Hyundai i30 v porovnaní s Kiou C'eed ťahal trochu za kratší koniec. Aj napriek vrodenému hendikepu je racionálnou voľbou pre nenáročných vodičov. 

Kórejci vsádzajú na rýchlu obmenu svojich modelov. V podstate počas piatich rokov prišiel nástupca nami testovaného modelu. Pýtam sa, neodzrkadlí sa to na kvalite a spoľahlivosti? Uvidíme po pár rokoch...

Hyundai i30 druhej generácie vyrábali ako 3- a 5-dverový hatchback a kombi označované ako CW. Je k dispozícii 4x4? Nie. Je k dispozícii voľnočasová verzia? Nie. Je k dispozícii športový model? Nie tak celkom. Najsilnejšia verzia je 1,6-litrový turbobenzín s agresívnejším bodykitom, ale vyslovene športový model to nie je. 

Dizajn

Dizajn auta je orientovaný konzervatívnym záujemcom. Za 6 rokov výroby stihol prejsť jemnou oživujúcou kúrou, konkrétne v r. 2015. Za hlavný poznávací znak považujeme novú prednú mriežku v nárazníku. Dovolím si tvrdiť, a isto nie som sám, že verzia CW (kombi) vyzerá o trošku lepšie ako 3- a 5-dverové verzie. Samozrejme, s výnimkou verzie Turbo (1,6 T-GDI). Ostrejšie prvky karosérie osadenej týmto motorom v rôznych farebných kombináciách výrazne oživili dizajn a naozaj by som sa za neho nikde nehanbil. Za veľkú škodu považujem skutočnosť, že motor T-GDI s ostrejšími tvarmi nárazníkov nikdy nemontovali aj ako kombi. Dovolím si tvrdiť, že ak by také existovalo, tak by bežné silnejšie kompaktné kombíky mali plnohodnotného konkurenta. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Interiér autá je vo všetkých smeroch a uhloch pohľadu na prijateľnej úrovni. Plasty a spracovanie materiálov sú veruže celkom fajn na túto triedu aj po pár rokoch. Až na pár výnimiek, ale to sa dá tolerovať. Jedným dychom dodávam, je to Kórejec, a tak sa na to aj pozerám. Rozhodne sa však nemá za čo hanbiť!

Priestoru pre bežne veľkú 4-člennú posádku je tak akurát na všetkých plnohodnotných miestach. Posed za volantom je optimálny pre priemerné postavy. Avšak trošku menej miesta môžu pociťovať masívnejšie stavaní vodiči trošku netypicky v blízkosti ľavého kolena, do ktorého môže zasahovať ovládanie elektrických okien na obložení šoférových dverí. i30 môže mať skutočne bohatú výbavu v porovnaní s predchodcom. Od vyhrievaného volantu až po veľké imidžové panoramatické okno, a to aj aj v krátkych verziách. Ergonómia ovládania je ľahko zapamätateľná. Výčitku mám k množstvu tlačidiel na volante. Niektoré som pravidelne nechcene stláčal. Najväčšiu výčitku v celom interiéri mám k veľmi intenzívnemu a oku nie veľmi lahodiacemu modrému podsvieteniu všetkých ovládačov v aute. Ale jedným dychom dodávam, že niekomu sa to možno páči. :)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Rozmery 5-dverového hatchbacku sú (DxŠxV):  4300 x 1780 x 1470 mm. Kombík narástol do dĺžky o zhruba 18 centimetrov. To sa prejavilo najmä na batožinovom priestore, keďže rázvor náprav ostal totožný. Ten má 528 litrov (po sklopení 1642 litrov), oproti bežným 378 litrom (1316 litrom) 5-dverového hatchbacku slušné číslo. Do palivovej nádrže zmestite 53 litrov. 

Nedá sa mi nevyjadriť ku prístupu k rezervnému kolesu v kombi verzii. Vyberateľné prekrytie s odkladacími priestormi nie je úplne najšťastnejšie riešenie. Musíte ho vždy celý vybrať a v nemilej situácií často položiť do špiny.  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motory

Hyundai i30 II. generácie ponúkali s menšou paletou motorov ako rovnakú starú Kiu C'eed. Za základný benzínový motor považujeme verziu s objemom 1,4 litra a vstrekovaním MPI s výkonom 100 koní. S modernizáciou prišiel modernejší typ. Spotreba dlhodobo zhruba 7,2 litra nie je úplne najmenšia. Silnejšia 1,6ka stále so vstrekovaním MPI konzumuje priemerne o 0,2 litra viac. Motory so vstrekovaním GDI bez turba rovnako ako väčšie MPI. Najsilnejšia pohonná jednotka 1,6 T-GDI (Turbo) konzumuje priemerne 9,0 litra benzínu na 100 km. Na niektorých trhoch môžete naraziť aj na väčší motor GDI s objemom 2,0 litra s výkonom 129 kW (175 k). V Európe je však veľkou raritou.  

Model 1,4 MPI 1,6 MPI 1,6 GDI 1,6 T-GDI
Objem (cm3) 1396 1591 1591 1591
Výkon (kW/k) 74/100 88/120 99/135 137/186
Krútiaci moment (Nm) 137 156 164 265
Zrýchlenie (s) 13,0 10,9 9,9 8,8
Max. rýchlosť (km/h) 182 192 195 219

Záujemcovia o naftové motory majú na výber z úplne rovnakej palety, ako v prípade Kie. Boli len 2 objemy. Menšia 1,4ka a väčšia 1,6ka v troch výkonových verziách. Veľkou zaujímavosťou (rovnako ako pri C'eed) je, že žiadna dieselová verzia nemá dvojhmotný zotrvačník. Menšie motory jazdia priemerne za 5,4 litra nafty, väčšie priemerne o jeden pollitrík viac. 

Model 1,4 CRDI 1,6 CRDI 1,6 CRDI 1,6 CRDI DCT
Objem (cm3) 1396 1582 1582 1582
Výkon (kW/k) 66/90 81/110 94/128 100/136
Krútiaci moment (Nm) 220 260 260 285
Zrýchlenie (s) 13,5 11,0 10,9 10,5
Max. rýchlosť (km/h) 170 185 197

197

V rozličných motorizáciách môžete zjednodušene povedané nájsť 3 typy prevodoviek. Manuálna 6-stupňová figuruje ako základ. Pre komfortne založených tu je klasický hydromeničový 6-stupňový automat. Avšak s príchodom modernizácie prišla nová dvojspojková prevodovka DCT. Jej výhodou je papierovo vyššia ekonomickosť jazdy. Avšak prejav prevodovky hodnotiť neviem, keďže som s ňou nikdy nejazdil. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda a jazdné vlastnosti 

S týmto typom auta extrémne zážitky nečakajte. Bežná jazda je neutrálna, hodnotená ako celkom príjemná. V aute nájdete bežné hrebeňové riadenie s posilňovačom. Vo vyšších výbavách môžete mať opciu rôznych úrovní nastavenia tuhosti. Aj napriek tomu mi prišlo gumové vo všetkých jazdných režimoch. Nie je to však veľká výčitka. Auto má vpredu nápravu typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie – žiadna jednoduchá zadná náprava vám u Hyundaiu nehrozí. Podľa výbavy a motorizácie narazíte na kusy, ktoré majú obuté kolesá s priemerom od 15 do 17 palcov. O zastavenie sa starajú 4 kotúčové brzdy v základe.

Na čo sa počas jazdy pripravte? Budete sa napr. musieť zmieriť so škrípajúcou prevodovkou pri zaradzovaní spiatočky. Ak budete jazdiť v noci, budete pri zapnutých diaľkových svetlách mať menšie neosvetlené miesto medzi lúčom stretávačiek a lúčom diaľkových. Mne osobne to veľmi vadí aj pri iných autách. Čo sa výhľadu z auta týka, veľké výhrady nemám. Autá sú stavané masívnejšie, takže sa pripravte na zhoršený výhľad šikmo v pred cez A - stĺpik.

Výhrady mám aj k tlačidlám na volante. Pri "pohodovom" držaní volantu sa vám neraz stane, že prepnete ovládačom funkciu, či už tempomatu, alebo rádia. Z môjho pohľadu je tlačidiel na volante zbytočne veľa.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Spoľahlivosť 

Na aké problémy sa pri kúpe zamerať, a na čo sa po kúpe pripraviť? Motor 1,6 CRDi môže mať upchané sitko v nádrži. Ak chcete stoj čo stoj naftu, uprednostnite väčšiu 1,6-ku. Má vstrekovanie Bosch, zatiaľ čo 1,4ka pracuje s Delphi. To je menej spoľahlivé. Motor 1,6 GDI spočiatku výroby mal problémy s ojničnými ložiskami. Často doslúžili aj pri nábehu menej ako 100 000 km. LPG v benzínových motoroch? Áno, nie? Myslím si, že ak si ho dáte namontovať, a budete dodržiavať pokyny na servis, tak neprehlúpite. Kusom s už namontovaným LPG by som sa vyhol. 

Veľkou slabinou auta je povlaková vrstva. Odolnosť je veľmi slabá. Poškriabe sa aj pohľadom. Ničím výnimočným nie sú ani škrabance, či dokonca odlúpnuté kúsky farby na namáhaných miestach. 

Slabšou stránkou auta je výdrž brzdových kotúčov a platničiek. A to ako na prednej, tak aj na zadnej náprave. Nelakomte sa na lacnejšie komponenty v servise. Neoplatí sa to.  

Trošku som sklamaný aj trvácnosťou materiálov v interiéri modelov i30. Najmä tie viac namáhané sa zničia relatívne rýchlo. Poťah volantu, hlavica riadiacej páky nesú známky zaobchádzania už aj po 50-tisíc kilometroch, čo trochu kazí dojem. 

Pri manuálnych prevodovkách s motorom 1,6 GDI sú problémy s netesnosťou oleja. Ten z prevodovky často vyteká k spojke. Pozor si dajte aj na elektrický posilňovač riadenia. Má svoje muchy a bola na neho zvolávačka. Pred kúpou vyhliadnutého kusu sa radšej vopred informujte, či už bolo vymenené. 

Bežnou vecou sú rosiace sa svetlomety alebo škrípajúce plasty v interiéri. Hyundai poskytoval pri predaji 5-ročnú záruku (Kia 7!), na prehrdzavenie 12. Tie najstaršie kúsky už teda prepásli svoju lehotu. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Hodnotenie Autoporadca.sk

Hyundai i30 2. generácie v roku 2012 poľahky nadviazal na úspech tej prvej. Auto šité na mieru vkusu a potrebám európskeho zákazníka si dokázalo nájsť cestu nie len k súkromným osobám, ale aj do firemných flotíl. Tým pádom sa Hyundai rovnako sesterská Kia dostala medzi veľkých hráčov na trhu. Svojou kvalitou, cenovou politikou a 5 ročnou zárukou dosiahol pomerne vysoké predajné čísla a slušnú expanziu na trhu. V ponuke druhej generácie boli benzínové motory 1,4 a 1,6 bez turba, ale aj vrcholná verzia s objemom 1,6 litra, výkonom 137 kW a turbodúchadlom. V rámci dieselovej ponuky tu boli dva objemy, 1,4 a 1,6 litra s výkonom od 66 do 94 kw. V ponuke boli manuálne ale aj automatické prevodovky, či už klasické s hydromeničom, alebo aj moderná sedemstupňová dvojspojková DCT. Verziu s pohonom 4x4 tu nehľadajte, dopriať si však môžete 3 alebo 5 dverový hatchback a taktiež kombi verziu. Hyundai i30 je relatívne dobre postavené auto s príjemnou cenou jazdeniek. Hľadajte kusy s jasnou servisnou históriou, predajca poskytoval na autá 5 ročnú garanciu.
Klady vozidla
-jednoduché, cenovo prijateľné a pomerne všestranné auto pre bežných uživateľov.
-na trhu je pomerne rozsiahla ponuka jazdeniek v dobrých výbavách s dostupnou históriou a stále trvajúcou zárukou 
-v podstate so žiadnym z ponúkaných motorov nespravíte chybu. Pokiaľ bol v slušných rukách a servisovaný ako treba, je každý z nich celkom solídnym držiakom bez vážnej konštrukčnej vady
- dobré pokrytie servisnej siete v rámci celého Slovenska
-všetky prevodovky dosahujú dobrú spoľahlivosť, automatom doprajte výmenu oleja každých 60 000 km, všetky motory majú rozvody riešené reťazou 
Zápory vozidla:
-kolísavá kvalita výroby u skôr vyrobených kusov, objavujúci sa problém so spojkou man. prevodovky
-rýchle opotrebenie koženého volantu a páky prevodovky, už pri nízkych km nájazdoch sa koža lúpe
-vo verzii kombi malý batožinový priestor s objemom iba 415 litrov
-slabšie odhlučnenie interiéru smerom od podvozka, najmä v oblasti blatníkov kolies
-riadenie a prenos informácií od kolies k volantu je sterilné, málo komunikatívne a preposilované
- verzia 1,6 T-Gdi je na svoj objem motora vcelku smädná a bežná jazda pýta podobné množstvo paliva ako dobre odladený dvojliter. Nie je však športovo ani šoférsky orientovaná.
-slabý rajd a veľký polomer zatáčania, auto je málo obratné pri parkovacích manévroch
-slabším miestom je antikorózna ochrana, na ktorej by ešte Hyundai mohol popracovať. Niektoré časti podvozka aj karosérie vykazujú počiatky korózie aj po 2 až 3 rokoch prevádzky.
-benzínové motory s nájazdom cez 150 000 môžu trpieť na zvýšenú spotrebu oleja, v závislosti od ich užívania a servisu. Priamovstrekové benzínové GDI majú sklony ku karbónovým úsadám, skráťte interval výmeny oleja.
-vyhnite sa motorom s montážou LPG, prináša vyššie opotrebenie motora
Hodnotenie Autoporadcom 7/10

Autor: Daniel Miklóši

Hyundai i30 2. generácie v roku 2012 poľahky nadviazal na úspech tej prvej. Auto šité na mieru vkusu a potrebám európskeho zákazníka si dokázalo nájsť cestu nielen k súkromným osobám, ale aj do firemných flotíl. Tým pádom sa Hyundai rovnako sesterská Kia dostal medzi veľkých hráčov na trhu. Svojou kvalitou, cenovou politikou a 5-ročnou zárukou dosiahol pomerne vysoké predajné čísla a slušnú expanziu na trhu. V ponuke druhej generácie boli benzínové motory 1,4 a 1,6 bez turba, ale aj vrcholná verzia s objemom 1,6 litra, výkonom 137 kW a turbodúchadlom. V rámci dieselovej ponuky tu boli dva objemy, 1,4 a 1,6 litra s výkonom od 66 do 99 kW. V ponuke boli manuálne, ale aj automatické prevodovky, či už klasické s hydromeničom, alebo aj moderná sedemstupňová dvojspojková DCT. Verziu s pohonom 4x4 tu nehľadajte, dopriať si však môžete 3- alebo 5-dverový hatchback a taktiež kombi verziu. Hyundai i30 je relatívne dobre postavené auto s príjemnou cenou jazdeniek. Hľadajte kusy s jasnou servisnou históriou, predajca poskytoval na autá 5-ročnú garanciu.

Klady vozidla
  • jednoduché, cenovo prijateľné a pomerne všestranné auto pre bežných užívateľov;
  • na trhu je pomerne rozsiahla ponuka jazdeniek v dobrých výbavách s dostupnou históriou a stále trvajúcou zárukou; 
  • v podstate so žiadnym z ponúkaných motorov nespravíte chybu. Pokiaľ bol v slušných rukách a servisovaný ako treba, je každý z nich celkom solídnym držiakom bez vážnej konštrukčnej vady;
  • dobré pokrytie servisnej siete v rámci celého Slovenska;
  • všetky prevodovky dosahujú dobrú spoľahlivosť, automatom doprajte výmenu oleja každých 60 000 km, všetky motory majú rozvody riešené reťazou.
Zápory vozidla
  • kolísavá kvalita výroby u skôr vyrobených kusov, objavujúci sa problém so spojkou man. prevodovky;
  • rýchle opotrebenie koženého volantu a páky prevodovky, už pri nízkych km nájazdoch sa koža lúpe;
  • slabšie odhlučnenie interiéru smerom od podvozka, najmä v oblasti blatníkov kolies;
  • riadenie a prenos informácií od kolies k volantu je sterilné, málo komunikatívne a preposilované;
  • verzia 1,6 T-GDI je na svoj objem motora vcelku smädná a bežná jazda pýta podobné množstvo paliva ako dobre odladený dvojliter. Nie je však športovo ani šoférsky orientovaná;
  • slabý rajd a veľký polomer zatáčania, auto je málo obratné pri parkovacích manévroch;
  • slabším miestom je antikorózna ochrana, na ktorej by ešte Hyundai mohol popracovať. Niektoré časti podvozka aj karosérie vykazujú počiatky korózie aj po 2 až 3 rokoch prevádzky;
  • benzínové motory s nájazdom cez 150 000 môžu trpieť na zvýšenú spotrebu oleja, v závislosti od ich užívania a servisu. Priamovstrekové benzínové GDI majú sklony ku karbónovým úsadám, skráťte interval výmeny oleja;
  • vyhnite sa motorom s montážou LPG, prináša vyššie opotrebenie motora.
Hodnotenie Autoporadcom 7/10
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kúpiť / nekúpiť

Kia alebo Hyundai? Zložitá otázka. Ak by som mal vedľa seba 2 rovnako vybavené autá v rovnakom stave s rovnakým motorom a totožným technickým stavom, asi by som dal prednosť Hyundaiu. Dizajn je vec individuálna, ale na mňa zapôsobil Hyundai o trochu viac. Prečo? Lebo je o trošku viac jednotný, je skôr určený konzervatívcom. čiže po lopate možno povedať viac nudný. Ale mne to nevadí...  

Hyundai sa z generácie na generáciu snaží uchmatnúť čoraz väčší kus na trhu. A darí sa mu. i30 2. generácie je ako auto priemerné, šedá myška na trhu s jazdenkami, na parkovisku rýchlo zameniteľné, ale vzhľadom na určenie v celku fajn. Dokonca ani majitelia nie sú názorovo jednotní. Niekto ho nevie vystáť, iný na neho dopustiť. Moje adekvátne hodnotenie je po zohľadnení všetkých charakteristík 6 bodov.  

Každopádne, ako auto, ktoré má slúžiť vzhľadom na vzťah ceny a protihodnoty, dostáva veľmi dobrých 8 bodov. Cena jazdených kusov štartuje od zhruba 6000 eur, končí pri  relatívne nových autách s minimom najazdených kilometrov na 12000. Myslím si, že cena je naozaj tak akurát. Nevýhodou môže byť rýchlejší pokles ceny v porovnaní s nemeckými konkurentmi. Ak chcete silnejšie naladenú Turbo verziu vo veľmi bohatej výbave, pripravte si aj o 5-tisíc eur viac - samozrejme, nie je to pravidlo. Ako spotrebák je Hyundai i30 II. generácie veľmi dobrá voľba a úplne bez problémov v mnohých smeroch konkuruje Octavii III. generácie, či ju dokonca za menej peňazí predbieha.