Land Rover Freelander prišiel na trh v dobe, keď SUV modely začínali a aj od značky z Veľkej Británie išlo o odvážny krok. Najmenší model ponúkal stále pohon všetkých kolies, ale bol lacnejší a pritom stále dizajnovo podobný iným modelom. Úspech nenechal na seba dlho čakať a zákazníci nový Freelander chceli. Dokonca to bolo svojho času najpredávanejšie SUV v Európe.
Druhá generácia prišla v roku 2006 a priniesla o niečo konzervatívnejší dizajn. Avšak ten stále kopíroval iné modely značky a tak do hierarchie zapadol. Za nástupcu sa dá považovať menší Land Rover Discovery Sport, ktorý prišiel na trh rok po ukončení výroby Freelandaru 2.
Už len 5-dverové verzie
Narozdiel od predchodcu bol Freelander 2 k dispozícii len ako 5-dverový model. Prišiel tiež o možnosť odstránenia zadnej časti strechy, ako to mal predchodca. Tvar strechy v zadných miestach však stále naznačoval určitý odklon, teda kvázi históriu Freelanderu.
Od predchodcu si ponechal aj asistenta zjazdu z kopca, čím sa Freelander pýšil ako prvé auto na svete. Sériová výbava nebola príliš bohatá, ale to treba hľadať v iných vodách. Tu ste mali k dispozícii to najnutnejšie, teda manuálnu klimatizáciu, halogénové svetlá, 16-palcové disky či rádio. Za tempomat, automatickú klimatizáciu či bi-xenóny ste si museli priplatiť alebo zvoliť vyššiu výbavu.
Svetlomety určené pre halogén aj xenón
Zaujímavosťou je fakt, že Freelander 2 je jedno z mála áut, ktoré má na svetlometoch určenú homologizáciu pre halogén aj xenón. Teda vždy boli šošovkové, avšak zdroj svetla mohol byť rôzny. Na svetle ste mali totiž logo HCR aj DCR, čo znamená, že je určený pre halogénovú, aj plynovú výbojku. Halogény však v projekčnej šošovke svietia veľmi slabo, to je proste fakt. Hľadajte bi-xenónové svetlá, ktoré je však ťažké odlíšiť. Veľa verzií malo totiž aj ostrekovače svetiel, najistejšie je tak pozrieť pod kapotu, prípadne hľadať v interiéri ovládač sklonu svetiel.
Svetlomet určený pre halogén aj xenón, veľmi raritná vec.
Podvozok
Vpredu sa nachádza bežný MacPherson so spodným trojuholníkovým ramenom. Má vymeniteľný čap, jednoduchá vec na údržbu. Vzadu je viacprvkové zavesenie a zaujímavosťou je fakt, že tlmič spolu s pružinou sú v jednej osi s hnacím hriadeľom. Toto nemá veľa áut s pohonom aj zadnej nápravy, samotná „tehlica“ totiž náramne pripomína tú z prednej nápravy. Zadné brzdy majú ručnú brzdu vnútri kotúča, na štýl starších BMW alebo Mercedes-Benz.
Motory
Ponuka motorov bola počas celej produkcie výrazne obmedzená. Na výber bol vždy len jeden zážihový a jeden vznetový motor. Zážihový bol najprv radový šesťvalec 3,2 bez preplňovania, umiestnený vpredu naprieč, čo je tiež menší unikát. V roku 2012 ho nahradili 2,0-litrový preplňovaným štvorvalcom, známym aj ako 2,0 EcoBoost. Oba motory kombinovali len s automatickou prevodovkou.
Vznetový motor bol jediný, 2,2-litrový štvorvalec z francúzskej dielne PSA, teda známe HDI. V priebehu rokov mu mierne znížili výkon, avšak k dispozícii bola aj silnejšia verzia SD4. Veľmi raritne sa vyskytuje aj prvý Land Rover s len predným pohonom, verzia eD4. Tá mohla mať len 6-stupňový manuál a základných 110 kW (150 k). TD4 bola k dispozícii s manuálnou aj automatickou prevodovkou a SD4 len s automatickou.
i6 | Si4 | TD4 | TD4 | SD4 | |
Počet valcov/ventilov | 6/24 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 3 192 | 1 999 | 2 179 | 2 179 | 2 179 |
Maximálny výkon kW (k) | 171 (233) | 177 (241) | 112 (152) | 110 (150) | 140 (190) |
Krútiaci moment (Nm) | 317 | 340 | 400 | 420 | 420 |
Prevodovka | A6 | A6 | M6/A6 | M6/A6 | A6 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,9 | 8,8 | 11,7/11,2 | 11,7/11,2 | 9,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 200 | 181 | 190 | 190 |
Spoľahlivosť
Zatiaľ čo prvá generácia bola vyvíjaná pod patronátom MG, druhá sa už zviezla na vlne Ford, spolu s motormi z dielne PSA. Pohon zabezpečuje systém Haldex, do roku 2008 tretej generácie, odvtedy už Haldex 4. Systém ako taký funguje spoľahlivo, potrebná je však výmena náplne v Haldexe aspoň každých 60 tisíc km. Do roku 2010 sa objavovali problémy so zadným diferenciálom, majitelia sa sťažovali na hluk, ktorý vychádzal z ložiska na vstupnom hriadeli. Treba tak auto prebehnúť aj na dlhšiu trasu, keď sa olej v diferenciáli zohreje. Ak je diferenciál ticho, odporúčam výmenu oleja po kúpe a potom pravidelne tiež každých 60 tisíc km.
Pozor na hluk zo zadného diferenciálu, po kúpe preventívne vymeňte olej, aj keby nepískal.
Automobil nepostihuje veľa problémov, sem tam sa objavia hučiace ložiská či zlé zámky dverí. Sem tam prestane navigácia prijímať signál, problém je v anténe a jej konektore. Kto navigáciu nemá, má o problém menej. Drahší je filter pevných častíc, vychádza cez 2 000 eur a nedá sa zameniť s tým, ktorý používa PSA vo svojich motoroch 2,2 HDI. Na to pozor. Vyslovene častú poruchu však Freelander 2 nemá a spoľahlivosťou je na tom určite lepšie, ako jeho predchodca. Pozerajte aj na podvozok, často už hlodá oranžový mor na dieloch náprav ale aj samotnej karosérii odspodu.
Kto by chcel zážihový motor, lepšou voľbou je radový šesťvalec. Nemá preplňovanie, priame vstrekovanie, avšak jazdí za vyššiu spotrebu. Lepšie ako silnejší diesel nejde a preto je ich v ponuke minimum. Dvojliter Ecoboost je úspornejší, ale výrazne karbónuje, má problémové priame vstrekovanie a objavujú sa kúsky s prasknutými piestami. Oba motory majú bezúdržbové reťazové rozvody a tak sa menia podľa natiahnutia reťaze.
Diesel len jeden, ale spoľahlivý
Jediný diesel v ponuke, francúzsky DW12 je stávkou na istotu. Prvé ročníky na niektorých trhoch spĺňali Euro 4 aj bez DPF. Objavujú sa problémy s únikom oleja alebo v prípade verzií s DPF so snímačmi diferenčných tlakov. Úniky oleja môžu značiť aj upchaté odvetrávanie kľukovej skrine. Do roku 2011 sa objavovali problémy s vírivými klapkami, odvtedy už klapky nepoužívajú. Sanie sa môže vymeniť za bezklapkové a je po probléme
Pod motorom je oceľový kryt.
Občas sa objaví prasknutý pohon vysokotlakého čerpadla. Oprava spočíva buď v jednoduchej výmene samotného pohonu, alebo sa musí vymeniť celý vačkový hriadeľ. Remeňové rozvody majú interval 240 tisíc km alebo 10 rokov, odporúča sa aspoň km interval skrátiť na menej ako 200 tisíc km. Nezabudnite meniť olej v automate Aisin, aspoň každých 60 tisíc km, aj keď predpis hovorí o 120 tisíc km.
Kúpiť/nekúpiť
Kto plánuje kúpu stredne veľkého SUV aj so schopnosťou jazdy v teréne, okrem Subaru Forester má na výber aj Freelander 2. Nad zážihovými motormi nemá zmysel ani premýšľať, pokiaľ nejazdíte len z chaty do dediny 2 km a späť. Ale aj v tom prípade by som premýšľal skôr nad Subaru. Diesel od PSA je spoľahlivý, vstrekovanie Bosch funguje a jazdí do 8 l/100 km. Taktiež nemá zmysel pozerať na ochudobnenú verziu len s predným pohonom. Spoľahlivý Haldex funguje aj pri väčšom počte km, ak sa mu samozrejme menil pravidelne olej.