď ideme rovno. Málokto ladí rádio, keď ide po kľukatej ceste a neustále zatáča a rúčkuje po volante...

Druhým problémom volantu bol jeho nekonečný priemer. Toto obrovské zariadenie je navyše nepríjemne úzke a celkovo sa drží zle. Vďaka veľkému priemeru a pevnému stredu mohol výrobca na volant, resp. tú jeho čudnú časť, natlačiť toľko ovládačov, koľko sa len dalo. Možno po mesiaci používania tohto auta by som sa ich všetky naučil používať inštinktívne. Počas testu som sa vždy musel pozerať, čo a kde mám stlačiť. V interiéri som mimochodom napočítal 51 rôznych gombíkov...

„Wau“ efekt auto nemá žiadny. Prosto neexistuje. Osobne som to auto prehliadal, nemám pocit, že ostatní to majú inak.

C5 má pomerne netradične rozvrhnutý interiér, na ktorý si treba zvykať. Použité materiály sú však kvalitné.

Páči sa vám to? Mne nie.

Jazda a jazdné vlastnosti

Hydraulický podvozok Hydroactive 3 je fajn. Auto sa s ním trochu nakláňa. Na dynamicku jazdu je nevhodný. Na druhej strane s ním však auto veľmi dobre žehlí nerovnosti. K jeho výhode patrí aj to, že dokáže nastavovať výšku vozidla. To znamená, že jazda po rozbitej ceste bude prebiehať s väčšou výškou ako jazda po diaľnici. Toto však vôbec nebol môj prípad, pretože som Citroën spoznával od základu s absolútnym základom. Mechanický podvozok pozostával z nezávislého predného zavesenia McPherson a zadného viacprvkového zavesenia.

Poviem vám, že C5 je loď, ktorá vynikajúco pláva. Má to svoje výhody aj nevýhody. Výhodami bolo, že nerovné a polepené cesty mi ubehli bez akejkoľvek ujmy. Aj mechanický podvozok zvládne veľmi dobre odfiltrovať nerovnosti. Navyše je pomerne dobre odhlučnený a teda v interiéri ma neobťažovali žiadne nechcené zvuky. Ak na to šliapnete, začne sa pravé ródeo. Na zvlnených cestách vo vysokých rýchlostiach som sa držal volantu a bol som rád, že strop je dostatočne vysoko. Podvozok v zákrutách nepodrží a pneumatiky sa zúfalo snažia udržať celý kolos v smere jazdy.

Citroën určite nekonštruoval toto auto s cieľom ponúknuť zákazníkom zábavné športové zvezenie. Jeho primárnym zámerom bolo dosiahnuť pohodnú jazdu. A to sa podarilo.

C5 je stavaná na pohodlnú jazdu. Športové zvezenie nemá rada.

Vzadu je jednoducho málo miesta.

Citroën C5 1,6 HDi 82 kW (112 k)


Testovaná C5 mala pod kapotou naftový štvorvalec s priamym vstrekovaním s objemom 1560 cm3. Maximálny výkon 82 kW (112 k) dosahuje pri 3 600 ot. Krútiaci moment 240 Nm je dostupný od 1750 ot. Akcelerácia z 0 na 100 km/h oficiálne trvá 12,8 sekundy. Maximálka je 190 km/h.

Na internete sa vedú zúrivé diskusie o tom, či tento motor je alebo nie je dostačujúci pre auto vážiace 1,5 tony. To závisí od toho, čo očakávate. Ak predpisové pohodlné zvezenie pri čo najlepšej spotrebe, tak postačí. 240 Nm autu dávajú akú takú pružnosť, no nevyhráte žiadne pouličné preteky.

Jednašestka sa pod kapotou s ťažkým autom často trápila. Ak mám auto s naftovým motorom tak to znamená, že často jazdím mimo mesta. Ak často jazdím mimo mesta tak je nevyhnutné, aby som s ním dokázal predbiehať. A na to by som ja osobne zvolil silnejší motor.

Spotreba C5 bola veľmi dobrá. Nádrž s objemom 71 litrov robí z tankovania sviatočnú záležitosť. V meste som sa nedostal nad 7,3 l/100km a verte mi, že som sa snažil. Bežné jazdenie po väčšom meste si vypýta približne 6,6 l/100 km. Mimo mesta som sa pri opatrnej jazde dostal aj na úroveň 4,4 l/100km. Priemer sa však pohyboval nad hranicou 5,5 l/100 km. Výrobcom udávané hodnoty sú 6/5/4,4 l/100km (mesto, mimo mesta, kombinovane) sú teda celkom reálne, čo sa dnes už často nevidí.

Za najväčší kameň úrazu by som neoznačil nedostatočný výkon, ale 5 stupňovú manuálnu prevodovku. Jej radiace dráhy boli nekonečné. Najmä piaty stupeň a spiatočka sú niekde pri spolujazdcových nohách. Pri 130 km/h motor točil takmer 3000 otáčok čo je brutálne veľa. Ak nechcete zničiť motor, dlhodobá jazda vyššou rýchlosťou, ako 150- 160 km/h je takmer nemožná. C5 v konštatácii 1,6 litrový naftový motor, mechanický podvozok a 5 stupňová prevodovka je teda na pomalé a lacné vozenie. Nič viac nečakajte.

Prevodovka tohto auta je o ničom. Na druhej strane radí ľahko. Za niektorými stupňami s avšak musíte natiahnuť.

Motor nie je žiadnym technologickým ani dizajnovým skvostom.

Ostatné motory

Citroën pod kapotu C5 montuje niekoľko benzínových štvorvalcov (VTi), ktorých objem začína na 1,6 a končí na 2 litroch. Ich výkony sa pohybujú od 89 kW (122 k) až do 104 kW (142 k).

Zaujímavo pôsobí preplňovaná 4-valcová jednašestka s označením THP, ktorá dosahuje 115 kW (156 k). Absolútnou lahôdkou je trojlitrový atmosférický šesťvalec s výkonom 157 kW (214 k).

Vznetové motory (HDi) štartujú na spomínanej jednašestke. Oveľa zaujímavejšou voľbou môže byť štvorvalec s objemom 2 litre. Jeho výkony sa pohybujú od 101 do 120 kW (138 až 163 k). Najmä tie slabšie verzie dokážu spotrebou konkurovať aj najmenšiu naftovému agregátu a autu prepožičiavajú potrebnú dynamiku.

Ešte lepším riešením sa môže zdať 2,2 litrový agregát s výkonom 127 a 149 kW (172 a 203 k). Vrchol tvoria šesťvalce s objemami 2,7 a 3,0 litra. Ich výkony 155 a 179 kW (208 a 240 k) dokážu auto veľmi dobre rozhýbať.

Samozrejmosťou však v našich autobazároch nie sú. Na trhu s jazdenými autami najčastejšie narazíte na najslabšiu naftovú jednašestku, prípadne dvolitrové agregáty, ktoré sú oveľa lepšou voľbou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
 

Všetko nasvedčuje tomu, že Citroën C5 patrí spoľahlivosťou k priemeru. Svedčí o tom aj napríklad Used Car Report od spoločnosti Dekra.  Pri kúpe auta by ste si mali dať pozor najmä na tlmiče a homokinetické kĺby, ktoré pod váhou auta a najmä ťažkých motorov pomerne dosť trpia. Rovnako vyššia hmotnosť sa podpisuje pod údajné silnejšie opotrebovávanie bŕzd.

Hydraulický podvozok má po rokoch problémy s únikom kvapaliny, prípadne sporadicky sa môže objaviť problém s čerpadlom. Motory HDi majú štandardné neduhy naftových motorov, medzi ktoré patrí zanesený EGR ventil, filter pevných častíc, opotrebované turbo alebo vstrekovače.  V prípade motorizácie 1,6 HDi má filter pevných častíc údajne vyššiu životnosť. Jeho výmenu môže často zachrániť obyčajné prečistenie. S väčším objemom motora vo všeobecnosti klesá životnosť filtra. Je to však do veľkej miery ovplyvnené spôsobom jazdy a celkovým správaním sa k motoru.

Elektronika auta začína po čase žiť svoj vlastný život a teda môžu sa vyskytnú chybové hlásenia, ktoré nemajú s reálnym problémom nič spoločné. Často sa stáva, že je potrebné vymeniť samotný konkrétny snímač.

Bežné poruchy Menej časté poruchy
opotrebované homokinetické kĺby a tlmiče opotrebované čerpadlo hydraulického podvozku
opotrebované brzdy nutnosť prečistiť filter pevných častíc (1,6 HDi)- v tomto motore vydrží viac kilometrov                 
únik kvapaliny z hydraulického podvozku  
falošné chybové hlásenia  
pri väčšom počte najazdených km naftové motory trpia na opotrebované turbo, filter pevných častív, vstrekovače alebo zanesený EGR ventil  

Kúpiť/nekúpiť?


Citroën C5 by som nekúpil. Môže za to asi najmä môj vek. Ak však hľadáte pohodlný sedan pre viac ako dvoch ľudí, ste ochotní mu odpustiť nedostatky v podobe obmedzeného miesta v interiéri vzadu (deťom to vadiť nebude) a netradičného dizajnu, toto auto berte do úvahy. Ceny sú po rokoch priaznivé. Aktuálne štartujú na sume okolo 7 300 eur. Za 8 500 eur môžete mať slušne vybavenú C5 s dvojlitrom dízel a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. S klesajúcim počtom kilometrov a novším rokom výroby sa zvyšuje cena, ktorá sa môže dostať aj cez 20 tisíc eur.

TopSpeed.sk verdikt pre jazdený Citroën C5: ODPORÚČAME s výhradami!
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov