Mondeo 3 generácie sme spoznali v roku 2007.
Facelift dostalo Mondeo na jeseň roku 2010. Automobilka pridala denné svietenie, zmenila grafiku zadných svetiel alebo pozmenila predný nárazník spolu s ďalšími niekoľkými detailmi. Vo vnútri vozidlo dostalo nový stredový panel alebo navigáciu. Okrem toho Ford počas celej životnosti typu inovoval a dopĺňal ponuku motorov.
Rozbíjanie v rámci testov EuroNCAP prebehlo v roku 2007. Ochrana dospelej posádky získala plný počet piatich hviezdičiek. Deti sú na tom už o niečo horšie, no 4 hviezdičky sú stále veľmi dobrým výsledkom. Zrážka s chodcom bola ohodnotená na 2 hviezdičky zo štyroch. To je pochopiteľné, vtedy ešte vývoj nebol orientovaný týmto smerom ako dnes.
V ochrane dospelej posádky získalo Mondeo 35 bodov.
Dizajn
Po dizajnovej stránke pobrala tretia generácia slušnú dávku dynamiky. Z prednej strany mi však pripomína veľrybu. Zaujímavé línie má auto najmä v zadných partiách. V rámci konkurencie však Mondeo má šmrnc. Na trhu je určite niekoľko oveľa nudnejšie pôsobiacich áut.
V interiéri sú prekvapujúco mäkké sedačky. Ovládanie klimatizácie a ventilácie je pomerne komplikované a neprehľadné. Vodič si na to musí jednoducho zvyknúť. V našom prípade plasty a ostatné materiály pôsobili kvalitným dojmom. Môže sa stať, že časom začnú vŕzgať. Ak sa však dostanete k modelu Ghia, je dosť možné, že z imitácie dreva vám bude do smiechu. Lebo ide naozaj o paródiu na drevo.
Ak Mondeo zaparkujete pred činžiak alebo pred dom, susedia vám závisťou prepichovať pneumatiky nebudú. Atraktívny vzhľad bude slúžiť pre vaše osobné potešenie.
Dynamické línie dizajnu sú badateľné najmä v zadnej časti vozidla.
Predok Mondea pripomína usmiatu veľrybu.
Jazda a jazdné vlastnosti
Ford pripravil pre vodičov Mondea celkom príjemnú zmes tuhosti podvozku s dobrou filtráciou nerovností. Je už len na preferenciách každého z nás, čomu dáva prednosť. Podľa môjho názoru je Mondeo príliš mäkké. Doslova sa mi to k nemu nehodilo a občas som sa prichytil ako uvažujem o tom, či nesedím vo francúzskom aute.
Keďže však ide o pomerne veľký kus auta, nemôžeme mu vyčítať snahu o odfiltrovanie nerovností vozovky. Mondeo nikdy nebolo myslené ako borec na zákruty. Na diaľnici dosahuje veľmi príjemnú stabilitu a ani dlhšia jazda v ňom nie je únavná. V meste môže utrpieť úraz najmä kvôli nízkej svetlej výške (o niečo viac ako 100 mm). Vyššie obrubníky sú pre neho strašiakom. Najmä kombi verzia však pôsobí rozmerným dojmom.
Jazda v trojkovom Mondeu je pomerne mäkká, no stabilná.
Motory a prevodovky
Úlohu základnej ponuky na seba prebral 1,6 litrový benzínový štvorvalec s variabilným časovaním ventilov a premenlivou dĺžkou sacieho potrubia. Napriek trom výkonnostným verziám je daná pohonná jednotka príliš slabá. Za ním nasleduje dvojlitrový Duratec. Tento agregát existuje aj vo verzii spaľujúcej etanol E85. Tretím z radu atmosférických benzínových motorov je 2,3 litrová pohonná jednotka, ktorú však výrobca spájal len s automatickou prevodovkou. V tomto prípade sa pripravte na spotrebu presahujúcu 10 l/100 km.
Po facelifte do ponuky pribudol preplňovaný štvorvalec 1,6 EcoBoost s výkonom 118 kW (160 k). Jazda s ním údajne vyžaduje priemernú spotrebu okolo 8 l/100 km. Ešte zaujímavejšie môže vyznieť dvojlitrový motor s rovnakým menom, ktorý výrobca vyladil až na 176 kW (240 k). Zvýšeným počtom valcov sa môže pochváliť pohonná jednotka s 2,5 litrovým objemom a turbom. V jej službách pracuje 5 valcov od spoločnosti Volvo.
Naftové motory najmenším motorom zastupuje 1,6 litrové TDCI, ktoré je v podstate prepracované HDI. Výrobca ho spojil so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a v maximálne ekologickom prevedení dostal označenie Econetic (znížený podvozok, aerodynamické úpravy, dlhšie prevody).
Asi najrozšírenejšou voľbou je však 1,8 TDCI. Pôvod pohonnej jednotky siaha až do 90. rokov k 1,8 TD. Výhodou je napríklad dobrá spoľahlivosť a pomerne slušná dynamika. Dnešného pilota dízla určite poteší aj absencia filtra pevných častíc. Opäť aj tento agregát je možné nájsť v prevedení Econetic.
Dvojlitrový diesel pochádza z kooperácie Fordu s PSA. Pohonná jednotka dostala 4 výkonnostné verzie. Jej nevýhodou je napríklad DPF filter. S 1,4 tony vážiacim Mondeom však dokáže celkom slušne pohnúť. Najvýkonnejšou verziou je 2,2 litrové TDCI, ktoré malo pôvodne výkon 129 kW (175 k) a neskôr jej Ford zvýšil dych až na 147 kW (200 k).
Na palube Mondea najčastejšie nájdete 5 alebo 6 stupňovú manuálnu prevodovku. Najrozšírenejším automatom je 6 stupňová prevodovka s hydrodynamickým meničom. Pokrokovejším riešením je taktiež 6 stupňový dvojspojkový PowerShift.
Benzínové motory
Motor | Výkon | Krútiaci moment | Roky výroby |
1,6 Ti-VCT | 81 kW | 160 Nm | 03/2007–11/2010 |
1,6 Ti-VCT | 92 kW | 160 Nm | 03/2007–11/2010 |
2,0 Duratec | 107 kW | 190 Nm | 03/2007–08/2014 |
2,3 Duratec | 118 kW | 208 Nm | 03/2007–04/2010 |
1,6 EcoBoost | 118 kW | 240 Nm | 12/2010–08/2014 |
2,0 EcoBoost | 149 kW | 300 Nm | 05/2010–08/2014 |
2,0 EcoBoost | 176 kW | 340 Nm | 12/2010–08/2014 |
2,5 Duratec | 162 kW | 320 Nm | 03/2007–11/2010 |
Naftové motory
Motor | Výkon | Krútiaci moment | Roky výroby |
1,6 TDCI | 85 kW | 270 Nm | 12/2010–08/2014 |
1,8 TDCI | 92 kW | 320 Nm | 03/2007–09/2007 |
2,0 TDCI | 96 kW | 320 Nm | 03/2007–02/2008 |
2,0 TDCI | 103 kW | 320 Nm | 03/2007–07/2010 |
2,0 TDCI | 120 kW | 340 Nm | 07/2010–08/2014 |
2,2 TDCI | 129 kW | 400 Nm | 02/2008–06/2010 |
2,2 TDCI | 147 kW | 420 Nm | 12/2010–08/2014 |
Mondeo s naftovým motorom je v autobazároch zastúpené častejšie.
Najčastejšie poruchy
Mondeo opäť patrí k tým spoľahlivejším autám. Z menej závažných problémov trpí na výraznejšie opotrebovanie niektorých častí interiéru. Svoj život zvykne na niektorých miestach často predčasne končiť čalúnenie sedačiek alebo dôjde k odlepeniu lišty na dverách.
Nikoho nepoteší ani presakovanie vlhkosti od elektroinštalácie. Dialo sa tak najmä v začiatkoch výroby. Následkom toho mohli byť rôzne chybové hlásenia. Prípadne nefunkčnosť ABS, otvárania okien, vypínanie tempomatu alebo napríklad samovoľnému rozsvecovaniu kontrolky prázdnej nádrže. V rámci elektrických porúch sa často vyskytuje aj nefunkčný ventilátor chladiča alebo samovoľné vybíjanie akumulátora.
Z oblasti trápnych porúch prichádza aj nefunkčná roleta kufra. Tento neduh pustí zvedavé pohľady okoloidúcich priamo na váš náklad. Maličký kamienok dokáže z funkcie vyradiť elektrické vyhrievanie predného skla. Majiteľov potrápia aj odlupujúce sa okenné lišty alebo slabá výdrž nemetalických lakov. Typickým nedostatkom Mondea je napríklad aj korodujúci tlmič výfuku. V lete spôsobí nepríjemnosti klimatizácia, ktorej vypovie službu kondenzátor.
Mondeo sa nevyznačuje ani dlhou životnosťou spojky, vypuklejší je tento problém v prípade naftových motorov. Rovnako krátky život majú aj brzdy. Pri väčšom počte najazdených kilometrov auto trpí na poškodenie hrebeňa riadenia. Podvozku sa nevyhýbajú vôle v tiahlach priečneho stabilizátora alebo uloženie predného ramena. V rámci zadnej nápravy odchádzajú tyčky zadného stabilizátora.
1,8 a 2,0 litrové naftové motory občas potrápia poruchy regulačných ventilov SCV, ktoré sa nachádzajú na vstrekovacom čerpadle. Bežnou vecou vyžadujúcou pozornosť na benzínových motoroch sú chybné zapaľovacie cievky. Najslabší benzínový motor má problém s variátorom premenlivého časovania ventilov. Majiteľa preplňovaného benzínového päťvalca potrápi odvetrávanie kľukovej skrine alebo škrtiace klapky.
Turbo môže prísť o zdravie v motoroch TDCI v prípade, že má za sebou už väčší počet kilometrov. Následkom tejto choroby je nadmerné spaľovanie oleja a zanesený EGR ventil. Klasikou je aj opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník. Najsilnejší naftový motor môže stratiť tlak vďaka vypadnutej vzduchovej hadici.
Vstrekovače Ford Mondeo taktiež nemá nesmrteľné a pri vyššom počte najazdených kilometrov, prípadne pri tankovaní nekvalitnej nafty môžu potrebovať výmenu. Rovnaký scenár s opotrebovaním môže nastať aj v prípade filtra pevných častí. Dpf filter Ford Mondeo môže mať prítomný v 1,6; 2,0 alebo 2,2 litrových naftových motoroch TDCi.
Najčastejšie poruchy |
pokazená roleta kufra |
opotrebované sedadlo vodiča |
rôzne falošné chybové hlásenia |
nefunkčný ventilátor chladiča |
porucha kondenzátoru chladiča |
odlupujúce sa okenné lišty |
poruchy regulačných ventilov SCV (1,8 a 2,0 TDCI) |
nadmerné spaľovanie oleja a zanesený EGR (TDCI) |
chybné zapaľovacie cievky (benzínové motory) |
pri väčšom počte najazdených kilometrov: vôle v nápravách, opotrebované turbo, vstrekovače, dvojhmotný zotrvačním a zanesený filter pevných častíc |
Ponuka náhradných dielov Motointegrator.sk
Diel | Premium | Standard |
Koncový tlmič výfuku | 140,40 € | |
Kondenzátor klimatizácie | 280,80 € | 169 € |
Spojková sada (bez vypínacieho ložiska) | 248 € | |
Dvojhmotný zotrvačník | 518 € | 424 € |
Brzdové platničky predné | 86,60 € | 49 € |
Brzdové platničky zadné | 60,10 € | 34,20 € |
Brzdový kotúč predný | 82,40 € | 59,60 € |
Brzdový kotúč zadný | 72,60 € | 50,20 € |
Tiahlo priečneho stabilizátora | 17,80 € | 16,20 € |
Turbo - dieselové motory od.. | 1303,30 € | |
Rozvodový remeň 2,0 TDCI 96kW | 46,10 € | 34,10 € |
Zapaľovacia cievka | 64,60 € | 49,30 € |
Vstrekovacia tryska 2,0 TDCI | 551,60 € | |
Predný čap riadenia | 27,80 € | 22,80 € |
Silent blok zadného ramena | 9,46 € | |
Olejový filter 2,0 TDCI 96 kW | 10,31 € | 6,13 € |
Palivový filter 2,0 TDCI 96 kW | 45,20 € | 9,66 € |
Vzduchový filter | 17,40 € | 7,28 € |
Peľový filter (s aktívnym uhlím) | 24,50 € | 8,34 € |
Tlmič predný | 119 € | 89,04 € |
Tlmič zadný | 110 € | 42,40 € |
Mondeo patrí k nadpriemerne spoľahlivým autám.
Kúpiť? Nekúpiť?
Aktuálne si Mondeo tretej generácie môžete kúpiť za mierne viac ako 6000 €. Vozidlo strednej triedy ponúka dostatočnú dávku reprezentatívnosti, dynamiky a priestoru. Nemusíte sa s ním hanbiť teda jazdiť ani do práce a taktiež ani s rodinou na dovolenku.
Ford ponúkal Mondeo v širokej škále výbavy. Na palube môžete nájsť napríklad rádio, ktoré zvládne 6 CD, dažďový senzor, bi-xenónové svetlomety a podobne. Základ ich však samozrejme obsahuje. Nepodareným prvkom výbavy je imitácia dreva v prípade výbavy Ghia.
TopSpeed verdikt pre jazdený Ford Mondeo: ODPORÚČAME s malými výhradami.