Dacia Logan mala zachrániť automobilku a prísť ako nenáročný automobil určený pre východoeurópskych zákazníkov a ich zlé cesty. Renault dodal staršie hnacie agregáty (motory a prevodovky) a úspech sa dostavil. Druhá generácia, na rozdiel od tej prvej, prišla už aj so zmeneným dizajnom, modernejším interiérom či modernými motormi. Prakticky tak vylepšila prvú generáciu, dotiahla sa na konkurenciu a treba spomenúť, že bola úspešná už aj na západných trhoch, kam pôvodne nemierila.
Kombi, známe ako MCV prišlo rok po sedane
Predĺžený model prišiel na trh v roku 2013. Sedan zostal určený len pre niektoré trhy. Kombi s označením MCV prišlo rok po sedane (ten začal už v 2012), to už sa predávalo prakticky v celej Európe. Napríklad v Nemecku Logan sedan nepredávali, k dispozícii tu bolo Sandero ako 5-dverový hatchback.
Najlacnejšie nové auto široko ďaleko
Dacia Logan bolo dlho najlacnejším autom nielen na našom, ale napríklad aj na nemeckom trhu. Ceny začínali na cca 8 tisíc eur. To bola za nové auto tak nízka cena, že pre nenáročného spotrebiteľa to bola najlepšia voľba a mnohých odradila od kúpy jazdeného auta. Nové je predsa len nové, prvotná záruka, servis a zábeh podľa seba sú pádne argumenty.
Základ bez diaľkového centrálu či elektrických predných okien
Je pravda, že základná výbava bola veľmi sparťanská. Nemali ste napríklad ani predné elektricky ovládané okná, elektricky nastaviteľné zrkadlá či lakované nárazníky. O klimatizácii ste mohli snívať, tá bola za príplatok až vo vyššej výbave, či sériovo až v tých najvyšších (prípadne v rôznych paketoch). Aj to len manuálne ovládaná. Avšak čo nie je v aute, to sa nepokazí. Manuálna klimatizácia nikdy nemala problém so snímačmi v interiéri, elektricky ovládané okná fungovali vždy, keďže do dverí nešlo toľko kabeláže (ovládače ste mali na stredovej konzole).
Ovládanie výšky svetiel je umiestnené veľmi neprkaticky hlboko pod volantom.
Denné LED po modernizácii
Keďže bola v predaji na trhu Európskej Únie, musela spĺňať bezpečnostné štandardy ako každé iné auto. Teda sériovo ABS, ESP, brzdový asistent či 4 airbagy. V hodnotení Euro NCAP získal Logan MCV slušné 3 hviezdičky. Modernizácia prišla v 2017. Najlepšie ju spoznáte podľa zmenených predných svetiel, ktoré dostali LED denné svietenie miesto žiarovkového dvojvláknového 21/5W. Hlavný zdroj svetla zmenili z dvojvláknovej žiarovky H4 na dve H7 žiarovky, výrazne sa tak zlepšil obzvlášť diaľkový režim. Nič lepšie ste si však nemohli dokúpiť.
Pred modernizáciou plnila funkciu denného svietenia dvojvláknová žiarovka 21/5W.
Podvozok
Keďže ide o jednoduché auto, očakáva sa veľmi jednoduchý podvozok. Teda vpredu jednoduchý MacPherson so spodným trojuholníkovým ramenom, kde vymeníte samostatne čap aj silentbloky. Uloženie stabilizátora nie je cez tyčky, ale priamo do ramena cez gumové uloženie. Vzadu je zas jednoduchá vlečná náprava s dvomi silentblokmi. Takže večný podvozok, ktorý aj keď doslúži, jeho výmena za komplet nový je otázka pár desiatok eur. K dispozícii bola aj verzia Stepway s „oplastovaním“ navyše a mierne zvýšenou svetlou výškou. Podvozok však zostal rovnako jednoduchý.
Motory
Pri motoroch si musel vybrať azda každý. Zo začiatku produkcie ste mali na výber atmosférický 1,2 dokonca aj v kombinácii s fabrickým LPG. Novinkou bol 0,9-litrový preplňovaný trojvalec TCe a stálica v podobe vznetového 1,5 dCi. Všetky motory boli kombinované s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Neskôr prišla do ponuky aj verzia 0,9 TCe na LPG a aj robotizovaný manuál Easy-R pre 0,9 TCe a 1,5 dCi. Ku konci produkcie vypadol základný 1,2 a miesto neho prišiel nový litrový trojvalec s atmosférickým plnením alebo v poslednom roku aj s turbodúchadlom (aj s LPG).
0,9 TCe | 1,0 SCe | 1,0 TCe | 1,2 | 1,5 dCi | 1,5 dCi | |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/8 | 4/8 |
Zdvihový objem (ccm) | 898 | 999 | 999 | 1 149 | 1 461 | 1 461 |
Maximálny výkon kW (k) | 66 (90) | 54 (73) | 74 (101) | 55 (75) | 66 (90) | 70 (95) |
Krútiaci moment (Nm) | 140 | 95 | 160 | 107 | 220 | 220 |
Prevodovka | M5/A5 | M5 | M5 | M5 | M5/A5 | M5 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,1 | 15,4 | 12 | 14,5 | 11,8 | 12,4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 158 | 181 | 162 | 173 | 179 |
Spoľahlivosť? Veľmi fajn
Tieto autá boli určené na horšie cesty a drsné zaobchádzanie. A práve spoľahlivosť to všetko kompenzuje. Ako uvidíte v riadkoch nižšie, niet sa dovedna o čom baviť. V interiéri sú tvrdé plasty, ale ani po rokoch skoro nič nevŕzga. Nájsť základnú nevybavenú verziu je skôr umenie, často sa u nás predávali vo výbave Arctica s manuálnou klimatizáciou. Pri nej sa zamerajte na funkčnosť, často odchádzajú predné chladiče. Častým terčom kritiky sú predné kotúče, ktoré niektorí do 150 tisíc km vymenil aj 3 krát. So zadnými bubnovými brzdami nie sú problémy. Veľkým plusom je antikorózna ochrana, ktorá aj na najstarších kúskoch plní funkciu na 100 %. Druhá generácia vám nezhnije doslova pred očami.
Hrdza sa zatiaľ druhej generácii Loganu vyhýba.
Diesel len pre taxikárov
Ponuka motorov bola vcelku rozsiahla na to, v akej cenovej relácii sa Logan nachádza. Na diesel 1,5 dCi skôr zabudnite. Väčšinou si ho kupovali taxikári alebo firmy s vyššími kilometrovými nábehmi a tak sú kúsky dávno cez 200 až 300 tisíc km už „uťahané“. Úspora na palive sa rýchlo rozplynie pri výmene vstrekovačov či turbodúchadla. V Logane je skôr odporúčanou verziou benzínový motor.
Najjednoduchšia je štvorvalcová 1,2-ka
Tých bolo na výber niekoľko a prakticky ani jeden nie je vyslovene zlým. Základná atmosférická štvorvalcová 1,2 bola na výber aj s fabrickým LPG. Na údržbu azda najjednoduchší motor, v kombinácii s LPG jazdí „za hubičku“. Avšak objavili sa prípady, keď majitelia pri prevádzke na LPG mali s motorom trápenie a servis nevedel prísť na príčinu zlého behu na LPG. Väčšinou bol problém v nenastavených ventilových vôľach. Treba preveriť funkciu LPG pri studenom aj zohriatom motore.
Trojvalce s turbom
Novodobé trojvalce, či už 0,9 alebo 1,0 jazdia porovnateľne aj za rovnakú spotrebu. So starším 1,2 TCe nemajú nič spoločné a tak sa ich nemusíte báť. Nemajú však úplne v obľube krátke mestské trasy a to aj napriek tomu, že majú nepriame vstrekovanie. Staršia 0,9 TCe nemá ešte chladené zvody vodou a tak pri jazde na LPG môže v lete pri záťaži prepnúť kvôli chladeniu katalyzátora na benzín. Novšia 1,0 TCe to už nerobí, chladené zvody totiž udržia nižšie teploty. Prispievajú tiež k rýchlejšiemu zohrievaniu motora a rýchlejšiemu prepnutiu na LPG. Základná 1,0 SCe bez turba je ešte slabšia, ako štvorvalcová 1,2, má premenlivé časovanie ventilov a neprináša nič lepšie, skôr citeľný chod trojvalca.
Oba preplňované trojvalce trápi turbodiera, kým totiž natlačí turbodúchadlo objemný medzichladič vzduch/vzduch a potrubie, chvíľu to trvá.
Problémy s prevodovkou? Len výnimočne
Pri Dacii sa majitelia často sťažujú na problémy s prevodovkou, obzvlášť s radením druhého rýchlostného stupňa. Napríklad na testovanom kúsku s tým problém nebol, skôr šlo ťažšie radiť 5-ku. Pocitovo bol problém v lanovodoch, kde som nie vždy presne trafil dráhu. Podľa viacerých áut je to však individuálny problém. Robotizovaným manuálom by som sa vyhol úplne, neprinášajú komfort automatu a môže vás počkať oprava mechatroniky.
Nezabudnite na rozvody a nastaviť ventily
Pri dieselovom motore nezabudnite na výmenu rozvodov najneskôr pri 160 tisíc km, pri 1,2-ke už po 120 tisíc km a nastavovaní ventilovej vôle. Novodobé trojvalce majú už bezúdržbovú reťaz. Skôr tiež skráťte výmenu oleja aj na 10 tisíc km, trojvalce majú malú olejovú náplň okolo 3 litrov a veľmi rýchlo degraduje.
Kúpiť/nekúpiť?
Daciu Logan určite odporúčam ako nenáročné vozidlo, ktoré bude dlho slúžiť bez výrazných investícií. Diesel by som obišiel, odporúčam buď atmosférickú 1,2-ku alebo najnovší 1,0 TCe na LPG. Chybu nespravíte ani s motorom 0,9 TCe. Problém je zväčša cena jazdenej Dacie, ktorá sa vďaka dobrej reputácii a minimálnych servisných nákladoch drží stále vysoko a klesá veľmi pomaly. A to môže veľa ľudí odradiť. Často sa viac oplatilo kúpiť novú Daciu, ako 1- alebo 2-ročnú jazdenku. Kto však vie, čo môže od Dacie čakať a potrebuje lacné vozenie, získa skvelého partnera, ktorý vás nebude otravovať zbytočnými opravami navyše.