S autami tejto značky a týmto podobným počítajte s vyššími prevádzkovými nákladmi. Nie sú jednoduché a nič nie je spoľahlivé večne.
Vždy som veľmi rád, keď si môžem zajazdiť na trochu vyššom aute, ako je bežný osobák, alebo jeho oplastovaná verzia. A pritom to nemusí byť ani niečo, čo sa hrá na luxus. Čim väčšia klasika, tým lepšie. Discovery 3 prišiel na trh ešte v roku 2004 a vyrábali ho 5 rokov. Modernizovaný Discovery 4 vydržal vo výrobe podstatne dlhšie, ale o tom niekedy nabudúce. Ako je na tom LR D3? No poviem len toľko, že to naozaj nie je mamičkin maznáčik, čo sa týka schopností v teréne. Zvláda toho dosť, ale za akú cenu?
No a nevezmi také auto do prvého blata, ktoré nájdeš... :)
Dizajn
Interiér je na tom podobne ako jeho ostatní súrodenci tej doby. Prekvapilo ma rekordné množstvo odkladacích priestorov na nápoje. Dostane vás priestorom, a to až pre 7 cestujúcich, poprípade veľkým úložným priestorom. Spracovanie však nie je až na takej úrovni ako u menšieho a hlavne inak orientovaného Range Rover Sport z tej doby. Vŕzganie o sebe jednoducho dá časom vedieť. Raz príde a už neodíde. Aj jemu sa jazda v LR D3 páči a dáva to jasne najavo. :) Ergonómia ovládania je na dobrej úrovni. Takmer všetko dokážete ovládať aj v rukaviciach. Akurát som nikdy nepochopil, prečo to ovládanie sťahovania okien pchali tak ďaleko dopredu. Mladších pasažierov určite poteší aj možnosť trojice strešných okien. Žiaľ, iba predné sa dalo otvárať.
Auto je neprehliadnuteľné aj vďaka svojim vonkajším rozmerom. Základná dĺžka činí 4,85 metra, výška je 1,88 m (1,89 m) a šírka je 1,92 m. Základná váha najchudobnejšieho kusu začína na čísle 2,4 tony. Základný objem batožinového priestoru pri sklopenom treťom rade sedadiel je 1260 litrov. Po sklopení aj druhého radu sa dostávame k malej dodávke s objemom 2476 litrov. Ak potrebujete auto ako malý dostavník, LR 3 vo všetkých motorizáciách môže vliecť brzdený prívesný vozík s hmotnosťou 3,5 tony (ale radšej si to v OEV pred kúpou preverte, úradníci dokážu napísať hocičo). Discovery 3 zvládne brod hlboký až 700 mm, 36-stupňový nájazdový uhol či 100-percentné stúpanie (45-stupňový uhol). Bočný náklon činí 35 stupňov. Svetlá výška od 185 mm až po 290 mm. Na papieri pekné hodnoty, nemyslíte?
Motory, prevodovky
Aké motory sú na výber? Veľkú paletu by ste hľadali márne. Natrafiť môžete na 4,0-litrový V6 motor z produkcie Ford, ktorý má 161 kW (219 k). Druhým zástupcom bol benzínový V8 s objemom 4,4 litra. Ten mal 221 kW, čiže rovných 300 koní. Týchto motorizácií je na trhu minimum. U nás momentálne nie je na predaj ani jeden. Ak sa pre tento model rozhodnete, počítajte so spotrebou zhruba od 15 litrov a viac.
Pre úspornejšie orientovaných vodičov, ktorým neprekážal hrubší chod motora, bol k dispozícii 2,7-litrový diesel s výkonom 140 kW (190 k). Nie je toho veľa, ale ani extrémne málo. Pretekár to rozhodne nie je. Naftová verzia mohla byť spojená aj s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, inak pre ostatné motory bol základ 6-stupňový automat. S veľmi ľahkou nohou sa dá jazdiť za 9 litrov nafty, častejšie vám bude svietiť niečo medzi 10,5 - 11 litrov.
Jazda a jazdné vlastnosti
Už pri Range Rover Sport L322 som spomínal, že zdieľajú rovnakú rámovú platformu. Takže ide o autá, ktoré majú zvyčajne pneumatické pruženie pre všetky kolesá. Odpruženie pracuje v rôznych úrovniach, podľa toho, čo si vodič nastaví. Laicky povedané, pri prejazde terénom ho postavíte do najvyššej polohy, pri dosiahnutí určitej rýchlosti (alebo podľa želania) si ho môžete znížiť. Pri diaľničných tempách ide ešte o trochu nižšie. V teréne to tiež nie je na zahodenie. Ak jedno koleso klesá, druhé stúpa. Napodobňuje tak tuhú nápravu. Ak sa podvozok dotýka zeme (leží na bruchu) v režime off-road, systém vie auto ešte o čosi pridvihnúť. Ale pozor. Môžete natrafiť aj na kusy, ktoré mali klasické pružiny. Je ich málo, boli určené len na niektoré trhy a boli skombinované výlučne s dieselovým 6-valcom. Navyše boli iba 5-miestne bez systému Terrain Response.
A čo to ten Terrain Response vlastne je? V blízkosti lakťovej opierky nájdete otočný ovládač, s ktorým dokážete navoliť celkovo 5 jazdných režimov. Okrem iného je tam aj tlačidlo na uzávierku diferenciálu, nastavovania svetlej výšky, či asistenta zjazdu z kopca. Režimy menia prísun krútiaceho momentu, trakciu a svetlú výšku.
Jazda v aute tohto typu je iná, ak na ňu nie ste zvyknutí. Má to niečo do seba, a zvyknete si na to veľmi rýchlo. Akurát problém je to slávne parkovanie vo veľkých mestách. Nehovorím, že sa to nedá, ale s hľadaním vhodného parkovacieho miesta môže byť niekedy problém. Ale aspoň sa nemusíte báť 20 centimetrového obrubníka. Prekážka to rozhodne nie je.
Na ovládanie nie je nutné vynaložiť veľa sily. Ide to bez problémov. Z auta je dobrý výhľad na všetky smery a to aj vďaka rozmerným spätným zrkadlám. Niekomu môže vadiť mierne húpavý podvozok, ale čo-to drží aj v zákrutách, kde sa ani pri svižnejšej jazde výrazne nenakláňa.
Hodnotenie Autoporadca.sk
- špičkové jazdné vlastnosti v teréne, systém pohonu 4x4 s množstvom nastavení;
- veľký vnútorný priestor, bežne dostupné sú 7-miestne verzie, batožinový priestor v 5-miestnom usporiadaní je doslova obrovský a má hodnotu 1 260 litrov;
- výškovo nastaviteľný vzduchový podvozok s rôznymi režimami jazdy;
- vysoká aktívna aj pasívna bezpečnosť vozidla;
- dobre spracovaný interiér, ktorý nie je gýčovitý, ale zároveň nemáte pocit lacného auta, ale skôr pracovného;
- prestíž značky a jej reprezentatívnosť.
- ceny servisu nastavené prémiovému segmentu, pokiaľ plánujete využívať služby oficiálnych servisov, počítajte s tým, že rozsiahlejšie poruchy a opravy sa nehýbu v stovkách, ale obvykle v tisíckach eur;
- mimoriadne vysoká hmotnosť auta, ktorá atakuje 2 500 kg bez posádky, citeľne znižuje dynamiku vozidla a dáva zabrať pohonu, brzdám aj podvozku;
- veľmi obľúbené auto na ťahanie ťažkých prívesov, preto pozor na kusy s ťažným zariadením;
- mnoho áut si užilo aj ťažký život v teréne, dôkladne skontrolujte funkčnosť vzduchového podvozku, diagnostika motora a elektroniky je tu povinnou jazdou;
- zhoršená obratnosť na asfalte, vyššia spotreba paliva, v podstate len jeden reálne využiteľný motor, a to 2,7 diesel;
- ochotu riešiť prípadné opravy a poruchy nenájdete v každom bežnom multiznačkovom servise.