Malý športiak, ktorý nezruinuje vašu peňaženku.
Nízka hmotnosť + zadný náhon + výborná ovládateľnosť = Mazda MX-5
Mazda MX-5 je najpredávanejším športovým vozidlo na svete. Ako sa podarilo Mazde dosiahnuť takýto fenomenálny úspech? Jednoduchým receptom. V Japonsku a USA (áno, MX-5 vyvíjali aj v Kalifornii) navrhli auto s nízkou hmotnosťou, zadným pohonom a výbornou ovládateľnosťou.
Mazdu MX-5 poslali technici EuroNCAP oproti bariéram v roku 2002. Mazda skončila s dobrým výsledkom v podobe štyroch hviezdičiek.
Pri kúpe si však dajte pozor, či má auto ochranné oblúky.
Dizajn
Mazdu MX-5 druhej generácie predstavili verejnosti v roku 1998. Športový roadster nadviazal na úspešnú prvú generáciu s označením NA. Verzia NB prebrala veľkú časť techniky od predchodcu. Dizajnéri druhú generáciu Miaty zaoblili po vzore modelu RX-7 FD. Nepopulárnou zmenou bola strata výklopných svetiel, tie odobrali roadsteru v mene bezpečnosti chodcov. V roku 1999 pripravila Mazda špeciálnu verziu 10th Anniversary k desiatemu výročiu Miaty. V očiach laika je MX-5 považovaná za „kadernícke auto“. Mazdu MX-5 NB nahradila tretia generácia v roku 2005.
Mazdu MX-5 vyrábali v prvých dvoch generáciách výhradne s plátenou strechou. Strechu je možné sklápať len ručne. Šikovný vodič nemá problém zhodiť alebo natiahnuť strechu v priebehu pár sekúnd. K dispozícii bola za príplatok aj plastová pevná strecha (hardtop).
Mazda MX-5 je naozaj malá. Na výšku má len 1 220 mm. Postavte ju vedľa Fabie a budete mať pocit, že v Škodovke začali vyrábať malé SUV. Pri jazde si musíte dávať pozor aby vás vodiči nákladiakov a SUV neprehliadli. Na dĺžku má Mazda 3945 mm a na šírku 1 680 mm. Rázvor patrí tiež k tým mikro hodnotám, má len 2 270 mm. Ďalšou časťou, ktorou Mazda MX-5 vyniká, je hmotnosť. Pohotovostná hmotnosť s 1,6 litrovým motorom je len 1 035 kg. Silnejšia verzia váži stále výborných 1 065 kg.
Interiér navrhli dizajnéri okolo vodiča. Pokiaľ trpíte klaustrofóbiou, Mazda MX-5 určite nie je dobrá voľba. Interiér vás ničím nerozmaznáva, nájdete tu len to najpotrebnejšie. Do sparťanského interiéru sa však nezmestia dlháni. Za volant sa relatívne pohodlne usadia vodiči s výškou do 185 cm. Absolútnym limitom je výška 195 cm, pre vyššie postavy malá Mazda naozaj nie je (potom už len s otvorenou strechou :-).
V interiéri vás nepotešia sedadlá so slabým bočným vedením, ktoré sa nehodia k športovému charakteru auta.
Od malého roadstera asi nikto nečaká veľký batožinový priestor. Rovnako je tomu aj v prípade Mazdy MX-5. Kufor má objem len 144 litrov. Počas testu sme však do kufra bez problémov zmestili celú výbavu k natáčaniu. Legenda hovorí, že sa dá do Mazdy MX-5 zbaliť aj na týždňovú dovolenku v páre (pokiaľ partnerku presvedčíte, že na pár dní so sebou nepotrebuje ťahať lodný kufor :-).
Do stiesneného interiéru sa zmestíte ak nemáte viac ako 195 cm.
„Mazda bez strechy vám dokáže vyčariť úsmev aj v legálnych rýchlostiach.“
Jazda a jazdné vlastnosti
Podvozok je naladený športovo. To však neznamená, že z vás vyklepe dušu. Na sériových 15“ diskoch sa dokáže popasovať komfortne s väčšinou nerovností. Karoséria sa v zákrutách mierne nakláňa, začínajúcim vodičom tak dovolí výborne cítiť prenosy váh pri jazde. Aj napriek malému rázvoru nie je Mazda v zákrutách nervózna. Bez problémov do nej môžete posadiť aj šoféra, ktorý nemá skúsenosti so zadným náhonom. Rozloženie hmotnosti je „ideálnych“ 50:50 medzi nápravami. Aj napriek malému výkonu dokáže Mazda MX-5 vyvolať powerslide, stačí k tomu trochu neopatrné zaobchádzanie s plynom.
Nadšených vodičov mimoriadne poteší presné a priame riadenie. Vo volante je navyše cítiť „tonu“ spätnej väzby od predných kolies. Posilňovač riadenia rozhodne nie je pre rozmaznaných. Pri parkovaní by ste prijali trochu viac pomoci, počas jazdy pracuje priam ideálne na športové auto.
Mazda MX-5 nepoteší silnými motormi. Najvýkonnejší mal len 107 kW (145 koní).
Motory
Mazdu MX-5 dodávali s dvoma motormi. Ani jeden z nich neprekypoval nadbytočným výkonom. Slabšia 1,6tka mala 81kW(110 koní) a 134 Nm. Silnejší motor s objemom 1,8 litra mal výkon 103 kW (140 koní) a 162 Nm. Po facelifte v roku 2001 posilnil na 107 kW (145 koní) a 168 Nm. Spolu s modernizáciou dopriali konštruktéri objemnejšej jednotke 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Dovtedy boli oba motory spriahnuté s 5-stupňovým manuálom (špeciálna verzia 10th Anniversary mala 6-stupňov). Japonci vyrábali aj verziu so 4-stupňovým automatom. Tej sa však vyhnite, charakteru auta vôbec nesvedčí.
MX-5 s 1,6 litrovým motorom akcelerovala na stovku za 9,7 sekundy. Silnejší motor to stihol za 8,4 sekundy. Maximálna rýchlosť bola 191 km/h resp. 205 km/h. Oba motory vynikali blesku-rýchlou reakciou na stlačenie plynového pedála.
Motory však nevynikali nízkou spotrebou. Ani s menším motorom mnoho majiteľov nejazdí pod 8 l/100 km. Pri jazde patričnej k charakteru auta počítajte aspoň s desiatimi litrami. Mazda MX-5 je stroj na zážitky a spotreba majiteľa určite trápiť nebude.
Výraznejšou slabinou Mazdy MX-5 je slabá protikorózna ochrana
Najčastejšie poruchy
Mazdu MX-5 môžeme označiť za veľmi spoľahlivé vozidlo, ale aj napriek tomu sa vyskytlo pár tradičných problémov. Jedným z mála známych problémov, ktorý potrápil nejedného majiteľa, je zlomený kľuč. Tenký kľúč sa častokrát zlomil priamo v zapaľovaní. Preto ak máte iba jeden kľúč, pre pokojný spánok si dajte spraviť kópiu.
Ďalším, bohužiaľ vážnejším, problémom je hrdza. Mazda MX-5 nevynikala dobrou protikoróznou ochranou. Mnohé kusy, najmä tie celoročne využívané, majú problémy s koróziou. Pokiaľ chcete využívať MX-5 celoročne, odporúčame okrem hardtopu aj ochranný nástrek podvozku.
Pri kúpe Mazdy MX-5 poriadne preverte, či nebola búraná. Za výbornou tuhosťou karosérie stoja tuhé odliatky, ktoré sú náročné na opravu. Mnoho áut opravili neodborne. To negatívne vplýva na jazdné vlastnosti, ale aj bezpečnosť. Ak sa už rozhodnete pre búranú jazdenku, žiadajte od majiteľa potvrdenie o vykonaní odbornej opravy podľa štandardov Mazdy.
Opotrebeniu zvykne podľahnúť plátenná strecha. Časom sa môžu objaviť trhliny v streche. Cez poškodené časti strechy častokrát dochádza k zatekaniu vody do interiéru. Pri kúpe strechu poriadne skontrolujte.
Na prednej náprave sa občas objavia aj vôle v tiahlach priečnych stabilizátorov.
Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk
Tovar | Premium | Standart |
Sada pružín (predné + zadné) | 254,00 € | |
Predný brzdový kotúč | 38,20 € | |
Zadný brzdový kotúč | 21,70 € | |
Predné brzdové platničky - na objednávku | 71,16 € | |
Zadné brzdové platničky | 43,30 € | 36,00 € |
Sada rozvodu | 91,60 € | |
Vodné čerpadlo | 57,00 € | 45,24 € |
Tiahlo riadenia | 20,80 € | |
Športový vzduchový filter K&N | 66,50 € | |
Olejový filter K&N | 16,30 € |
Mazda MX-5 je najpredávanejším športiakom na svete
Kúpiť/nekúpiť?
Mazdu MX-5 môžeme označiť za nadpriemerne spoľahlivú jazdenku. Generácia NB má navyše oproti predchodcovi vyriešené mnohé detské poruchy. Malý roadster od Mazdy patrí k tomu najzábavnejšiemu a zároveň najspoľahlivejšiemu čo za danú cenu zoženiete. Jazdenú Mazdu MX-5 NB preto rozhodne odporúčame.
Ceny Mazdy MX-5 NB sa pohybujú od 2 500 € až po 7 000 €. Za autá vo výbornom stave. Pokiaľ hľadáte verziu s výkonnejším motorom pripravte si aspoň 4 500 €. Pri kúpe pamätajte na to, že samosvorný diferenciál dodávali v sérii len s väčším motorom.
TopSpeed verdikt pre jazdenú Mazdu MX-5 NB: ODPORÚČAME!