Fiat 500X prišiel ako tretí člen rodiny 500. Po malom mestskom aute Fiat predstavil nafúknutý 500L a o necelý rok na to aj vyvýšenú verziu 500X. Kto by si však myslle, že je to len vyvýšená 500, bude na omyle. Techniku totiž zdieľa s Jeep Renegade.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V dobe uvedenia na trh však Fiat vyrukoval s moderným dizajnom, ktorý sa prakticky neopozeral ani dnes. Modernizáciou si 500X prešiel v roku 2018, avšak bola skôr minimálna, ako výrazná. Viac zmien nastalo pod prednou kapotou, preto sa v recenzii budeme venovať verzii pred faceliftom.

Na začiatku predaja bola trocha oklieštená aj ponuka motorov. Sériová výbava tiež nepatrila k tomu lepšiemu. Napríklad v základe ste si museli priplatiť aj za manuálnu klimatizáciu či dokonca rádio. V sérii ste mali len prípravu so 4 reproduktormi a anténou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V ponuke aj bi-xenóny

Aj keď patrí 500X k tým menším autám, v oblasti svetiel bola aspoň príplatková výbava na úrovni konkurencie. I keď v sérii ste na cestu svietili žiarovkami H4, vo vyššej výbave ste mali rovno bi-xenóny. Tie už svietia veľmi obstojne aj na dnešné pomery a tak je lepšie vyberať autá s týmto typom svietenia. Veľa ich však na predaj nie je, málokto totiž volil vyššiu líniu výbavy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na výber bola relatívne obsiahla príplatková výbava, medzi jazdenkami je tak k dispozícii skutočná rôznorodosť. V základe ste vždy mali 16-palcové oceľové disky, vyššie výbavy stáli na 17- alebo 18-palcových zliatinových diskoch. Z hľadiska komfortu treba zostať pri čo najmenšom rozmere, podvozok je nastavený skutočne tvrdo s ohľadom na vyššiu stavbu karosérie. Neprekvapí ani vysoká nosnosť, ktorá v niektorých verziách prekračuje pol tony, čo je na auto tejto triedy skutočne veľkorysé.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Podvozok

Vpredu je jednoduché trojuholníkové rameno so vzperou McPherson. Na ramene viete vymeniť samostatne čap, s lisom aj oba silentbloky. Vzadu je viacprvkové zavesenie s 2 priečnymi a jedným pozdĺžnym ramenom. Taktiež tu nájdeme elektronicky ovládanú ručnú brzdu pôsobiacu cez piestik na kotúč prevádzkovej brzdy. Ani pri ich výmene vás tak nečakajú žiadne záludnosti.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Benzín

V ponuke ste mali len 2 zážihové a 3 vznetové verzie. Benzínovým základom bol štvorvalec 1.6 E-torQ, vyššie stál preplňovaný štvorvalec 1.4 MultiAir. Ten ste si mohli kúpiť ako slabšiu verziu len s predným náhonom a buď s manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou. Silnejšia verzia mala vždy pohon všetkých kolies a 9-stupňovú automatickú prevodovku.

  1.6 E-torQ 1.4 MultiAir 1.4 MultiAir 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet 2.0 MultiJet
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1 591 1 368 1 368 1 248 1 598 1 956
Maximálny výkon kW (k) 81 (110) 103 (140) 125 (170) 70 (95) 88 (120) 103 (140)
Krútiaci moment (Nm) 152 230 250 200 320 350
Prevodovka M5 M6/A6 A9 M5 M6/A6 M6/A9
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,5 9,8 8,6 12,9 10,5 9,5/9,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 180 190 200 172 186 190

Diesel

Vznetovým základom bol dlho známy malý štvorvalec 1.3 MultiJet. Vyššie stál 1.6 MultiJet, buď s manuálnou 6-stupňovou alebo opäť dvojspojkovou prevodovkou. Najsilnejšou verziou bol 2.0 MultiJet dostupný len s pohonom všetkých kolies a na výber ste mali manuálnu alebo 9-stupňovú automatickú prevodovku.

Spoľahlivosť

Pre pohon verzií 4x4 slúžila relatívne spoľahlivá elektromagnetická lamelová spojka, ktorá je skutočne bezúdržbová. Tá je súčasťou celku spolu so zadným diferenciálom. Rozdeľovacia prevodovka vpredu obsahuje ešte jednu lamelovú spojku na odpojenie kĺbového hriadeľa, tu je predpísaná len kontrola oleja po 60 tisíc km. Odporúčame rovno výmenu.

Výlety mimo spevnené cesty nie sú pre 500X ničím výnimočným. Už verzie s predným pohonom majú dobrú svetlú výšku 162 mm, verzie 4x4 to zvýšili na 179 mm. Najnižším bodom je výfuk a tak si ho pred kúpou poriadne pozrite. Zistíte tak, či sa s autom jazdilo aj v ťažšom teréne.

Hrdza sa mu vyhýba

Užívatelia sa sťažujú na rôzne pazvuky v interiéri. Dlho nevydržia ani časti podvozka, ten je celkovo naladení tvrdšie a komfort nie je silnou stránkou 500X. Výhodou je veľmi dobrá antikorózna ochrana, ani najstaršie 8-ročné kúsky nemajú problém s oranžovým morom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Najslabší benzínový atmosférický štvorvalec 1.6 je vhodnou voľbou do mesta. Ide o jednoduchý motor, ktorý bol konštrukčne pripravený na použitie paliva E85 v Južnej Amerike. S benzínom však nemá problém, nemá priame vstrekovanie ale na veľkú 500X je na diaľnici slabý. Motor má rozvodovú bezúdržbovú reťaz.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zaujímavý MultiAir

Druhou benzínovou alternatívou je 1.4 MultiAir. Ten využíva elektrohydraulické ovládanie sacích ventilov, ktoré nahrádza škrtiacu klapku. Motor má len 1 vačkový hriadeľ poháňaný remeňom, ten treba meniť každých 120 tisíc km alebo raz za 6 rokov. Niekto sa sťažoval na nepravidelný chod motora za studena, málokomu ale pomohol novší SW v RJ motora. Odborníci odporúčajú do Fiatov originálny olej Selenia a tiež originálne sviečky. Zatiaľ sa tieto motory javia ako spoľahlivé, ale do budúcna nikto nevie, ako môže systém fungovať. Kto tak jazdí dlhšie trasy, mal by uprednostniť osvedčené vznetové verzie.

Diesel skôr ten stredný

Tie boli na predaj 3. Najmenší motor 1.3 MultiJet má ešte rozvodový reťaz, ktorý však nie je bezúdržbový a veľa ľuďom ho už museli meniť z dôvodu natiahnutia reťaze. Na veľkú 500X je aj tak slabý a tak by sa hodil len do mesta, kam ale diesel z princípu veľmi nepatrí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Lepšou voľbou je 1.6 MultiJet, ten nemá výrazné problémy ani s rozvodmi, keďže sú remeňové. Odporúča sa ich vymeniť po 120 tisíc km alebo 6 rokoch, zvyšok už sú bežné vznetové problémy. Rovnako je na tom aj najväčší 2.0 MultiJet, ktorý udeľuje autu nadpriemernú dynamiku, avšak vždy už má pohon všetkých kolies. Kto tak nepotrebuje jazdiť do terénu, s 1.6 MultiJet bude mať lepšiu spotrebu.

Dvojspojková prevodovka a automat

K 1.4 MultiAir a 1.6 MultiJet ste si mohli kúpiť aj 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DCT C635. Má 6 stupňov a povolený krútiaci moment do 350 Nm, čo stačí aj pre 1.6 MultiJet. Prevodovka má suché spojky, nie je tak úplne vhodná do mesta a ich výmena prichádza už okolo 100 tisíc km. Kto chce automatickú prevodovku, lepšie je voliť 9-stupňový automat s hydromeničom, ktorý však kombinovali len s pohonom 4x4. Zvláštnosťou je zubová spojka miesto lamelovej medzi 4. a 5. prípadne medzi 6. a 7. stupňom. Radenie je tak medzi týmito prevodmi pomalšie. Avšak do mesta je určite lepšia, ako DCT.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kúpiť/nekúpiť

Fiat 500X predstavuje lacnejšiu alternatívu k Jeepu Renegade. Medzi podobnými mestskými crossovermi zaujme možnosťou pohonu 4x4, ktorý funguje spoľahlivo. Do mesta je lepšou voľbou atmosférická verzia, ale ani 1.4 MultiAir nebude výrazne trpieť. Na diaľnicu a dlhšie cesty je najlepšou voľbou stredný diesel 1.6 MultiJet s manuálnou prevodovkou.