Dizajn

Ford Focus Mk3 bol opäť raz globálny model, na rozdiel od predchodcu. Vyrábali sa 3 karosárske verzie. Najpopulárnejšie boli 5-dverový hatchback a kombi. Existovala aj veľmi zriedkavá verzia sedan. V roku 2013 na autosalóne v Ženeve predstavili modernizovaný model. Ten sa okrem iného vyznačoval uhladenejšími a jednoliatejšími dizajnovými prvkami exteriéru. Záujemcovia o športový model mohli už tradične voliť medzi civilnejšou športovou verziou ST a nadupanou mašinou RS. Tieto verzie rozoznáte na prvý pohľad iným športovo-ladeným bodykitom. 

K dizajnu exteriéru nemáme veľké výhrady ani pri bežných prevedeniach, aj keď pôsobí trochu ázijsky. To čo však dokázali vytvoriť v interiéri a následne predávať ešte nie tak dávno, je jednoducho veľmi špecifické a svojské. Nie každému bude táto koncepcia vyhovovať. Masívna šikmá palubná doska, netradične vystúpený stredový panel s rádiom, ktorý mierne prekrýva ovládanie klimatizácie, a neskutočným množstvom tlačidiel v nižších výbavových stupňoch naozaj nie je typickým. Rovnako ako volant s množstvom rôznorodých tlačidiel. K ergonómii ovládania a k istote obsluhy ovládacích prvkov predovšetkým starších kusov máme teda silné výhrady. To sa trošku upravilo príchodom modernizovaných kusov. Rovnako priestorovo v interiéri nie je elitou triedy, taký všedný priemer. Na zadných sedadlách by sme miesta privítali o trochu viac. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Focus aj treťou generáciou narástol v porovnaní s predchodcami. Základne rozmery 5-dv. verzie sú D x V x Š - 4358 x 1484 x 1823 mm. Rozmery kufra v karosérii hachback sú veľmi slabé. Ak máte kus s plnohodnotnou rezervou, zmestíte len 277 litrov batožiny. Ak je v podlahe skrytá tzv. dojazdovka, tak sa zväčší na 316 litrov (po sklopení sedadiel 1101 litrov). V prípade možnosti, ktorá počíta s využitím lepiacej sady, je to 363 litrov. Vo verzii kombi sa objem kufra pohybuje od 476 (so sklopenými sedadlami 1502 litrov) pri dojazdovej rezerve, až po 490 litrov s lepiacou sadou. Vo verzii sedan to je od 372 po 475 litrov. Palivová nádrž má objem do 62 litrov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motory

Tým, že model Focus 3. generácie je modelom globálnym, prinášame si motorizácie, ktoré sa najčastejšie nachádzajú na starom kontinente. Vo svete tak môžete nájsť aj iné pohonné jednotky.

Pod kapotou Fordu Focus naprieč rokmi nájdete rôzne kategórie. Objemovo najmenší trojvalcový 1,0 EcoBoost konzumuje priemerne 6,6 litra. Väčší, trojvalcový 1,5-litrový EcoBoost v modeloch po modernizácii priemerne konzumuje rovnako ako väčší štvorvalcový 1,6-litrový EcoBoost, a to zhruba 7,6 litra. Atmosférické verzie 1,6-litrového motora dlhodobo jazdia za 7,2 litra. Vyššie už stoja len športovo ladené modely, kde spotreba reflektuje jazdný štýl. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že ST vie jazdiť za 9 litrov, pri RS počítajte s jedenástimi. 

Motor

Výkon (kW/k)

Akcelerácia (s)

 Max. rýchlosť (km/h)

1,0 EcoBoost

74/100

12,5 

185 

1,0 EcoBoost

92/125

11,3 

193

1,6 Duratec Ti-VCT

63/85

14,9

170 

1,6 Duratec Ti-VCT

77/105

12,3

187 

1,6 Duratec Ti-VCT

92/125

10,9 

196 

1,5 EcoBoost 110/150 8,9 212
1,5 EcoBoost 134/182 8,1 220

1,6 EcoBoost

110/150

8,6

210 

1,6 EcoBoost

134/182

7,9

222

2,0 EcoBoost ST

184/250

6,5 

248

2,3 EcoBoost RS

257/350

4,7 

266 

*údaje v tabuľkách sa môžu líšiť podľa karosérie, prevodovky a i. 

Naftové motory tiež neboli od začiatku do konca rovnaké. Najprv na spodnej priečke sedeli 1,6ky TDCi s výkonom od 70 kW (95 k) po 85 kW (115 k). Tie neskôr vystriedala 1,5-ka, ktorá zo staršieho motora priamo vychádza. Oba motory majú takmer na vlas rovnaké papierové hodnoty, dokonca aj spotreba sa pohybuje približne na rovnakej úrovni. Musíte rátať v priemere s hodnotou do 5,5 litra nafty. Väčšie 2,0-litrové agregáty v rôznych výkonových verziách (103 kW/140 k - 120 kW/163 k) konzumujú zhruba 6 litrov nafty. Ak sa rozhodnete pre športovo ladenú verziu ST s naftovým motorom, tak rátajte s dlhodobou spotrebou do 7 litrov nafty. 

Motor

 Výkon (kW/k)

 Akcelerácia (s)

Max. rýchlosť (km/h)

1,5 TDCi 70/95 12,0 180 
1,5 TDCi 77/105 11,3  190

1,5 TDCi

88/120

10,5

195

1,6 TDCi

70/95

12,5 

180 

1,6 TDCi

77/105

11,8 

187

1,6 TDCi

85/115

10,9 

193 

2,0 TDCi

103/140

8,9 

207

2,0 TDCi

110/150

8,8 

210 

2,0 TDCi

120/163

8,6 

218

2,0 TDCi ST 136/185 8,1 217

*údaje v tabuľkách sa môžu líšiť podľa karosérie, prevodovky a i. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda 

Vpredu Focus využíva nápravu typu McPherson.  Vzadu je viacprvková náprava Control Blade - ST a RS verzie ju majú inú. Aj vďaka týmto konštrukčným riešeniam patrí medzi autá s najlepšími jazdnými vlastnosťami v triede, aj keď rozdiely od konkurentov už nie sú také znateľné ako u skorších generácií. Faceliftované modely dostali na podvozok mierne modifikovanú techniku, čo v praxi znamená zmenu naladenia pruženia a riadenia. Pri starších kusoch nebuďte prekvapení, že auto akosi nechce jazdiť úplne rovno a s volantom treba mierne bojovať. Úpravou riadenia novších kusov by mal byť tento problém odstránený. Pri jazde zákrutami musím pochváliť odozvu volantu napriek faktu, že využívajú elektronický posilňovač riadenia, tak aj prácu radiacej páky. Obe pracujú aj po pár rokoch veľmi dobre. 

Vyššie spomenutá ergonómia priamo súvisí s jazdou. V niektorých stupňoch výbavy je naozaj problém zapamätať si, čo sa s čím ovláda, pretože najmä na volante je tých tlačidiel požehnane, navyše sú neoznačené a umiestnené trošku chaoticky. Aj keď jedným dychom dodávam, všetko sa dá naučiť a na všetko sa dá zvyknúť.

Výhrady sú aj k výhľadu z auta. Ak ste slabší šofér, rozhodne hľadajte kusy s parkovacími senzormi. Podľa všetkých spätných zrkadiel sa na ceste neorientuje úplne najľahšie, tie vonkajšie navyše nezaberajú dostatočne miesta v mŕtvom uhle. Pre skúsenejšieho vodiča to bude pár kilometrov, tomu slabšiemu to bude trvať dlhšie.

Vodičom môže vadiť aj absencia odkladacích priestorov. Nie je prítomná ani jedna otváracia odkladacia polička, kde by sa zmestil mobil alebo kľúče. Všetko musíte strkať buď do dverí, alebo do rozmernej skrinky pod lakťovou opierkou. Výhrady sú aj na nie celkom dobre čitateľné modré displeje, či už v prístrojovej alebo na vrchu palubnej dosky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Spoľahlivosť

Začneme naftovými motormi. Jednotky s objemom 1,6 litra majú prepracovanú konštrukciu, a sú tak zbavené niektorých detských chorob. Avšak trápia ho povedzme netesnosť podložiek vstrekovačov. Rovnako sa nepopasovali s problematickou olejovou vaňou. Raz za čas je potrebné ju demontovať a zbaviť usadenín. Väčších naftových motorov s objemom 2,0 je na trhu málo. Mohla za to vyššia obstarávacia cena. Naftové motory môžu trápiť aj klasické problémy ako DPG filter, vstrekovače, čerpadlo. 
Jednoduché benzínové motory môžu mať problémy so sviečkami, cievkami, špinavou škrtiacou klapkou. Motory EcoBoost sú náročnejšie. Majú svoje neduhy, od turba, až po únik chladiacej kvapaliny do oleja, alebo opačne. Manuálne prevodovky tiež nie sú bezstarostné. Trápia ich vyskakovania rýchlosti prvého a druhého stupňa, či 3. a 4. prevodový stupeň vie nepríjemne hučať. Pozor aj na únik oleja v blízkosti pravej poloosi. Automatické prevodovky vyžadujú starostlivosť. Prípadný repas stoji zhruba 2000 eur. 
Nápravy sú solídne. Odchádzajú spotrebné veci, ako tyčky stabilizátora, alebo pri väčšom nájazde zadné ložiská. Často preťažované kombi verzie môžu mať unavené zadné tlmiče a pružiny.
Focusy 3. generácie majú problémy aj s elektroinštaláciou. Pozor na prípadné neodborné opravy. Často zlostiacimi komponentmi sú rádia, elektromotorčeky otvárania okien, mechanizmus elektrických spätných zrkadiel, či výnimočne ABS. 
Pripravte sa aj na vrzganie interiéru. Pri karosérii pozor na tesnenia okien a dverí. Focus má aj jednu nemilú vec. V oblasti rezervy sa kvôli zle navrhnutým montážnym otvorom drží voda. 

Focus je celkom spoľahlivé auto. Nepatrí medzi kompakty, ktoré musia byť v servise priveľmi často, avšak vyžaduje pravidelnú údržbu. 

Čo sa týka motorov, trápia ich rovnaké generačné problémy ako konkurenciu. Pozor na turbo, EGR, vstreky, DPF filter, pri naftových motoroch pozor na olejový kal v olejovej vani, dvojhmotný zotrvačník a spojku. Viac ojazdené motory majú problémy s podložkami pod vstrekovačmi nafty. Prevodovky, najmä tie manuálne, zvyknú mať problémy s radením rýchlosti. Automatické tiež nepatria medzi elitu spoľahlivosti. Veľmi rád vyteká olej v oblasti pravej poloosi.  

Focusy nemajú radi elektriku. Vyskytuje sa viacero problémov, ktoré spočívajú v banalitách, povedzme problémy s kľúčmi, či motorčekmi sťahovania okien, ale aj s väčšími vecami, ako napríklad ABS alebo riadiaca elektronika motora. Pozor na neodborne opravované kusy. 

Pri modeloch s karosériou kombi pozor na vytečené alebo unavené zadné tlmiče alebo pružiny. Tiež celkom typický je problém s ložiskami kolies. Pri vyššom počte najazdených kilometrov určite rátajte aj s opotrebenými silentblokmi prednej a zadnej nápravy alebo čapov. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Hodnotenie Autoporadca.sk

Autor: Daniel Miklóši

Ford Focus. Tak znie meno jedného z najväčších hráčov v nižšej strednej triede. A čo je pod kabátom 3. generácie? V prvom rade vzhľadom na veľkosť exteriéru podpriemerný batožinový priestor najmä vo verzii hatchback. V interiéri tiež nie je miesta na rozdávanie, obzvlášť na zadných sedadlách. Pocitu vzdušnosti nepomáha ani veľká prístrojová doska s trčiacim stredovým panelom do priestoru. Jej spracovanie je priemernej kvality a jej celkový dizajn a strieborné prvky v prístrojovej doske pôsobia plastovo a lacno. Podvozok si drží dobrú kvalitu čo sa týka mechanickej odolnosti a bez vážnych investícií zvládne porciu cca 200 000 km. Jazdné vlastnosti sú opäť výborné. Zdá sa, že Ford zabojoval aj s najväčším problémom prvých dvoch generácií – hrdzou. Trojky sa zatiaľ držia obstojne. Najväčšou pýchou Fordu bola bez pochýb verzia RS, žiaľ, po krátkej dobe užívania sa ukázalo, že takmer všetky autá skôr či neskôr utrpeli závažnú poruchu spojenú s únikom chladiacej kvapaliny do spaľovacieho priestoru. Taktiež spotreba paliva bola u týchto motorov aj na danú triedu hothatch enormná.

Klady vozidla

  • až na pár detailov mechanicky dobre postavené auto v troch karosárskych verziách;
  • na trhu je pomerne rozsiahla ponuka jazdeniek, verzií motorov je dostatok, či už chcete benzín alebo diesel, manuál alebo automat;
  • kto chce jednoduchý a odolný motor s nízkymi servisnými nákladmi, má stále šancu s atmosféricky plnenou 1,6kou, ktorá je rokmi vychytaná a spoľahlivá;
  • dobré pokrytie servisnej siete v rámci celého Slovenska, pomerne rozsiahla ponuka náhradných dielov aj z druhovýroby;
  • jazdné vlastnosti patria stále k vrcholu segmentu a vedia potešiť najmä dynamicky jazdiacich šoférov.

Zápory vozidla

  • málo miesta v interiéri, podpriemerný batožinový priestor vzhľadom na veľkosť vozidla;
  • problémové automatické prevodovky PowerShift – vyhnite sa obzvlášť suchým dvojspojkám. Opravy sa rátajú v tisíckach eur. Nepodceňuje to pri kúpe;
  • Ostrá verzia RS 4x4 je na prevádzku mimoriadne nákladná a náchylná k drahým poruchám, ak hľadáte zábavný Focus, siahnite radšej po verzii ST;
  • kvalita spracovania interiéru býva miestami slabšia, objavujú sa pazvuky, vŕzganie alebo pukanie;
  • u verzií 1,0 Ecoboost kratšia životnosť spojky, nutnosť výmeny nezriedka aj pod hranicou 100 000 km;
  • multimediálny systém Sync 2 nie je funkčne a užívateľsky príliš príjemný, zlepšenie nastalo až s upgradom na verziu Sync 3;
  • verzie motorov 1,5 a 1,6 Ecoboost majú o niečo vyššiu priemernú spotrebu ako by ste čakali a jazda s trochou dynamiky je v podstate stále s číslom cez 8 litrov;
  • ak je možnosť, z naftových zástupcov voľte radšej 2,0 TDCi ako 1,6 a 1,5 TDCi. Spotreba je takmer rovnaká, konštrukčne je však dvojliter odolnejší a trvácnejší. Pri nájazde okolo 200 000 km už rátajte s možnou poruchou turba, vstrekovačov, EGR ventilu, DPF filtra alebo dvojhmotového zotrvačníku.

Hodnotenie Autoporadcom 7/10

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kúpiť/nekúpiť 

Ford Focus Mk3 žne úspechy najmä na poli hothatch so svojimi športovými modelmi. Vďaka dobrým jazdným vlastnostiam aj bežných modelov a relatívnej spoľahlivosti to môže byť rozumná voľba medzi ostatnými konkurentkami v segmente. Hodnotenie vozidla je za redakciu Topspeed.sk 7 bodov, čo sa týka vzťahu cena vs. protihodnota je to 8 bodov. Cenovka jazdených kusov sa aktuálne pohybuje od zhruba 4000 eur do  zhruba 17 000 za predvádzacie kusy. Samozrejme, vrcholné verzie stoja podstatne viac.