Kia predstavila Sorento na autosalóne v Ženeve v roku 2002.
Kórejská automobilka predstavila tento typ v roku 2002 na autosalóne v Ženeve. Automobil, ktorý síce nepadne hneď na prvý pohľad do oka, si svojich priaznivcov získava úplne inak. V roku 2006 prišiel pomerne rozsiahli facelift. Nedotkol sa však príliš dizajnovej stránky. Namiesto nej si výrobca posvietil na komponenty vozidla a úpravu motorov. Koniec života prvej generácie nastal v roku 2009. Vtedy ju nahradila dvojka, ktorá však už je o niečo viac civilizovanejšia a viac ako z lesnej sa teší z asfaltovej cesty.
Nárazové testy Sorento absolvovalo ešte v roku 2003 a vo mne zanechávajú mierne zmiešané pocity. Ochrana dospelej posádky je v tomto prípade akceptovateľná. SUV získalo 4 hviezdičky z piatich. Katastrofálne následky však môže mať stret vozidla s chodcami. V tomto prípade Kia získala len jednu hviezdičku zo štyroch.
Ochrana chodcov bola aj pred 12 rokmi veľmi zlá.
Dizajn
Po vzhľadovej stránke je Sorento nič moc. Nuda, nuda a nuda, občas poprepletaná nenápadnosťou. Napriek tomu, že ide v podstate o poriadny kus auta, všimnúť si ho a otočiť sa za ním chce silnú vnútornú motiváciu. Naozaj na aute nie je nič, čo by stálo za dlhší a opakovaný pohľad a za čo by Kia mohla dať svoju dizajnérskemu oddeleniu odmeny.
V interiéri to však vyzerá úplne inak. Ak ste si mysleli, že cestovanie v čase nie je možné, tak by ste mali vedieť, že je. Nech je Sorento vyrobené aj v roku 2009, po nasadnutí vás vždy zoberie do roku 1995. Je to ako výlet do múzea bez vstupenky. Tvrdé plasty, niektoré bez akejkoľvek povrchovej úpravy, zastaralo pôsobiace ovládače (s výnimkou klimatizácie a ventilácie). Pochvalu si však zaslúžia sedadlá, ktoré sú naozaj pohodlné, odolné a kvalitné. Čerešničkou na torte môže byť imitácia dreva, ktorá nie je vôbec vydarená.
Vo vnútri je však miesta dostatok. Bez problémov v SUV odvezú piati cestujúci a na cestu si môžu pribaliť 441 litrov batožiny.
Dizajn nie je silnou stránkou Sorenta. Je skôr jeho slabou stránkou.
Pokiaľ zvládneme nudny zovňajšok, tak s interiérom budeme mať veľký problém. Vo vnútri vládnu skutočne 90. roky.
Interiér je ako múzeum. Oddolnosť mu však nechýba.
Jazda a jazdné vlastnosti
Keďže Sorento je skoro off-road, jeho plusy sa prejavia najmä v teréne. Na ceste to prvotriedne rozhodne nie je. Karoséria sa pomerne výrazne nakláňa. Nič iné som však ani nečakal a skôr by ma prekvapilo, ak by to tak nebolo.
Rámový podvozok, tuhá zadná náprava a pozdĺžne uložený motor však dávajú autu dobré predpoklady na úspešné pôsobenie mimo spevnených asfaltiek. V štandarde vozidlo posiela výkon na zadné kolesá. Otočným ovládačom je možné pripojiť aj prednú nápravu v pomere 50:50 alebo dokonca uzatvoriť diferenciály. Tento fakt robí zo Sorenta stroj, ktorý zvládne naozaj veľa. V kusoch s príplatkovou výbavou môžete nájsť systém, ktorý automaticky pripojí predok pri strate priľnavosti zadných kolies.
Vďaka uloženiu motora a prevodovky majú predné kolesá veľmi dobrý uhol natočenia a manévrovateľnosť auta je vynikajúca aj na preplnenom sídlisku.
Jazdné vlastnosti vôbec nie sú zlé. Sorento však vynikne najmä mimo spevnených ciest v stredne ťažkom teréne.
Motory a prevodovky
Ponuka motorov je skromná. Kia v základe vybavila Sorento 2,4 litrovým štvorvalcom výkonom 102 kW (139 k), ktorý je však na auto pomerne slabý a najmä smädný. Z oblasti benzínových motorov je lepšou voľbou určite šesťvalec. Do faceliftu existovala 3,5 litrová V6 so 143 kW (194 k), po ňom objem klesol na 3,3 litra, ale výkon narástol na 182 kW (248 k). Vo všetkých prípadoch však treba počítať s vysokou spotrebou. Pod 11 l/100 km sa s ktoroukoľvek benzínovou pohonnou jednotkou dostanete len veľmi ťažko, reálne hodnoty ležia ešte vyššie.
Oveľa lepšou voľbou je v tomto prípade naftový agregát. V ponuke však bol len jeden s objemom 2,5 litra. Pred faceliftom dosahoval 103 kW (140 k), po ňom 125 kW (170k). Výhodou tejto voľby je spotreba. Tá sa dokáže ustáliť aj na hodnote 9 l/100 km. Motor je navyše pomerne pružný.
Sorento je určite najčastejšie vybavené 5 stupňovým manuálom. Zriedkavejšie to býva 4 stupňový automat a najmenej často má na starosti zmenu prevodových stupňov 5 stupňová automatická prevodovka.
Najvhodnejším motorom s prijateľnými prevádzkovými nákladmi je rozhodne naftové CRDi s objemom 2,5 litra.
Najlepšou voľbou je naftový motor s objemom 2,5 litra.
Šesťvalec síce vyzerá efektnejšie, no do tohto auta sa jednoducho nehodí.
Benzínové motory
Motor | Výkon | Krútiaci moment | Roky výroby |
2,4 | 102 kW (139 k)/ 5500 ot | 192 Nm/ 2500 ot | 8/2002- 12/2006 |
3,3 V6 | 182 kW (248 k)/ 6000 ot | 307 Nm/ 4500 ot | 12/2006- 11/2009 |
3,5 V6 | 143 kW (194 k)/ 5500 ot | 294 Nm/ 3000 ot | 3/2003- 7/2006 |
Naftové motory
Motor | Výkon | Krútiaci moment | Roky výroby |
2,5 CRDi | 103 kW (140 k)/ 3800 ot | 314 Nm/ 2000 ot | 8/2002- 12/2006 |
2,5 CRDi | 125 kW (170 k)/ 3800 ot | 392 Nm/ 2000 ot | 12/2006- 11/2009 |
Najčastejšie poruchy
Spoľahlivosť Sorenta je otázna. Kým niektoré zdroje a majitelia ho hodnotia ako spoľahlivé a robustné auto, iní uvádzajú presný opak. Nemecká Dekra označuje prvú generáciu tejto Kie za nespoľahlivú. Jej špecialitou je vypadávanie zadných obrysových svetiel alebo hmloviek. Klasickým a pomerne nebezpečným neduhom je aj korózia brzdových trubiek. Ich prehrdzavenie môže mať fatálne následky na brzdový systém.
Rovnako častým nedostatkom je aj korózia zadného stierača alebo klepotajúce tyčky stabilizátora. Podvozok je však pomerne odolný. Pozornosť však treba vo všeobecnosti venovať spodnej časti, ktorá môže niesť zranenia z predchádzajúcich výletov do terénu.
Predfaceliftový naftový agregát trpí na slabé kúrenie, no nemôžeme to označiť za technickú ale skôr konštrukčnú chybu. Manuálna prevodovka však môže mať opotrebované synchróny. S pribúdajúcimi kilometrami nastávajú nepríjemnosti s kardanovým hriadeľom alebo diferenciálmi.
Benzínové motory zvyknú mať problém so zanesenou škrtiacou klapkou alebo opotrebovanými vačkovými hriadeľmi. Naftový motor trápi klasika. Dvojhmotný zotrvačník alebo vstrekovače. V niektorých prípadoch sa porúča aj turbo, resp. jeho regulácia.
Najčastejšie poruchy |
Korózia zadného stierača |
Korózia brzdových vedení |
Nefunkčné zadné oobrysové svetlá alebo hmlovky |
Klepotajúce tyčky stabilizátora |
Opotrebované synchróny manuálnej prevodovky |
Opotrebovaný kardanový hriadeľ |
Opotrebovaný diferenciál |
Zanesená škrtiaca klapka (benzínové motory) |
Opotrebovaný vačkový hriadeľ (benzínové motory) |
Opotrebované turbo (regulácia), dvojhmotný zotrvačník, vstrekovače (naftový motor) |
Ponuka náhradných dielov wwww.motointegrator.sk
Diel | Premium | Standard |
Predný tlmič | 123,60 € | 56,60 € |
Zadný tlmič | 84,80 € | |
Tyč stabilizátora | 16,10 € | 9,61 € |
Zadné brzdové hadičky | 12,80 € | |
Brzdový kotúč predný | 95,90 € | 45,10 € |
Brzdový kotúč zadný | 69,10 € | 46,30 € |
Predné platničky | 60,80 € | 34,70 € |
Zadné platničky | 45,70 € | 24,80 € |
Dvojhmotný zotrvačník | 797 € | |
Turbo | 536,40 € | |
Vstrekovač | 510 € | |
Výmena oleja (8,2 litra) | od 117,12 € |
Kúpiť/ nekúpiť?
Kia Sorento prvej generácie je ideálne auto do pomerne drsných podmienok, pred ktorými má len tak hocijaké SUV rešpekt. Problémom môže byť len absolútne nudný dizajn exteriéru a absolútne zastaraný dizajn interiéru. Často namáhané kusy môžu mať aj pochybnú spoľahlivosť.
Napriek tomu Sorento dokáže zaujať dobrou cenou. Najlacnejšie kusy začínajú s cenovkou približne 3500 €. Tie najdrahšie preskakujú hranicu 12 tisíc. Ponuka v drvivej väčšine zahŕňa najmä naftové verzie. V rôznych výbavách môžete nájsť napríklad tempomat, elektrické ovládanie sedačiek alebo dokonca aj nie veľmi vydarenú imitáciu dreva.
TopSpeed verdikt pre jazdenú Kiu Sorento 1.generácie: ODPORÚČAME s výhradami.