Nemecká trojka BMW X3, Audi Q5 a Mercedes GLK sú v rovnakej triede. Každé má však iné charakterové črty. Ktorému by ste dali prednosť?
Automobil predstavili v r. 2008 na autosalóne v Pekingu. Skratka GLK vo voľnom preklade znamená v luxusnom kompakte aj do terénu. Veľa ľudí ho prirovnáva k dieťaťu legendy - Triedy G, a veruže po osobnej skúsenosti môžem prehlásiť, že určité gény je v GLK trošku cítiť. Samozrejme, nie všetko na G nadväzuje. Môže za to okrem iného aj platforma, ktorú GLK zdieľa so staršou generáciou Mercedesu C (W204).
Dizajn
Dovolím si povedať, že dizajnéri pred 10 rokmi vypustili na cesty auto, ktoré vôbec nezostarlo. Aj po tých rokoch vyzerá dobre a medzi konkurentami sa nestratí. Našli akúsi dizajnovú symbiózu ostrých, doslova chlapských rysov karosérie s ohľadom na nutnú kombináciu estetiky a aerodynamiky, a to aj napriek tomu, že čelné sklo je v uhle 50 stupňov. Môže sa zdať, že tento macko nie je veľmi fotogenický. Naživo však vyzerá veľmi dobre. Model pred modernizáciou si určite s ničím na ceste nepomýlite. V roku 2012 prebehla modernizácia, ktorá sa dotkla predovšetkým predných partií. Avšak vždy je prítomný mega veľký znak trojcípej hviezdy s ešte väčšou maskou chladiča. Ostré kontúry auta modernizáciou zjemnili, už to nebol taký drsňák, skôr sa už chcel páčiť ako mužom, tak aj ženám. Zadné partie sa zmenili len minimálne, za zmienku stojí iná grafika svetiel.
Mercedes z vonku pôsobí celkom rozmerne. Malé zdesenie nastane, keď si začnete obzerať interiér. Je podstatne menší, ako sa zdá zvonku. V žiadnom smere neočarí, ale pre priemerne veľkých ľudí do výšky 180 - 185 cm celkom postačuje. Vodiči sa môžu sťažovať na menej miesta v oblasti ľavého kolena, kde zavadzia dizajnová lišta obloženia dverí. Ovládacie prvky sú typické pre Mercedes. Nožno-ručná brzda naľavo od vodiča, jedna kombinovaná páčka na svetlá a stierače... To všetko potrebuje trošku zvyku. Po modernizácii sa do interiéru nasťahoval nový volant a tiež sa zmenili niektoré tvary. Hrany vystriedali oblúky.
Volant vo verzii pred modernizáciou nie je dokonalý. Je zbytočné veľký, navyše tenký. Po modernizácii je to značne lepšie. Už keď spomínam modernizáciu, v nej sa odohrala zásadná zmena presunutia voliča automatickej prevodovky zo stredového tunela k volantu.
Ak ste veľmi praktický človek a potrpíte si na množstvo odkladacích priestorov, tak v Mercedese GLK sa určite nebudete dobré cítiť. Tie, ktoré v aute sú, tak bežnému človeku určite postačia.
Mercedes ponúkal od začiatku výroby rôzne dizajnové pakety. Napr. Offroad styling mal nášľapy, paket Sport mal nižšiu svetlú výšku a pod. Individualizácia bola rozsiahla.
Základné rozmery sa pohybujú od 4528 mm do dĺžky, cez 1840 mm do šírky až po 1689 do výšky. Rozmery sa môžu mierne líšiť, najmä vďaka iným nárazníkom a pod. Rázvor je 2755 mm a pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od zhruba 1830 kilogramov. Do batožinového priestoru zmestíte od 450 litrov, po sklopení 1550 l. Nesmiem však zabudnúť na rozmerný odkladací priestor pod dnom kufra, v prípade, ak v ňom nie je skrytá rezerva. Nádrž má objem 66 litrov. Svetlá výška sa pohybuje po zaokrúhlení od 18 cm, po 21 cm vo verziách s pohonom oboch náprav - 4 Matic. Ale pozor. Pri kusoch po modernizácii môže byť svetlá výška pokojne len 15 cm! Za GLK môžete pripojiť prívesný vozík s hmotnostnou maximálne 2000 až 2400 kg podľa motorizácie.
Motory
Pod kapotou modelu GLK mohli byť ako benzínové, tak naftové motory. Benzínové motory boli spočiatku len atmosférické a vždy V6. Neskôr, s príchodom modernizácie, prišli menšie radové štvorvalce s prepĺňaním.
Malý benzínový prepĺňaný zástupca s objemom 2,0 litra je v oboch výkonových prevedeniach na trhu veľmi zriedkavý. Je ich úplne minimum. Ak sa vám taký pritrafí a rozhodnete sa ho kúpiť, rátajte s kombinovanou spotrebou približne 9,0 litra benzínu na 100 km. S väčšími motormi typu V6 s objemom 3,0 a 3,5 litra sa dá jazdiť aj za 11,5 litra. Nezabúdajte, že na spotrebe sa môže podpísať viacero faktorov. Takže v meste si pokojne k obom pripočítajte aj 2 litre naviac.
Model |
Rok výroby | Motor (usporiadanie /objem - cm3) |
Výkon (kW/k) |
Zrýchlenie (s) |
Max. rýchlosť (km/h) |
GLK 200 |
2013 - 2015 | R4/1991 |
135/184 |
8,8 |
210 |
GLK 250 |
2013 - 2015 | R4/1991 |
155/211 |
7,9 |
215 |
GLK 280 | 2008 - 2009 | V6/2996 | 170/231 | 7,6 | 210 |
GLK 300 | 2009 - 2011 | V6/2996 | 170/231 | 7,6 | 210 |
GLK 350 | 2008 - 2012 | V6/3498 | 200/272 | 6,7 | 230 |
GLK 350 |
2013 - 2015 | V6/3498 |
225/306 |
6,5 |
238 |
Najmenší motor s objemom 2,2 litra, skrytý pod číselným označením 200, priemerne konzumuje 6,6 litra nafty. Verzia 220 naladená spoločne s GLK250 konzumuje o liter viac. S motormi V6 GLK320 - 350 rátajte so spotrebou od zhruba 8,5 litra nafty na 100 km.
Model |
Rok výroby | Motor (usporiadanie /objem - cm3) |
Výkon (kW/k) |
Akcelerácia 0-100 km/h (s) |
Max. rýchlosť (km/h) |
GLK 200 CDI |
2010 - 2015 | R4/2143 |
105/143 |
10,2 |
195 |
GLK 220 CDI |
2009 - 2015 | R4/ 2143 |
125/170 |
8,8 |
205 |
GLK 250 CDI |
2009 - 2015 | R4/2143 |
150/204 |
7,9 |
210 |
GLK 320 CDI | 2008 - 2009 | V6/2987 | 165/224 | 7,5 | 215 |
GLK 350 CDI |
2009 - 2010 | V6/2987 |
165/224 |
7,5 |
215 |
GLK 350 CDI |
2010 - 2012 | V6/2987 |
170/231 |
7,3 |
225 |
GLK 350 CDI |
2012 - 2015 | V6/2987 |
195/265 |
6,4 |
232 |
Jazda a jazdné vlastnosti
Pri kúpe si poriadne pozrite, čo vlastne kupujete. Slabšie verzie mohli mať len pohon jednej nápravy. Konkrétne tej zadnej. Jednoznačne by som odporúčal pohon 4x4, označovaný ako 4Matic, ktorý rozdeľuje silu v pomere 55:45 pre zadnú a prednú nápravu. Niektoré kusy sú vybavené aj tzv. Offroad Technik, ktorý vďaka elektronike ešte upravuje jazdné vlastnosti v teréne. Je to však len čistá elektronika, ktorá upravuje činnosť automatickej prevodovky, ABS, alebo pridáva asistent zjazdu z kopca.
Podvozok GLK patrí medzi tie najlepšie v triede. Stará sa o to systém Agility Control. Čakáte vzduchové mechy? Omyl. Mercedes pred rokmi vsadil na konštrukčne jednoduchší mechanický princíp. GLK malo obuté kolesá s priemerom od 17 po 20 palcov.
Pri jazde so staršími prevodovkami 7g Tronic si budete jednoducho musieť zvyknúť na mierne trhanie zvyčajne pri podraďovaní. Je to bežný neduh. Po modernizácii s prevodovkou 7g Tronic Plus to je oveľa lepšie. Pri staršej prevodovke, ak sa raz za čas rozhodnete využiť manuálne radenie, určite si nepríjemne spomeniete na inžiniera, ktorý navrhol manuálne radenie orientované do strán.
Ak plánujete využívať auto prevažne na diaľniciach, pripravte sa na väčšiu mieru aerodynamického hluku v kabíne, ako by ste možno od značky Mercedes čakali. Môže za to okrem iného hranatá karoséria s netypickým uhlom čelného skla.
Spoľahlivosť
Veľké benzínové motory majú svoje muchy. Málokto po nich siahal aj za nova. Pri V6 je dobré si dávať pozor na stav rozvodov. Reťaz sa vie časom natiahnuť. Viac zastúpené naftové motory nerobia hanbu svojim predchodcom. Sú nadpriemerne spoľahlivé, avšak počítajte s tým, že sú to staršie kusy, ktoré môžu mať už odjazdené svoje. Hrozia preto klasické poruchy ako vstrekovače, turbo, EGR, DPF. Pri motoroch s objemom 2,2 litra pozor aj na problémy s vodnou pumpou.
Nápravy auta vydržia dosť. Aj po magických 250 tkm nájdete kusy, ktoré majú na našich cestách pôvodne komponenty. Navyše nové diely nie sú drahé, čo je pre záujemcov veľké plus. Niektorým kusom už stihli prasknúť aj zadné pružiny. To sa však zvyčajne neprejavuje na jazdných vlastnostiach. Problémom zvykne byť ručná brzda, ktorá časom stráca svoj účinok - keďže ľudia ju veľmi často zabudnú uvoľniť. Pár majiteľov sa sťažuje na malý detail, akým je rýchla kontaminácia kolies brzdným prachom.
Pri automatickej prevodovke je nutná výmene oleja. Staršia nepracuje úplne hladko, ale zas nesmie trhať ako splašené zviera. Občas zblbne softvér, ktorý je nutné preinštalovať.
GLK mohlo mať naozaj bohatú výbavu. Vyskúšajte si vždy všetko. Pozor na motor, ktorý otvára kufrové dvere. Pár kusov malo problémy s netesnosťou klimatizácie, alebo s jej zápachom. Pozor aj na ventilátor kúrenia, ktorý vie škrípať a pískať. Staršie multimediálne jednotky už môžu mať tiež svoje problémy, ako displej, volič, či navigácia. Pôvodné staršie rádia majú problémy s prehrávaním CD, alebo spárovaním Bluetooth.
Vozidlá pred modernizáciou mali problémy so stieračmi. Neboli navrhnuté správne a nestierali tak, ako by mali. Rovnako problémom je aj únik kvapaliny ostrekovačov.
Hodnotenie Autoporadca.sk
Klady vozidla
- dobrý image vozidla, vysoká bezpečnosť a ochrana posádky, dobrý rozhľad z vozidla;
- jednoznačne komfortnejšia jazda ako hlavný konkurent BMW X3;
- bohatá ponuka motorizácií vrátane množstva výkonových variant kultivovaných šesťvalcov;
- dobrá mechanická odolnosť podvozkových skupín aj spracovanie exteriéru;
- vyriešená antikorózna ochrana, hrdza ktorou trpelo množstvo modelov Mercedesov prvých 10 rokov po začatí milénia sa tohto auta už našťastie netýka.
Zápory vozidla
- predfaceliftový model má pomerne strohý interiér bez pocitu prémiovosti, isté zlepšenie nastalo až príchodom faceliftu v roku 2012;
- benzínové V6ky sú z hľadiska spoľahlivosti na veľmi slušnej úrovni, asi najháklivejším článkom je systém rozvodov motora poháňaných reťazou a ozubeným súkolím. Pri nájazde okolo 200 000 km nie je na škodu skontrolovať opotrebenie a riešiť prípadnú výmenu;
- automatická prevodovka je spoľahlivá, nie je však na špičke v rámci rýchlosti radenia, obzvlášť Kickdown je občas pomalší než by človek v danom momente potreboval;
- v úzkych priestoroch a pri parkovacích manévroch môže byť na obtiaž aj menší polomer zatáčania a nie príliš strmý prevod riadenia, ktorý vás núti krútiť volantom viac ako by sa žiadalo;
- pred kúpu skontrolujte stav podvozku, keďže toto auto zvládlo aj pomerne slušný terén, môže byť podvozok mechanicky poškodený. Skontrolujte tiež vôľu uloženia kardanu pohonu 4x4;
- u dieselov klasicky počítajte pri nájazdoch cez 200 000 km s možnou investíciou do DPF, vstrekovačov, turbodúchadla, pozor taktiež na automatickú prevodovku u ktorej sú predpokladom pre dobrú funkčnosť pravidelné výmeny oleja. Preto sa snažte nájsť auto s dokladovateľnou servisnou históriou. Môžete ušetriť slušnú kôpku peňazí za prípadné poruchy vplyvom zanedbaného servisu.
Kúpiť/nekúpiť
Poznáte vyslovene zlý Mercedes? O niektorých modeloch by sa určite dalo polemizovať. Model GLK však medzi nich určite nepatrí. Značka ním zaplátala medzeru, ktorú mala dlhšie obdobie nepokrytú. Model je solídnej konštrukcie, disponuje veľkou mierou individualizácie, avšak má aj pár mínusov, medzi ktoré patrí vyššia hlučnosť, či trochu menej miesta v interiéri. Napriek tomu si zaslúži výborné hodnotenie 9 bodov. Mercedes GLK bol vždy drahé auto, a tak je na tom aj medzi jazdenkami. Za 10-ročné auto si musíte pripraviť aspoň 10 000 eur. A to je len začiatok. Konečné ceny sa zastavia zhruba na 30 000. V prospech modelu hrá aj vysoká miera spoľahlivosti, cenovo prístupné náhradné diely a veľa iného. V tomto vzťahu si zaslúži určite skvelých 8 bodov.