Mazda s ponukou pod modelom CX-5 dlho otáľala, prakticky prvým malým SUV bola práve spomínaná CX-3. Zdieľa spoločnú podvozkovú platformu s malou Mazdou 2, motory sú však, až na jeden prípad, úplne rozdielne.
Dizajn vozidla je veľmi subjektívna vlastnosť, z celkového hľadiska však kopíruje väčšie modely s mnohouholníkovou prednou maskou, na ktorú priamo nadväzujú svetlomety. Mazda ponúkala rôzne línie výbavy, a tak môžete na inzerátoch naraziť na veľmi slušne vybavené kúsky s LED svetlami, avšak aj základné verzie s halogénovými hlavnými svetlami. I keď je to automobil nižšej triedy, LED svetlá sú na dobrej úrovni. Prvým odporúčaním je preto kupovať verzie s touto svetelnou technikou.
Interiér je veľmi kvalitný, ani v základnej výbave nemáte pocit, že jazdíte v aute nižšej kategórie. Všetko lícuje a nepočujete žiadne vŕzganie. Na toto sa pri Mazde majitelia nikdy veľmi nesťažovali. Ponuka príplatkov bola skutočne veľkorysá, ako som už spomenul. Na predaj tak nájdete autá s head-up displejom, automatickou klimatizáciou, koženým interiérom, vyhrievanými sedadlami, Bose soundsystémom alebo vyhrievaným volantom. Druhú stranu zastupujú veľmi slabo vybavené kúsky, kde máte manuálnu klimatizáciu, jednoriadkový displej pre audio a multifunkčný volant. Ďalšie odporúčanie je, voľte kúsky s lepšou výbavou. Budú sa vám v budúcnosti ľahšie predávať.
Aj keď ide o malé SUV, na rozdiel od rôznych konkurentov s pohonom len prednej nápravy, ste pri Mazde CX-3 mohli voliť medzi pohonom len prednej alebo oboch náprav. Mazda dokonca nevylučovala kombinácie, a tak ste s pohonom oboch náprav mohli mať aj benzínový, aj vznetový motor.
Motory
Ponuka motorov bola a stále je menšia, než by sa vám mohlo zdať. K dispozícii boli vždy 2 pohonné jednotky, jedna benzínová a jedna vznetová. Pred technickou modernizáciou v lete 2018 ste si mohli vybrať benzínový atmosférický dvojliter s výkonom 88 kW (120 k) alebo silnejšiu verziu naladenú na 110 kW (150 k). Zatiaľ čo slabší motor ste mohli mať len s predným pohonom, silnejší, naopak, len s pohonom všetkých 4 kolies. Po modernizácii slabšia verzia posilnila na 89 kW (121 k).
Skyactiv-G 120 | Skyactiv-G 121 | Skyactiv-G 150 | |
Výroba | 2015-2018 | 2018- | 2015- |
Počet valcov | 4 | 4 | 4 |
Zdvihový objem | 1 998 | 1 998 | 1 998 |
Výkon | 88 kW (120 k) | 89 kW (121 k) | 110 kW (150 k) |
Krútiaci moment | 204 Nm | 207 Nm | 204 Nm (207 Nm od 2018) |
Pohon nápravy | predná | predná | 4x4 |
Prevodovka | 6 man/automat | 6 man/automat | 6 man/automat |
Zrýchlenie na 100 km/h | 9/9,9 s | 9/9,9 s | 8,7/9,6 s (8,8/9,7 s od 2018) |
Najvyššia rýchlosť | 192/187 km/h | 192/187 km/h | 200/195 km/h |
Vznetová verzia bola pred technickou modernizáciou so zdvihovým objemom 1,5 litra, po nej prišiel nový motor s väčším objemom 1,8 l (1759 ccm). Pred modernizáciou ste mali k dispozícii 77 kW (105 k), po nej s novým motorom už 85 kW (115 k). Obe verzie ste mohli mať s pohonom predných, aj všetkých štyroch kolies. Takže aj keď je ponuka motorov na prvý pohľad oklieštená, výber verzií je skutočne veľký.
Skyactiv-D 105 FWD | Skyactiv-D 105 AWD | Skyactiv-D 115 FWD | Skyactiv-D 115 AWD | |
Výroba | 2015-2018 | 2015-2018 | 2018- | 2018- |
Počet valcov | 4 | 4 | 4 | 4 |
Zdvihový objem | 1 499 | 1 499 | 1 759 | 1 759 |
Výkon | 77 kW (105 k) | 77 kW (105 k) | 85 kW (115 k) | 85 kW (115 k) |
Krútiaci moment | 270 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 270 Nm |
Pohon nápravy | predná | 4x4 | predná | 4x4 |
Prevodovka | 6 manuál | 6 man/automat | 6 man/automat | 6 automat |
Zrýchlenie na 100 km/h | 10,1 s | 10,5/11,9 s | 9,9/11 s | 10,5 s |
Najvyššia rýchlosť | 177 km/h | 173/172 km/h | 184/183 km/h | 181 km/h |
Manuálne aj automatické prevodovky mali vždy 6 rýchlostných stupňov. Ak máte záujem o automat, ide o "skriňu" od spoločnosti Aisin. Niektorí užívatelia sa už sťažovali na reakcie automatickej prevodovky, vyslovene pokazené prevodovky však zatiaľ vo veľkom neregistrujeme. Musíte sa len zmieriť s horšou dynamikou a vyššou spotrebou paliva.
Technika podvozku
Vpredu nájdeme nápravu typu MacPherson, vzadu je vždy torzná priečka (v prípade pohonu len predných, aj všetkých štyroch kolies). Vzadu tak prakticky nie je veľa miest, ktoré bude časom treba riešiť, predná jednoduchá náprava vydrží aj naše slovenské cesty a pri jej oprave nezaplače celomesačný rozpočet.
Keďže však ide o malé auto s vyššou stavbou karosérie, konštruktéri pre zachovanie dobrých jazdných vlastností zvolili tuhšie tlmiče. Auto je vďaka tomu stabilné aj vo vyšších rýchlostiach, bohužiaľ však prídete o komfort na horších cestách a priečnych dilatáciách. S tým sa tak bude musieť záujemca o jazdenku zmieriť.
Typickým problémom Mazdy bola vždy spomínaná hrdza. Na tú sa zamerajte aj v prípade modelu CX-3. Zatiaľ sa objavuje na podvozkových dieloch najstarších kúskov, k skoršiemu hrdzaveniu napomáha aj obzvlášť tenká vrstva lakovania (keď vám auto niekto obúcha na parkovisku až do holého kovu). Výhodou je vybrať auto, ktoré už predajca dodatočne ochránil pred predajom. Dá sa to zistiť, ak kupujete auto predané na Slovensku.
Spoľahlivosť
Mazda CX-3 je relatívne nové auto, ktoré je určené skôr do mesta, než na dlhé trasy. Nájazd pri jazdených vozidlách preto nebýva vysoký. Pár majiteľov sa už sťažovalo na prípadnú hrdzu, k najsilnejším stránkam Mazdy nepatria ani vznetové motory. Benzínové motory nemali ešte filter pevných častíc, priame vstrekovanie však môže na úplne krátkych trasách prinášať všeobecné problémy s týmto typom vstrekovania (riedenie oleja benzínom). Avšak motory sú úsporné, v tejto oblasti sa netreba báť ani benzínových jednotiek, a to aj napriek vyššiemu zdvihovému objemu. Občas sa objavil problém s vŕzganím prednej nápravy, väčšinou bol však vyriešený ešte počas záruky u predajcu.
Aj keď sa do tohto priestoru nezbalíte ako 4-členná rodina na dovolenku do Chorvátska, batožinový priestor je absolútne dostatočný na danú kategóriu auta.
Kúpiť/nekúpiť
Keďže ide o mestské auto, odporúčame benzínové verzie. Viac sa hodia k zameraniu auta a spoľahlivosť vznetových motorov 1.5 Skyactiv-D nie je omračujúca. Majiteľov môže potrápiť zvyšujúca sa hladina oleja, do ktorého sa dostáva nafta pri studených štartoch a vynútených regeneráciách pri častom jazdení v meste. Najnovšie vznetové motory 1.8 Skyactiv-D ešte nie sú na trhu dosť dlho na to, aby sa dala hodnotiť ich spoľahlivosť. Novú CX-3 si môžete kúpiť od 18-tisíc eur za benzínovú verziu, jazdené kúsky štartujú už tesne nad 10-tisíc eur. Kúpiť či nekúpiť? Mazda CX-3 je v triede malých SUV dizajnom svojská, ponúka aj pohon všetkých 4 kolies a dobré benzínové motory. Ak by som hľadal malé SUV a požadoval by som pohon 4x4, Mazda CX-3 by bola v mojom hľadáčiku. Pri nepotrebnosti pohonu všetkých kolies je už výber rozsiahlejší a záleží aj na preferenciách jednotlivcov. Pri Mazde, ale aj pri iných japonských výrobcoch si treba zvyknúť aj na slabšiu akustickú ochranu od podvozka, čo niekomu môže vadiť. Tiež pozor na dobré zabezpečenie, v poslednom čase je o Mazdy veľký záujem.