Tento test bude o autách do modernizácie, teda do roku 2020. Fiat Tipo na európskych trhoch začali predávať v roku 2016, modernizácia priniesla výrazné zmeny v ponuke motorov. Aj z tohto dôvodu sa im nebudem venovať, predsa len sú to veľmi nové pohonné jednotky s minimom skúseností od ich majiteľov aj zo servisov.
Modernizované Tipo tiež ľahko spoznáte a podľa toho sa budete orientovať s výberom len na staršie predfaceliftové kúsky. Tie mali logo v prednej maske malé, okrúhle, modernizovaný model stratil logo a získal len jednoduchý nápis Fiat. To je najmarkantnejšia zmena, ktorú si všimne azda každý.
Vďaka tomuto logu spoznáte, že ide o predfaceliftový kúsok.
Konštruktéri spravili tiež niekoľko zmien v interiéri, napríklad pribudol čiastočne digitálny displej pred vodičom, ktorý predfaceliftová verzia nemala. Keďže ide o jednoduchšie auto, klimatizácia bola vždy len jednozónová, či základná manuálna alebo príplatková automatická. Rovnako zameranie auta prezradia napríklad výhrevy predných sedadiel. Tie nemajú žiadnu reguláciu, jednoducho si ich len zapnete alebo vypnete.
Do modernizácie ste si okrem základných halogénových mohli dokúpiť aj bi-xenónové svetlomety. Tie však v tomto prípade príliš neodporúčam. Jednak nesvietia až tak skvele a aj napriek 25 W výbojkám pri výmene zaplačete. Sú tu použité drahšie D5S výbojky, ktoré stoja bežne okolo 150 eur za kus. V takomto prípade a zameraní auta si dovolím tvrdiť, že halogén bude lepšou voľbou. Na druhú stranu, Tipo s bi-xenónmi a LED denným svietením vyzerá o generáciu lepšie, ako s halogénom.
Jednoduchý podvozok
Podvozkovo tu máme nádherný príklad toho, ako spraviť auto čo najjednoduchšie. Vpredu je jednoduchý McPherson s trojuholníkovým ramenom, ktoré je tak mohutné, že je snáď z nejakého veľkého Iveca. Čap je však samostatne vymeniteľný a veľmi lacný. Tyčky stabilizátorov sú plastové a tie budú asi jediné, čo budete meniť častejšie. Vzadu je jednoduchá torzná priečka, tam nie je prakticky čo meniť. Ručná brzda pôsobí na strmeň kotúčovej brzdy, teda ide o jednoduché a efektívne riešenie.
Motory
Ponuka motorov bola do modernizácie bohatá. Základný benzín 1.4 s atmosférickým plnením dopĺňala továrna verzia na LPG a preplňovaný T-Jet. Väčšia pohonná jednotka 1.6 E-torQ je známa skôr z Brazílie a spojená bola len s automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Vznetové verzie boli na výber dve. Menší motor 1.3 MultiJet a väčší 1.6 MultiJet, ktorý ako jediný ste si mohli kúpiť aj s dvojspojkovou prevodovkou.
1.4 | 1.4 T-Jet | 1.6 E-torQ | 1.3 MJ | 1.6 MJ | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 368 | 1 368 | 1 598 | 1 248 | 1 598 |
Maximálny výkon kW (k) | 70 (95) | 88 (120) | 81 (110) | 70 (95) | 88 (120) |
Krútiaci moment (Nm) | 127 | 215 | 152 | 200 | 320 |
Prevodovka | M6 | M6 | A6 | M5 | M6/A6 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,1 | 9,6 | 11,5 | 12 | 9,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 200 | 192 | 180 | 200 |
Spoľahlivosť
Tá je pri všetkých motoroch na vysokej úrovni. Verzia 1.4 a 1.4 T-Jet rodiny Fire sú držiaky. Nemajú priame vstrekovanie, EGR ventil či filter pevných častíc. Trápi ich len spoločný problém a to je prechod na normu Euro 6. Postupne ich konštruktéri upravovali, aby predchádzali najnovšími normami a v poslednom štádiu už majú prednosť emisie pred pokojným chodom. Často sa majiteľom stáva, že motor po studenom štarte ide na menej ako 4 valce, či po preštartovaní ho už opäť neviete naštartovať, doslova ho „uchlastáte“.
Veľa mechanikov má na to rôzne názory, počul som už teóriu o novom software, vymazaní adaptácii či tankovanie paliva s vyšším oktánovým číslom. Niekto zas tvrdí, že palivo musí dohárať vo výfuku, aby rýchlejšie zohrial katalyzátor a tak ide motor nepravidelne naschvál. Komu ale nič nepomohlo, odporúčania sú jednoduché. Treba po studenom štarte manuálne zvýšiť voľnobežné otáčky na pár sekúnd a vyvarovať sa vypnutiu motora po štarte. Technicky im nič nie je a je to len efekt starých motorov, ktoré museli prejsť cez niekoľko emisných noriem.
Problém nemáva ani preplňovaná verzia, nezanáša karbónom ventily, len pre niekoho je turbodúchadlo zbytočná súčiastka navyše. Rozvody sú remeňové a treba ich meniť po 6 rokoch alebo 120 tisíc km. Niekedy začne po 5 rokoch tiecť vodná pumpa a tak ich vymeníte skôr.
Väčší benzín len s automatom
Väčší motor 1.6 E-torQ má základy ešte v rodine motorov Prince od PSA, Fiat si ho ale upravil podľa seba a v Brazílii pridal funkciu spaľovania E85. Tam sa aj objavilo pár prípadov s prasknutými piestami, to ale môže byť problém práve s palivom. U nás bol dostupný len so 6-stupňovým automatom s hydrodynamickým meničom, ktorý je perfektný do mesta a funguje bez výrazných problémov. Treba len meniť olej každých 60 tisíc km. O rozvody sa nemusíte báť, sú reťazové.
Fiat Tipo bol v tejto triede ako jeden z mála dostupný aj so vznetovými motormi. Menšie 1.3 MultiJet pamätajú autá spred 15 rokov, kde mal veľké problémy s reťazovými rozvodmi. Tu už funguje vylepšená verzia a rozvody toľko nezlyhávajú. Ako jediný z ponuky bol dostupný len s 5-stupňovým manuálom, zvyšné motory mali vždy ako základ 6-stupňový manuál.
Väčší motor 1.6 MultiJet je tiež bez výrazných problémov, ako jediný bol v ponuke aj so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou so suchými spojkami. Tieto verzie boli najdrahšie, je ich málo a aj prípadný servis môže byť zbytočne drahý, odporúčam sa im tak vyhnúť. S manuálnou prevodovkou jazdia oba vznetové motory do 5 l/100 km. To, či odíde turbo, vstreky alebo spojka, bude záležať podľa vodiča. Tento motor má rozvodový remeň na rozdiel od menšieho, odporúčam vymeniť ho tiež po 120 tisíc km.
Fiat Tipo do modernizácie trápili niektoré detské chyby, na ktoré sa užívatelia ešte sťažovali. Medzi ne patrí napríklad zatekanie do zadných svetiel cez zlé tesnenie, rôzne malé elektronické problémy či búchanie z výplní tapacírov. To sú však drobnosti, ktoré sa dajú ľahko odstrániť a Tipo tak bude slúžiť bez výrazných problémov
Kúpiť/nekúpiť
Fiat Tipo patrí k tým najjednoduchším z najnovších dostupných jazdených áut, ktoré si môžete kúpiť. Či už ide o benzínové, alebo dieselové motory, ani s jedným nestúpite vyslovene do blata. Dokonca sa nebudete sťažovať ani na komfort či výbavu. Treba tak zahodiť predsudky voči Fiatu, pretože Tipo do modernizácie je nádhernou ukážkou toho, ako jednoducho a s nízkymi nákladmi môže novodobé auto jazdiť.