Japonska stredná trieda? Menej ako 5 ročná? Okrem Mazdy 6 k dispozícii fakt nič nie je.
Ani sám tomu neverím, že už je to 6 rokov, čo prvýkrát na moskovskom autosalóne ukázali tretiu generáciu Mazdy 6 s karosériou sedan. O čosi neskôr prišla aj karoséria kombi, ktorá si odohrala premiéru v Paríži. Liftback už k dispozícii nebol. Vďaka svojej dizajnovej filozofii a prekrásnym odtieňom farieb búrila hormóny aj u tých najtradičnejšie orientovaných motoristov. Dnes si predstavíme iba model pred modernizáciou.
Dizajn
Možno ste netušili a možno ste na to zabudli, že Mazda s týmto modelom vyhrala svetové ocenenie World Design Of The Year za rok 2013. Asi neexistuje človek, ktorému by sa Mazda v tejto generácii na pohľad nepáčila. A o tom svedčí aj ich množstvo na cestách. Jazdí ich doslova a do písmena kvantum. Auto má pekné línie a je na neho radosť pozerať z každého uhla.
Interiér až taký odvážny nie je. Nevravím, že je škaredý. Na to, že prišiel v roku 2012, pôsobí veľmi staromódne. Spodná časť palubnej dosky zlá rozhodne nie je, ale miesto pre multimediálny systém vyzerá ako z predvojnového obdobia... Našťastie, po modernizácii to vyriešili. Materiály v kabíne sú na oko a dotyk dobré, len menej trvácne, ak dostávajú občas na frak. Sedadlá, posed za volantom, ergonómia bez výhrad. Volant si mimochodom zaslúži pochvalu, a to nielen za tvar, dizajn, ale aj za to, že neskutočne dobre padol do ruky. Mierne výhrady však mám k ovládaniu multimediálneho systému. Ale to je sčasti aj o zvyku. V aute sa rozhodne nemôžete sťažovať na nedostatok priestoru. Vnútro pôsobí mohutným dojmom, čo pre menšie postavy nemusí byť spočiatku dvakrát príjemné, keďže sedadlo spolujazdca sa údajne ani vo vyšších výbavách nedalo nadvihnúť.
Mazda 6 tretej generácie je relatívne veľké auto. Základná dĺžka sedanu je 4870 mm. Kombík je o čosi kratší. Meria 4805 mm. Šírka je rovnaká, čiže 1840 mm a výšku má sedan 1450 mm, resp. Wagon 1475 mm. Do kufra zmestíte 489 litrov, prípadne do kombi až 522 litrov. Po sklopení dosiahnete 1 648 litrov. Do nádrže papierovo zmestíte 62 litrov.
Jazda a jazdné vlastnosti
Motory a prevodovky
Paleta motorov zahŕňa 5 kusov. Všetky mali iba štvorvalce, benzínové motory bez prepĺňania, naftové motory mali vždy biturbo.
Za najslabší motor považujeme benzínový 2,0-litrový Skyactiv-G so 107 kW (145 k), s priemernou spotrebou 6,7 litra. Čosi vyššie stojí motor s rovnakým objemom, ale posilneným výkonom na 121 kW (165 k). S ním jazdia majitelia zhruba o pol litra viac. Rebríček uzatvára benzínová verzia s objemom 2,5 litra a výkonom 141 kW (192 k). Pri tomto najsilnejšom motore vychádza dlhodobá priemerná spotreba na zhruba 8 litrov.
Naftoví zástupcovia sú dvaja. Prvý, slabší s objemom 2,2 litra má 110 kW (150 k), druhý, objemovo totožný, ale silnejší, má 129 kW (175 k). Vedia v priemere jazdiť zhruba od 6,2 - 6,5 litra nafty na 100 km.
Prevodovky boli k dispozicii len dve. 6-stupňový manuál štandardne a 6-stupňový automat za príplatok. Najslabší benzín automat nemával, najsilnejší benzín bol iba ako automat. Poháňané boli vždy iba predné kolesá. Štvorkolky pred modernizáciou nenájdete.
Spoľahlivosť
Hodnotenie Autoporadca.sk
Keď sa nová Mazda 6 objavila v roku 2012 na trhu, mnohí sa do jej exteriéru bezhlavo zamilovali. V kombinácii so silnou červenou metalízou na 19-palcových diskoch bola doslova reklamným pútačom a pozvánkou k predajcom všade, kde sa objavila. S výberom motorizácie si veľké starosti robiť nemusíte, v ponuke boli atmosféricky plnené benzínové štvorvalce 2,0 alebo väčšia 2,5ka. Oba motory majú nezvykle vysoký kompresný pomer 14:1 a ten je dokonca zhodný s jediným dieselom v ponuke s obsahom 2,2 Litra. Ktorý z nich zvoliť? V tomto prípade na diesel zabudnite. Benzínové motorizácie majú mimoriadne dobrú spotrebu paliva k veľkosti auta a konštrukčne prinášajú oveľa menej rizík ako ojazdená nafta. No a v tomto prípade nie je nafta žiadne terno. Dlhodobé problémy a vrásky robí majiteľom hlavne pribúdanie nafty do oleja vplyvom častých a neúspešných regenerácií DPF, konštrukčnou vadou boli tiež vačkové hriadele, ktorých materiál bol mäkší ako materiál na výfukových ventiloch. Pri kontakte oboch častí prichádza k mechanickému oderu vačky, ktorej jemné piliny sa dostávajú do obehu. Korózia karosérie a podvozku je u Mazdy dlhoročný problém, u ktorého mám pocit, že sa nič zásadné nezmenilo, a preto pri kúpe dbajte na pôvod vozidla – krajinu dovozu a jeho stav. Tiež lakovanie karosérie vykazuje veľmi nízke nánosy farby a laku – u veľmi obľúbenej RED SOUL, som sa žiaľ už niekoľkokrát stretol aj s lúpajúcim sa vrchným čírim lakom u nie veľmi starých kusov Mazdy 6.
Klady vozidla:
- atraktívny dizajn, netuctové auto, ktoré si zatiaľ celkom dobre drží cenu na poli jazdených áut;
- nízka hmotnosť a dobrý podvozok sa podpisujú na výborných jazdných vlastnostiach auta;
- benzínové motory si za svoje služby nepýtajú veľa paliva, a tak treba prípadnú kúpu naftového agregátu dobre zvážiť;
- presné riadenie, presné manuálne prevodovky, dobrá odozva na pokyny vodiča;
- dostatočne veľký vnútorný priestor;
- v našich končinách takmer nulový záujem zlodejov.
Zápory vozidla:
- dlhodobé problémy značky s nadmernou koróziou, tenké a mäkké plechy, tenký nános farby, nedostatočná antikorózna ochrana;
- nemožnosť konfigurovať prvky výbavy podľa želania, v ponuke sú iba celé balíky – stupne výbav;
- na našom trhu nemožnosť kombinovať benzínový motor 2,5i s manuálnou prevodovkou;
- slabšie odhlučnenie vozidla vzhľadom na daný segment, obzvlášť od kolies a podvozku by bolo miesto pre zlepšenie akustického komfortu;
- dieselový motor je v tomto prípade voľbou iba pre skalných nadšencov, v prípade tohto modelu je lepšie voliť benzín. Ceny jazdených dieselov u Mazdy 6 klesajú viac ako je zdravé, za tým je však nie veľmi dobrá povesť týchto motorov.
Hodnotenie Autoporadcom 8/10